Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
:. Книгомрежа  Анотации на нови книги: RSS абонамент!
Каталози
:. По дати : Ноември  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook!  Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Среавни цени с Книгосвят във Facebook!
:. Книги втора ръка  Книги за четене Варна
:. Bücher Amazon
:. Amazon Livres
Магазини и продукти
:. Fantasy & Science Fiction
:. Littérature sentimentale
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Образование по БЕЛ
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

МЕЖДУНАРОДЕН ТЕАТРАЛЕН ФЕСТИВАЛ "ВАРНЕНСКО ЛЯТО" 2016: СПЕКТАКЛИ-СЪБИТИЯ И ОСТРИ ВЪПРОСИ

Камелия Николова

web

"Лунно нашествие", компания за площаден театър "Паролабианка", Модена, Италия, фотограф Барт Лизенборгс

"Лунно нашествие", компания за площаден театър "Паролабианка", Модена, Италия, фотограф Барт Лизенборгс

Нашумелите събития на световната сцена от последните години - "Илиада" на Йерней Лоренци и "Следобедът на един фавн/Пролетно тайнство" на компанията на известната канадска танцьорка и хореографка Мари Шуйнар, бяха само част от богатия и висококачествен афиш на най-значимия международен театрален форум у нас - Международния театрален фестивал "Варненско лято" (1-11 юни, 2016, Варна). По вече установена традиция през първата половина на юни всяка година морският град се превръща в празнично пространство, където българската публика и българските и чуждите театралните експерти, критици и селекционери могат да видят част от най-доброто от европейския, световния и нашия театър. 24-то издание на МТФ "Варненско лято" не само убедително продължи тази традиция, но и се открои като следващо по-високо стъпало по отношение на международната селекция. Ако през годините стремежът на организаторите му (основен организатор на фестивала е фондация VIA FEST) е да програмират все повече емблематични и стойностни спектакли от актуалния световен афиш, то през 2016-та те го постигат в респектираща степен. Всички представления, включени в международната селекция, бяха едни от най-награждаваните и признати заглавия от последните два-три сезона и естествено, предизвикаха възторжените реакции и на българската публика.

Традиционно обширната и разнообразна програма на МТФ "Варненско лято" е структурирана в четири модула: основна програма - международна селекция, основна програма - българска селекция, шоукейс и паралелна програма.

В международния афиш тази година фестивалът показа пет спектакъла от пет страни - Канада, Словения, Чехия, Испания и Италия: вече споменатите в началото "Илиада" на Йерней Лоренци и Словенския национален театър, Любляна и "Следобедът на един фавн/Пролетно тайнство" на компанията на Мари Шуйнар, Монреал; както и "Корекция" на режисьора Иржи Хавелка и танцовата компания "VerTeDance", Прага; "Много шум за нищо" на пърформъра Давид Еспиноза и "Ел Локал Е.К.", Барселона и уличното светлинно шоу "Лунно нашествие" на трупата за площаден театър "Паролабианка" от Модена.

"Оттука започва България", режисьор Неда Соколовска, Драматичен театър "Добри Войников", Шумен

"Оттука започва България", режисьор Неда Соколовска, Драматичен театър "Добри Войников", Шумен

Българската селекция включваше десет спектакъла и показа практически почти всички по-значими представления, създадени у нас през последния театрален сезон - вълнуващия "Синята птица" на Мариус Куркински и Народния театър, най-добрия сценичен прочит на Брехт през последните години у нас "Кавказкият тебеширен кръг" на Маргарита Младенова и Драматичен театър, Варна, майсторския и много награждаван "Лив Щайн" на Крис Шарков и Малък градски театър "Зад канала", великолепното вербатим представление "Оттука започва България" на Неда Соколовска и Драматичен театър "Добри Войников", Шумен, копродукцията на "Three bears" и Сатиричния театър "Дакота" от Жорди Галсеран с режисьор Владимир Пенев, стабилните репертоарни постановки "Рейс" от Станислав Стратиев на Здравко Митков и Държавния сатиричен театър и "Нощта на 16 януари" от Айн Ранд на Пламен Марков и театър "София", социално-ироничния "Сестри Палавееви" по романа на Алек Попов на Елена Панайотова и Пловдивския театър, елегантните "Жената от морето" от Ибсен на Василена Попилиева и Театър "Българска армия" и "Сарабанда" от Ингман Бергман на Иван Урумов и Театър 199. Огледани заедно и особено в контекста на целия театрален сезон и силната международна програма, те обаче още веднъж и още по-настоятелно поставиха въпроса за липсата на достатъчно интересни, дълбоки и креативни идеи и енергии в днешния български театър като цяло. Въпрос, който отделни ярки и оригинални изключения като "Лив Щайн" на Крис Шарков и театър "Зад канала" и "Оттука започва България" на Неда Соколовска и Шуменския театър не само не отменят, а подчертават.

