Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

КНИЖАРСКИТЕ ВЕРИГИ - СЪЗДАВАНЕ НА ИМИДЖ И МАРКЕТИНГОВИ МАНИПУЛАЦИИ

Малина Димитрова

web

В момента на българския пазар можем да различим два основни типа книжарници: самостоятелни книжарници и книжарски вериги. Самостоятелните книжарници "най-често са фамилна собственост на еднолични търговци" (Манчев 2014: 139) и притежават уникален актив - високата компетентност на книжаря. Преимущество, което е изключително ценно за клиента. Книжарските вериги са "крупни предприятия за търговия на дребно с няколко магазина, много често в различни градове" (Манчев 2014: 140). Всеки от двата типа книжарници използва различни подходи за привличане на клиентите. Достатъчно ясно е определена стратегията, от която ще се ръководят, и която ще създава конкурентните преимущества, чрез които ще се позиционират и на пазара, и в съзнанието на клиентите.

Като по-интересна група се обособяват сравнително новите за България вериги книжарници. Те предлагат почти всички заглавия, които са на нашия пазар - "тематично подредени до педантичност. Свързани са помежду си и с центъра на фирмата чрез Internet в оn-line режим, за да реагират всекидневно на заявки и поръчки. Обслужват се от млади и ентусиазирани [...] книжари, [...] европейски организирани и със съвременен облик, уютни и делови, със свой характер и атмосфера." (Книжарница 2000-2015).

Чрез съчетаването на различни маркетингови техники и похвати, които наподобяват мрежа, мениджърите на тези книжарници се стремят да ги превърнат в новите културни центрове с национално значение. Ето как описва целите и конкретните действия за тяхното постигане собственикът на веригата "Пингвините": "Работим със стратегия и имаме гъвкава маркетингова и разпространителска политика. Непрекъснато проучваме нагласите и потребностите на читателите и това ни дава предимството да сме винаги в крак с техните предпочитания и изисквания. Следим най-новите и актуални тенденции в книгоразпространителския бизнес. Съобразяваме се с новостите на европейския пазар, но винаги се стремим да се придържаме и към българските традиции в книготърговията." (Книжарница 2006).

Днес, в ситуацията на свръхизбор всяка верига от книжарници се стреми да утвърди (някои успешно, други не съвсем) ролята си на търговска марка, като обещава добавена стойност към покупката и придобиване на ползи (за които ще говорим след малко). Това желание е съпроводено от активна управленско-маркетингова политика за създаване на място със специфична атмосфера, в което клиентът да се връща отново. Интензивността и активността на ниво мениджъри е насочена както към разграничавaнето и оличностяването на самата верига книжарници от конкурентните, така и към увеличаване на пазарния дял и ежегодния ръст в оборота. Този стремеж е изразен в основания за посещение и покупка чрез:

  • редовни ценови и продуктови промоции;

  • "позициониране" в съзнанието на потребителите.

Мениджърската амбиция е за кратко време да създадат постоянни и лоялни към бранда им клиенти. Стратегиите, които те използват, както и тяхното изпълнение представляват продължителен, непрекъснат процес, който интегрира в себе си различни тактики и подходи, подложени на анализ, преоценки и промени. Ефективните маркетингово-манипулативни стратегии са разработени въз основа на съчетанието между класически (изключителното предложение за продажба) и модерен маркетинг (който е базиран повече върху това, което потребителят чувства).

На първо място се акцентира върху формàта. Стремежът е веригата от книжарници да се обособи като уникално място, зона на комфорт, "привлекателно място за хора от всички генерации" (Orange 2015), които биха могли да прекарат приятно времето си. Постепенно книжарницата се превръща в уникално поле за културни събития, отнасящи се до представяния, промоции и презентации от различен характер. Зонирането на търговските площи позволява предлагане не само на традиционните издателски продукти, а на комбиниран търговски асортимент (книги, аудио и видео продукти и други различни от книгата съпътстващи стоки), подпомагащи превръщането на импулсите в реални покупки, както и появата на кафе книжарници1, книжарници в моловете. Зад цялото разнообразие от дейности, включително и комфорта в уютно кафене, прозира поредната управленска концепция, целяща привличане на нови хора към веригата книжарници, което им позволява сами да се определят като "неотделима част от културния и духовния живот на града, в който се намират, незаменим помощник на ученици, студенти и преподаватели в избора на учебна и професионална литература, любимо място на всеки почитател на книгата." (Книжарница 2006). Целта им е да се разпознават като културно-развлекателни центрове. Добра стратегия, изградена и от уникална конфигурация от много спомагателни дейности, които трудно могат да бъдат уловени от крайния клиент. Вече не е достатъчно да се даде на потребителите само "добра стойност срещу парите им". Необходимо е да се предложи смисъл или усещане, за да се обвържат те с компанията и с бранда й. Това изисква различни маркетингови подходи. Концепцията, която използват някои вериги книжарници, се нарича "маркетинг на преживяванията", стратегически бизнес модел, който направлява потребителския опит, като осигурява преживяване (смисъл, усещане, действие, общуване).

