Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

КРАТЪК РЕЧНИК НА МОНТЕСОРИ ТЕРМИНИТЕ

Галина Уайнър

web | Истинската природа на детето...

Всяка наука има собствена терминология и методът "Монтесори" не прави изключение. Ето някои често използвани термини:

Анализ на движенията - техника, използвана от Монтесори учителите, когато се показват сложни действия на детето. Те се разделят на части и се демонстрират по една стъпка, като всяко движение се изпълнява бавно и точно. Тогава действието става поредица от прости движения и детето има по-голям шанс за успех, когато му се даде свободата да ги ползва.

Детски дом - българското наименование за "Каза дей Бамбини" (на италиански). Място за деца от 3 до 6 години, където те живеят и растат. Всичко необходимо за оптималното им човешко развитие е включено в тази безопасна и сигурна среда.

Дисциплина отвътре или самодисциплина - дисциплината при метода "Монтесори" не е в резултат на контрола на учителката и не се постига с награди или наказания. Тя идва отвътре, като всяко дете може да контролира собствените си действия и да прави позитивни избори, обръщайки внимание на собственото си поведение. Самодисциплината е директно свързана с развитието на волята.

Експлозии в обучението - човешкото развитие често не е бавно и балансирано, изглежда, че постиженията стават неочаквано и експлозивно. Такива експлозии в обучението са неочаквани външни проявления в дългия процес на вътрешен растеж. Например експлозията на говоримия език на възраст около две години е в резултат на много месеци вътрешна подготовка и умствено развитие.

Индиректна подготовка- начинът, по който природата е подготвила интелигентността. Във всяко действие има съзнателен интерес. Чрез този интерес умът се подготвя за нещо в бъдещето. Например малкото дете се радва, когато слага заедно различни триъгълни форми, абсолютно неподозиращо, че поради тази работа съзнанието му по-късно ще е предразположено към геометрията. Наричана е и дистанционна подготовка. Дълбоката образователна цел на много Монтесори занимания е непряка.

Индиректнo представяне - поради попиващата природа на малките деца всяко действие или случка могат да бъдат видени като урок. Децата учат, докато гледат как другите деца работят или наблюдавайки как се преподава урок на друго дете. По същия начин те бързо попиват моделите на поведение и езика.

Kласификация - сортиране, този процес е важен за конструирането на интелекта. Монтесори средата предлага много възможности за класификация.

Контрол на грешката - начин за незабавна проверка на резултата. Всяко Монтесори занимание и материал дава на детето възможността да провери сам собствения си прогрес. Контролът е в ръцете на учещия се и предпазва самочувствието и самомотивацията на малкото дете. Контролът на грешката е важна част от самообучението.

Концентрация - колкото по-силно детето обръща внимание на дадено нещо, толкова по-успешно то постига съвършенство.

Координация на движенията - едно от главните постижения през ранното детство. Чрез собствените си усилия детето усъвършенства мускулната си координация и има нужда от повече независимо функциониране. Поради тази нужда децата са привлечени към занимания, които включват движение, и особено към тези, които изискват определено ниво на точност и прецизност.

Максимално усилие - изглежда, че децата обичат трудната за тях работа, която тества способностите им. Те се радват да положат максимално усилие. Например малкото дете се мъчи да бута тежка количка или да носи тежък стол.

Мнеме - детето усвоява всичко в средата си чрез вид подсъзнателна памет (наречена е мнеме от Перси Нън), като това е тази работа на наблюдения и попиване, позволяваща му да се адаптира към света и живота.

Независимост - нормалните етапи на развитието като отбиване, прохождане, проговаряне и т.н. могат да бъдат видени като серии от събития, способстващи детето да постигне повече индивидуалност, автономия и саморегулация. То сякаш казва: "Помогни ми, за да си помогна сам".

Нормализация - ако малките деца повтарящо преминават през периоди на спонтанна концентрация върху свободно избран материал, те започват да показват характеристиките на нормалното развитие: любов към работата, привързаност към реалността, любов към тишината и работа насаме.

От действителността към абстрактното - логична прогресия. На детето му се представя първо действителен материал, олицетворение на абстрактната идея, като големина или цвят. Така манипулирайки с материала, съзнанието му схваща идеята, вградена в материала, и умът му достига до абстракция.

