|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
БОРИС ХРИСТОВ Никола Иванов web | Подреждане на балната зала Литературният дебют на Борис Христов е в сборника "Трима млади поети" (1975 г.), който включва още поетите Екатерина Томова и Паруш Парушев. Заглавието на неговата стихосбирка е знаково - "На седмия ден". Със заглавието поетът афишира, че водещи за неговото творчество ще са библейско-притчови мотиви, на основата на които той ще разкрива голямото си дарование на значим и знаков поет в съвременната българска литература. Лирическият универсум на Б. Христов изобилства от библейски образи, свързани с притчи от митологията. Заглавията на следващите му стихосбирки "Вечерен тромпет" (1977 г.) и "Честен кръст" (1982 г.) окончателно потвърждават творческото му верую, стиловите му предпочитания, задълбочават мотивната, тематична и жанрова нагласа, дооформят личния му облик на автентичен и физиономичен поет от първата редица на българската литература. В поезията на Б. Христов можем да открием и далечна връзка с майсторите на символистичния стих, със символистичния дискурс. Едва ли е случаен фактът, че стиховете на Борис Христов от "На седмия ден" са придружени от похвалните думи на Иван Цанев с точната и проникновена характеристика за "ярки метафори с лека романтична обагреност". Впрочем тези думи могат изцяло да се отнесат и към лириката на самия Иван Цанев, защото те са поети, близки по натюрел, от една поетична "кръвна група". Интересно е да се поразсъждава върху термина "метафоризъм", който се подема и откроява около появата на Борис-Христовата поезия. Защо "метафоризъм"? На мен ми изглежда малко излишно подобно определение, защото по принцип изкуството, и по-специално поезията, просто не могат без метафората. Тя е златно нейно оръжие, изконна и неотделима част от лириката, нейна същност. Метафоризмът не е характерен за примитивното и елементарно изкуство. Голямата поезия не търпи яснотата, едноплановите внушения, тя разчита на интелектуалния диалог, на нюанса, на полифонията и оттам на универсалността. На самата висока поезия нещата не са й изцяло ясни, тя подхвърля и задава въпроси, нейно оръжие е интуицията, тя няма и не разполага с еднозначни и готови отговори. За сериозното изкуство "метафоризмът" е задължителен и тази азбучна истина е изразена още в античността. Изобщо в значителна степен изкуството се крепи на метафората, едва след метафората може да започне поетичната магия. Ортега-и-Гасет казва, че "метафората... е като работен инструмент, забравен от бога във вътрешността на неговите създания, както разсеяният хирург оставя своя инструмент в тялото на оперирания". След метафората започва изкуството. В съзвучие е казаното от Марин Сореску в есето "Необработеният камък на поезията": "Следя развитието на лириката в много страни на света и забелязвам една нова тенденция - не към сравнението, а към метафората като отделен образ, към "стихотворението - метафора". И в същото време мога да разбера логическия мотив и подтекст на използващите понятието "метафоризъм". Те противопоставят наистина значимото изкуство на литературната сухоежбина, която е преобладаваща в каноните на соцреализма. Съзряна е опасността за Борис Христов от очаквани реакции на литературните цербери. Наистина те се появяват при някои от участниците в дискусии, доклади и изказвания, предизвикани от появата на "Честен кръст" - през 1982-83 година. Все пак значително преобладават утвърдителните оценки за поезията на Борис Христов. Така че в случая аз приемам определението "метафоризъм" като метафора на това, което искат да изразят употребилите го. Иначе в това, че поезията на Борис Христов е пребогата на оригинални и дълбоки метафори, образи и символи, че лириката му е максимално метафорична, те са напълно прави. Защото метафорите, образите, символите, сравненията, епитетите в неговата поезия - разгърнати или кратки - са естествени и органични, а не маниерни и самоцелни. При Борис Христов те са като дишането на поета. Чрез сложната и въздействаща символика поезията на Б. Христов внушава чувството за дълбочина и обем. Очевидно е, че лирическият субект в тази поезия е духовно фин човек и поет, дълбок, дискретен и иносказателен, чиято оригинална метафоричност е извън всякакво съмнение. Тази поезия се отличава със своя финес, лиризъм и оригинална стилизираност. Борис-Христовата лирика е модерна класика в хубавия и съдържателен смисъл на думата. Борис Христов се появява с първата си стихосбирка в поезията ни преди Христовата си възраст, но някак си библейски мъдър и проникновен. И са много точни и верни стиховете му от "Вик в тишината":
