Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

МАЛЪК ТЕЛЕВИЗИОНЕН ЕСКИЗ

Момчил Цонев

web

Визуализиране на реалността

Телевизията е глобалното око на човека. Възможността на човека да се клонира виртуално и да се докосне до паралелни действителности, протичащи в реално време на различни места по планетата, или до действителности, случили се в предишни времена. Телевизията визуализира реалността на различните исторически времена в своето виртуално време. Синтезът на различностите в телевизионната реалност е постмодернизъм. Телевизията не е възможна в друга епоха освен в постмодернизма, защото самата телевизията е постмодерно явление. Явление, което съчетава алтерфрагменти.

Конструиране на реалността

Телевизията съчетава фрагменти от случили се действителности. Това е конструиране на постмодерна реалност, тъй като телевизионната синтеза е уникална за отделната телевизия. Този синтезиран свят не може да бъде провидян и прочетен никъде другаде. Дори обективното съчетаване на реални фрагменти е не просто визуализиране, но и конструиране на нова реалност. Конструкцията обаче е многопластова. Телевизията редактира фрагментите от реалността, тя ги цензурира, монтира и пренарежда, имплантирайки не просто част от реалния им смисъл, а дори и смисъл, противоположен на реалния (реален смисъл е смисълът, имплантиран в реалното явление от реалните му създатели).

Втори пласт на конструкцията: телевизията създава нереални фрагменти, несъществували преди фрагменти, които подрежда в структурата от реални фрагменти (на случили се събития). Получава се поредица от телевизионни елементи, която не е обусловена от естественото. Това е поредица от естествени и изкуствени елементи. Обозначаването на елементите в една телевизия като естествени и изкуствени не е пряко и еднозначно. Разчитането на кода на фрагмента (естествен - изкуствен) невинаги е невъзможно, но разчита на определена образователна и културна предопределеност/предзададеност в съзнанието на четящия. Ако не съществува такава предзададеност или тя не е достатъчно ерудирана, за да прочете телевизионните кодове напълно, визуализираната и конструираната реалност на телевизията се дифузират една в друга. Това означава, че масовото съзнание не сегментира реалностите на телевизията. То вижда Едната реалност и я разпознава именно като една Реалност - не постмодерна, не фрагментирана, а цялостна, хомогенна, предмодерна (“средновековна”).

Теле-генно инженерство

За правилното си и ефективно съществуване телевизията поддържа жизненоважния отдел по теле-генно инженерство. Отделът сканира действителностите, които протичат в реално време и тези, които вече са отминали. Сканирането фрагментира до най-малките възможни частици, разпознаваеми от човешкото съзнание/подсъзнание. Отделът извършва подбор на фрагментите спрямо критерии, съобразени с политиката на медията. Отделът изважда фрагментите от първоначалната им среда и ги въвежда в изкуствената смислова конструкция на телевизията. Това е пъзел, в който определени елементи са базови и непроменяеми (това са елементите на телевизионната смислова матрица). Тези перманентни части от пъзела имат определена външна структура, на която съвпадат само отделни фрагменти от реалността. Отделът по теле-генно инженерство започва тестове за съвместимост и подбира тези фрагменти от реалността, които максимално съвпадат с базисния пъзел. Телереалността е конструирана. Телевизията е генноизменен продукт на реалността/реалностите.

P.S. Няма ли щастливо сънуване в този текст? Има, разбира се. Всеки е свободен да мисли и прави, каквото иска. Но иска ли това, което мисли и прави, да стане публично и медийно отразено, то ще бъде именно отразено - орязано, деформирано, на места свито, на места разпънато, за да влезе в пъзела на медията. То ще бъде толкова пъти орязано, деформирано, свито и разпънато, в колкото различни медии бъде прието.

 

 

© Момчил Цонев
=============================
© Електронно списание LiterNet, 11.02.2006, № 2 (75)