|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
АРТ БАЗЕЛ 39 Невена Дачева От 3-ти до 8-и юни 2008 година се проведе 39-то издание на Арт Базел, който е най-големият международен панаир за модерно и съвременно изкуство. Тази година Арт Базел беше посетен от 60 000 души - критици на изкуството, журналисти, куратори, арт дилъри, галеристи, колекционери и любители на изкуството. Сред посетителите бяха колекционерите Хауърд Рачовски от Далас, Питър Брант, Франк Кохен, Шена Уагстаф, главен куратор на TATE Modern, Алиан Себан, президент на Център Помпиду, както и Шекиш Сауд Ал-Тани, братовчед на емира на Катар, собственикът на футболния отбор Челси Роман Абрамович, артистите Брад Пит и Оуен Уилсън (Полък 2008: 1). Изложението Арт Базел беше разположено в три зали. В Зала 1 бяха представени - Art Unlimited, Art Statements, Artist Records, Art Projects, Artists Books и Art Basel Conversations. За пръв път тази година беше включена и изложбата Art Projects, където бяха представени Моника Бонвичини с Built for Crime, 2006, бившият мениджър на Секс ПистълсМалкълм Макларън с видеото Shallow, 2008, Редро Рейес, Leverage II, 2008 и артистичната група Бента - Имануел Гросер, Participating at the same time. Целта на този проект е, от една страна, да презентира и подкрепя съвременните артисти и некомерсиалните институции, а от друга, да накара публиката да съпреживее изкуството и да се превърне в част от него. В зала 2 бяха презентирани - Art Galleries, Art Edition, Art Premier и Art Magazines, а в зала 3 - Swiss Art Awards. Пред залите на Месеплатц бяха представени Public Art Projects, курирани от Мартин Сшуандер. Концепцията на куратора е, поставяйки произведенията на изкуството непосредствено в градската среда, да превърне публиката и случайните минувачи от пасивни зрители в активни участници. На площада бяха инсталирани десет произведения на световноизвестните артисти - Рокси Пейн, Томас Бауман, Уго Рондиноне, Субод Гупта, Сол Левит, Конрад Шаукрос, Лука Витоне, Иса Гензкен, Дан Греъм и Тобиас Рехбергер. Работата на Рокси Пейн Inversion, 2008 представлява обърнато наопаки дърво, което е изработено от неръждаема стомана с височина 12.8 метра (фиг. 1.). Чрез тази скулптура той поставя проблема за сблъсъка между света, в който живеем и можем да управляваме, и природата, която не е подвластна на силата на човека (Арт 39 2008: 2). В непосредствена близост до него бяха разположени произведенията на артистите Томас Бауман и Уго Рондиноне. Бауман използва като среда за своята инсталация WAK фонтана пред централния вход на зала 2, в който бяха разположени камъни с различна форма и големина и специален канал за хидравлична машина, която произвежда вълни (фиг. 2.). Вълните се движеха от едната към другата страна на фонтана, а камъните служеха като естествена преграда, която не позволяваше на водата да прелее. 1. Рокси Пейн, Inversion, неръждаема стомана, височиина 12.8 м, 2008
2. Томас Бауман, WAK, инсталация, 20x1x1,2 м, 2008 Работата на Рондиноне Moonrise, esat, 2005 се състои от дванадесет лица, които са наименувани на месеците от годината, като всяко едно от тях има различно изражение. Ако месец май ни напомня на усмихнато слънце от детска рисунка, то декември наподобява някакво странно чудовище (фиг. 3.). Скулптурите са изработени от алуминий, а след това са боядисани и изглеждат като направени от глина. Това е последната четвърта група от сериите му Moonrise със скулптури маски, за имена на които той е избрал четирите посоки на света (Рондиноне 2008). 3. Уго Рондиноне, Moonrise, esat, 12 маски, алуминий, емайл, 250x150x120 cм, 2005 Сред работите на Конрад Шаукрос, Лука Витоне, Иса Гензкен, Дан Греъм и Тобиас Рехбергер най-силно впечатление ми направиха две произведения. Първото е Rose II на Иса Гензкен, с височина 8 метра. Тази скулптура е концептуално свързана с Inversions на Пейн, тъй като и тук е засегнат проблемът за природата. Гензкен използва като символ за красотата на природата розата и едновременно с това поставя акцент върху преходността на човешкия живот (Арт 39 2008: 2). Rose II беше продадена за 750 000 евро на частен колекционер. Второто е Rectangle Inside¾ Cylinder на Дан Греъм, което е било направено специално за Арт Базел 39. Това е инсталация, която се състои от два стъклени павилиона, разположени непосредствено един до друг. Материалът от който те са изработени, се променя от природните условия и по този начин се изменя и структурата