На второ място, ако говорим за тенденции от гледна точка на усилията вътре в книжарските вериги, то те преди всичко проявяват стремеж името им да се превърне в марка, в бранд (Думата "бранд" идва от старонорвежки (brandr) и има значение на "прогарям" и "дамгосвам" (Трендафилов 2010), която да заживее независим живот, да получи своя идентичност и конкретен имидж.

Управленското решение е да се инвестира в изграждането на имидж в обществото и името на веригата да се превърне в съвкупност от асоциации, възприятия или впечатления на потребителяза бранда. "След първата софийска книжарница, открихме втора, по-голяма. Започнахме да работим върху името, марката, отношението с партньорите, привличането на клиенти, разрастването. Постепенно започнахме да отваряме книжарници и в други по-големи градове на страната." (Габровска 2009).

Марката е изградена, заживява собствен живот и без усилия се възприема и оценява от потребителите като място, в което са съсредоточени ползи и полезности. Те са не само рационални, тясно свързани с покупката на книга с добър процент търговска отстъпка, но и емоционални - чувствата, които потребителят изпитва към бранда при посещението или покупката. Той вече възприема името на веригата книжарници като съвкупност от символи и асоциации. Търговското желание и цел са превърнати в управленски процес на диференциране в потребителското съзнание, постепенно превръщат "бизнеса в национален, в голяма национална компания, създала верига от книжарници в по-големите градове, лидер на пазара и с възможност да подкрепя проекти на съвременни български автори и да популяризира четенето" (Габровска 2009). Имидж позиционирането в потребителското съзнание се е състояло и то впоследствие ще се отрази на финансовите резултати на книжарските вериги. В този случай можем да заключим, че мениджърските усилия са успешни, а инвестициите не са напразни. Това, което остава скрито и неподозирано за потребителя, са тактическите манипулативни дейности, с които книжарницата създава тези емоционални асоциации между него и бранда си. Почти 90% от клиентите не осъзнават своето активно участие в сътворяването на съответния бранд имидж, трансформацията си от етично мотивирани клиенти в партньори (а защо не и инвеститори)." Това е просто новият начин да се прави бизнес и всъщност единственият, чрез който една компания може да бъде устойчива, да максимализира печалбите си, да привлече и запази най-добрите си професионалисти и да направи клиентите си лоялни." (Черкезова 2012).

Експертните знания на някои от книжарските вериги, работещи на нашия пазар, ги разграничават от техните конкуренти. Те не само създадоха лоялни потребители с повишено доверие в бранда им, но и си осигуриха устойчиво висока репутация, превърнаха се в предпочитано място за покупка, което се свързва и с добри инициативи. Започнаха серия от инициативи за популяризиране на книгата и четенето, с което да демонстрират своята отговорност пред обществото с цел подобряване на грамотността, създаване на положително отношение към книгата, културата, образованието, знанието. Така например една от утвърдените на пазара ни верига от книжарници организира от няколко години фестивал, посветен на книгата и четенето. Включилите се в него имат възможността да участват в творчески лаборатории, в различни дискусии, в нарочно отворени клубове и кафенета с идентични на книжарницата имена. Обхванати са различни възрастови категории, като се поставя акцент върху най-важната - детската: "Един от основните акценти на фестивала е посветен на децата и книгата. Тук формите ще бъдат твърде разнообразни - от лекцията на Гьоте институт "Как да четем малко по-различно...", през приказката на Крис Бъкстон, четене на приказки от деца на деца, театрални куклени спектакли на открито по любимите книги за малкия Никола и за Дора..." (Идва 2014).

Това не са еднократни и инцидентни събития, а дългосрочна управленска политика, интересен и плодотворен механизъм за постигане на различни обществено значими и бизнес цели, съчетани в едно. Социалният ангажимент подсигурява икономически растеж на веригата (чрез увеличаване на продажбите, увеличаване броя на книжарниците, популярност на бранда). И към символите и асоциациите по отношение на марката е добавен още един.

