|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ДОГОНВАНЕ НА НЕДОГОНИМОТОМарин Георгиев В настоящето на един осъществен автор присъства и неговото минало, а даже и съпоколенците му. В последната книга на Марко Ганчев, разчитам и предишните му книги, или някои от тях. "Писателите са два вида: едните искат да пишат, а другите - да бъдат писатели". До тази формула за нашия занаят, след десетилетен опит, е стигнал Марко Ганчев в мемоарите си "В търсене на изгубеното племе", "Хермес", 2012 г., за да заключи: "Вечното господство на посредствеността над таланта е непобедимо, защото то изглежда естествено". Бих го допълнил пък от своя опит: които искат да бъдат писатели, постоянно пречат на тези, които искат да пишат (то и кой ли инак ще ги забележи). Те са творителите на новите Менделееви таблици, съгласно новата конюнктура, те са всъщност и създателите на всяка конюнктура; те са раздавачите на първите и вторите места, на "и др.", на безсмъртието приживе. Те обърнаха с главата надолу (или с краката нагоре) предишния идеологическо-йерархичен оценъчен модел, създавайки нов - алтернативния канон. Не, не съм раздавач на безсмъртие. За това трябва да си поне Михаил Неделчев. Сега първите са от вторите, третите, дори - от последните, а някои от "и др.": не били нагазили в социалистическия реализъм, не били литературни началници; и да са влезли в предишния канон, както е случаят с Иван Динков, "осъзнали" се. (Всъщност има ли нещо, което е човешко, и е в чист, дестилиран вид?!) И се навърви доста дълга опашка пред сергията на раздавача... Трябва да си доста незнаещ, да размениш ролята и задачите на критика с тази на лирика, за да се държиш като влюбен към едни и надменен към други, особено когато трябва да си обективен, защото литературата, както животът, е процес с много и различни прояви. Стига да са талантливи. Не върви, а и не е справедливо, заради това, че Левчев е писал например за Кремиковци, да бъдат отречени новаторските му заслуги в поезията1, а да бъде предпочетен Иван Динков, макар да е автор на реквиеми за партизани и септемврийци в "Епопея на незабравимите", който като поетика не е хомогенен и се люшка между традицията и само негово си своеобразно новаторство; или пък Константин Павлов, който също искаше да е "с първите, с истинските, с комунистите" и също има свой период на традиционен класически стих и поетика. А нима не са платили данък на сходни теми и Биньо Иванов, и Николай Кънчев, и Ек. Йосифова в ранното си творчество... Не иде за един и същи грях едни на бъдат винени, други - оправдани и възвеличени. Къде да сложим тогава Марко Ганчев, който от първата ("Семената зреят" - 1957 г.), до последната си засега книга ("Догонване на света"), няма нито едно стихотворение, свързано с конюнктурата на тогавашната и сегашна епоха. Или да заключим пак с формула от мемоарите на Марко Ганчев: "Дори в плуралистично общество трудно може да се самоизгради независим литературен критик, способен да инвентаризира действителните завършени естетически единици, без оглед на това дали техният създател е от кръга, на който той симпатизира, или е от друг кръг. А какво остава пък за идеологизираното общество, където естетиката е нормативна". Но кой да чете? Ако бе чел, щеше да знае, че Марко Ганчев отдавна е надделял и проумял напъните за първенство:
И понеже Марко Ганчев е диалектик и гледа напред, стихотворението завършва:
Но дали пък не се изсилих с горните определения, дали разковничето за това не ни дава той самият в стихотворението си от 1967 г. "Българска черта":
Тази българска черта той смята дори за "грях, комай първорожден". Вероятно има основание тезата на Тончо Жечев за създаване на една география на българската литература, която се опитах донейде да осъществя през 80-те години в статията си "Поети на Мизия" и в която една от характерологичните черти на мизиеца подкрепих с това стихотворение. За изминалите 25 години се вижда и с просто око, че първите вече не само че не са първи, но даже не са и втори... Левчев, Башев, Е. Евтимов, преди това Вл. Голев, Павел Матев, Г. Джагаров... Нима с нещо им отстъпват Петър Алипиев, Първан Стефанов, Андрей Германов, Димитър Стефанов, Николай Кънчев, Петър Караангов, Иван Николов, Никола Инджов, Стефан Цанев, ако приложим художествената мяра? Но сега е дума за Марко Ганчев. Марко Ганчев - един недоразбран поет, за да не кажа недооценен. А може би - много добре разбран и затова неоценен подобаващо. Или пък има нещо друго?!