Безспорното постижение на тазгодишното издание на МТФ "Варненско лято", както вече споменах, бяха четирите спектакъла от международния афиш: "Илиада" на Лоренци, "Следобедът на един фавн/Пролетно тайнство" на компанията на Мари Шуйнар, "Корекция" на VerTeDance и "Много шум за нищо" на Давид Еспиноза. Много празнично настроение както за фестивалните гости, така и за жителите на града създаде и представлението на площада пред театъра във Варна "Лунно нашествие" на италианската трупа "Паролабианка", което непосредствено последва откриването на фестивала със "Синята птица" на Народния театър и в което актьори на кокили с различна височина, облечени в изобретателни "извънземни" костюми и под звуците на тиха "небесна" музика от оркестър на живо правеха причудливи шествия сред заобиколилите ги зрители и случайни минувачи.

"Илиада", режисьор Йерней Лоренци, копродукция на Националния словенски театър, Градския театър в Любляна и Цанкарев дом, Любляна, Словения, фотограф Петер Ухан

"Илиада", режисьор Йерней Лоренци, копродукция на Националния словенски театър, Градския театър в Любляна и Цанкарев дом, Любляна, Словения, фотограф Петер Ухан

"Илиада" на Йерней Лоренци - едно от големите събития на изтичащия европейски театрален сезон, се превърна в безусловното събитие и на МТФ "Варненско лято". Вече писах подробно за спектакъла в предишния брой на LiterNet в обзора си за международния театрален фестивал "Контакт" в Полша (LiterNet, 16.07.2016, № 7 (200) и тук ще повторя само няколко негови основни качества, които особено силно отекнаха при срещата му със зрителите във Варна. Преди да го видя в България, вече бях гледала три пъти впечатляващото словенско представление в програмата на основни европейски театрални фестивали - БИТЕФ, Марибор и, както споменах, току-що се връщах от фестивала "Контакт" в Торун, където то взриви взискателната полска публика и критика и взе основните награди. Приемът на "Илиада" навсякъде беше сходен - започваше с известна дистанция и завършваше с въодушевление и бурни аплодисменти. След показването на спектакъла във Варна и след това в София режисьорът и актьорите му обаче споделиха, че, независимо от много успешното му и екзалтирано приемане навсякъде, с българската публика той е намерил мощен и неповторим контакт.

Йерней Лоренци и екипът му не правят от "Илиада" традиционна постановка, изградена върху една или друга интерпретация на основополагащата европейска книга. Основно качество и важна причина за успеха на спектакъла на всяка сцена и пред всяка публика, е, че те превръщат своя прочит на Омировия епос в непосредствено сетивно и емоционално лично преживяване едновременно за актьорите и за зрителите. Така историята за първата европейска (Троянската) война и нейните причини и механизми, скрити дълбоко в природата на човека и изграденото от него общество, се оказва неочаквано проста, ясна и разтърсваща за всички, във всяко време и място, без да изисква специални интелектуални натрупвания и рационално разбиране.

