|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
МАЛЪК ТЕЛЕВИЗИОНЕН ЕСКИЗ Момчил Цонев Визуализиране на реалността Телевизията е глобалното око на човека. Възможността на човека да се клонира виртуално и да се докосне до паралелни действителности, протичащи в реално време на различни места по планетата, или до действителности, случили се в предишни времена. Телевизията визуализира реалността на различните исторически времена в своето виртуално време. Синтезът на различностите в телевизионната реалност е постмодернизъм. Телевизията не е възможна в друга епоха освен в постмодернизма, защото самата телевизията е постмодерно явление. Явление, което съчетава алтерфрагменти. Конструиране на реалността Телевизията съчетава фрагменти от случили се действителности. Това е конструиране на постмодерна реалност, тъй като телевизионната синтеза е уникална за отделната телевизия. Този синтезиран свят не може да бъде провидян и прочетен никъде другаде. Дори обективното съчетаване на реални фрагменти е не просто визуализиране, но и конструиране на нова реалност. Конструкцията обаче е многопластова. Телевизията редактира фрагментите от реалността, тя ги цензурира, монтира и пренарежда, имплантирайки не просто част от реалния им смисъл, а дори и смисъл, противоположен на реалния (реален смисъл е смисълът, имплантиран в реалното явление от реалните му създатели). Втори пласт на конструкцията: телевизията създава нереални фрагменти, несъществували преди фрагменти, които подрежда в структурата от реални фрагменти (на случили се събития). Получава се поредица от телевизионни елементи, която не е обусловена от естественото. Това е поредица от естествени и изкуствени елементи. Обозначаването на елементите в една телевизия като естествени и изкуствени не е пряко и еднозначно. Разчитането на кода на фрагмента (естествен - изкуствен) невинаги е невъзможно, но разчита на определена образователна и културна предопределеност/предзададеност в съзнанието на четящия. Ако не съществува такава предзададеност или тя не е достатъчно ерудирана, за да прочете телевизионните кодове напълно, визуализираната и конструираната реалност на телевизията се дифузират една в друга. Това означава, че масовото съзнание не сегментира реалностите на телевизията. То вижда Едната реалност и я разпознава именно като една Реалност - не постмодерна, не фрагментирана, а цялостна, хомогенна, предмодерна (“средновековна”). Теле-генно инженерство За правилното си и ефективно съществуване телевизията поддържа жизненоважния отдел по теле-генно инженерство. Отделът сканира действителностите, които протичат в реално време и тези, които вече са отминали. Сканирането фрагментира до най-малките възможни частици, разпознаваеми от човешкото съзнание/подсъзнание. Отделът извършва подбор на фрагментите спрямо критерии, съобразени с политиката на медията. Отделът изважда фрагментите от първоначалната им среда и ги въвежда в изкуствената смислова конструкция на телевизията. Това е пъзел, в който определени елементи са базови и непроменяеми (това са елементите на телевизионната смислова матрица). Тези перманентни части от пъзела имат определена външна структура, на която съвпадат само отделни фрагменти от реалността. Отделът по теле-генно инженерство започва тестове за съвместимост и подбира тези фрагменти от реалността, които максимално съвпадат с базисния пъзел. Телереалността е конструирана. Телевизията е генноизменен продукт на реалността/реалностите. P.S. Няма ли щастливо сънуване в този текст? Има, разбира се. Всеки е свободен да мисли и прави, каквото иска. Но иска ли това, което мисли и прави, да стане публично и медийно отразено, то ще бъде именно отразено - орязано, деформирано, на места свито, на места разпънато, за да влезе в пъзела на медията. То ще бъде толкова пъти орязано, деформирано, свито и разпънато, в колкото различни медии бъде прието.
© Момчил Цонев |