|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
Коста Радев web | Речник на глупавите думи Чак след месец успях да отделя една цяла неделя за леля Марго и веднага скочих в автобуса. В торбичката си носех пет-шест книги за лудото ми другарче и малко шише ром за мене. Някои се отнасят високомерно към рома, но това е напитката с най-много градуси в най-малък обем - нещо съществено при тайното пиене, особено на място, пълно с груби здравеняци, пазители на правилата. Така екипиран, влязох през портала. А насреща, в беседката зад проскубаните розови храсти седяха унесени, потънали един другиму в очите, леля Марго и приятелят ми Емануил. Притулих се зад едно дърво и сигурно половин час съм ги зяпал. Не мръднаха, не погледнаха настрани; устните им шепнеха нещо, но те май не го чуваха. Светът наоколо не съществуваше. Изнизах се, оставих книгите на портиера да ги предаде после на Марго; той ми смигна съучастнически и тръгнах към спирката, а в опразнената ми глава се блъскаше и кънтеше на кухо само една мисъл: "Бре, да му се не види!" В автобуса отворих рома с надежда вълшебната течност да ми помогне в разследването. Нямаше съмнение какво ставаше, картинката бе съвсем недвусмислена; наоколо жужаха амурчета и сърцата на двамата несъмнено бяха набодени като таралежи с хиляди стрелички. Като цяло гледката копираше всяко от стотиците изображения на Психея и Купидон, изхранвали сума художници и скулптори през вековете. Накратко - любовта бе ударила най-близките ми хора, при това подло, зад гърба ми; и нямах представа как да реагирам. "Бре, да му се не види!" На първо време измислих само това. Сетне се сетих за още няколко факта. Двете гургулици бяха приблизително на една възраст; свободни, интелигентни, умни. В света, населен с роби и задръстеняци, бе неминуемо да се съберат. Трябваше само някой да ги срещне - и аз го бях направил. Бре, да му се не види! Нито за миг не забравих колко пъти съм бил свързващо звено между двама души и как след това и двамата ме намразваха, неспособни да потърсят вината в самите себе си. Като нищо можеше да загубя двама обичани хора само защото са нямали сила да устоят на моментното изкушение. Кой е виновният? Оня Сотир, дето ни запозна, нарочно при това. Така разсъждават хората. Гневът им е екстровертен и никой не се сеща да хване тоягата и да счупи собствената си глава. Разбира се, имаше и две благоприятни възможности. Можеше двамата да са достатъчно зрели и самокритични и да ме изключат от списъка на виновниците. Или пък романтичносладникавата нишка на развитие - младите се вземат и живеят щастливо, докато и на Господ му писне от сапунката. Но това се случва само в сапунките, предназначени за домашни идиотки. Животът има свои сурови закони и според тях умните индивиди са хора на съмнението, а то изключва безметежното съществуване. Подвластните на съмнението търсят същината на нещата, а не ближат захаросания каймак; при това те подсъзнателно чувстват колко губят и усещането ги дразни, затова нервните клиники са пълни с умни пациенти. Ето, пак стигнах до лудниците и леля Марго. Внезапно се запитах: "А твоето, Сотире, не е ли най-обикновена ревност?" Сигурно - отговорих си - защото ревността е много по-широко понятие от дивашката ярост на оня глупав мавър. Несъмнено смятам леля Марго за моя изключителна ценност и не искам да я деля с друг; да не говорим пък да я преотстъпя. Тя е посочила най-важните стъпки в живота ми; а след запалването на ненужната библиотека скочи и надскочи върховете на всичките мои класации. Естествено, не можех да притежавам, нито да контролирам една независима жена, десетина години по-зряла от самия мене; но не допусках някога тя самата да се предаде на чуждо притежание и контрол. Може би атмосферата в лудницата я беше сломила? Или лекарствата? Кой знае? Само Господ, ако изобщо се занимава с нашите хорски глупости. Преди години в живота ми бе се присламчил един киносценарист. Постоянно ме караше да слушам преразкази на негови сценарии и да ги оценявам. Не бях ходил на кино от двайсет години, но това не го смути. Още по-добре, каза: тъкмо не си покварен от кинаджийската рутина. Тъй че мълчах и слушах; той черпеше. От цялото му творчество запомних един сценарий - а когато аз запомня нещо, то наистива е добро. Ето накратко същината му.
Това бе накратко сценарият. Когато режисьорът го прочел, извикал моя приятел, подхвърлил ръкописа на масата, изгледал го с оня особен режисьорски поглед и попитал с леден глас: "Би ли ме осветлил къде е екшънът в това нещо"? Приятелят ми също не успял да намери екшъна в творбата си и двамата се разделили с хладна неприязън помежду си. Аз го успокоих с обобщението: "Всички режисьори са тъпаци", той потвърди и вечерта ни протече в атмосфера на мир, любов и съгласие. Впоследствие сценаристът направи един полицейски сериал и името му прогърмя; но аз все си мисля за онова момче, победило ламята на ревността, но загубило - или се спасило от - любовта си. И се чудя как ревност и любов са вплетени като змийско кълбо и в какви странни зависимости се вселяват в душите ни - понякога несъвместими, друг път свързани до гроб. И как вътре в нас дремят прегърнати черният ревнивец Отело и гостоприемният ескимос, радушно предлагащ жена си на своите гости. Свят широк - на кого по-напред да се чудиш?
© Коста Радев |