|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ПОЕЗИЯ ОТ ТИШИНА И СВЕТЛИНАНикола Иванов Струва ми се, че подобни стихотворения може да напише само поет като Николай Милчев. Защото той притежава дарбата да съвместява философски-екзистенциалното с високо поетичното. От подобно съчетание и симбиоза винаги се получава висока поезия. Стихосбирката "Прѣльсть и светогорски стихотворения" съдържа 15 впечатляващи поетични творби, които са родени от посещението на поета в Атон. Николай Милчев е изпълнил своята поезия с красота и доброта, с хуманност и любов. В неговите стихове финесът и изяществото живеят в красива хармония. Тази поезия е вълшебство от думи, дълбок, съкровен поетичен свят и когато се докоснеш до него, те обзема лекокрилост, неусетно се отделяш от земята и литваш над реките, планините, горите, над природата. Литваш пречистен и одухотворен от думи, метафори, поетични смисли. Тук поезията се превръща в енергия, която разтваря в себе си извечното неспокойствие на един дух, търсещ своя пристан там, при метафизичните извори на живота. Тази поезия е философски проникновена, психологически изтънчена и мъдра, защото е изживяна и изстрадана. Вълнуваща образност, философска мъдрост и поетическа простота са в основата на тази лирика. Богородицата в "Атон" е дете, чисто и неосквернено, което е опора на човека да изживее достойно живота си:
С цялата си обич и всеотдайност Богородица е загрижена и отдадена на природата и човека, защото ги подкрепя с всичките си десет пръста. И тази опора дълбоко усещат както човекът, така и всички природни персонажи в стиховете - пеперуди, лайка, костенурка, мравки, морето, облака, тревата, дърветата, таралежа, кълвачът и т.н., и т.н., цялата флора и фауна, сътворена от Създателя. Естетичното в тези стихове напуска висините и се приютява в естеството. Несъмнено е умението на Николай Милчев да превръща всеки пейзаж в състояние на душата, да вписва в стиха цяла палитра от усещания, което логично води до размисъл за непреходните ценности, на които се крепи животът. Пътят на внушението тук е от природата към човека. Главните персонажи в поетичните творби са Бог, Богородица, Йосиф и други библейски герои, които ни вдъхват доброта. Те пораждат и желанието на лирическия герой да покани вълка, звяра:
За направените добрини винаги ще получим отплата. Ако живеем по Божиите закони, ще сме близо до Бог на небето, ще ни се въздаде справедливо от Всевишния:
В "Графика" поетът отново ни призовава да спрем злото в душите си. Винаги сме с голи души пред очите на Бог, не можем нищо да скрием от всевиждащия му поглед ("Очите на Бога", "Вятърът на Атон"). Затова е толкова силна молитвата към Бога:
Бог ще възнесе и мравуняка. В творбата са побрани и интимно-изповедното, и философски-мирогледното, и първозданно-битийното, и трансцендентално-метафизическото начало. Тази лирика е сетивно-чувствена, сякаш се докосваме до нещо свято, което ни покорява с мъдростта си, въздейства ни със своите съкровени теми. Бихме могли да я определим и като "поредица от вълшебни мигове". Творческата сила поетът, творецът въобще получава също от Бог, който направлява ръката му:
Със сетивната си поетичност Николай Милчев придава на реалното аурата на вълшебното, придава други измерения на света, извлича житейска мъдрост в най-чист вид. Тази лирика е съчетание на изящния стих с тихите шепоти на душата. Така стихотворението се обогатява с допълнителни смисли и придобива нови дълбочини. Всичко в стиховете е одухотворено, камбаните в Зограф са с много души:
И отново е подчертана чистотата, защото камбаните звънтят, сякаш гукат бебета. В тази лирика чувството за безкрайност докосва смирено нашите изпълнени с наслади от творчеството ни сетива и дава надежда на душите ни. Тишината е основният звук в тази поезия. Звукът е "памуков", той е унес, целува слуха на глухия, мелодията е от хляб, в състояние е да издигне във Вселената душата на лирическия герой. Гласът на поета е "ням", молитвата е "перце от славей", "изящни пипала" са Божиите ръце, Николай Милчев пише цялата си стихосбирка със замонашен стих, "Замонаших стиха си" е рефренът в "Зографски стих". Поетът е убеден, че ако иска да го чуят, трябва да говори тихо, ако може беззвучно да изрича думите, само така те по-силно ще отекнат в душите на хората. В тази поезия всичко е ефирност, духовност. Емоционалността в стихосбирката е приглушена, по-скоро съзерцателна, нежна и тиха. Тази лирика разчита на най-деликатните струни на човешката душа. Тя ни въздейства като нежна камерна музика, принуждава ни да се вглъбим в себе си и да изпитаме истинско естетическо удоволствие. Преживяването е в усамотение, обгърнато от ефирна деликатност. Стиховете излъчват тихо смирение. Заглавията на стихотворенията говорят достатъчно. Много деликатна и ненатрапчива е социалността в "Любовно благословение". Любовта е средищна в тази стихосбирка. Най-ценни са четирите срички на "ОБИЧАМ ТЕ". Емоционално раздвижените картини ни вълнуват силно и разбираме, че любовта е най-могъщата сила. Основна ценност за лирическия герой на поета е Свободата ("Моите светогорски думи"). Поезията на Николай Милчев е вълнуващо познание за човешката натура, за нейните амплитуди, за човешките души, които копнеят за любов, за сърцата, които усещат и предчувстват, че скоро ще се разделят с най-скъпия любим - живота. И в същото време съхраняват вярата си в безсмъртието на душата. Николай Милчев е един вглъбен в себе си, уединен, съзерцателен лирик. Като поет той се осъществява в саморазговор или тихи шепоти. Уникалната индивидуална автентичност на личните му почувствания демонстрират познание за литературния контекст, за обществото и живота. В поезията му става дума за скритото зад универсалните теми и мотиви, за нужното изтъкаване и осмисляне на художествената цялост. Красотата от всякакъв вид в своето най-ярко изражение задължително вълнува читателските ни души. Стиховете му са резултат от дълго натрупвани изживявания, състояния и представи. Те са оплодени от неговата висока природна и култивирана интелигентност, от богатството на мисленето. Неговите творби могат да са провокирани от непосредствените му сенситивни и емоционални преживявания, но вече са преработен в творчески материал опит. Когато чете стихотворенията на Николай Милчев от "Прѣльсть и светогорски стихотворения", човек изпитва истинска наслада.
Николай Милчев. Прѣльсть и светогорски стихотворения. София: Потайниче, 2015.
© Никола Иванов |