Днес книгата е знак за престиж. "Модерно е да се чете!", "Аз чета всеки ден! А ти?" Усещането за споделени ценности е предварително режисирано, за да може покупката на книга да се превърне в преживяване със силен емоционален заряд. Но потребителят едва ли се замисля, че това е управленската концепция за добавената стойност. "В маркетинга пък добавената стойност2 не е измерима и се възприема като изгода за потребителя [...]." (Абаджимаринова б.г.). Или, отнесено към търговията с книги на дребно, това означава, че търговските вериги концентрират усилията си в усъвършенстване на методите за привличане и задържане на клиенти, като превръщат търговските си площи във все по-привлекателни културни пространства с изключителни предложения за продажби, където има диалог и съпреживени емоции.

Чрез посещенията си в тези нови културни центрове всеки клиент символизира своята приобщеност към книгата, четенето, литературата, културата. Усещането е много по-различно. То е асоциативно и символно натоварено, докато влизането в самостоятелната, малка книжарница не му предоставя тези допълнителни ценности. "Следователно в процеса на потребление се потребяват не само вещи, но и идеи за отношения между хората." (Маркова 2007: 91). Влизайки, клиентът използва имиджа, създаван от съответната книжарница и умело афишира тази своя приобщеност. "Аз имам това, което имат най-успелите и уважавани публични личности." Всъщност това е втората от общо четирите основни формули на потребителското поведение. "Тя се прилага от хора, които желаят да се отъждествят с референтната група с висок обществен престиж. Те искат да притежават това, което имат уважаваните личности в сферата на изкуството, политиката, науката и др." (Маркова 2007: 93). Нагледно доказателство за този процес са думите на Д. Панайотов: "Много от съвременните писатели са наши приятели - подкрепяме издаването и представянето на книгите им." (Кирилова 2009). Все по-активно се организират срещи и турнета на най-продаваните автори: "При огромен интерес премина единствената публична среща на световния писател Майкъл Ондатджи с българските му почитатели. Тя се състоя в столичната книжарница [...] на 26 септември и беше осъществена със съдействието на българския издател [...]." (Хеликон 2014).

Вече говорим за ново ниво на манипулация, за обмен на знаци, които носят социално послание и са натоварени със специфично значение в зависимост от ролята, която трябва да изпълняват - да показват принадлежност, да отразяват лични възгледи, да утвърждават или отричат морални и социални норми и т.н. Зад това обаче прозира поредната управленска концепция на конкурентното предимство, която се фокусира върху по-голяма възвращаемост на капитала и която свързва стратегията на фирмата с основните пазари за продължителен период от време: моделът на преживяването като стратегия. Потребителите наложиха тенденцията за "личното значение" в продуктите и услугите, и пазарът е длъжен да отговори чрез нововъведения. Чрез маркетинга превръщането на импулса в покупка, заредена с емоционалност, вече е реалност на пазара. "Хеликон" имат една хубава инициатива - ВИП книжар. Писатели гостуват на книжарниците от тяхната верига в столицата и в страната и за час или два препоръчват на купувачите книгите, които харесват те самите като читатели. [...] И тъкмо тук идва мястото на медиатора, който настройва честотите на авторите, на издателите, на търговците и на книжарите тъй, че пътят на книгата да бъде, освен по-лек, по възможност, и радостен" (Енев 2014).

В стремежа си да запазят любовта на своите клиенти някои вериги книжарници се опитват да продават преживявания вместо книги. Те работят върху идеята за преживяванията на клиентите и вземането на решение за покупка, които са повлияни не само от рационални елементи. Емоцията се превръща във важен въпрос, защото в повечето случаи хората купуват преди всичко емоционално, отколкото оправдано логично.

Това дава възможност на книжарската верига да преодолява силната конкуренция на пазара и да привлича все повече и все по-нови клиенти. Конкурентното преимущество създава уникални активи, които книжарницата управлява, и които са стратегически важни за бизнес развитието й.

Тук отново виждаме успешното съчетание между класически и модерен маркетинг. Традиционният маркетинг предлага ползи, маркетингът на преживяванията предлага усещания, емоции, когнитивни преживявания, действия и отношение. Двата подхода успешно се комбинират, за да може книжарницата да предложи най-добрите усещания за своите клиенти. Това от своя страна подпомага създаването и запазването на дълготрайни връзки с клиентите.

Така веригите книжарници създават допълнителни ценности за своя клиент, който усеща това отношение, ласкае се, оценява го. "Ако влезете, даже и да не купите книга, ще получите богата информация за книжния пазар и ще научите всякакви интересни подробности около книгите." (Кирилова 2009). Колкото по-дълго един посетител се задържи в книжарницата, толкова по-вероятно е, че той ще направи покупка. Това е предпочитан метод за интегрирани комуникации, чрез които се прави опит да се генерира интерес за клиента на веригата не само като място на продажбата на книги, но и като мултифункционален център за отдих. Търговците знаят, че не всеки е в състояние да извърши покупка, но всеки се стреми към нея. В случая не е важно дали ще купи книга, или не, клиентът ще се върне в книжарницата не само заради книгите, но и за предизвиканите положителни емоции, чрез които разширява обхвата на своите интереси. А когато става въпрос за покупка на книга, ситуацията придобива и по-различно измерение. Клиентът, разбира се, отново не си дава сметка, че зад това се крие поредният успешно използван маркетингов трик.

