|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ХРОМАТИЧНОСТ И АХРОМАТИЧНОСТ НА РИСУНЪКА В БЪЛГАРСКАТА ВЪЗРОЖДЕНСКА ПОЕЗИЯ КАТО ФОРМИ ЗА ОТРАЗЯВАНЕ НА СТРАДАНИЕТО Росица Зиновиева При изследванията ми в българската възрожденска литература се натъкнах на факта, че текстовете, отразяващи потиснатост и психологически дискомфорт, са маркирани с ахроматичност на рисунъка и това е цялостна тенденция, особено що се отнася до поезията. Бихме могли да започнем със заглавието и с встъпителната строфа на поемата "Черен арап и хайдут Сидер" от Никола Козлев:
Контрастът в описанията на арапа и коня внася драматизъм и разнобой с останалия пъстър свят. Черният цвят изразява пълно бездействие, състояние на завършена и непроменима смърт според Речника на символите (Шевалие, Геербрант 1996: 582). Чернотата в националната си семантичност също носи знаци за отрицателни качества или авторово отношение и може да бъде разбираема полифункционално в поемата. Положителният герой е описан хроматично - с ярки топли цветове:
Наред с фолклорната цифровост (три и девет) в поемата има и редица постоянни епитети и описания, които са заимствани от народното творчество и показва цветове (поле божурово, кладенче изворово, вити лъки, бели реки...). Докато е под властта на Черния арап, всичко е затъмнено - тъмно долье, тъмна мъгла, сиви вълци, черни врани, черни мъки... Битката между доброто и злото е всеобща и е описана със звукови картини и силни метафори и олицетворения, между които откриваме Балкана и природата с образността, която Ботев доразвива в поезията си до съвършенство. След победата на хайдут Сидер настава радост и хармония, които Козлев отразява и с цветовия си рисунък:
Хроматичността носи знака на щастието, а ахроматичността - на страданието - това е заявеният художествен статут на поемата. Съвсем близко до това тълкуване е и мисленето в българската митология и художествена представа. Затова и Чинтулов вижда робството като нощ и дълбок сън, тоест като чернота. Принципно еднакво е описанието на цветовете в "Кървава кошуля" на Райко Жинзифов - той запазва хроматичността при описанието на света до убийството на младия българин, а във финала използва ахроматични краски. Бели са гърдите на момъка, класически червени са кървите, а тревата - зелена, но при рисунъка на смъртта изрично е упомената черната краска:
Жинзифов запазва ахроматичността при трагичния разказ за смъртта и това е всъщност логичен рисунък на страданието. Ботев сякаш нарочно обяснява, погледът мрачен, умът не види / добро ли, зло ли насреща иде... Когато страданието е всеобхватно: физическо, духовно, осезаемо и осъзнато, картината на живота става черно-бяла, няма даже нюанс в тази ахроматичност:
Черни са и кървите, които би трябвало да са алени. За земята допълнително е вметнато след обръщението, което напомня двойно майчинство (на жената и на земята), че е също черна? Подчертано е, че хубавото либе е чернооко. И най-после: баща и братя /черни чернят за мене! Пространството е потъмнено, нарисуван е всъщност духовният облик на депресираната личност. Такова е видяно от погледа мрачен, такова е то за страдащия с цялото си същество герой. В поемата "Хайдути" с черно е нарисувана лошата прокоба на вуйчото:
Дори хълмът е черен - най-вероятно заради злокобността на присъдите, изпълнявани на него, той е своебразна българска Голгота, още повече, че тази клетва се повтаря и от майката в "Пристанала". В "Хайдути" се сблъскваме с още едно преплитане между фолклорна знаковост и емоционална окраска, която е свързана с цветовото описание:
Чернотата освен чисто физически белег за оцветеност на натрупана мъка и прокоба е и почти рефлективен рисунък, заимстван от народното творчество. Бихме го приели еднозначно, ако само след няколко реда гениалният поет не бе продължил по следния начин:
Ясно е очертан контрастът черно - цветно и той пресъздава не само моментното душевно състояние и външността, но и перспективите за развитие. В "На прощаване" Ботев отново маркира цветово двойния финал: щастливият е представен хроматично, а нещастният - ахроматично. Така е и в стихотворението "Ней", където нощната картина очертава самотността и ревността на любящия герой, а с идването на деня и цветовете му се появява лицето на любимата жена и се чуват птичите песни... В "Зададе се облак темен" мракът е заложен още в заглавието и този факт маркира тъмния разказ за двамата убили се синове - сюжетът навява прилики с античната литература (Тиванският цикъл), а рисунъкът е твърде ахроматичен:
Огромната скръб на стария юнак по грешната смърт на синовете му е обрисувана с шекспировска сила и драматичност, които напомнят в още по-трагичен вариант "Крал Лир":
Страданието струи от цялостната картина, от миналото и предначертаното бъдеще, желанието на стария човек да умре е обосновано и логично след всичко, което се е случило - всъщност стихотворението е двоен реквием и бихме го сравнили с "Кървава кошуля", като ролята на майката е играна от баща, а смъртта е двойна и нелепа. Ахроматичността е използвана и в реквиема "Дякон Васил Левски", където Радосвет Коларов отбелязва изрично този рисунък. Там майката е черна робиня, бесилото също е черно, сивотата и студът са обхванали всичко - мракът владее цветово едно от най-трагичните български стихотворения. Чувствителността на българските творци на словото към цветовите окраски би могла да бъде потвърдена и в поезията на П. Р. Славейков - поемата "Изворът на Белоногата" е изпълнена с цветя, морави и звездни небосклони, но когато героинята умира, доминираща е само нощната картина - на нейния фон се явява видението, в тъмнината на гората се чува цафарата на Никола. Показателно е, че догадката за нещастието е направена също през дълбока нощ. Така се изяснява, че изображението на душевни състояния е пряко свързано със сетивността, а възрожденската ни литература намира адекватни средства за описанието им и става все по-близка до човешкото и екзистенциалното.
© Росица Зиновиева Други публикации: |