им. В зависимост от силата на светлината е възможно стените на павилионите да отразяват като огледало образа на посетителя, без да му позволяват да вижда хората отвън, ако той е вътре и обратно. Друг път те могат да бъдат прозрачни и да отразяват образите и от двете страни. Скулптурите на Сол Левит Zigzag, която се състои от шест бетонени блока с дължина 12 и височина 5 метра, разположени във формата на зигзаг, и Three monkies на Субод Гупта бяха поставени между двете изложбени пространства. В зала 2 бяха представени триста галерии за модерно и съвременно изкуство от Европа, Америка, Азия и Африка, като по-голямата част от тях взеха участие и в миналогодишното изложение. За съжаление в Арт Базел 39 не участваше нито една галерия от България. Една от най-известните нюйоркски галерии за съвременно изкуство 303 представи работи на Ханс-Питър Фелдман, Родни Грахам, Кристин Опенхайм, Дъг Ейткън и други. Това, което привлече интереса на арт критици, журналисти, колекционери и ценители на изкуството, бяха видео инсталацията Migration, 2008 и работата West, 2008 на Дъг Ейткън (фиг. 4.), както и инсталацията Flower Pot, 2008 на Ханс-Питър Фелдман с цена 15 000 евро. 4. Дъг Ейткън, West, фотография, 101.6x 449.6 cм, 2008 Лондонският дилър Явор Брака купи от галерия Уайт Кюб скулптурата на Деймиън Хърст But how do you realy feel, 1996, която се състои от шест пластмасови скелета, всеки един от които е поставен в отделна стъклена витрина (Тюли 2008). Праганон Прес също представи работи на Хърст, сред които бяха Soul, 2006 и Untitled, от I once was what you are you will be what I am, 2007. Галерия за изящни изкуства Кетриона Джефрис от Ванкувър е една от галериите, които взеха участие за първи път в Арт Базел. Тя представи работите на Рон Терада, Деймиън Мопет, Брайън Джунген, Джеофри Фармър, Кевин Шмит и Ян Уолъс от Ванкувър. Джеофри Фармър е един от водещите съвременни канадски автори, който използва езика на концептуалното изкуство и инсталацията. Негова изложба бе представена от 8-ми февруари до 20-ти април 2008 година в Музея за съвременно изкуство в Монреал. Трябва да бъде отбелязано и участието на Галерия за изящни изкуства Ландю от Монреал, тъй като тя притежава изключителна колекция от произведения на изкуството от 20-ти век. Някои от тях са Le Graces naturalles на Рене Магрит, бронзови скулптури на Хенри Мур, Алберто Джакомети, Марино Марини, картини на Хуан Миро, Кандински, Хуан Гри, Жорж Брак и други. Галерия за съвременно изкуство Каролина Нич представи творби на световноизвестната скулпторка Луис Буржоа. Темите, които тя изследва в работите си, са свързани с детството й, със сексуалността и отчуждението. Една от най-известните й скулптури е паякът Maman, 1999. Тя е отлята от бронз в седем екземпляра и един от тях може да бъде видян пред входа на Националната галерия на Канада в Отава. Скулптурата й Spider Home,2002 беше продадена още при откриването на Арт Базел 39. Две работи на Кристо, Packed supermarket kart, 1963 и Wraped Painting, 1968, бяха изложени от Галерия за изящно изкуство Анели Джуейда, Лондон. Недко Солаков е другият български артист, който беше представен от АРНДТ & Партнер галерия Берлин. В изложбата Art Unlimited бяха включени шестдесет артисти от двадесет и три държави. Някои от най-известните автори, които участваха, са Карл Андре, Ханс-Питър Фелдман, Микеланджело Пистолето, Пипилоти Рист, Дъглас Гордън и Филипе Парено. Според мен една от най-интересните работи в Art Unlimited беше видео инсталацията A Liberty Statue for London, 2005-2008на Пипилоти Рист. Пред изложбената зала във формата на стая беше поставен надпис Моля, събуйте си обувките, а посетителите нетърпеливо чакаха на опашка, за да видят работата й. Преминавайки през завесата, която делеше публиката от инсталацията, зрителят попадаше в стая с червено канапе, в центъра на което беше поставен куб, изработен от стъкло. Видео инсталацията беше прожектирана върху тавана, така че посетителите трябваше да легнат върху дивана, като за всеки един имаше и възглавничка. A Liberty Statue for London,2005-2008 се явява продължение на видео инсталацията Homo Sapiens Sapiens, 2005, с която тя участва в 51-то издание на Венецианското биенале през 2005 година. Тук Рист ни представя пътуването на едно червенокосо момиче, което идва от рая. То преминава през нещо, което ни напомня на коридор, а след това попада в един град. Момичето е замечтано и отнесено, то не принадлежи на