Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

СЕДМОЦВЕТНИ ИЗГРЕВИ НА ЛЮБОВТА

Кирил Попов

web

Известната съвременна художничка ДАРИНА ЯНЕВА ме посрещна пред новата си изложба в престижната галерия "Нюанс" (10-29 май 2016) сърдечно: "Вие сте първият изкуствовед, който ме интервюира през моето вече няколкодесителетно развитие!". Добрата памет ме озари, но бързо усетих шеметната висота, отдалечаваща ме от първото запознанство с чаровната млада художничка и чудеста, разкриващи се пред очите ми на вернисажа в "Нюанс" с 19-те разноформатни творби, сух пастел, хартия. Престоях часове в галерията, без да откъсна поглед и през външната стъклена врата от брилятната картина "По улица на спомени вървя", когато си отивах. И изпитвах съжаление към всеки, който няма да има възможност да види този шедьовър, достоен да отиде в "Сотбис". Основанията за тази дръзка идея са в усещането, че без да абсолютизира истините на квантовата теория за излъчването на светлината, за електромагнитните и електронно-позитронни полета, с всяко по-задълбочено вчувстване в картините, те се проектират в съзнанието ни като живописни интервали от споменно и идентично пространство и време, заредени с приглушено редуцирана, изсветлена или анихилирана до ителигибелност магическа енергия.

Без капка излишна бъбривост художничката изследва безплътната ефирна материя до постигането на визуални образи на лишено от познати представи пространство. Но нека не бързаме с коронясването на Дарина Янева като абсюлютен абстракционист, заимстващ идеи от сюрреализма. Осезаеми засега са признаците на засиления стремеж на художничката към абстрактно-образна живопис. Тя можа да се определи като авторска разновидност на абстрактния експресионизъм с постигане на художествен ефект най-вече чрез цвета и формата. Многообразните видове безплътност в това изкуство допускат уподобяването си до своеобразни символи на човешката преходност и на граничните състояния на човешкия дух. Споменът преобладава като авторско самосъзнание в "Бродещи спомени", "Пробудени спомени", "Спомени от една целувка"...

Дарина Янева прави възможното да ни предпази от илюзията, че е привлечена от външната красота на обекта за изобразяване; не задава въпроси и не очаква отговори - в реалното общуване никой не е толкова безукорен, колкото може да е в изкуството. Загадъчните въпроси за красотата циркулират безкрай в изобразителен арт, сътворяващ символи на любовта... И тъй като изложеното сега изкуство в "Нюанс" не е буквално, а поетично, никой от арт-изкушените зрители не робува на илюзията, защото не е нужно обектът за рисуване да е външно красив. Отнесените в далечината баири, брулените хълмове и задоблачните висоти, към които е пристрастена художничката, ни пленяват със стаения в тях личен спомен и преживяване. Но за да сме погълнати от мистерията, да достигнем до красотата и смисъла на изобразеното в тях, сме заставени многократо да прочитаме картините и да се вчувстваме в тях, така както се опитваме да достигнем мъдростта на Шекспир, препрочитайки многократно текстовете на гения. Така ще усетим и пролетното дихание, излъчвано от безплътните сухопастелни, а не гъсто маслени визии.

Вторият емблематичен за изложбата аспект се отнася до озаглавяването й с "През погледа на любовта". Сред различните семантични нива на ключовото понятие любов доминира неговата идентификация с привързаността на човека към човека, към природата, единение с Бога и изкуството. Като дълбоко отразяващо и въздействащо чувство малцина художници са дръзнали да придадат на любовта художествен образ. А още на прима виста става ясно, че идентификацията с върховното вдъхновяващо чувство Дарина Янева постига с паметни за нея метеорологичен, сезонно метеопатичен тип и най-вече със седмоцветни ивици по небето при огрени от слънце дъждовни капки. Доминиращият образ на пролетта е най-сюблимният символ на любовта и вдъхновението ("През погледа на любовта"). Основен акцент в изложбата е именно пролетното чувство. То ни привлича със своя витален и динамичен дух, с желанието да изпаднем в свободно и открито пространство, далече от угнетяващата градска архитектура и урбанистика, от откраднатото небе и патогенни условия и форми на живот.

Само на пръв поглед ще допуснем, че Дарина Янева уподобява любовното чувство с реални образи от флористичен, тропосферен и стратосферен вид. Истината е дотук, по-продължителното вчувстване в картини с победен от светлината мрак ще ни доведе до невероятното усещане за ефирно преплетена осезаемост с отвлеченост, до представи за сънувани и бленувани екзалтации, ще се добави капричозната форма на изобразяване на пейзажите, поетичната обагреност и звучната тоналност на дървета, баири, далечни и близки възвишения.

Съзерцавам с възхищение сложните пространствени размествания и бледокръвна тоналност, излъчващи аурата на утринна ведрина и бодро събуждане. Възхищавам се от тематичния диапазон, техно-екзотиката, от звучащия аристократично и тържествено изрусен колорит и усещам артистично раздвижената сред многобройните си почитатели Дарина Янева да внася мистично разбиране за визиите си като изпълнени със синтетична мъдрост, топлота и жизненост в името на щастливото земно съществуване на човека...

Краткият ни отзив за изложбата на Дарина Янева в "Нюанс" ще страда от непълнота, ако не споменем изпълнените в началото на събитието от студенти четвърти курс актьорско майсторство с художествен ръководител професор Жени Пашова миниатюри "Усмивки от старите ленти". И ако не обърнем внимание на любознателния и просветен зрител, че тази изложба се съпътства с три други изяви под ръководството на Дарина Янева: "Отворено творческо ателие за пастел" на 15 май; "Урок по рисуване за деца" на 21 май с представяне на спектакъла "Равноденствие" от студенти трета година актьорско майсторство за куклен театър. Постановка проф. Боньо Лунгов, доц. Мая Енчева, доц. Константин Каракостов.

И всички, които няма да пропуснат тази чудесна изложба, ще имат удоволствието да се запознаят с високото изобразително, педагогическо и артистично майсторство на Маестро Дарина Янева.

Допълнение: от справката на галериската Теодора Петева зрителят узнава, че Дарина Янева има над 30 самостоятелни изложби у нас и по света. Удостоена от съвета на европейската научна и културна общност със сертификат и значка "Златна книга" за принос в развитието и представянето на българската култура. Дарина Янева членува в Асоциацията на френските пастелисти Art du pastel en France. През 2001 г. серия от нейни картини на тема шахмат е част от наградния фонд на световното първенство по шахмат в София. През 2002 г. е номинирана сред 10-те най-добри майстори пастелисти в света, представени в Международното специализирано издание "Pastel artist international"; представена е през 2001 в Интернационален форум "ИНАРТ" в Пловдив.

Дарина Янева е един от основателите и съорганизаторите на пленери с художници, основател и ръководител на Академия за детско творчество "ДАЯ". Над 18 години работи с деца и организира творчески проекти и събития в България и чужбина. Художничката е носител на престижни награди в национални и международни конкурси. Много художествени галерии и частни колекции у нас и в чужбина притежават нейни картини...

 

 

© Кирил Попов
=============================
© Електронно списание LiterNet, 18.05.2016, № 5 (198)