|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
КРАСИВО И МИСТИЧНО ЗА ЛЮБОВТАЖоржета Чолакова Гален Ганев е безспорен поетически талант, който неведнъж е бил забелязван и високо оценяван от литературната критика. „Красива и мистична” е поредната успешна изява на поета, която озвучава най-интимните, най-деликатните полета на човешката духовност. Представените стихотворения са организирани в четири цикъла, които са не само композиционно симетрични, но са положени в една обща лирическа тоналност, което ги прави единни и вътрешно съзвучни. Гален Ганев изгражда един изтънчен свят на любовно медитативните настроения, чрез които се разкрива образното богатство и лирическият финес на една интелигентна чувствителност. Любовта е пресъздадена като сила, която създава красота и смисъл - а това е послание, което в съвременната ни поезия сякаш отдавна не е прозвучавало с такава естественост и образно въздействие. Метафоричната асоциативност се изгражда на основата на сензуалния регистър от докосвания, звуци и цветове, които преживяват чудото на любовната метаморфоза. И тук не става въпрос за игра на въображението, а за изграждането на една имагинативна реалност, в която нежността и еротичният трепет разгръщат вътрешната семантична перспектива и придават на обикновените неща неочаквано сияние. Всичко, до което се докосва поетовата мисъл, се разтваря в едно упоително съзерцание и движенията на образите са забавени, за да се долови всяка тяхна извивка - реална или въображаема. Лирическият субект проектира своята нежна и деликатна чувствителност върху света около себе си, за да му придаде своето любовно очарование и по този начин да го изпълни с особена виталност. Поетичният език на Гален Ганев е пластичен и с лекота пресъздава мелодиката и ритмиката на образните импулси във формата на класическия стих, който сякаш е най-подходящ да пресъздаде естетическия идеал за възвишената красота и одухотвореното проникновение на любовното изживяване.
Гален Ганев. Красива и мистична. Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски”, 2012.
© Жоржета Чолакова |