Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Юли  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

ЗА КРАЯ ОТПРЕДИ НАЧАЛОТО

Владимир Шумелов

web

Янислав Янков. Обърната пирамида (разкази в разказа)"Обърната пирамида" е третата книга с проза на поета Янислав Янков след мемоарната "Смъртта в живота само съществува. Спомени на един корабокрушенец" (2014) и "Бясно дърво" (разкази, 2016). Тя е роман, но с поджанровото уточнение "разкази в разказа" - една стара наративна техника, която свързваме още с епосите "Илиада" и "Одисея" на Омир, и е комбинирана с различни по функционалност техники (накъсване на неутралния разказ на всевиждащото око на разказвача от други разкази на герои, прескачания във времето и пространството и др.), оформяйки един модерен наратив. За Пламен Анакиев, редактор на книгата, това не е роман-утопия, а роман ре-антиутопия: "Антиутопията говори за събития, които може би никога няма да се случат, но у нас утопията се е сбъднала. Пирамидата се е обърнала още в ранната есен на 1944 г. и до ден днешен стои обърната".

В книгата, както и предишните две, привидно хаотично сглобена, съществува строг вътрешен порядък и логика на художествения наратив, чрез които бихме уподобили тази сглобка от истории на познатите ни циклични сборници. Истории, които започват като обратно броене от 33 и стигат до 1 и маркираната празна 0. Истории, пронизани от Памет, която фиксира един обширен период от първите години след комунистическия преврат, та до ден-днешен (макар, че "на краят къде му е краят?", вж. курсива на оторизирания разказвач-автор в първо лице и вплетените с почти невидими конци разкази за отделните герои и събития). Истории, пълни с позабравени картини и анонимно-познати герои от провинцията, които оживяват пред очите ни, облъхнати от неповторимият език на Поета. Независимо дали става дума за Мемоар ('памет' - от фр.), фикшън или факшън, тези текстове от прозаическите книги на Янислав Янков никой друг не може да разкаже така уникално, защото Поетът е този, през чието съзнание Историята тече по друг начин - естествен, художествен, незабравим, изпълнен с Памет и личен архив. И ето ни в света на Поета, свят парадоксален, антиутопичен, като нереалистично съновидение, обърнат с главата надолу, вид бурлеска, пастиш, в който авторът имитира/пародира героите и себе си.

"Обърната пирамида" е един калейдоскоп, който предполага хаос, бъркотии. Има ги постоянно и както казва протагонистът: "Бъркотии стават, не само в живота, но и в литературата. Аз отдавна се разхождам и в двете."

Роман за Паметта. Подобно на Пролога в романа на Йозеф Банаш "Зона на ентусиазъм" (2015): "Днес нямаме трибуни, но зоната на ентусиазъм продължава да живее. В нас.", този роман завършва с:

ЕДНО

Навън, някакъв техник пробваше мегафоните за предстоящия празник на града с едно, две, три, пробааа. Пробааа. Тишина. И внезапно сладък, вълнуващ женски глас.

Притури са планината,
че затрупа цял народ...".

Знам, че тракийката Стефка Съботинова (1930-2010) би му простила парафразата на мотото на книгата...

 

 


Янислав Янков. Обърната пирамида (разкази в разказа). София: ИК "Огледало", 2020.

 

 

© Владимир Шумелов
=============================
© Електронно списание LiterNet, 22.04.2020, № 4 (245)