Страданията са постоянният му и неотменен спътник и това е споделено в цялата му лирика. Страданието в лириката на Б. Христов е издигнато до вселенски размери, неговият свят е обгърнат от "предвечна печал". Поетът и неговият дух бродят по грешната земя и непрестанно срещат страдащи, нещастни, оскърбени и унизени хора. Лирическият герой при Борис Христов е странстващ аед, който обикаля по света и сътворява своите тъжни песни. Това е поезия, поставяща големите въпроси на битието, като същевременно е ключ към познанието на човека. Това, разбира се, не може да стане без много размисъл - истински, дълбок, откровен. Самият поет е така предразположен творчески, такъв е по дух и натюрел:
ще изстене поетът в "Затворено писмо". Това са неутешимите пътища на човека между греха и Христовата святост. Въпреки това тази поезия е пълна с енергия, и то позитивна, колкото и невероятно и парадоксално да изглежда това на пръв поглед. Лириката на Б. Христов е пропита от хуманизъм, въпреки всичко, което поетът открива, което забелязват и констатират сетивата му за човека и неговия характер. Поетът броди по света и го възприема с всичките си усещания, с безпогрешните си антени, с цялата си тънка чувствителност и драматизъм. Тази поезия има своята космогония, която е приземена, неразривно свързана със земята, защото централни са отношенията Богa - човеците. По тия пътища поетът среща прокъсаните "делници жестоки" и въпреки трагедиите надеждата у лирическия герой не умира:
Замрелият живот го притеснява и тревожи, даже реката спира от скука, животът е безжизнен, мъртъв, обезсмислен, всичко е замряло ("Котва на пътя"). В стиховете му шества и властва тъгата. Поетът вижда в "Корабът" събореното си тяло като "една тъмна купчина от сълзи". Слънцето обикновено "сипе пламък", а не топли и милва с нежни лъчи човека, дави го в пот, задушава го, тишината е "съсирена", въздухът е "запален", "главите ни са пълни с беззаконие", защото това сме заслужили. Флората и фауната в тая поезия са белязяни с трагични знаци. Птиците не цвърчат с весели трели. Няма да срещнем лесни решения и еднопланови стихове. Смесва се натуралистичното с високото и поетичното, духовното и тленното са постоянно в конфликт. Човекът е разпасал до край колана на душите, обладан от низки страсти, загърбил е духовното и плаща и ще плаща, докато не се вразуми и изтрезнее. Земята се е превърнала в "плаващ ресторант", където властват коремите вместо главите и душите. Бог ни гледа с укор и непрестанно ни изпраща наказание и възмездие за самозабравата ни в злото. Поезията на Борис Христов е магическа и магнетична. Тя носи тайнството, магията, ядката на голямото изкуство. Мисловният взор на читателя постоянно е ангажиран, напрегнат, защото е провокиран от тази лирика. Читателят неусетно е увлечен от философската дълбочина, става сътворящ на поета и по своеобразен начин дописва стиховете съобразно собствения си опит, познания и култура. Защото чрез поезията си Б. Христов само насочва и подхвърля, като оставя читателя сам да дорасъждава и дописва. Тази поезия опровергава модата и разбирането, че изкуството се ражда само от опустошената личност. Борис Христов доказва с творчеството си, че истинското, голямото и значимо изкуство се ражда от интелитентност, достойнство и талант. И че високото изкуство винаги надушва къде има сила, бързо я опитомява и й придава трайна, музейна стойност. Тази лирика е в съзвучие с определението на Атанас Далчев за поезията като придобиване - едно съкровено и драматично приобщаване към покаянието от грубостта и жестокостта на битовото около нас и в нас. Поетът изрича за тъгата на опошления човек по-истинските мащаби на съществуване. Именно тази тъга успокоява донякъде стиховете му. За каквото и да се говори в тях, в тях се говори наведнъж за всичко, за живота и смъртта. Тук става дума за особената и трудна дарба да усещаш света като едно цяло, цялата му протяжност и тежест, целият пречупен в човека трагизъм. Познанието и мъдростта общо взето не носят радост на човека, а в най-добрия случай тиха тъга и скепсис. Еклисиастът ни учи, че който трупа