Но има и още една причина: той не е деконструктивист, не е авангардист - той е традиционалист, за него е важно какво ще каже, а формата е създадена от предшествениците, защо да хвърля сили там, където е постигнат оптималният изразен еталон. Даже да внесеш нещо ново в него е още по-трудно, защото от векове са се съизмервали перата на хиляди. Припомняйки си посрещането от критиката на първата му стихосбирка "Семената зреят" (1957), и по-специално на Борис Делчев, който вижда в "благоразумието" на поета опасност за развитието му (под "благоразумие" Делчев е имал предвид, че изразните средства на автора са почти традиционни, а на останалите - Л. Левчев, Вл. Башев и П. Караангов - по-провокативни), Марко Ганчев пише: "Защо критиците толкова очакват от новите автори нови, радикални стилистични похвати? Дават ли си сметка, че така ги подтикват към фокусничество, подражателство и литературна козметика. Дори Борис Делчев, френският възпитаник, дето знае едва ли не от рождение, че стилът, това е човекът, не е устоял на детската болест на всяка литературна генерация да призовава към стилистични бунтове, които в повечето случаи се оказват безсмислени дребни хулигански прояви". Като ехо от тези му размисли от 2012 г., е това четиристишие от 2015:
И той създава "и с рима, и без рима" стихотворения образци. (Може и да не съм прав, но от опит съм се убедил, че който няма добър римуван стих, няма и добър бял. За свободен да не говорим.) Съзерцател, той е наблюдаващ и анализиращ. Търсейки същността - стига до закона. За мен този принцип е в основата на "Фашизмът" на Желю Желев. Но Марко Ганчев не е философ. Той се изразява не с философски понятия и категории, а със средствата на езика, който обикновено наричаме поетически. Затова и не бих искал да го определям като философски поет (та кой ли вече не е такъв?!), а като поет мъдрец. Като художник, без да е лишен от пластически способности, той не разчита на тях, а на размисъла. Той носи в себе си праначалата на битието и това го потвърждава композицията на "Смешна тъга" (2002), сборник, в който е събрал най-същественото от стихотворното си творчество, навършвайки 70 години. Само ще спомена някои от разделите: "Книга на природата", "Книга на жените", "Книга на властта", "Книга на поета", "Книга на битието", "Книга на предците и на потомците", "Книга на децата" и т.н. Не са ли това насъщните неща за човека във всички времена?! И още нещо, което смятам за най-трудното: търси ги и ги намира в най-обикновеното, във всекидневното, в тях открива трайното, повторимото в битието. "Онова, което ни обкръжава всекидневно, което е неразделно от нас, което е обикновено, може да бъде открито само от един голям, необикновен талант", както казва Гогол. А на него може да му се вярва повече, отколкото на мен. Музата на Марко Ганчев ражда своите творения с излива на планинската вода, избликваща от дълбините, спокойна, течащо-неизтичаща - кроткият клокот на вечността. Той е обгърнат от аурата на класичността, в която нищо постигнато не е последно. Тази аура витаеше над него и около него, когато стана главен редактор на писателския вестник в най-критичните години на промяната. Той бе Разумът, внасящ спокойствие в хаоса, пренареждащ света, опитомяващ го и ставащ дори сигурен. Той не е склонен към действия. Толкова не е склонен, че ако навремето съпругата му Ани, изпълняваща функциите и на семеен шофьор, не бе го отвлякла с трабанта от гара София, Гранитски и съратниците му ченгета щяха да го свалят от поста главен редактор и Литературен фронт нямаше да има съдбата на Литературен форум. В ония години Марко