|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ОБИДАКоста Радев web | Речник на глупавите думи Някога бях много обидчиво дете. Рядко съм плакал от болка, но постоянно ревях от обида. Във всяка дума или жест съзирах обида, а липсата на думи и жестове тълкувах като подигравка с моята незначителност. Несъмнено съм бил твърде неприятно хлапе в ония години. Много по-късно проумях колко излишно чувство е обидата. Ако те обижда глупак, то и обидата му ще е жалка и смехотворна като него. Ако пък те е засегнал умен човек, възможностите са две: или си вземаш поука и се вслушаш в думите му, извличайки полза за себе си, или умникът не е чак толкова умен, щом обижда, и попада в списъка на глупаците. Така или иначе обидата не би трябвало да ти разваля настроението. По тази логика зачеркнах обидата от списъка на личните си емоции и това бе още едно стъпалце към голямата ми цел - да бъда щастлив. Сотир щастливеца. Уникат. Единствена бройка. Елате го вижте и после го изгорете като богохулник, защото не е писано на човека да бъде щастлив. Друго му е писано - да живее сред обиди. Да обиждат него и той да обижда, уж въздавайки справедливост. Любими хора, деца, роднини, съседи, колеги, приятели, случайни минувачи и изобщо всяко човешко същество може да те обиди. И обикновено го прави. Кога нарочно, кога без да забележи - но все намира начин да те засегне. Да обиждаш е изключителна човешка привилегия и всички се възползваме с пълни шепи от нея. Още от детските прякори, насочени към някои наши недостатъци, та до старческата немощ - повод за безчет безнаказани обиди - човекът обижда и бива обиждан, и този безкраен процес ражда вселенско количество мъка и омраза, прикрити зад привидно остроумие. Несъмнено оръжие на дявола е обидата; и аз понякога чувствам как той беснее, щом покажа пълната си неуязвимост и безразличие към нея. Досущ като влюбена и отхвърлена жена. Освен другото в обидата има и значителен елемент на отсъждане; а не е наша работа да съдим другите, преди да сме извадили гредата от собственото си око - пък даже и след това. През сума ти столетия цивилизованото човечество е смятало дуела за справедливо решение при всяка обида. Обиди те някой, например с кощунственото твърдение, че неговата дама е най-красива, следователно по-красива от твоята, макар и двете да са първи кикимори; и хоп - дуел. По такъв начин големите побойници не само могат да те обиждат безнаказано, но и да те убият след това. Къде тук е справедливостта? Намушкат те, застрелят те, но лягаш спокоен в гроба, с възстановена чест. Твърде черен хумор е използвал рогатия, докато е писал тази пиеса. А глупаци, желаещи да участват в нея - колкото щеш. Да ме прощава Пушкин, ама така си е. В битието си на кръчмарски декламатор съм попадал на много стихотворения, посветени на обидата. Не съм ги декламирал поради пренебрежението си към това чувство - няма защо да го сея сред хората чрез скромното си изкуство. Но щом такова количество поезия гъмжи, ври и кипи от обидни мотиви, значи това чувство е отровило целия въздух на човечеството. Ама спрете се бе, хора! Какво значение имат нечии глупави думи, хвърлени в пространството и изчезнали завинаги? Все едно врана прелетяла, изграчила и се скрила в гората. Светът си е същият, вие сте същите и ако е останал някой грях за изчистване, той е на враната. Но не; ние се обиждаме, сърдим, ставаме врагове до гроб заради едно-две изречения дотам нищожни, че и самите ние не ги помним; но обидата е останала. И това не е явление само сред чувствителните поети; и най-грубият полуграмотен каруцар е податлив към обидите като пъпчив пубертет. Човеци! Чудя се по погрешка ли сме сътворени, или за майтап. Но само ние да бяхме! Ами боговете? Вземете древната митология - там е претъпкано с разсърдени и обидени богове, станали врагове за цялата предстояща им вечност. Те не познават тихата обида, не се оттеглят да страдат на някой облак; напротив, гневът им не познава граници, отмъщението винаги е ужасно и изобщо дори хората изглеждат пред тях като подобрено и цивилизовано издание. Сега, ако някой знае, нека ми каже: защо Създателят ни е наказал с чувствителността към обидите и е отключил по този начин сандъка с най-отвратителните чувства, бушуващи в човешките гърди? Каквото и да кажете, и най-невинното съждение дори, все някой ще го намери за обидно. Веднъж бях забравил името на една текуща дама - случвало се е на всеки, предполагам - и я наричах зайче, коте и мишленце, в очакване да ми подскажат името. Беше особено име, само това помнех. А тя се обиди, защото съм я сравнявал с разни миризливи и гнусни животни. На всичко отгоре - след време се сетих - дамата се казваше Амалтея. Като козата, откърмила Зевс. Аз съм брониран срещу обидите и това ми улеснява битието. Но другите не са. Например Клавдия. Изглежда албанците са особено докачливи. Чаках доста време да й размине обидата - все пак не бях й казал нищо лошо, нито бях направил кой знае какво. Шега, майтап - толкова. Може и да не беше изискан английски хумор, но така се случи, за което моля да бъда извинен и прочие. Но на кого да се извиня? Клавдия изчезна без следа, изфуча нанякъде из вселената и ме остави да се чеша по главата като бабуин и да се питам какво толкова направих. Ами деца сме, Клавдия, нали знаеш; глупавички, но нямаме лоши помисли. А пък това не е малко в днешния свят, обвит и пропит с лошотия. Емануил се намеси с професорския си авторитет в потока на тези мои размишления. Щом една жена не може да прощава такива дреболии - отсече той - значи не става за тебе. Ами ти ще й сервираш подобни дивотии всеки божи ден; значи да ходи все нацупена и непрекъснато ще се крие някъде да реве. И после ще ти прави магии. Той не одобряваше нищо от Клавдия, освен тялото й. Но думите му май бяха правдиви. Навремето в нашето семейство се разказваше една тъжно-зловеща история, предназначена да възпитава дечурлигата, склонни да ръсят обиди около себе си. Майка ми наричаше такива деца, пък и възрастните, злоусти. И тъй, ето я историята, без да търся достоверност в нея; но щом едно нещо е могло да бъде измислено, могло е и да се случи.
Това беше историята на злоустата Рада; и щом я помня досега, значи съм си взел някаква поука от нея. Инак защо са тия приказки и притчи, ако не оставят по някоя полезна резчица върху душата на човека?
© Коста Радев |