"Потреблението е културен процес, наситен с кодове, който задава модели на поведение" (Трендафилов 2009). Стремежът на водещите в бранша е да наложат символичен смисъл, който културата на обществото ни влага в книгата. В случая важен е културният статус, който книжарската верига прави опит да наложи и да внуши чрез целенасочени усилия за стимулиране и задълбочаване привързаността на клиентите си, като трансформира тези си усилия в лоялност, създавайки комплекс от специфични ползи. В този смисъл са важни и другите методи за привличане на клиента: информация по имейла, организиране на различни мероприятия, лекции, срещи с автори, поднасяне на нови теми, информация за събития, които ще се проведат на територията на книжарницата. "Издаваме каталог на всички книги, излезли на българския пазар, за да информираме клиентите; измисляме различни маркетингови трикове, които засилват интереса на читателя. Разбира се, това помага и за нашия PR. Не е реално да твърдим, че го правим само от алтруизъм."

Днес, при наличието на дефицит на клиенти, търговците фокусират усилията си върху взаимоотношенията и връзката с тях. Клиентът е един от най-важните активи на всяка компания, а според П. Дракър - единственият център на печалба. Следователно всяка фирма трябва да третира клиента като всички останали свои активи. От една страна, той е обект на маркетингови изследвания и манипулации, а от друга - той трябва да се управлява като останалите активи на фирмата с цел да се максимализира неговата стойност. Тази тенденция се наблюдава и на нашия книжен пазар. Добрият търговец се стреми да увеличи печалбата от всяка връзка и всеки клиент. Основната концепция тук е не само да задържи, но и да увеличи броя на клиентите, от които печели. Създаването на постоянна лоялна аудитория на книжарницата е важна задача. Създава се един вид "общност". Пазарните лидери отдавна са признали, че в решението на този проблем се крие успехът им. Търговецът прилага много и успешни практики, за да "улови" клиента и да го превърне в "лоялен!". Доволният клиент постепенно се превръща в най-добрата реклама, като разпространява положителна информация за съответната книжарница. Поласкан е, без да си дава сметка, че е трансформиран в постоянна аудитория с една основна цел - да бъде приобщен към марката.

В този ред на мисли неизменно възниква и въпросът "Какъв е делът на книжния асортимент в търговската площ?". Веригите книжарници предлагат богата гама от некнижни продукти, които се превръщат в съпътстващи книгата артикули (хималайска сол, натурална сол, плакети, чаши, пъзели и др.). Според Н. Димова "най-важната характеристика на всеки търговец на дребное неговият търговски микс. За всеки търговец е присъщ уникален търговски микс като набор от елементи, които най-добре да удовлетворяват нуждите на неговите клиенти. Търговците на дребно, какъвто и микс да използват, винаги се ръководят от следните четири основни елемента: тип на продаваните стоки, разнообразен асортимент, равнище на обслужването, предоставено на купувачите, и цена на стоките." (Димова 2011: 123).

Търговската площ е превърната в скрит инструмент чрез обособяването на зони за импулсни покупки. Правилното зониране трябва да окаже въздействие върху мисленето и поведението на потребителя. Всяка книжарница се опитва да намери собственото си "ноу-хау" в услуга на посетителите и увеличаване на оборотите. Търговската площ е зонирана с цел привличане на всички реални и потенциални потребители на стоките и услугите, предлагани на съответната търговска площ. И основният приоритет - подборът на качествени заглавия, които да бъдат продавани, е подменен. Какво е процентното съотношение на "бързооборотна литература" и художествена литература? Още един детайл, който убягва от погледа на клиента. Как се избират книгите, които се продават в книжарниците? Имат ли значение личните пристрастия или всичко е бизнес? Разбира се, търговецът не се ръководи от съдържанието на книгата. "Продажбата на една книга трябва да носи пари. Най-хубавата книга е продадената книга. Затова колкото повече се търси и продава една книга, толкова повече количество има от нея. Често ни обвиняват в комерсиалност, особено някои творци, които очакват да продаваме всичко, което се появява на пазара. Но това не е възможно, защото не за всичко има търсене... Въпросът е трезво и без емоция да прецениш кое може да се продаде" (Кирилова 2009).