ми приличаше на днешния Гугъл, комуто задаваш темата и след по-дълго или по-кратко мълчание ти дава отговора. Непоклатимият отникъде отговор! Но аз не само за това го ценя. Припознах го като значим поет с "Мълчаливи сирени" (1977) - най-хубавата поетична книга на годината! Разбира се, тя не получи наградата на СБП! Запомних "Синеок железничар", "Другата жена", "Стар поет", "Студена тръпка", "Дневна любов", "Балада за Едуард Осми", "Купуване на грозде" - все стихотворения образци. Та той е превъзходен лирик, какъв ти сатирик?! Или - ако е сатирик, той е не по-малък лирик! Като всеки цялостен творец, той има самосъзнание за себе си. Сборникът по повод 70-годишнината му не случайно носи заглавие "Смешна тъга". Но кое от двете е вярно при него: тъгата ли е смешна, или смехът е тъжен? Едното прелива в другото, но изворът им е общ: самоопитоменото сърце на поета:
"Смятах, споделя той в мемоарите, че лириката и сатирата са два успоредни литературни жанра, които и при един и същи автор могат да се движат в паралелни релси. /.../ Обаче какво да се прави, когато не поетът води перото, а перото води поета". Би трябвало да ценим повече онзи художник, който има широк диапазон от чувства и изразни средства, сравнен с едностранчивия, свирещ на една струна, колкото и да е силен във владението ѝ. Манипулаторите на ценностната система от миналата епоха всекиму намираха цаката. Лирикът Марко Ганчев маргинализираха като сатирик. Както и изтънчения лирик Радой Ралин, преиначиха в епиграмист. (Мечтая да съставя и да издам една негова книга само с лирика! Ако Ганчев е съгласен, разбира се.) И все пак - не мога да се сдържа да не цитирам поне едно от посочените стихотворения от "Мълчаливи сирени":
Мога само да добавя: не само добрият грозд, и добрият поет е вътрешно избистрен и съвършено завършен, прозирно ясен. Както и доброто стихотворение. Стихотворението е писано през 1972. А ето едно от най-новата му книга, издадена 43 години по-късно, което не му отстъпва:
Някои вярваха, че с падането на социализма ще отмре и епиграмата. Но не само тя не отмря, не отмират и недъзите, човешки и обществени.
А освен епиграмата, Марко Ганчев доказва, че и такъв презрян жанр като баснята може все още да е жива! Въпрос на художествено майсторство. И в тази книга той е добавил нови басни към своята "Книга на басните". Но аз ще ги прескоча, за да цитирам откъс от неговия опит да обнови, пародирайки го, един изконен сюжет, с който са двубойствали не само Данте и Гьоте, но и нашите Смирненски и Добри Жотев, а сега - и Марко Ганчев. Но преди това ще вметна, че поезията му е хроника на обществения живот в България от 50-те години на миналия век до днес в мерена реч. Той държи пръст върху пулса на ставащото. Ето най-кратката формула на предишната епоха:
А ето и на сегашната от "Небожествена комедия" - "Чартърни полети с наметалото на дявола":
Както се вижда: на поет угодия няма, за него няма добър обществен строй! Прав е Платон: Как да го допусне в своята държава?! А при това, те, българските недъзи, са едни и същи близо век и половина: непостоянство вътре, поради зависимост отвън. Толкова са повторими, че се придобили качеството на национален характер. В "Бърнт Нортън", според Елиът: "Бъдещето се съдържа в миналото". При Марко бъдещето е не само в неговото минало, но и в неговото настояще. Доказва го тази книга. 05.-11.12.2015
БЕЛЕЖКИ 1. Наскоро Йордан Ефтимов бе разпъван на кръст от застъпниците на едната теза, тъй като е отбелязал това на юбилейната вечер на Левчев. [обратно]
Марко Ганчев. Догонване на света. Пловдив: ИК "Хермес", 2015.
© Марин Георгиев
|