Отклонения - често срещано у децата поведение, резултат на някакво препятствие от нормалното развитие. Такова поведение може да се приеме като негативно (стеснително дете, деструктивно дете и т.н.) или като положително (пасивно, тихо дете). И позитивните, и негативните отклонения изчезват, след като детето започне да се концентрира върху свободно избрана работа.

От просто към сложно - принцип, използван при презентациите в Монтесори средата. Децата първо се запознават с дадена концепция или идея в най-проста форма. Когато напреднат и бъдат способни да приемат по-сложни схващания, те ще са способни да се справят с информация, която е по-малко изолирана.

Повторение - работата на малкото дете е много различна от тази на възрастния. Когато възрастният работи, той цели постигане на определен резултат и спира да работи, когато го постигне. Обаче детето не работи, за да постигне дадена външна цел, а по-скоро вътрешна. Следователно то повтаря заниманието, докато вътрешната цел е постигната. Несъзнателният подтик за повторение му помага да координира движенията си или да придобие някаква способност.

Подготвена среда - Монтесори домът или градина е среда, подготвена от възрастните за децата. Тя съдържа всички необходими неща за развитие на пълния им потенциал. Принципите на подготвената среда включват ред и реалност, красота и простота. Всичко е с детски размери, за да поощри независимото функциониране на децата. Опитният възрастен и достатъчно голямата група деца от смесена възраст (например от 3 до 6 години) са важна част от подготвената среда.

Попиващ ум - ум, способен да попива знание бързо и без особено усилие. Мария Монтесори смята, че детето притежава Попиващ ум от раждането до шестата си година.

Послушание - дейност на волята, развиваща се постепенно; проявява се неочаквано в края на дълъг процес на зрялост. Това е процес на вътрешно развитие. Когато волята им се развива чрез свободно избрани упражнения, децата започват да развиват самодисциплина или самоконтрол.

Презентация - възрастният показва на детето как да използва различни материали и после го оставя свободно да изследва и да експериментира. Това действие на показване се нарича презентация или демонстрация. За да бъде ефективна, тя трябва да бъде направена бавно и точно, стъпка по стъпка и с малко движения и думи.

Приспособяване - специална сила при малките деца, която може да бъде наречена сила на адаптация. Тя е процес, при който малкото дете използва средата, за да се развива, и правейки така, става част от нея. То попива културата на своето място и време, духа, традициите, амбициите и манталитета на обществото, в което живее, просто докато живее.

Психичен ембрион - първите три години от живота са период на умствено създаване, точно както деветте месеца в утробата са период на физическо създаване. Мозъкът очаква опит в средата, за да изпълни генетичния план. М. Монтесори нарича човешкото бебе психичен ембрион.

Развитие на волята - способността да се проявява воля или да се избира съзнателно и постепенно се развива през първата фаза от живота и се засилва чрез практика. Монтесори средата предлага много възможности на детето да избира. Силата на волята или самоконтролът са в резултат на поредица от малки избори в ежедневния живот.

Сетивни материали - създадени, за да помогнат на малките деца в процеса на създаването и организацията на интелигентността им. Всеки научно композиран материал изолира определено качество като цвят, форма, големина и т.н., като тази изолация фокусира вниманието на този аспект. Детето, чрез повторение и манипулация с тези предмети, формира чисти идеи или абстракции. Това, което не може да бъде обяснено с думи, детето учи чрез опит, работейки със сетивния материал.

Смесени възрастови групи - един от принципите при метода "Монтесори" е, че децата от смесени групи работят заедно в един клас. Възрастовите групи са основани на плановете за развитие. Децата от 3 до 6 години са заедно в детския дом или в градината; от 6 до 9 са в началното училище; основното училище е за 9-12-годишните. Понеже работата е индивидуална, децата се развиват индивидуално. Цари коопериране, а не съревнование между възрастите.

Творчество (Въображение) - въображението включва формулиране на умствени понятия за това, което не се представя на сетивата. Творчеството е продукт на въображението и е в резултат на умствени комбинации на въображаеми идеи по нов и творчески начин. Двете са зависими от умствени образи, формирани чрез сетивен опит.

