Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
РАЗПИТЪТ НА МЪЖА С МНОГО СЪРЦА
web
Коя е тя,
онази във обятията ти?
Тя е единствена, носех я в костите
и изгради дом, а беше просто креват
и изгради живот, а беше за повече от час
и изгради замък, никой не живее там
и изгради, накрая, песен
за церемонията.
Защо си я довел?
Защо чукаш на вратата ми
с дребните си историйки и песни?
Бях се свързал с нея по пътя, както мъж
с жена, и все пак нямаше място
за тържественост или формалности,
а тези неща са важни за жената
и, знаеш, живеем в студен климат,
непозволено е да целуваш на улицата
затова се обвързах в песен, невярна песен.
Песен, наречена Брак.
Идваш при мен извънбрачно
риташ табуретката
и ме молиш да оценявам това?
Никога. Никога. Не и истинската ми жена.
Тя е истинската ми вещица, вилицата, кобилата,
майка на риданията ми, моята дреха от ада,
печатът на моята скръб, печатът на синините ми,
както и децата, които може да ми роди,
а също е интимно място, тяло от кости
да си го купиш честно, ако можеш,
да се ожениш, ако можеш.
И трябва ли да те измъчвам за това?
Всеки мъж има малка отредена съдба,
твоята се казва страст.
Горя в мъки. Не съм на себе си.
Креватът, който споделяме е почти затвор,
не мога да я наричам пеперудка, боболинка,
захарче, тиквичка, любовна панделка, медальонче,
валентинка, мажоретка, смехорана и всички
еротични глупости, които мъж казва в леглото.
Да кажа, че съм легнал с нея е малко.
Не само легнах.
Вързах я с възел.
Тогава защо стискаш юмруци
в джоМбовете? Защо тътриш
крака като ученик?
Години връзвах възел в мечтите си.
Отварял съм насън врата,
а тя стоеше там с престилката на мама.
В мечтите си веднъж видях я през прозорец с форма
на ключалка и обута като дъщеря ми
с розовите джинси и всеки път я връзвах
в стегнат възел. Веднъж дори кралицата дойде. И нея вързах.
Бе нещо толкова познато,
затова го правех бързо.
Изпях я. Хванах я.
И запечатах я във песен.
Без друг апартамент за нея.
Без друга спалня.
Сàмо възел. Възелът лежащ.
Така съм вкопчил ръцете си във нея
поглъщам и очите и устата ѝ
във моите, тъй както и езика.
Да избирам ли ме предизвикваш?
Съдия и психолог не съм.
Ти притежаваш своя спален възел.
Дневни и нощни часове притежавам,
с деца, балкони и добра съпруга.
Завързал съм и други възли,
но предпочитам да не мисля,
когато ти говоря. Не и сега.
Ако тя бе стая под наем, щях да платя.
Ако беше живот за спасяване, щях да спася.
Може би аз съм мъж с много сърца.
Мъж с много сърца?
Защо тогава трепериш на прага ми?
Мъж с много сърца не се нуждае от мен.
Хванат съм здраво в багрите ѝ.
Допуснах да ме хванеш с кървава ръка,
хвани овчарската ми свирка като подивял часовник,
да, подивял за моята кобила, моя гълъб, за чистото ти тяло.
Хората казват, че имам змии в ботушите
но аз ти казвам, единствен съм във стремената,
съвсем единствен, с тази съвършена форма в чашата.
Любовта на жената е в песен.
Аз я нарекох жената в червено.
Нарекох жената в розово, а тя бе
десет цвята
и десет жени.
Трудно ми е име да ѝ дам.
Знам коя е.
Достатъчно я назова.
Може би не биваше да казвам тези думи.
Честно, май съм по-добър в целувката,
пиян като чушка, ритнал хомота
реших да те вържа завинаги.
Виждаш, че песента е живота,
живота, който аз не живея.
Бог е казал,
моногамията е жаргон.
Исках това да го пише в закона.
Но, знаеш, няма такъв закон.
Любовнико с много сърца, ти си глупак!
Детелината отгледа тръни тази година
и лиши добитъка от храна
и камъните в реката
изсмукаха мъжките сухи очи,
сезон след сезон,
и всяко легло беше осъдено,
не от морал и закон,
а от времето.
© Ан Секстън
© Илеана Стоянова - превод от английски
=============================
© Електронно списание LiterNet, 12.09.2020, № 9 (250)
|