Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

ТРИИЗМЕРНИ ОТЛОМКИ ОТ ПЪЗЕЛА НА СЕТИВАТА

Нели Пигулева

web

Румена Коларова-Шиндлер. Поанти за поетиКапка вода върху стъклото на прозореца. Може би пролетен дъжд, който обещава яркозелена трева и добри надежди? А може би дъждът е есенен - студени звънки капки удрят по прозореца, пришпорени от октомврийския вятър, който след минута ще ги вледени? Дали пък тази капка не е сълза? Или пък е отхвръкнала от перушината на врабеца, който е кацнал на дървения перваз и безгрижно отръсква водата от крилата си - току-що се е напил от локвата на тротоара?

От такива релефни лирични миниатюри сглобява пастелната мозайка на настроения и внушения в новата си книга родената в Русе и живееща в Швейцария поетеса Румена Коларова-Шиндлер. През 2009 година тя издаде три поетични сборника - "Sonnenrollen" (на немски език), "Вместо молитва" и "Поанти за поети" (на български). Тъкмо "Поанти за поети" е сборникът с лирични краткостишия, които посредством асоциациите в лаконичната, но плътна художествена фраза отвеждат ту надалече, ту по-наблизо, навеждат на философски размишления или просто карат читателя да се наслаждава на простичък, но триизмерен и пълноцветен пейзаж. Коларова-Шиндлер избира поетичната миниатюра за най-новата си книга, като с пестеливи средства и с пределна лаконичност създава рисунък, по който всеки може да си състави цяла история, да се върне назад във времето или да преоткрие истини, които е подминавал, увлечен от суматохата на ежедневието.

Неголемият обем на всяка от творбите е зареден с огромна концентрация на мисъл, информация, взривна образност. Дори когато на пръв поглед краткостишието рисува спокоен, пастелен и на границата на пасторалното безгрижие пейзаж, в него е заключен дълбок подтекст. Стиховете на Румена Коларова-Шиндлер в "Поанти за поети" звучат като малки музикални етюди, сякаш само маркират темата, която тепърва предстои да бъдат разгърната за голям оркестър. При това на финала на всеки от тези етюди читателят безпогрешно декодира посланието, което всъщност е абсолютно завършено и напълно се вписва в законите на лиричната миниатюра като предложение на автора към читателя за съ-размишляване и съ-преживяване.

Краткостишията на Румена Коларова-Шиндлер са отчетливи и живописни, необикновено пластични и музикални, безпощадно откровени, предизвикващи размисъл и преосмисляне на добре известни факти и пропуснати изживявания. Всеки от лаконичните поетични фрагменти е пределно наситен с мисъл, образ и послание и виртуозно изведен и завършен. Те са като отломки с неправилна форма - отломки от времето. Превърнати в думи мигове. Гледки, обърнати навътре към спомена. Камъчета с остри ръбове. Горчивина, отлята в бяла мъдрост.

умислени сенки в реката -
дървета надолу обърнати
потъват бавно в отвъдното,
където няма посоки

Една от големите заблуди е, че най-лесно се пишат миниатюри - заради липсващите ограничения на римите и строфите. Истината е, че за да се получи онзи едновременно въздушен и пределно наситен с образност и смисъл стих, поетът работи върху него с двойно по-голяма концентрация - точно защото не може да се скрие зад римата и ясната ритмика, а всяка дума трябва да е подбрана с прецизността на художник-ювелир, вътрешният ритъм трябва да бъде пределно изчистен, а контрапунктите да бъдат разпознаваеми в своята метафоричност.

по отсечения дънер
кръговрат от години
е врязал бръчките си
чак в сърцевината

Върху своите миниатюри Румена Коларова-Шиндлер работи с точността и прецизността на майстора, с усет към всеки нюанс и към всеки художествен детайл, с изключително грижовното отношение към всяка дума в тях, но и с удивителното чувство за отговорност пред словото и пред читателя, на когото поверява тези фрагменти, от които той сам да сглоби невероятна мозайка - жива, цветна и запомняща се.

есенно жълто-слънчева диря
никой пред нея не спира,
освен градинарят,
дошъл да почисти сухите листи

Миниатюрите на Румена Коларова-Шиндлер следват нейното вглъбено и пронизително повторно припознаване на света, което тя прави, като посредством отделни фрагменти съставя неповторимата картина на битието. Поетесата е едновременно наблюдаваща отстрани и фиксираща факта, от който тръгва асоциацията, и заедно с това самата тя е част, елемент от това битие: като капка мляко, застинала от вътрешната част на гърлото на глиненото гърне. Тя прави така, че читателят неусетно и неотвратимо се озовава в мощното енергийно-художествено поле на простичките думи, отвеждащи към проникновени смисли. При това всяко от краткостишията е до такава степен заредено с въздействие, че читателят задължително има нужда от пауза след всяка от миниатюрите - има нужда да бъде оставен насаме със себе си, за да продължи образната парадигма, която му задава авторката, и да почувства себе си вътре в тази поетико-философска верига. И да приеме като свои нейните мъдри и светли откровения за това, което наричаме живот -

вита стълбата
стъпалата й стръмни
както нагоре, така и надолу
а трябва всички да се извървят.

 

 


Румена Коларова-Шиндлер. Поанти за поети. Русе: Парнас. 2009.

 

 

© Нели Пигулева
=============================
© Електронно списание LiterNet, 19.01.2010, № 1 (122)