|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
Коста Радев web | Речник на глупавите думи Революция е когато в самолет, пълен с пияни пътници, всички се хванат за гушите, по-предприемчивите изнасилят стюардесите, по-кръвожадните избият пилотите, по-пъргавите сядат на техните места и хващат щурвала; представа нямат как се кара самолет и накрая машината се разбива, но никой не взема поука от това. Защото само умните хора имат дарбата да се поучават от грешките, но умните и мислещите винаги са били пренебрежимо малцинство. Колкото и да се ласкаем и величаем ние, човеците, огромната част от нас не умее да извлича поуки от житейските уроци а точно това неумение отличава глупаците от неглупаците. Затова пияните пасажери са хиляди пъти повече от пилотите, затова толкова останки от крушения димят из полето на историята, а брадатите професори клатят изумени глави и описват всичко в дебелите си книги, за да се поучат поколенията; но кой да ти чете книги, това е толкова досадно и тъпо. Единственото хубаво на революциите е съдбата на храбрите революционери. Съвсем скоро след като обявят триумфалната и вечна победа на великото си дело, голяма част от подпалвачите на революции биват изклани от досегашните си братя по клане. И така до следващото натрупване на критична маса глупаци, повярвали колко лесно и хубаво е да си пилот и по цял ден да пощипваш стюардесите, наместо послушно да затягаш колана. Нещо подобно се случва по стадионите - не че някога съм влизал в стадион, - трибуните са пълни с познавачи на футбола, гръмко раздаващи съвети на играчите. Ако им дадете топка обаче, ще се замотаят куци и сакати около нея, неспособни даже да я уцелят с обувката си. Никой от тях не се съмнява в способността си да оглави отбора вместо некадърните треньори, дето го съсипват. Неслучайно съществата от стадионите са щурмоваци във всяка революция; в генетичния код им е заложено едно важно познание: За да изплува утайката на мястото на каймака, единствената възможност е да разлееш кофата. Само дето от утайката никога не става каймак, както и да ги разместваш. А революциите се опитват да правят точно това. Според вижданията на революционерите тяхното дело е опит за налагане на доброто по насилствен начин. Така вече достигаме до фундаментално противоречие - допустимо ли е да режем глави, за да възприемат нашата представа за добро? Да не говорим пък колко често тези представи са погрешни; нерядко още докато революцията не е изтребила набелязаните врагове, нейните идеи вече изглеждат безсмислени и наивни и най-удобно е да бъдат забравени. Така или иначе, революциите водят до тирания, защото злото е в същността им; то избуява, плъзва, завладява обществото и го тласка неотвратимо към следващата кървава баня. Революцията не само изяжда децата си, както са отбелязали най-запалените революционери - французите; тя изяжда и обществата си. Отвратителна по своя замисъл, по изпълнението и резултатите си, революцията открай докрай е дяволско дело и би била недостойна за всяко друго човечество, освен за психически болното население на планетата Земя. Въпреки възторжените представи на някои поетични глави със замъглени възприятия, обикновеният революционер не е красива и вдъхновяваща гледка - както всичко, излъчващо омраза и злоба. Тинята се е разбълникала, миазмите жадуват кръв и омразата ги сплотява и вдъхновява, защото вкоравените им души просто са недостъпни за любовта. Европейските аристократи, жертви - а нерядко и подбудители - на революции, са дали повод на човешкия гений да изобрети най-сигурното средство против косопад - гилотината. Купища анекдоти има за царственото държане на осъдения пред гилотината; кои достоверни, кои измислени от приятели и потомци на обречения. Тези, последните, често съчиняват героически истории, твърде различни от действителността. Един внук на крайпътен обирджия, обесен през трийсетте години, неуморно разказваше из кръчмите как дядо му поискал преди бесенето ароматизирана вода за уста. Защо ти е, ще се целуваш със Свети Петър ли? - разхилил се началникът на затвора. Не, отвърнал възпитано осъденият: но не бих искал господин палачът да реши, че съм имал неприятен дъх. Сигурно е прeстижно да бъдеш революционер, когато не можеш да бъдеш каквото и да е друго; но се приготви да си понесеш последствията. Ако не на този, то на другия свят, защото със сигурност си съучастник, ако не и извършител на престъпленията - а те са венецът на всяка революция. Разбира се, има неизбежни революции; има и справедливи от историческа гледна точка - без съмнение; но каквито и да са, те показват неумението на човечеството да решава далновидно проблемите си, наместо да чака циреят да го мъчи с години, хубаво да узрее, пък тогава храбреците да забучат щиковете и дружно да го пръснат, без да обръщат внимание на плъзналата зараза. Никой не се сети да последва примера на Исус - най-великия революционер. Спасителят сам срина хилядолетната Римска империя, без да докосне оръжие; прах станаха железните езически легиони, непревземаемите крепости, императорските дворци - прах и история. Без юнашки пози, без показен героизъм и гръмки лозунги; низвергнат от тълпата, кривооката запенена тълпа, неподозираща своето освобождение. Насилието не решава проблеми; то създава нови. Дори да е облечено в революционни доспехи, зад тях прозира натрупана омраза, наслоена злоба и безсмислена жажда за мъст - и наместо да възцари справедливият и спокоен ред, насилието ражда само мъка, страдания и отвращение към битието. Това може да са банални изводи; но като гледам света, все още са актуални и дълго време ще бъдат. Огромната част от човечеството е готова да грабне брадвата и да скочи срещу когото й посочат за враг. Защо ли? Кой насади безумието ни, кой го отглежда и подхранва? Революциите са заложени вътре в нас, при това в най-първобитния си вариант, защото ние самите сме първобитни както в реликтните времена. Човечеството продължава да живее в пещерите, независимо каква форма са придобили те. Язък за малцината светли и умни глави, чоплещи вселенските тайни - каквито и открития да направят, накрая мнозинството ще ги редуцира до бомба и набързо ще я хвърли в двора на съседа. И тук ми идва наум Емануиловата теория за съдбата и смъртта на поетите и по-специално неговата ХИПОТЕЗА ПЕТА
© Коста Радев |