Появата и развитието на интернет търговията е нова бизнес линия. Комбинирането на традиционните начини за продажба на книги и новите възможности, които предоставят технологиите, дава допълнителни канали за продажба на книги. Всеки по-голям книготърговец днес успоредно с традиционната притежава и интернет-книжарница. В това сравнително ново пространство книгата е един доста удобен търговски артикул.

За мен по-интересен е въпросът как този формат на продажби провокира мисленето на търговците и как те използват събираната за онлайн клиентите си информация за своите маркетингови проучвания. Дали по-стремителното фокусиране върху потребителския опит при онлайн търговията е липсващата точка на възможности на традиционния книжен пазар? Без съмнение, електронната книготърговия осигурява лесна и уникална за маркетолозите възможност да научат всичко за поведението на потребителите. Големият набор от данни, както и способността да съпоставят историята на покупките и услугите позволява да се разработят ефективни стратегии.

Онлайн книжарниците са по-евтин канал за продажби. За клиентите пък са атрактивен и удобен начин, който решава проблема с поръчката и доставката на книгата по-бързо от обикновените книжарници. Купувачите ценят както възможността книгата да "излезе" в електронната книжарница в точното за тях време, така и удобната система за поръчка и доставка. Интернет търговията вече си спечели значително място в общия обем на продажбите. "Регистрираме около 12 хил. уникални посещения дневно. Имаме и група във Facebook и над 4000 приятели3 в нея. Разработихме уникален софтуер, който съдържа най-богатата база данни за книги в страната. Той постоянно отразява промените в системата и с него управляваме видовете продажби и складовите наличности. Интернет търговията все повече се увеличава и месечните ни онлайн продажби са колкото продажбите на една средно голяма книжарница." (Кирилова 2009). Ангажираността и постоянството правят клиента лоялен и го довеждат до решението да пазарува от тази верига книжарници. Схемата е превърната в успешен маркетингов ход. Клиентът не се замисля, че по този начин вече е привързан към конкретната марка и е готов (чрез интернет или лично) да ползва услугите й.

Така стигнахме до най-важната и най-спорната част от търговските стратегии на веригите - продажбата на книги със специални целогодишни отстъпки, която сериозно промени профила на книготърговската дейност и наруши "равнопоставеността на разпространителите" (Шокарова 2014). Намалената цена е основният похват за привличане на клиенти.

Ефектът от този метод на продажба се усети първо през 2007 г., когато "Буквите" "предизвикаха една от скандалните ситуации на неявен фалит и в продължение на месеци не отчитаха продажбите си на издателите контрагенти" (Ефтимов 2008), а съвсем наскоро и при фалита на една от големите книжарски вериги - "Пингвините". Те също работеха с "почти всички издателства, книжни борси и отделни автори" (Книжарница 2006) и настояваха, че отстояват "коректните и честни взаимоотношения." Шумно афишираха "постоянният си стремеж да изпълняват задълженията си професионално съвместно с техните партньори - издатели и книгоразпространители." (Книжарница 2006). В практиката се случи обратното и това може да се докаже от почти всички издатели, които срещаха трудности в работата си с тази книжарска верига, и от заведените срещу тях съдебни искове. Ето защо анализът на търговската отстъпка и установяването на наличните чрез нея манипулативни действия се превръщат във важен момент, на който тук ще се спрем накратко, а по-обстоятелствения му анализ ще направим на друго място.

Книгата отдавна вече не е (както твърди собственикът и управител на книжарници "Хеликон" Данчо Панайотов) един от малкото продукти с единна в цялата държава цена (Кирилова 2009), защото книжарските вериги я използват като гъвкав маркетингов инструмент за стимулиране на продажбите. В литературата по маркетинг се нарича програма за лоялни клиенти. Както пише икономистът Кр. Маринов: "Програмите за лоялност са дългосрочни маркетингови инициативи/кампании, които награждават клиентите за техните повтарящи се покупки." (Маринов 2011). В книгоиздаването и книгоразпространението обаче тази схема се оказва неособено разбрана. Цялото разнообразие от преференциално предлагане на заглавията освен че подмени книготърговията, се превърна и в най-съществения фактор за пазарния успех на книжарските вериги, в основен инструмент за изграждане и поддържане на силни взаимоотношения с клиентите. Намалената корична цена варира от 10 до 70% (чрез различни ценови, пакетни, клубнипромоции и отстъпки, които са високоефективно средство за укрепване на пазарните позиции) и съвсем логично предполага повишаване на ръста, честотата и повторяемостта на покупките. Изгоден трик, чрез който завидно лесно се манипулира клиентът, неговата лоялност и желанието му за покупка. Книжарските вериги разработиха и включиха в маркетинговата си политика търговията със специални отстъпки и като основен елемент в общата фирмена стратегия, и като основен инструмент за изграждане и поддържане на дългосрочни взаимоотношения с клиентите. Най-важните цели и направления на стопанската политика са постигнати: завоюване на определен дял от пазара, възвръщаемост на инвестициите и печалба, а също утвърждаване и запазване на пазарни позиции. А всъщност философията, която следват мениджърите, е простичка - "най-хубавата книга е продадената книга."