света, който го заобикаля, но въпреки това не тъгува, че вече не се намира в рая и че никога повече няма да може да се върне там (Швабски 2006: 225). Джеймс Лии Байърс беше представен от галерия Мишел Уорнър със скулптурата The Diamond Floor, 1995, която е тясно свързана с неговата концепция пет точки създават човек. Тя се базира върху това, че независимо от начина по който ще разположим пет точки, зрителят ще си представи човешка фигура. Работата му беше изложена в павилион с формата на стая, изцяло боядисана в черно. Публиката трябваше да премине през мост, за да отиде от единия до другия й край. Под него върху пода бяха поставени пет диаманта, чийто блясък се отразяваше върху стените, които бяха покрити с малки диаманти. В центъра на залата беше поставен Oval Buddha, 2007 на световно известния японски артист Такаши Мураками, който тежи 8 тона и е с височина 5,5 метра. Той нарича скулптурата Mr. Oval, това е името на един от характерните му образи. Артистът създава този герой през 1999 година като емблема за тениските на марката Исли Маякие. Oval Buddha има две лица, като бог Янус, той стои в поза за медитация върху лотос, поставен върху слон. Скулптурата беше закупена няколко часа след официалното откриване на панаира за 8 милиона долара от консултантската фирма Жирад, Писаро и Сегало (Солд 2008: 1). Работата, която получи най-широк отзвук в медиите както преди, така и по време на арт панаира беше Hotel democracy, 2003 (28 000 евро) на швейцарския автор Томас Хиршхорн, който отказва да прави изложби в родината си до 2003 година по политически причини (фиг. 5.). Инсталацията му представлява умален модел на хотел, който се състои от 44 стаи, чиито стени са облепени със снимки от списания и плакати, които показват как хората от различни части на света се борят за демокрация. Според Хиршхорн: Демокрацията не е идеал и не може да бъде идеализирана. Демокрацията трябва да бъде възобновявана всеки миг в мислите на човека и във всеки един момент демокрацията трябва да бъде защитавана в сърцето. Демокрацията не е марка и не е лого (Хиршхорн 2008). 5. Томас Хишхорн, Hotel democracy, инсталация, 2003 Art Statements е платформа, която промотира младите неизвестни артисти, като им дава възможност да бъдат забелязани от световноизвестни критици, куратори и колекционери. В изложбата бяха представени тридесет и един артисти от деветнадесет държави. Смятам, че най-интересна в тази изложба беше инсталацията на Уилфредо Прието One. Върху пода на изложбения павилион беше направена купчина от диаманти, като между тях имаше само един, който е истински. Независимо от надписа Моля, не пипайте, всеки един от посетителите беше изкушен да опита късмета си, за да открие истинския диамант. С тази работа авторът изразява своето мнение относно спекулативната цена на произведенията на изкуството и изследва отношението между масовите продукти и уникалния предмет (Прието 2008). Критици, куратори, дилъри, колекционери и любители на изкуството имаха възможност както да видят, така и да закупят произведения на модерното и световното изкуство, които бяха представени на Арт Базел 39. Продажбите, които бяха осъществени по време на тазгодишното изложени, е бяха определени като много добри, но значително по-слаби от тези през изминалите години. Независимо от това Арт Базел остава един от най-интересните и престижни панаири за модерно и съвременно изкуство в света.
БИБЛИОГРАФИЯ Арт 39 2008: Art 39. Public Art Projects. Press Releases. // Art Basel 39, 02.04.2008 <http://www.artbasel.com/go/id/dek> (03.07.2008). Полък 2008: Pollock, Lindsay.From auction to fair: Roman Abramovich brings Basel to life. // The Art Newspaper Art Basel Daly Edition, 04.06.2008. Солд 2008: Sold! Big Buddha snapped up. // The Art Newspaper Art Basel Daly Edition, 06-08.06.2008. Хиршхорн 2008: Thomas Hirshhorn ‘Hotel Democracy’. Press Release. // Stephen Friedman Gallery, 2008. Тюли 2008: Tully, Judd. Dollars? Who Needs ’Em? // Art Info, 04.06.2008 < http://www.artinfo.com/news/story/27780/dollars-who-needs-em> (03.07.2008). Рондиноне 2008: Ugo Rondinone: Big Mind Sky. Press Release. // Matthew Marks Gallery, 15.09.2007 <http://www.matthewmarks.com/index.php?n=2&c=7&e=438&l=&pr=1> (03.07.2008). Прието 2008: Wilfred Prieto One. Press Release // Nogueras Blanchard, 2008. Швабски 2006: Schwabsky, Barry. Pipilotti Rist: Hauser & Wirth. // Artforum International, Vol. 44, Iss. 6, 01.02.2006.
© Невена Дачева |