Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

ТЕСТОВИТЕ ЗАДАЧИ СЛЕД 7. КЛАС

Неда Кристанова

web

Центърът за контрол и оценка на качеството на образованието следва основните стандарти за тестирането в образованието, приети в света, които се отнасят за: трудност на теста, валидност на теста, надеждност на теста, стандартна грешка на измерването, оценъчна скала, администриране на теста и др. Всичко това се прави с цел да бъде осигурен надежден измерителен инструмент за целите на външното оценяване. Също така се измерват характеристики на тестовите задачи по отношение на:

• Трудност на задачите;

• Дискриминативна сила на задачите - дискриминативната сила на една задача представлява нейната възможност да разграничи "силните" от "слабите" тестирани лица;

• Ефективонст на дистракторите - дистракторите (наричани още "неверни отговори" или "разсейващи") на една задача с изборен отговор са предназначени за объркване на учениците с нестабилни знания. Ефективните дистрактори едновременно помагат да се откроят онези, които са подготвени добре за конкретното учебно съдържание, и да объркат тези, които нямат стабилни знания.

Всеки учител може във всекидневната си работа да съставя тестови въпроси и така да изпитва учениците си. Тестовите въпроси се създават на базата на учебните или учебно-изпитните програми, които посочват както учебното съдържание, така и компетентностите (знания и умения), които ще бъдат оценявани. Важни условия за създаване на тестови задачи с изборен отговор са:

• в каква степен въпросът отговаря на учебното съдържание и какво ниво на знания и умения оценява;

• инструкцията за решаване на задачата да е зададена коректно, ясно и недвусмислено;

• да има само един верен отговор;

• отговорите да са дадени в логическа последователност, да са с приблизително еднаква дължина и да са хомогенни по своя характер;

• позицията на верния отговор да е случайно подбрана;

• в условието да няма ключови думи, които подсказват верния отговор и др.

Друг тип въпроси, които учителите могат да създават, са въпроси със свободен отговор. Тези въпроси се делят на няколко групи: изискващи отговор от една-две думи, едно-две изречения или писане на по-дълъг текст. При тях освен ясната формулировка много важно е да се създадат и критерии за оценяване.

Едно от предимствата на теста и особено на задачите с изборен отговор е обективността при оценяването им. Броят на верните отговори не зависи от проверяващия, така че никакъв субективен фактор не може да влияе върху крайния резултат.

Конкретно за предстоящия изпит учителите могат да обърнат специално внимание на учениците за следното: внимателно да прочетат условието на всеки въпрос; след това да прочетат всеки един от възможните отговори, да ги осмислят и тогава да отбележат правилния отговор. Като решат целия тест, да се върнат отначало и да проверят отново отговорите си.

Тестовете за изпита след 7. клас са според учебно-изпитните програми, а именно - изучаваното до 7. клас включително.

 

 

© Неда Кристанова
=============================
© Български език и литература (електронна версия), 2007, № 1
© Електронно списание LiterNet, 31.05.2007, № 5 (90)

Други публикации:
Български език и литература, 2007, № 1.