Доколко обаче книжните промоции действат мотивиращо за читателя и доколко допринасят за ръста на продажбите, приходите, печалбите и развитието на съответните книготърговци? Риторичен въпрос. Разбира се, книжните промоции определят рентабилността и доходността на веригата, както и възможностите й за просперитет. Целта им е да стимулират клиентите да посещават по-често книжарниците и да купуват повече книги. По този начин те пряко влияят върху печалбата и са едно от най-силните оръжия в борбата с конкурентите на пазара. Също така тези специални целогодишни отстъпки са най-ефективно средство за създаване и укрепване на ясно установени отношения между книжарницата и клиентите й (полезни и доходни за книжарницата; благоприятни за клиентите). Те са основното средство, чрез което в обществото се създава конкретно търсената представа за по-добрите книжарници (работещи с грижа за клиента), която оказва пряко влияние върху по-нататъшното им развитие.

Какво се случва оттук нататък, след като "добрият търговец" обявява преференциална за клиентите си цена - 10, 15 или 20% по-ниска от обявената на корицата? Преди да отговорим на този въпрос, накратко ще изведем класическата формула за формиране на коричната цена на книгата: 15% авторски хонорар, 10% редакционни разходи, 55% разходи за печат, хартия, подвързия, 15% общоиздателски разходи. Това са разходи на издателството (изходно равнище за цената), на чиято база се калкулира себестойността на книгата. Другите елементи на коричната цена като търговската отстъпка се калкулират допълнително върху тази себестойност. Напоследък, разбира се, издателят винаги предвижда най-високият процент отстъпка (40-50%), който дава на търговците, и го калкулира в коричната цена. "Съществуват и допълнителни условия, формиращи политиката на търговска отстъпка. Тя зависи от следното:

  • ако търговецът на книги разпространява голям брой заглавия от съответния издател;

  • начинът, по който търговецът популяризира новите заглавия." (Книговъзраждане 2006: 31).

Веднага се забелязва, че от този метод на ценообразуване и на книгоразпространение потърпевши са самостоятелните книжарници, крайните клиенти, както и самите издатели. Още повече че в стратегията за развитие на българския книжен пазар "Книговъзраждане" позицията на издателите и книготърговците е, че бизнес отношенията издател-търговец не са регламентирани от стриктни правила в бранша (Книговъзраждане 2006: 29).

На издателя не може да му е безразлично при какви условия ще се продават книгите му, защото реализацията на тиража е предпоставка за бъдещето на издателството. През последните години и книжарите, и издателите натрупаха опит, който е важен от гледище на историческата приемственост, но в същото време се усеща липсата на критичност и извличане на поуки от историята на бранша. Необходимо е да се работи за "бизнес поведение за подобряване на бизнес отношенията между издателите и търговците на книги като доброволно споразумение за правила за извършване на бизнес, помощ за избягване на конфликти и насоки за всички видове спорове" (Книговъзраждане 2006: 17). И неизбежно възниква поредната въпросителна: Как търговецът си позволява да даде по-висока отстъпка дори от издателя? Стига се и до подобни парадокси - конкретни вериги да проявят по-голяма щедрост от издателствата. Тук дори не става въпрос за непродадени или залежали заглавия по книжарските рафтове. Тогава намалената цена е разбираема. В този случай говорим за нови книги, за заглавия на седмицата. Ето какво споделя един издател в писмо до Асоциация "Българска книга": "Преди година с изненада открих, че докато във фирмената ни книжарница новата книга [...] се продаваше по корична цена, то в книжарниците на [...] и [...] се предлагаше с 10-15 % отстъпка. Интернет-книжарницата [...], продава всички нови книги с 25% отстъпка за крайни клиенти. За да надскочи търговските условия на "[...]" друга електронна книжарница се готви да даде 30 % отстъпка.