знания, трупа тъга, а парадоксът на Зенон гласи: колко повече научавам, толкова повече разбирам колко малко знам. С годините и житейския опит човек все по-често се изправя пред главния Въпрос на Битието - за Смисъла. И размислите по Въпроса не са толкова весели. С провиденческа дарба и изключителен талант Б. Христов открехва завесата към отвъдното и имагинерното. То винаги е тревожно с неясното и необяснимото, което носи в себе си. Непознатото и неизвестното винаги тревожи мислещия и чувстващия човек. Голямата поезия и изкуство не се занимава с бита, а с Битието, със Смисъла. При него битът-ежедневие преминава естествено и неусетно в Битието-Съдба. Но това го могат и го постигат само малцината белязани творци. И при Борис Христов като при Далчев една от метафорите е прозорецът като поглед към света, към случващото се в живота. Така той постига дистанция и пространственост, които разширяват и задълбочават погледа, като същевременно се разгръща и развихря въображението. Чрез недостигнатия прозорец и невъзможността да види къпещата се женска красота се разпалва слухът и другите сетива, мъжката кръв възвира неудържимо, желанията достигат до екстаз. Както при слепците се развиват в много по-висока степен другите сетива, така и поетичната представа е по-силна в магията на въображението. Неслучайно прозорецът е символ и във второто стихотворение от "Вечерен тромпет" - "Графика". Само че тук поетичният ефект е постигнат чрез отдалечаването на вдовишката красота с грация, която събужда възторга и възхищението на старците. Прозорецът при Борис Христов е натоварен с други символни значения. Не като зазидан зад него човек, а като възможност лирическият герой да развихри въображението си или светът да се огледа в него, както е в случая с вдовицата и старците. Т.е. прозарецът при Б. Христов става активен, докато при Ат. Далчев е статичен. Прозорецът при Далчев навява определени песимистични асоциации, свързани с битието, повече говори за отчужденост, насочва мислите към смъртта. При Далчев преобладава умората, докато Б. Христов е по-жизнен, в случая по-витален, въпреки драматизма е по-хедонистичен. Всъщност съдбата на вдовицата, вдовишката участ е сред темите в лириката на Борис Христов. От "Графика" тази тема преминава и прелива в следващото стихотворение "Сватбата на мама" - едно от най-хубавите, проникновени философски и представителни стихотворения по темата в българската литература въобще.
Стихотворението покорява със своята синовност и човечност, със способността на лирическия герой да разбере живота в цялата му дълбочина и сложност, да прозре и прости, да оправдае и да се примири, защото животът иска своето. Всичко това е свързано с изконни човешки болки, драматизъм, страдание, за което са необходими обич и характер. Защото животът в края на краищата е по-силен от всичко, от всякакъв субективизъм. И колко сила е нужна, колко синовно благородство, за да приемеш новия човек до майката вдовица, вместо отишлия си баща. Поетичната атмосфера е красива, философските внушения са постигнати и чрез музиката на стиховете. В това стихотворение, от една страна, е уважението към паметта на бащата, а от другата страна на везната е синовното благородно разбиране за естеството на живота, защото трябва да си синовно щедър. Някак си многозвучни са усещанията и внушенията от философската мъдрост и позиция на лирическия герой. Да разбереш, да оправдаеш и да простиш - това е синовната философия на лирическия герой в случая. Еротиката при Борис Христов е много деликатна и в същото време силно чувствена. Нюансите й са отчетливо откроени, чистотата на чувствата и еротичното желание съжителстват безконфликтно в лириката му, защото е намерена мярката ("Кълвач"). В "Къпане на самодива" еротиката ту набира сила на тласъци, ту еротичното чувство се прикрива по своеобразен начин:
Докато образът на жената се превърне в мираж и си остане представата у поета:
Красиво и поетично! Тайнството на живота и смисълът му са сред най-интерпретираните екзистенциални теми в поезията на Борис Христов. Понякога всичко става на пепел. Женските гърди като белег на женственост, като полова оразличеност са сред най-често срещаните елементи по отношение на жената. Самотният човек е основен герой в лириката на Б. Христов. Образът на самотника е негов постоянен персонаж. Едноименното стихотворение "Самотният човек" е знаково за тая лирика. Този поет предпочита поглед към самия себе си отдалече, отвисоко, отстрани, от другия край на съдбата. И ако е самотен, то не е напук или въпреки, а подобно на всички, както всички, заедно с всички. Скуката е друго състояние, символ и метафора в поезията на Б. Христов. В "Тъга", "На седмия ден", "Следобедно кафе" е възможна алюзията за времето, където царстваше застоят и безцветието, с което поетът не искаше и не можеше да се примири:
ще завърши поетът в "Следобедно кафе". И в "Август" отчуждението, алиенацията е сред тревогите на лирическия герой. Защото той копнее животът просто да има смисъл, да е осмислен, да оставим някаква следа и знак след себе си, че ни е имало, че е било оправдано краткото ни пребиваване на грешната земя, в този живот тук. В своята лирика Б. Христов постоянно търси съпричастие и съчувствие. Изобщо мотивът за краткостта на живота е твърде силен и постоянен в тая поезия:
Или пък:
Постоянно го тревожат разпадането на междучовешките връзки и самотата ("Петима музиканти"). Мъртвилото живот мечтае да промени поетът в стихотворението "Вечерен тромпет", дало и заглавието на цялата стихосбирка, за която стана дума дотук. "Искам", "трябва" и "стига" са ключовите думи в това стихотворение. Поетът неистово жадува за промяна на безцелния, бездушен и безсмислен живот. Търси смисъла, желае и мечтае да разсее скуката, да срути тишината, да запеят щурците, да се събудят заспалите:
Поетът въстава срещу човешката пасивност, срещу нежеланието да се променяме и по този начин да променяме живота си към по-добро. Поезията на Борис Христов е изпълнена с тревожна тишина, той знае, че за да бъде чут, не е необходимо неистово да крещи, а да говори тихо, но непоколебимо и въздействащо. И го постига категорично, защото няма как да останем безразлични при прочита на неговата поезия. Стонът и плачът в поезията на Б. Христов са твърде чести и отекват на фона на тишината ("Пренасяне гроба на баща ми"). Тъгата и сълзите са трайни елементи в неговата поетика, и те са сред ключовите думи от поетичната му лексика. Състраданието и съчувствието към ближния, стремежът да го разберем е основен мотив в "Човекът в ъгъла". Хората в тая лирика са неудачници и аутсайдери. Много показателна в това отношение е молитвата на поета в едноименното стихотворение. Стихотворенията "Два портокала", "Пеперуда", "Спомен за живота", "Кост от глухарче", "Конче мое" и другите поетични творби затвърждават стиловата и идейна монолитност и физиономичност на стихосбирката "Вечерен тромпет". През 1982 година излиза и третата стихосбирка на Борис Христов "Честен кръст". Тя съдържа 18 стихотворения и една поема. Тази стихосбирка предизвиква дискусия, която с по-голяма или по-слаба интензивност протича по страниците на няколко издания през 1982 година и продължава известно време през следващата година. В "Честен кръст" Борис Христов обогати и вглъби тематиката си, без да се самоповтаря, изчисти и избистри поетиката си от предишните си стихосбирки и окончателно и категорично оформи стилистиката си, така че да не може да бъде сгрешен с други поети. В лексикално отношение също придвижи и усъвършенства поезията си, което доведе до нови нюанси и допълнителна полифония на лириката му. Стиховете от "Честен кръст" са образец на психологическа лирика, изтъкана от екзистенциални мотиви, призрачни видения и метафизичен мрак. В тях витаят вечерно-есенни сенки, битийна безнадежност, чува се зовът на трансценденталното. Стихотворението "Библейски мотив" започва почти натуралистично и сюреалистично:
Погубването на мечтите е крайно драматично за лирическия герой, сгъстяват се неприятните и нерадостни картини, за да дойде дълбоко философският и силно експресивен финал на стихотворението:
Има ли надежда, когато сме дом и на доброто, и на злото!? Лирическият герой непрестанно се губи и в тези пропадания достига до просветление и изводи, които въздействат със своята дълбочина, стряскат читателя и го озаряват със своята светлина:
горчиво ще констатира поетът. За да продължи още по-въздействащо:
Поетът настойчиво зове да се опомним най-сетне, да помислим с грижа за ближния си, защото само тогава мислим и за себе си. Няма хуманизъм въобще, хуманизмът има конкретни измерения и това трябва да се проявява ежедневно в живота на хората. Дълбоко драматичен е рефренът в "Жената Мария":