Словенският режисьор, добре познат на българската публика от предишните си две участия на МТФ "Варненско лято" (през 2013 с "Буря" на Островски и през 2014 с "Бесният локомотив" на Виткаци), се наложи през последните години като международно име с дръзкото си насочване в днешната епоха на образите и гледането към слушането на словото, но най-вече на закодирания в него ритъм, на музиката, застинала в думата и пренасяща през времето дълбоко скритото й и неизменно атавистично съдържание. Хекзаметърът, стихотворният размер, в който е написана "Илиада", носи непокътнатото вечно съдържание на античния текст, в неговия ритъм е застинала енергията на желанието за надмощие, на гнева и страданието на древните. За да ги припомнят на днешните хора в залата, режисьорът, композиторът Бранко Рожман и сценографът и актьор в представлението Грегор Лущек намират оригинален и мощно въздействащ начин за съвременно възпроизвеждане на ритъма на хекзаметъра. Спектакълът е изпълнение на нещо като своеобразен съвременен оркестър - трансформация и продължение на античния хор. На сцената седят, наредени в полукръг, 12 актьори и по време на цялото представление поддържат този ритъм с отмерени удари по микрофоните, поставени пред тях. Разказът за обидите, капризите и замислите за отмъщение на хората и боговете, довели до битката-касапница пред Троя, тече ясно и последователно като всеки от изпълнителите става от стола си и произнася монолозите на основните герои, внасяйки в цялата ритмично-музикална картина нови тонове в екстатично нарастваща градация. Във втората част на спектакъла това стремително развитие на ритмично-музикалната му партитура, спонтанно изправило зрителите пред ирационалния стремеж на човека към надмощие и завоевание, водещ го към разрушението и смъртта, е допълнено от мощен визуален образ: Ахил сипе тежки, откънтяващи оглушително в залата удари по щита, покрил свития в ембрионална поза Хектор, които продължават върху разполовен кървав труп на огромно животно, заменил тялото на актьора. Изначалната, същностната причина за войната е страхът от изместването, безславието, заличаването - страхът от смъртта. Желаейки да отдалечи смъртта, човекът ирационално я търси, предизвиква я с обречено безразсъдство, стреми се към нея с еротичен копнеж. Войната е крайната обсебваща проява на човешкия нагон към смъртта.

"Следобедът на един фавн/Пролетно тайнство", компанията на Мари Шуйнар, Монреал, Канада, фотограф Николас Руел

"Следобедът на един фавн/Пролетно тайнство", компанията на Мари Шуйнар, Монреал, Канада, фотограф Николас Руел

"Следобедът на един фавн/Пролетно тайнство" на трупата на световноизвестната танцьорка и хореографка Мари Шуйнар е оригинална и смела днешна реплика на едни от основните емблеми на съвременния танц и специално на знаменитите едноименни представления на балетиста и хореографа Вацлав Нижински. Той е изобретателно и майсторски изпълнено завръщане към началата - на живота и на съвременния танц, което фестивалната публика оцени високо с дълги, възторжени аплодисменти. Показан в компактното и не особено голямо пространство на основната сцена на Драматичния театър във Варна, спектакълът покори зрителите както като мащабна и мощно въздействаща цялостна гледка, така и с още свои, по-интимни нива - на филигранните и много трудни детайли на изпълнението, дръзко експериментиращо с възможностите на танцуващото тяло и с границите на експресията.

"Корекция", режисьор Иржи Хавелка, танцова компания "VerTeDance", Прага, Чехия, фотограф Радек Холс / Войтек Брътницки

"Корекция", режисьор Иржи Хавелка, танцова компания "VerTeDance", Прага, Чехия, фотограф Радек Холс / Войтек Брътницки

"Корекция" на Иржи Хавелка и танцовата компания "VerTeDance" от Прага предложи на фестивалната публика нови силни емоции и преживявания със съвременния танц. В продължение на повече от час невероятно гъвкавите и неуморни тела на изпълнителите изпробваха всички свои възможни позиции и взаимоотношения с пространството, без да се отделят от точката, в която стоят (накрая се оказа, че обувките им са залепени за пода!). Препълнената до предела си зала на Художествената галерия и дългите аплодисменти бяха само външния знак за невероятната среща между този спектакъл и неговите зрители във Варна.

Една много силна година на Международния театрален фестивал "Варненско лято", която безспорно вдига още по-високо летвата пред предстоящото през 2017-та 25-то юбилейно издание.

 

 

© Камелия Николова
=============================
© Електронно списание LiterNet, 01.08.2016, № 8 (201)