Издателят категорично и основателно отказва да подкрепи "такова търговско поведение, защото подобни приказки обикновено имат лош край. През последните десет години сме се нагледали на такива. А някои от нас даже са се опарили."4

По мнението на издатели продажбата на книги на крайния клиент с толкова висока търговска отстъпка "ще убие не толкова търсенето, колкото самия издателски бизнес, колегите книготърговци!"5. Всеки може да продава с 20-30% търговска отстъпка на крайния клиент, но какво ще се случи след това? "Защото клиентът в съзнанието си вече е отрекъл класическите книжарници, а в същото време те са най-естествените места за продажба на книги (извод, до който е достигнал браншът в пазарното си развитие)."6

Самостоятелните книжарници не са в състояние да издържат на конкуренцията. Те не се радват на такива големи търговски отстъпки, не са включени в издателските програми за лоялност. "Ще отбележа, че намалението на цените е дело на издателите. Ние нямаме такива търговски отстъпки, за да можем да си го позволим. Откакто започна кризата, това е целогодишно явление, което чисто финансово удря малките търговци. Има случай, в който книги за 80-100 лева издателството ги изтегля и ги предоставя на една от големите вериги и там се появяват на 35 лева?! И това се случи само с една търговска верига, което наруши равнопоставеността на разпространителите." (Шокарова 2014).

За голяма част от издателите самостоятелните книжарници са неатрактивни като процент продадени книги от конкретно заглавие. Правят малки поръчки (макар и доста по-чести), продават малко бройки от тиража. Затова и работят със стандартната 30-процентна търговска отстъпка. Следователно те не са в състояние да предоставят на крайните си клиенти ползите, които големите в бранша им предоставят. Те продават на корична цена, което означава, че продажбите им ще бъдат затруднени. Така продажбата на книги с търговски отстъпки се превръща в "явление, което чисто финансово удря малките търговци." (Шокарова 2014).

Крайните клиенти, дори и направили "добра сделка" и "купили книга с добър процент търговска отстъпка", всъщност купуват доста по-скъпа книга. Вече казахме, че търговската отстъпка се калкулира в коричната цена на книгата, т.е. колкото е по-голяма, толкова е по-висока крайната цена. Но това, разбира се, те няма как да го знаят. Те са твърдо убедени в правилността на избора си, защото вярват на търговеца и работят за неговия имидж.

И в крайна сметка има ли етика в бранша? Приоритет ли са толерантните отношения? "Взаимоуважението и взаимното зачитане на правата между участниците в книжния сектор е основна ценност. Пазарната конкуренция трябва да се води почтено и толерантно.Професионален дълг на всички е да издигат авторитета на бранша и солидарно, чрез своята частна дейност, да служат на тази кауза." (Eтична б.г.: 6).

Целта ми тук не е да дискредитирам търговската мрежа като ограбваща купувачите, просто искам да подчертая, че чрез търговската отстъпка се издържа и развива търговията с книги. На пазара се появяват търговци, неспособни на конкуренция. А неконкурентоспособната книжарница е несъвременна. И намалената цена е единственият инструмент за привличане на клиенти. Ефектът от този метод на продажба се състои в следното: по мнението на издатели продажбата на книги на крайния клиент с толкова висока търговска отстъпка ще убие не толкова търсенето, колкото самия издателски бизнес.

 

 

БЕЛЕЖКИ

1. Новата книжарница "Пингвините" в подлеза срещу Ректората на Софийския университет е място със специална атмосфера. Донякъде заради отделните кътове, които пресъздават различни литературни светове. Отчасти заради удоволствието да изпиеш едно биокафе, докато разглеждаш книга. И не на последно място заради възможността да го направиш в уютна обстановка с приятна музика... Владимир Георгиев - изпълнителният директор на веригата книжарници "Пингвините", се радва, че хората оценяват това и се връщат отново тук." (Кирилова 2010). [обратно]

2. Концепцията за добавената стойност идва в маркетинга от икономиката. Същият термин срещаме и в счетоводството. И макар значението на добавената стойност във всички три дисциплини да е сходно, маркетинговата интерпретация има своите особености, които често не се отбелязват [...] В счетоводната отчетност добавената стойност притежава свойството измеримост - натрупване на печалби в предприятието (Абаджимаринова б.г.). [обратно]

3. Към днешна дата цифрата е 54 034. [обратно]

4. Кореспонденция между членовете на АБК. [обратно]

5. Кореспонденция между членовете на АБК. [обратно]

6. Кореспонденция между членовете на АБК. [обратно]

 

 

ЦИТИРАНА ЛИТЕРАТУРА

Абаджимаринова б.г.: Абаджимаринова, Румяна. Бренд мениджмънт. // Реклама, б.г. <http://www.google.bg/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CB8QFjAA> (11.10.2015).

Габровска 2009: Габровска, Людмила. Трудното решение: Да надраснеш себе си. Интервю с Данчо Панайотов, собственик и управител на книжарници "Хеликон", 11.12.2009. // Кариери, 2009 <http://www.karieri.bg/management/profile/829087_trudnoto_reshenie> (11.10.2015).