Антитезата, противопоставянето е друга поетична стилистична особеност на тая лирика. Почти винаги в стихотворенията чистият порив, кристалните чувства и мечтите се стъпкват в калта от нерадостната действителност. Мрачните предчувствия на поета са основателно реалистични, защото тази лирика е камертон на земния ни живот, който ни върти както си иска, а ние не намираме сили да се оттласнем от калта, в която сме затънали до гушите си. Човекът има участие, роля и вина за нерадостното си битие, за това животът му да не бъде по-близо до ада, а да е по-добър. И от него самия зависи да е повече благородството, добротата и кое ще надделее - доброто или злото. Хората нямат право да твърдят и да се оправдават с някакво имагинерно статукво, че така е отредено от Бога, а от човека нищо не зависи. Затова твърде силен е мотивът за Христос и Юда в тази лирика. Борис Христов е тръбач на истини, които ние не умеем или не смеем, страхуваме се да изречем на глас. Затова неговата поезия ни стряска и просветлява, безпрекословно ни подчинява и принуждава да се вслушаме в чистия му и самороден глас, защото интуитивно усещаме и разбираме, че Поетът ни внушава важни и съществени неща, изречени образно и художествено. Поетичните видения на Борис Христов не ни засипват с радост, а с една драматична и трагична дълбока екзистенция, която идва по кръв от битието ни на българи и човеци. Диалогизираме с деликатния, чувствителния, мислещ и непрестанно съпреживяващ проблемите на човека и човечеството творец. Поетът постоянно търси дистанцията, от която нещата се виждат по-ясно, открояват се по-отчетливо, нужни са му свобода и самота за самовглъбяване. Затова поетичните му заключения са толкова обемни. Космосът и вселенските простори предразполагат към философски размисъл за нещата от живота и за самия негов смисъл. В стихотворенията му обикновено става нещо, подобно на излизането в открития космос, пробив извън границите на дадената първоначално действителност. Това е състояние на отричане, отчуждаване от зависимости и привързаности, от крайни, следователно обречени неща и чувства. Отказ от частното заради директния контакт с нещо несравнимо по-важно. С времето острите съмнения и житейския опит съвсем не се изглаждат и не затихват, а напротив - стават все по-актуални. Така вечните питания на посветения Поет говорят за лирика, отворена към другите, към тези, които искат и могат да я разберат. Същевременно това е дълбоко откровена поезия, в която уважението към словото е съпътствано с размисли и съмнения за смисъла от всепосвещението му. Във връзка с тези размисли ще посочим апокалиптичната картина в "Страх":
Дълбока е драмата на Поета като човек с мисия, която няма възможност да осъществи:
Впрочем Поетът, Творецът като възможен Спасител е чест мотив в лириката на Борис Христов, но вместо това той е като Йона в корема на рибата, защото е принуден "да се кланя на хора по-малки от лешника". Спасителят се бави, сякаш е изоставил завинаги човека ("Самолетът закъснява"). Поетът се бои от неактивността ни да се опитаме да направим живота си по-добър, хуманен и смислен. Силно въздействащо е стихотворението "Дух". Конфликтът между духовното и тленното е изначален и вечен, кардинален и тотален. Тялото и Духът са във вечното противоборство в човека. Дълбок психологизъм намираме в представата и интерпретациите при Борис Христов. Ето го духът-вълк:
Духът, символ на доброто, трябва да слезе на земята, за да се всели у хората. А ето го и тялото:
Поетът е силно притеснен и смутен от духовната деградация на човека. Човекът постоянно е изправен пред изпитания и избор между морала и аморалността. Интерпретация на същата тема Б. Христов подема и в стихотворението "Тяло", където срещаме "телесната джунгла" и рукналият дъжд е безсилен да измие калта, която се стича по човешкото лице. Толкова грешен е човекът, че не може да полети заради греховността си:
И въпреки нелицеприятните заключения, винаги става дума и грижи за човека, за земното му битие:
Защото изкуството извън живота и човека губи своя смисъл и става ненужно и излишно. В това е дълбокият хуманизъм на тази блестяща поезия. Правило за тази поезия е справедливостта, тя ни пречиства, трагично ни озарява и осмисля. Затова и Борис Христов в края на краищата винаги се връща при хората, както в "Блудният син", към човешките драми:
