Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

СПОДЕЛЕНО: "ЧАВАЛЕ РОМАЛЕ" - МУЗИКА, ТАНЦ И ЕУФОРИЯ

Славка Тодорова

web

Голямо Ново се намира на 23 км от Търговище. То е едно от големите села в нашата община. Етническият състав на населението е разнороден - българи, турци, роми. Най-многобройни са жителите от ромски произход.

В селото за първи път дойдох през есента на 2005 г. Тук ме доведе желанието да упражнявам професията, която въпреки несгодите все още много обичам.

По стечение на обстоятелствата през годините имах възможност да работя с деца на различна възраст (6-18 г.), от различни етноси и с различни образователни потребности (деца с голям потенциал, деца без всякакъв опит в ученето, деца в риск, деца с увреден слух). Доволна съм от професионалната си съдба, защото надникнах в почти всички ниши на образователната система и натрупах добър педагогически опит.

Училището в с. Голямо Ново е основно и има стогодишна история. Почти 100% от учениците са от ромски произход, защото българското и турското население е малобройно и застаряващо. Тези деца живеят в свой затворен свят, липсва конкурентна среда. Образованието не е значим фактор за тази общност и учениците нямат мотивация за учене.

Като учител по български език и литература наблюдавах учениците си и не спирах да търся и да анализирам причините, които водят до затруднения в учебния процес. А те се редяха една след друга и се наслагваха с времето. Нямах избор - трябваше да открия "своя" методика на преподаване и оценяване. Търсех подходящи интерактивни методи, опитвах се да създам необходимата среда и атмосфера... Но все не виждах резултатите, които исках. В същото време всеки ден се убеждавах колко непосредствени, емоционални и музикални са ромските деца... Разбрах и още нещо: до съзнанието им достига само това, което вече е минало през сърцето! Моите ученици заучаваха литературни текстове, но не ги осъзнаваха, за понятия като обратна връзка и трайност на знанията не можеше да става дума. Тогава в часовете по български език и литература започнах все по-често да включвам материали от помагалото по ромски фолклор и да експериментирам интеркултурно образование... И констатирах активизация и мотивиране за работа. Тогава ми хрумна идеята да създам малка театрална постановка, която да отразява местните нрави, бит и обичаи. Текстът съчиних сама. Поисках да включа и музика. Хубава, ромска... Използвах дисковете към помагалата. Така се получи танцово-театрален спектакъл, който озаглавих "Дрома романес". Обсъдих идеята с колегите, представих я и на децата. Срещнах одобрение. Реших, че за реализацията на тази идея са най-подходящи учниците от 6. и 7. клас. Така сформирахме Детска ромска танцово-театрална трупа "Чавале ромале". Потърсих приятели за консултанти в различни области, за да бъде спектакълът професионално обмислен. Така в селото дойде главният хореограф на Детския танцов ансамбъл "Търговище" и Танцовия ансамбъл "Демет" Иванка Василева. Тя направи хореографията на танците и проведе няколко репетиции с децата. Заех се лично с проучване, проектиране и изработване на типични ромски костюми. Децата се амбицираха неочаквано много. Истинска еуфория обхвана цялото училище! Увеличиха се желаещите да се включат в състава. Започнахме да мислим за сформирането на подготвителна група. Репетициите бяха всяка сутрин преди часовете. И... рядко имаше отсъстващи! Децата бяха в училище! Доброто настроение, с което се зареждахме всяка сутрин, ни съпътстваше през целия ден. Получихме и първата покана - за участие в 8. общински фестивал на народното творчество за деца. Амбициите на учениците растяха...

Ето че дойде важният за нас ден (16.04.2007 г.), когато трябваше да се проведе пролетният училищен концерт - премиера за състава. Децата представиха спектакъла на читалищната сцена пред жителите на цялото село и гости от града. Моите танцьори танцуваха, забавляваха се и... се поклониха пред първата си публика! Духът в с. Голямо Ново беше приповдигнат! И... тогава съвсем неочаквано се случи нещо много хубаво и важно. Получихме предложение да представим ромския етнос в голямата общинска инициатива за поредица от концерти в различни населени места в нашия регион - "Живеем и празнуваме заедно". Изведнъж се оказа, че ни предстоят още седем концерта съвместно с най-добрите състави за български, турски и помашки фолклор в общината, включително и с професионалния фолклорен ансамбъл "Мизия". Появиха се и първите хора с отворени сърца - нашите дарители (получихме репетиционни обувки, допълнителни костюми, касетофон). А когато дойде поздравителен адрес от ЦМЕДТ "Амалипе" и покана за участие в IV национален фестивал за ромски фолклор "Отворено сърце" - Велико Търново, радостта ни беше неописуема! Подготовката ни продължи с още по-голямо желание и енергия. Първият от общинските концерти беше в нашето село - Голямо Ново. Залата беше препълнена, публиката ликуваше. Имаше гости от Търговище - кмета Красимир Мирев, представители на отдел "Култура", местните медии. След броени дни заминахме за Търговище, за да участваме в общински детски фолклорен фестивал. Изживяването беше неописуемо! Моите танцьори имаха възможност да наблюдават изпълненията на повече от 650 участници, изказваха мнения, съпоставяха, оценяваха... Запознаха се с много деца от различни населени места и етноси. Този ден беше истински празник на приятелството и междуетническата толерантност! Вълнението и радостта бяха несравними, когато разбрахме, че сме носители на най-високото отличие за постановка и танц. Продължиха концертите в околните села. Децата се променяха пред очите ми - ставаха все по-отговорни, дисциплинирани, организирани... Все по-бързо и с лекота се подготвяха за пътуванията и концертите, ставаха по-взискателни един към друг, стараеха се да бъдат освен добри танцьори и добри ученици. С течение на времето в състава се изгради сплотен колектив - децата много често си помагаха и милееха един за друг. Всичко, което се случваше в училище, достигаше до семействата, родителите одобряваха самодейната ни работа и се радваха на изявите на децата си. И през цялото време очаквахме трепетно "голямото" пътуване до Велико Търново. Емоциите от дългия път, от големия град, от мащабите на тази национална изява, от присъствието на централни медии, от новите запознанства ще останат незабравими за моите ученици! Цветни, динамични, атрактивни, децата на с. Голямо Ново бяха забелязани и оценени от всички. Снимков материал и информации за нашата трупа периодично се появяваха в местни и централни медии. Танцьорите усетиха сладостта и тежестта на популярността. Децата преоткриха ромския фолклор и се почувстваха можещи и значими! Първият творчески сезон - 2006-2007, беше изкючително успешен за Детската ромска театрално-танцова трупа "Чавале ромале" и завърши с шумно детско парти.

Основната цел - учениците да се задържат в училище, е постигната! Децата са удовлетворени, чувстват се успели и са мотивирани за бъдеща работа.

А моята мечта да видя очите им греещи е реализирана.

 

 

© Славка Тодорова
=============================
© Български език и литература (електронна версия), 2007, № 5
© Електронно списание LiterNet, 26.11.2007, № 6 (91)

Други публикации:
Български език и литература, 2007, № 5.