Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

"ОБРАТИ" НА ПОЕТИЧНОТО РЕЕНЕ И ВГЛЕЖДАНЕ

Иван Сухиванов

web

Роза Боянова. Обратна гравитацияСмесването на физиологичната страна на думите "език" и "вкус" с филологичната им употреба не е случайно. Вкусът и езикът намират своята пресечна точка в поетичното. Така поезията се явява не само реторическа фигура, а дълбинно-телесно вживяване. Избликващите от недрата ни думи са онзи съвършен изказ на тялото, одушевявано чрез говоренето, от речта...

Стихосбирката "Обратна гравитация" е проява на вкус. Първото изкушение е да четеш в различен ред подредбата на стиховете в циклите - и не за друго, а за да промениш "своя прочит на митологията" и така да намериш верния ключ към поезията на Роза Боянова. "Антигравитационните" й сили са сили на "слабото взаимодействие" - стиховете търсят невидими връзки помежду си, преминават през ефимерните стени на отделните стихотворения, репликирайки се, и се оглеждат едно в друго с почуда... Както отбелязва и поетесата "часовниковата стрелка се върти и в двете посоки", хем да започне обратното броене на очакването - хем да ни открие Айнщайновата релативност на времето и пространството. Така попадаме сред едно вселенско сърце, чиито пулсации са своеобразни погледи към неузнатото. Частици звезден прах се сипят над нас, Уран тихо сменя орбитата си на въртене, бащински светещ над Гея и децата (й) - и защото: "разчитането на Универсума, няма връзка с тази реалност и с човешките ритуали". А пък "симетрията често си прави шеги като ги противопоставя."

Метафората е основният код за разгадаване на тази поезия. Това е поезия на несъответствия, в която "нищо не е такова, каквото изглежда" и която узнава всеки миг, че "съвършенството боли като раждане". Еченето на орган в катедралата на смисъла опложда настъпването на нов ден - приготвя го за първичния празник на телата, понесли нанякъде земната си участ... А вятърът отнася думи, жестове, желания - може би към забравата, а може би към някакви дълбинни чернови на света, неведоми за простосмъртните...

Цикълът "Резервни части" за събуждане на сетивата" съдържа няколко лирично-белетристични фрагмента, които "преговарят вълшебното, докато живеем с ужасното" - изречения, които ни водят нанякъде, изречения, заспиващи в ембрионална поза, изречения, които бъбрят, шептят или просто мълчат пред тайнството на живота.

"Профили на архипелаг" ни връщат в лоното на белия стих - изумлението пред настъпващото бъдеще, което е по детски изненадващо и не чак толкова мъдро, въпреки бръчките по челото... "Неназовимото" е и ще настъпва, и ще изпълва ирисите ни със светлина, но няма да се открие толкова, че да го познаем истински...

В цикъла "Преводи от чуждо небе" лирическата героиня преминава през кръговете на деветте глаголни времена с нетърпение и те все не стигат, за да обхванем случващото се с нас.

И накрая "идват онези стихове"..., от които въздухът изтръпва и сме в самата сърцевина на писането. И колкото по-дълго пътуваме - толкова по-благодарни сме... Към изворите на поезията, към звездите.

 


Роза Боянова. Обратна гравитация. Бургас: Бургаска писателска общност, 2018.

 

 

© Иван Сухиванов
=============================
© Електронно списание LiterNet, 23.09.2018, № 9 (226)