Почти изцяло автобиографично е стихотворението "Христова възраст":
Метафората за доброто и злото, които като сиамски близнаци са със сраснали глави край човека и у човека, зазвучава съвсем естествено в светоусещането на лирическия Аз в тази поезия. Много силен е и социалният императив в тази лирика. Потресаващо е стихотворението "Знак от небето", в което поетът поставя своите драматични и трагични въпроси към Господ. А отговорът на всевишния е в последната строфа на творбата:
Всичко е на земята, при хората, сред човеците. Поетът не прави "скок в бездната", в нищото, защото е убеден, че писаните и неписаните, моралните закони нямат никаква стойност извън човека, ако не са станали неотделима и органична част от хората, от тяхната същност. Тази философска поезия и разбиране е още от "Христова възраст":
Всички най-трудни екзистенциални отговори трябва да ги намерим ние, хората, човеците, като станем по-хуманни и милостиви и дадем път на Доброто. Иначе следва Страшният съд. Това е генералното послание от поезията на Борис Христов. Предчувствието за скръбта от Христовата смърт е метафора, представяща самата смърт на Исус Христос като преминаване на материалното към по-висшето - духовното. Тялото е временно, а духът е вечен - внушава поетът. Поезията на Б. Христов излъчва сигнали към Космоса и приема сигнали от Вселената, поставя въпроси и отправя послания към небето и получава послания от него. Понякога се смирява пред Бог, друг път роптае срещу статуквото и нрава на човеците. Поетичните сетива на лирическия Аз са насочени към трансценденталното, космичното, извънземното. Дарбата му да общува и контактува с божественото е несъмнена. Чрез неговата лирика Космосът някак си слиза на земята, при хората, и така човешкият дух получава възможност да се издига и докосва до космическото. Стихосбирката на Борис Христов завършва с поемата "Честен кръст", определила и заглавието на книгата. В българската, пък и не само в нашата национална литература, стойностните поеми са оскъдно малко. Очевидно поемата е труден лирически жанр. В най-новата българска поезия са сътворени само две значими поеми за последния повече от половин век. Това е забележителната "Поема" на Иван Динков и "Честен кръст" на Борис Христов. "Честен кръст" е синтезирала в себе си всичко, което до тук бе споделено за лириката на тоя поет - философия, теми, мотиви, поетика и т.н. Б. Христов прави и собствена равносметка на сътвореното до момента. Затова екзистенциалността на поемата е основната й характеристика. Смисълът на живота и творчеството общо са тема за размисъла на Б. Христов в "Честен кръст". И решението и разбирането, че каквото е имал да сподели, го е изразил и слага край на писането на поезия. Писал е честно и почтено, въплътил е в лириката си това, което е трябвало, без да лъже, без да прикрива, без да манипулира, без да преиграва:
Както и в "Христова възраст", в тази поема автобиографичното начало е съвсем осезаемо, даже във фактологически житейски смисъл. Б. Христов дава и характеристика на поезията и Поета:
Навсякъде в поезията на Борис Христов можем да открием скрит смисъл, различни тълкувателни нива, анализаторски пластове и слоеве, по-явни или по-прикрити кодировки, които позволяват разнопосочни и разнообразни интерпретации. Връщам се отново на мисълта, че в поемата "Честен кръст" Борис Христов се зарича, че повече няма да пише поезия. И поне до момента той почти го постига, защото след "Честен кръст" поетът публикува само тристишия ("Тилза натаил"), чрез които в максимално синтезиран вид изразява разсъжденията и заключенията си, много от които в разгърнат вид сме прочели в предишната му поезия. Пък и кой знае дали заричанията на Б. Христов ще се осъществят. Защото и Иван Динков в уникалната си "Поема" заяви същото, но после три десетилетия до последния си дъх продължи да пише и публикува блестяща поезия. Така че, дай Боже, и при Борис Христов да се случи същото. Борис Христов е поредното доказателство за азбучната истина, доказана по неоспорим начин от Времето, че не количеството на книгите и стихотворенията определят ролята и мястото на един поет в националната му литература. Рядко български поет е влизал толкова категорично в българската литература още с първата си стихосбирка. Със своя вечерен тромпет Борис Христов зае залужено място в оркестъра на най-високата българска лирика.
© Никола Иванов Други публикации: |