Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

За първи път от доста време:
УВЛЕКАТЕЛЕН РОМАН СЪС СВЕЖ ДИАЛОГ

Георги Календеров

web

Войник избягва от казармата чак в Триград, където се натъква на някакво сектоподобно общество, харесва си едно момиче и прави доста на брой несполучливи опити да го прелъсти. В същото време дядо и баба под ръководството на изкукал гуру успяват да я свършат тая работа... И така, с две изречения, може да се разкаже романът на Дилян Вълев "Седем дни", макар и далеч не изчерпателно. Но по-важното тук са изключителната тема, подходът към изграждане на образите и свежият диалог.

Вече има отзиви за тази представителна творба. Според критика Борис Минков тя е пълна буквализация и абсурдизация на повествователния модел на живеене, сиреч оттук нататък никой не може да си позволи да живее като в роман, ако е чел "Седем дни". Тъкмо това е и сред най-важните послания на текста. Героите държат изключително много да живеят литературно и още повече - да умрат литературно.

Поетът Антон Баев пък поставя акцента върху неосъществимия коитус, към който младите се стремят, без да могат да го достигнат, а старите го достигат, без да се стремят към него. Тук Баев вижда неразработена в цялата световна литература тема, която никак не се вмества само в половото влечение. Може да се каже, че Вълев е доразвил идеята на Г. Г. Маркес от "Любов по време на холера" със средствата на постмодернистическата естетика.

Но в какво се състои постмоденизмът в "Седем дни". Най-напред това са героите, повечето от които не бихме искали да познаваме. Интересен подход е второстепенните герои да са по-ярко описани от главните и да предизвикват по-голяма симпатия у читателя. После, странна е и самата тема, която е едно изместване на прожектора на вниманието в търсене на конфликта "литература" - "реален живот". Вълев разрешава този конфликт като премахва границите между двете понятия.

Накрая е добре да се отбележи, че с книги като "Седем дни" българската проза няма повече да е бедна на произведения с ярък диалог и черен хумор. Бихме могли да цитираме критика Йордан Ефтимов, който казва, че литература без хумор е като пиле с ориз без пиле.

22 декември 2001

 


Дилян Вълев. Седем дни. Роман. Варна: LiterNet, 2001-2002.

 

 

© Георги Календеров
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 03.01.2002, № 1 (26)