|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ПОЕЗИЯТА НА ЦВЕТАН БОШЕВ
Един
възможен прочит
Цветанка Атанасова
web
Определят го като "метежен поет", "голям размах", "някакъв енигматичен
лексикален дзвер", който "преобръща граматиката и мирозданието, поради тяхната
закостенялост", "планински кристал на езикотворчеството българско", който
"захранва родната словесност с метафори и ярост, с нега и неологизми, с мъдрост
и неизтощим фонетичен бъркоч" (Бойко Ламбовски); "един от най-големите чешити
в съвременната българска поезия", какъвто не се е пръквал в поетичната ни
история от Ламар насам (Eдвин Сугарев). При все това той не е популярен. Не
само защото живее в емиграция и не принадлежи към никакви котерийни кръгове.
А най-вече, защото както би казал "общият наш учител в идеала" Пенчо Славейков,
Бошев не е лъжица за всяка уста. Първичен, спонтанен, естествен, непринуден,
той същевременно е медитативен, дълбок, мъдър, многопластов. Той е еднакво
далеч както от шлагерната сладникавост и албумната красивост, така и от философстващата
претенциозност.
Уникален, автентичен, със собствен стил и самороден лирически изказ - тези
определения по отношение на поета Бошев ни най-малко не са пресилени. И неподписани,
стиховете му не биха били сбъркани от познавачите с ничии други. Малко закъснелият
му с оглед на българската традиция поетически дебют (първата си книга "Господ
в плевника" (1998) авторът издава на 49-годишна възраст) му дава предимството
на зрялата творческа мъдрост. При Бошев няма случайни неща. Последните му
две поетически книги - "Нашата пасмина" и "Любвоежбина", издадени в края на
2012 г., имат антологиен облик и представят автор с концепция. Това са книги
промислени и цялостни, в които "понасъбраното" е организирано около един основен
сюжет, който ризоматично се разклонява в по-малки сюжетни линии.
Бих определила "Нашата пасмина" като книга за Пътя, за параболата на живота
- от родовите корени и пролетните надежди до есенната резигнация в далечната
"обратна земя" сред "хабубите пустинни"; от поривите и възторзите на младостта,
през крушението на бляновете, до страданието и самотата. В това отношение
тя определено навява спомен за вечни образци като "Книга за Пътя и Постигането"
на Лао Дзъ. Или - ако я ситуираме в българската традиция - за "Сън за щастие"
на П. П. Славейков. Колкото и да е различен като темперамент и изказ от Пенчо
Славейков (по отношение на формотворчеството Бошев се вписва в линията на
авангарда, на Гео и Николай Марангозов, на постсимволистичните пластични,
звукописни и ритмически търсения), авторът на "Нашата пасмина" ментално, светогледно,
като концепция за живота и смъртта и за мястото на човека в мирозданието е
най-близо до Пенчо-Славейковия всепобеждаващ витализъм. И до неговия непрестанен
стремеж към себенадмогване. Поезията на Бошев е умъдрена и ведра. Всичко в
нея - и екзистенциалнотрагичното, и социалнотрагичното, е поднесено със завидна
лекота, свобода и игривост. Това е поезия, в която има трагика, но няма черни
тонове. Поезия, която задълбава в тайните на вселената и на човешката душа,
като поставя въпроси, но не предпоставя отговори, защото знае, че животът
е велик и неизмерим, неподвластен на човешкия ум и сетивност. Поезия, която
е достигнала до прозрението, че сътворението и божественият порядък са невнятни
за човешкия ум, че човекът може да намери щастието в предоставените му от
всевишния мигновения и в утвърждаването на това велико чудо Живота. Поезия,
в която лирическият герой не желае да бъде нито роб, нито господар, нито съдник,
нито подсъдим. Той просто приема всевластния Живот като даденост и му се прекланя.
"Нашата пасмина" е книга интимна, но не по-малко и книга социална, граждански
ангажирана, в която социополитическото от недавнашното вчера, абсурдите и
уродствата на соца, както и актуалните геополитически и екологични проблеми
са изстрадани и обговорени с острота и плам, но и с една игривост и гротескна
деформация, присъщи на цялата поезия на този автор.
Некоректно и тесногръдо би било да съизмерваме "Нашата пасмина" с други
поетически книги, излезли през последното десетилетие. Не бих желала да степенувам
майсторските умения на съвременните български поети. Но не мога да не отбележа,
че такова богатство от теми и мотиви, от настроения, емоции, ракурси и ритми,
каквото ни предлага "Нашата пасмина", е изключително рядко срещано. Бошев
непрестанно разсъблича змийските си кожи и сменя музикалните инструменти.
Ритъмът варира от класическата тристъпна напевност до модерните синкопирани
ритми на джаза и хип-хопа. А що се отнася до словесните му кладенци - те са
бездънни. Сигурно един ден някой ще се наеме да направи речник на неговите
неологизми по подобие на речниците на езика на символистите и авангардистите.
Аз не се наемам. Но както подчертава и Б. Ламбовски, Цв. Бошев ни зашеметява
с невероятен словесен коктейл, в който има всичко - архаизми, диалектизми,
неологизми, чуждици, жаргонизми, вулгаризми, фолклорни импликации... Подозирам
дори, че това прави поезията му труднодостъпна за словесно неподготвените
и особено за най-младите, привикнали към крайно ощавения и клиширан интернетски
жаргон. При Бошев обаче не става въпрос само за лексикално богатство и словесен
колорит. Става дума за неконвенционално мислене и неконвенционален изказ,
за преобръщане на нещата и на синтаксиса, за реч, в която вулгаризмите съжителстват
с поетизми, а биологичното и физиологичното намират необичайни образни и словесни
сублимации.
"Любвоежбина" (забележете само какво заглавие, какъв словесен кентавър,
както и "мечтоядина") е книга за любовта и страстта, за всепобеждаващия Ерос
в многобразните му превъплъщения. Една от най-наситените с еротика стихосбирки
в съвременната ни поезия. Любовта-очарование, любовта-блян, любовта-нагон,
любовта-страдание, любовта-игра, любовта-уловено мигновение, любовта-спомен
сладостно-тъжовен, ведър или мъчителен, любовта-залез, любовта-липса, "захласи",
"преглътки", "разгонки", "крушения"... И отново, както в "Нашата пасмина",
един лирически герой, който тъжновато-весело гледа на световния театър и е
готов да вземе на подбив всичко, което минава покрай него и през него самия.
Който е отвоювал смелостта и силата да приеме живота такъв, какъвто е, без
да се гневи на съдбата и без да я проклина. И който, подобно на безименния
народен певец, има своята своеобразна визия за гроб с прозорци, откъдето се
заканва да наднича към Земята и към Висинето:
Ще изтърпя един животец сред одаята си бетонна,
да се излюпят жерави от мислите
ми пъстрооки.
А сетне ще избия с лице от стара стомна
в една стена прозорец към четири посоки.
И да не литна много надалече, небесният стрелочник
ще ми посочи де Земята
е и де е Висинето.
Ще ме намерят паднал на небето върху облачния плочник,
което е добра смърт,
общо взето.
Цветан Бошев. Нашата пасмина. Понасъбрано. София, 2012, 255 с.;
Цветан Бошев.
Любвоежбина. Петимна лирика. София, 2012, 155 с.
© Цветанка Атанасова
=============================
© Електронно списание LiterNet, 01.06.2014, № 6 (175)
Други публикации:
Литературен вестник, 14.05.2014.
|