Димова 2011: Димова, Надежда. Дистрибуционна политика. София: НБУ, 2011, с. 123.

Енев 2014: Енев, Деян. Вип книжар, 04.06.2014. // Култура, 2014 <http://kultura.bg/web/%D0%B2%D0%B8%D0%BF-%D0%BA%D0%BD%D0%B8%D0%B6%D0%B0%D1%80/> (11.10.2015).

Eтична б.г.: Eтична харта на българските книгоиздатели, книгоразпространители, литературни агенти, библиотеки и преводачи. // Асоциация "Българска книга", б.г. <http://www.abk.bg/attachments/download/197> (11.10.2015).

Ефтимов 2008: Ефтимов, Йордан. Четенето и пазарът на книги през 2007-а. // Книгоиздаване 2010, 15.02.2008 <http://publishing-su.blogspot.com/2008/02/blog-post_15.html> (11.10.2015).

Идва 2014: Идва "Четящият човек" (програма на фестивала). // Лира.бг, 25.05.2014 <http://lira.bg/?p=69167> (11.10.2015).

Кирилова 2009: Кирилова, Боряна. Бизнес между две корици: Интервю с Данчо Панайотов, собственик и управител на книжарници "Хеликон", 11.12.2009. // Кариери, 2009 <http://www.karieri.bg/management/profile/829079_biznes_mejdu_dve_korici> (11.10.2015).

Кирилова 2010: Кирилова, Боряна. Обрати в сюжета [Интервю с Владимир Георгиев, управител на книжарници "Пингвините"]. // Кариери, 05 Май 2010 <http://www.karieri.bg/management/profile/897062_obrati_v_sjujeta> (11.10.2015).

Книжарница 2000-2015: Книжарница "Хеликон" - За Хеликон. // Книжарница "Хеликон", 2000-2015 <http://www.helikon.bg/helikon/?do=detailed&rec=108> (11.10.2015).

Книжарница 2006: Книжарница "Пингвините" - любимо място! // Книжарница "Пингвините", 2006 <http://www.pingvinite.bg/?cid=3> (11.10.2015).

Манчев 2014: Манчев, Ангел. Управление на книготърговията. София, 2014.

Маринов 2011: Маринов, Красимир. За печалбата от лоялните клиенти. // Икономически алтернативи, № 5, 2011 <http://alternativi.unwe.bg/alternativi/br52/07.pdf> (11.10.2015).

Маринов 2012: Маринов, Красимир. За печалбата от лоялните клиенти. // Икономически и социални алтернативи, № 3, 2012.

Маркова 2007: Маркова, Благодатка. Поведение на потребителя. София: НБУ, 2007.

Orange 2015: Orange center [За нас]. // Orange center, 2015 <https://www.orangecenter.bg/za-nas> (11.10.2015).

Трендафилов 2009: Трендафилов, Димитър. Тъговската марка като икономическа стойност и знак. Позиционирането като инструмент за създаване на отличимост. // Studia semiotica, Vol. I, 2009.

Трендафилов 2010: Трендафилов, Димитър. Търговската марка като икономическа стойност и знак. Позиционирането като инструмент за създаване на отличимост. // НБУ, 2010 <http://ebox.nbu.bg/semiotika10/view_lesson.php?id=171> (11.10.2015).

Хеликон 2014: Хеликон "Книжарница", № 117, октомври 2014. // Хеликон.бг, 2014 <https://www.helikon.bg/ezines/471/-%D0%9A%D0%BD%D0%B8%D0%B6%D0%B0%D1%80%D0%BD%D0%B8%D1%86%D0%B0%3B-%D0%B1%D1%80.117-%D0%9E%D0%BA%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%B2%D1%80%D0%B8-2014_10000001032566.html> (11.10.2015).

Черкезова 2012: Черкезова, Дарина. Корпоративна отговорност или просто PR. // Кариери, 23.11.2012 <http://www.karieri.bg/management/biznes_s_kauza/1953844_korporativna_otgovornost_ili_prosto_pr/> (11.10.2015).

Шокарова 2014: Шокарова, Бистра. Издателят може да бори кризата само с нови книги. [Интервю]. // Cross, 03.01.2014 <http://www.cross.bg/knigi-krizata-shokarova-1389429.html#ixzz3PNxBTaOC> (11.10.2015).

Книговъзраждане 2006: "Книговъзраждане". Стратегия за развитие на българския книжен пазар. // Асоциация "Българска книга", 2006 <www.abk.bg/attachments/download/123> (11.10.2015).

 

 

© Малина Димитрова
=============================
© Електронно списание LiterNet, 15.10.2015, № 10 (191)