Упражнения от практичния живот - те са подобни на обикновената работа от ежедневния домашен живот: метене, бърсане на прах, миене и т.н. Тези целенасочени занимания помагат на детето да се адаптира към новата общност, да се научи на самоконтрол, да започне да се вижда като участник в своето общество. Интелектът му се развива, докато работи с ръцете си, а личността му се интегрира единно (като тяло и ум).

Урок от три части - начин за преподаване на нови думи за децата чрез 3 етапа, които постепенно увеличават трудността. Той не се използва за математическите материали (с изключение за преподаване на имената на цифрите). 3-етапният урок най-често се използва във възрастта от 3 до 6 години, но понякога може да се използва и от 6 до 9 години.

Етап 1: Наименуване. В тази стъпка думите се изолират (например "куб", "овал", "призма"). Например: "Това е куб" и думата се повтаря няколко пъти, като се сочи към съответния предмет. "Това е овал". "Това е призма".

Етап 2: Включване. В тази стъпка детето се включва, за да покаже съответния предмет. Не трябва да се оценява дали отговорът е верен. Просто се казва: "Покажи ми призмата". Освен това трябва да се започне с последната дума, с която е завършил първият етап. Ако детето не е в състояние да определи кой е правилният предмет, се връща към етап 1.

Етап 3: Припомняне. Посочва се даден предмет и се пита: "Какво е това?". Детето трябва да си припомни името на предмета. Ако е необходимо, се връща към етап 2.

Тези три стъпки не могат да се минат наведнъж. Някои деца трябва да ги повтарят повече от други. Необходимостта от повторение е важна за знанието.

Хорме - подсъзнателна сила на волята (сила за живот), караща детето да прави това, от което се нуждае, за да изпълни целта си.

Цикъл на дейността - когато малките деца за заети с някаква интригуваща ги дейност, те я повтарят много пъти и поради невидима причина спират изведнъж, т.е. когато вътрешната нужда, приканвала детето към тази дейност, е задоволена. За да даде възможност за продължителен работен цикъл, М. Монтесори защитава тезата за тричасов непрекъсван работен период.

Човешки склонности - основен принцип в Монтесори философията е, че човешките същества проявяват определени склонности, универсални за определена възраст, за културни и етнически характиристики, съществуващи от незапомнени времена. М. Монтесори набляга на нуждата да почитаме отличителните черти на човешките склонности в историята. Тези тенденции включват - изследване, движение, независимост, вземане на решения, създаване на ред, развитие на самоконтрол, развитие на абстрактни идеи от опит в средата, използване на творческото въображение, усилена работа, повторение, концентрация и усъвършенстване на усилията.

Чувствителни периоди - всеки човек минава през серия отскоци в обучението през годините от 0 до 6. М. Монтесори обяснява това поведение с развитието на специфични области от човешкия ум. Тя наблюдава няколко такива периода, през които детето е особено чувствително към определен тип стимули или взаимодействия. През тези периоди е много лесно за децата да придобият определени умения, свързани с дадена чувствителност. След като чувствителният период за определена способност отмине, развитието на мозъка прогресира през точката, през която информацията може да бъде просто попита. След това детето трябва да бъде научено на дадената способност чрез съзнателно усилие за достигане на целта, което обаче не би дало толкова добър резултат. Възрастните трябва да наблюдават поведението и дейностите на децата, за да разберат в какъв чувствителен период са те:

  • За език: от раждането до 5-6 години.

  • За ред: ориентировъчно между 1 и 3 години.

  • Сетивно усъвършенстване: от раждането до около 4 години.

  • Усъвършенстване на двигателните умения: между 1 ½ и 4 години.

  • Чувствителност към малките предмети: този период е между 1 ½ и 2 ½ години.

  • Социални умения: от около 2 ½ до 6 години.

 

 

© Галина Уайнър
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 20.10.2011
Галина Уайнър. Истинската природа на детето и методът "Монтесори". Варна: LiterNet, 2011

Други публикации:
Галина Уайнър. Истинската природа на детето и методът "Монтесори". Варна: Силуети, 2011.