Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
:. Книгомрежа  Анотации на нови книги: RSS абонамент!
Каталози
:. По дати : Октомври  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook!  Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Среавни цени с Книгосвят във Facebook!
:. Книги втора ръка  Книги за четене Варна
:. Bücher Amazon
:. Amazon Livres
Магазини и продукти
:. Fantasy & Science Fiction
:. Littérature sentimentale
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Образование по БЕЛ
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

ТВОРЧЕСКА РАБОТИЛНИЦА "ЙОРДАН ЙОВКОВ"

Стилиян Димитров

web

Съвременните тенденции в средното образование са насочени към отварянето му по посока на новите информационни технологии и към обвързването му с практиките на други образователни и научни институти. Резултатите от този процес вече са налице. В много училища се работи по различни проекти и програми, които провокират творческия и изследователския дух на учениците.

Днес се търсят различни възможности за излизане на част от учебния процес извън традиционната училищна среда, като се има предвид активното участие на учениците в процеса на обучение. Такава възможност предлагат и новите образователни програми училище - музей. Чрез тях се дава възможност на учениците да се включат в издирването, изследването, обработването и експонирането на различни артефакти, както и да участват в тяхното популяризиране.

Разбирането за необходимостта от отваряне на учебния процес доведе до идеята за реализиране на конкретен образователен проект с музей в нашия град. И тъй като един от символите на Добруджа и Добрич е Йордан Йовков, заедно с моите ученици - петокласниците от ОУ "Христо Смирненски", се обърнахме към специалистите от Дом-паметник "Йордан Йовков" за съвместна работа.

Още от 2002 г. датират образователните програми между ученици от ОУ "Христо Смирненски" и Дом-паметника. Първоначалната задача бе да се оптимизират връзките между училището и музея с цел запознаване на учениците с културно-историческото наследство на региона и неговото по-ефективно опазване. В рамките на множество занятия в училището и музея първият випуск, с който бе работено по подобна програма, пое грижа за къщата музей "Йордан Йовков" в Добрич (музеен обект към Дом-паметника). В тази връзка от учениците бяха изработени и раздадени на гражданите по време на няколко акции рекламни материали с въпрос: "Защо трябва да се грижа за паметниците на културата?"; бе иницииран конкурс за най-добра рисунка на къщата музей; бе осъществена образователна експедиция до родното място на Йовков - Жеравна, както и до Дома музей "Петя Дубарова" - Бургас; в Деня на земята в двора на къщата музей "Йордан Йовков" и пред Дом-паметника бяха посадени липички, здравец и декоративни растения; в продължение на две години за 24 май бяха издавани броеве на в. "Звънче" с ученически творби и с прякото участие на ученици - репортери и редактори.

На 21 ноември 2006 г. образователната програма бе подновена с новия випуск петокласници от ОУ "Христо Смирненски". По идея на учениците програмата бе наречена "Творческа работилница "Йордан Йовков". Тя не е регистрирана като НПО - реализира се с обединените усилия на училище и музей, а за конкретни изяви и с помощта на дарители.

С новата образователна програма си поставихме сходни цели: да възпитаме у учениците интерес към културно-историческото наследство на родния край, към неговото по-задълбочено опознаване и опазване; да провокираме и развиваме творческите способности и критическото мислене на децата чрез прякото им въвличане в творчески процеси. Програмата е ориентирана към учениците от основната училищна степен. Затова продължителността й е три години: 5.-7. клас, като в рамките на всяка учебна година се набелязват и реализират редица инициативи, чиято крайна цел е създаване на творчески продукт.

Занятията се провеждаха ежеседмично в ОУ "Христо Смирненски" или в Дома паметник "Йордан Йовков". Децата се запознаха с експозициите за Йордан Йовков и Дора Габе в литературния музей, вникнаха в особеностите на музейната работа, в резултат на което уредиха малък музеен кът за белетриста в кабинета по български език и литература в своето училище. Работиха върху конкретни творчески задачи по зададени теми, като преди това беше предложен вариант за създаване на стихотворен текст, обяснено им бе що е рима и ритъм, бяха обучени да редактират творба, бяха им представени основни похвати за писане на есе и кратък разказ. Участниците в работилницата създадоха множество авторски текстове, които се съхраняват в творческа банка. Най-добрите от тях участваха в различни регионални и национални конкурси и дори спечелиха отделни награди, като например първите три места в регионалния кръг на конкурса за есе, обявен от Министерството на образованието и науката, на тема: "Какво ми дава книгата?".

По инициатива на учениците в кабинета по литература бе изработено информационно табло за поставяне на обяви за конкурси и други ученически литературни форуми, а във фоайето на училището бе създаден постоянен кът на Творческата работилница, в който периодично бяха представяни най-новите текстове на младите творци. Петокласниците участваха в предавания на местната кабелна телевизия "Добруджа" и на радио "Добруджа".

В края на първата година от своето реализиране образователната програма "Творческа работилница "Йордан Йовков" се представи със свое издание - "Звездици блещукат". Тази малка книжка от трийсетина страници събра най-добрите творчески постижения на учениците през учебната 2006/2007 година. Подборът на текстовете, подредбата им, идеята за заглавие, за корица, художественото оформление на изданието, предговорът - всичко е дело на участниците в Творческата работилница. Стремежът на ръководителите бе минимум намеса в работата на петокласниците. Това бе и линията, възприета в процеса на обучение: по-добре не особено гладък текст, отколкото грубо вмешателство в творческия процес на детето. Затова на по-претенциозните читатели отделни произведения в книжката могат да се сторят недотам обработени, но затова пък са автентични: представят възможностите и гледната точка на един петокласник.

През 2007/2008 учебна година реализирането на образователната програма продължи. Освен творческата работа по създаване на различни по жанр и тема текстове сме си поставили и други задачи:

1. Посещаване на Йовковите места в Добруджа - главно с. Красен, Генералтошевско, където Йовков учителства в продължение на пет години. В това село е уредена музейна сбирка за писателя; старата прогимназия, където е преподавал, също е музеен обект; реставрирана е Филиповата кръчма, описана в редица Йовкови разкази; в момента се прави вътрешна реставрация на църквата "Свети Николай", обезсмъртена от белетриста в повестта "Жетварят" и в други творби.

2. Запознаване с мемориалната музейна сбирка за Дора Габе в читалището в родното й село Дъбовик, генералтошевско.

Очакваният краен продукт за учебната 2007/2008 година е ново издание с творби на участниците в Творческата работилница; превод на част от ученическите работи на английски и немски език за училищата партньори на ОУ "Христо Смирненски" в град Регенсбург - Германия, Рохожник - Словакия, и Чреншовци - Словения; както и създаване на уеб сайт, посветен на литературната история на Добруджа и най-вече на творчеството на Йордан Йовков и Дора Габе.

Убедени сме, че чрез подобни образователни програми се събуждат естественото детско любопитство у учениците, желанието им да се изявяват, да покажат най-доброто от себе си. Това може би е и моделът за оптимизиране на средното образование - учениците да не са просто обект в образователния процес, а да се превърнат и в деен субект, да се разчита на личната им активност, на готовността им да изследват и творят.

 

 

© Стилиян Димитров
=============================

© Български език и литература (електронна версия), 2008, № 5
© Електронно списание LiterNet, 05.12.2008, № 12 (109)

Други публикации:
Български език и литература, 2008, № 5.