|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
НАДЕЖДАКоста Радев web | Речник на глупавите думи Voi che entrate lasciate ogni speranza. Може би тези думи трябва да бъдат изписани по стените на родилните домове, за да са наясно идващите на този свят какво ги очаква. Рафаил пък ги беше написал над вратата в "Ювенес дум сумус" - от вътрешната страна, на изхода. Така всеки пасажер, напускащ трюма на кръчмата, имаше едно наум какво го дебне отвън. Всъщност обитателите на "Ювенес" бяха препатили хора, съвсем наясно с живота отвъд вратата, твърде наподобяващ ад. Адът, според повечето от тях, беше настоящето време и местоживеене; и може би след изтърпяване на наказанието, биха ги преместили в по-поносими селения - поне така се надяваха оптимистите. А това вече определя надеждата като достояние именно на оптимистите. Тя ги прави оптимисти, наред с неспособността им да приемат реалността. В техния случай надеждата е залъгалка, приказка за приспиване. Хапче наркотик - и като всеки наркотик, доста вреден. Ако някъде продаваха надежда - както предлага Джани Родари - трябва върху опаковката с големи черни букви да пише "Надеждата убива!!!". С три удивителни. Разбира се, това изобщо няма да отблъсне купувачите. Хората нямат никакви защитни механизми срещу собствената си глупост. Понякога, провокиран от надписа на Рафаил над вратата, декламирах едно старо стихотворение за надеждата. Много време съм отделил в изучаване на зависимостите между вида алкохол, неговото количество и склонността на консуматора към артистични прояви. Някой ден ще напиша студия по тази тема и ще стана известен; но трябва да посъбера и анализирам още факти и научни наблюдения. Ето го стихотворението; понякога преди да го кажа, изтропвах на пианото няколко миньорни акорда, предизвикващи сълзи в очите и допълнителни поръчки. Музиката, дори и несръчна като моята, разнежва сантименталните пиячи, окуражава лекомислието им и качва оборота; поради това и вследствие на съвършената ни симбиоза с Рафаил получавах гратис едно питие веднага след декламацията. Изкуството може да не храни - това са го установили милиони музиканти - но понякога пои.
И досга не мога да преценя кое е по-мъдро - да се вслушаш в съвета на стария флорентинец или да уловиш шала на Надеждата и да полетиш с нея, докато те захвърли в пропастта. Между speranza и lasciate ogni speranza се люшкат човешките създания и не се учудвам защо са тъй неуравновесени и шизоидни. Слава Богу, аз не искам почти нищо от живота, затова и нуждата ми от надежди е пренебрежимо малка. Дънна риба съм аз, излежавам се в тинята и наблюдавам как горе другите риби се ядат една друга според ръста и лакомията си, пък акулите безразлично кръжат и механично поглъщат всичко, подминавайки дъното с величествено презрение. Това е спечелена частица за свободата ми; иначе трябва да я похарча за някакъв вид самозащита. Не се намирам толкова важен, за да се защитавам, особено на такава цена. Само едно искам - да съм щастлив, както съм дал дума пред себе си. С никого не съм споделил тази щурава идея, никого не съм търсил за помощ, тя си е мое дело, толкова лично и интимно, че го крия и от себе си. Само така мога да я опазя - както старците крият скътаните парици за погребението си и много често откачат и забравят къде са ги напъхали. Но за тая сладкодумна лъжкиня, надеждата. Моят стар приятел Пийсателя често повтаряше - с някакво възхищение и упоение - финалните слова на Граф Монте Кристо - "Чакай и се надявай!". Той имаше надежда - за какво ли? Тя беше по-скоро литературна идея, отколкото някаква практическа патерица; Пийсателя предпочиташе да се подпира на масата. Но тъй хубаво звучеше от щърбавата му уста! Присвиваше очи, облизваше се, сякаш пие хубава напитка, и произнасяше думите проникновено, от дълбините на душата си. И наоколо се разнасяше свеж дъх на Надежда - все едно за какво; Надеждата в чист вид, неомърсена, неупотребена още от човеците за личната им изгода. Божествената Надежда, частицата от трилистника на Мъдростта, заедно с Вярата и Любовта. Красиви са надеждите, защото раждат миражи; и отричат здравия разум. Чакай и се надявай. Звучи ми по-скоро като присъда. Един ден Емануил, професор по някаква измислена дисциплина, се случи в по-приповдигнато настроение - това се случваше, когато се увличаше по нова жена и шансовете му бяха добри. Тогава ми сподели своите Пет хипотези за смъртта на поетите. Изрично напомням - настоя Емануил - тези мои размишления нямат научен характер. Те са една възможност, неголяма при това, за евентуално разшифроване на загадката. Или за нейното задълбочаване, все едно. Нищо повече. Измислица; но щом едно нещо веднъж е измислено, нищо не пречи и да се е случило. И така: ХИПОТЕЗА ПЪРВА
Такава хипотеза ми разви Емануил за Поета и неговата Надежда; и се зарадвах, че нямах такива болезнени, измамни и жестоки надежди. Те са предназначени за велики хора; а дали самият аз бих грабнал пушката и бих хукнал след войводата направо към смъртта? Не зная. По-скоро бих се погрижил поета да оцелее; защото черепи за пробиване наспорил господ; но световна рядкост са главите, дето пресяват космическото Нищо, сбират оттам божествен прашец и от него извличат великите думи, много по-силни от всякакви куршуми.
© Коста Радев |