Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
УЧЕБНО-ИЗПИТНА ПРОГРАМА ПО
БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА ЗА ПРИЕМАНЕ НА УЧЕНИЦИ СЛЕД ЗАВЪРШЕН 7. КЛАС
Български
език и литература, 2006, бр. 6
І. Вид и времетраене на изпита
Изпитът е писмен, с продължителност 3 астрономически часа.
ІІ. Формат на изпита
Равнището на компетентностите на седмокласниците се проверява чрез тест.
Тестът се състои от два компонента:
• тестови задачи по български език и по литература;
• задача за създаване на текст.
Единият компонент съдържа 50 задачи по български език и по литература.
Задачите са два вида: със структуриран отговор с четири възможности за отговор,
от които само един е верният, и с кратък свободен отговор.
Всеки верен отговор се оценява с 1 или с 2 точки.
Време за работа - 1 час и 45 минути.
Максимален брой точки - 75.
Другият компонент е създаване на преразказ върху неизучаван художествен текст
от българската литература, като се изпълнява определена дидактическа задача.
Време за работа - 1 час и 15 минути.
Максимален брой точки - 25.
Общ брой точки от изпита - 100.
ІІІ. Учебно съдържание
Български език
• Текст и признаци на текста;
• Думата като езикова единица;
• Части на речта;
• Дума и контекст;
• Художествен текст. Метафорична употреба на езикови средства;
• Публицистичен текст. Международна културна лексика. Обществено-политическа
лексика;
• Лексикална и граматическа съчетаемост на думите;
• Неметафорична и метафорична употреба на думите в речта;
• Емоционално-оценъчна и експресивна лексика;
• Употреба на фразеологични словосъчетания;
• Части на изречението;
• Съчинително и подчинително свързване в простите и в сложните изречения;
• Строеж на простото изречение. Съставно сказуемо. Сказуемно определение.
Приложение;
• Видове прости изречения по състав. Непълни изречения. Глаголни и безглаголни
(именни) изречения. Лични и безлични изречения;
• Обособени части в изречението. Синтактична синонимия. Пунктуация;
• Вметнати части на изречението. Пунктуация;
• Видове сложни изречения: сложни съчинени, сложни съставни и сложни смесени.
Пунктуация;
• Цитиране и цитат. Грешки при цитиране;
• Самостойни и несамостойни думи. Назоваващи и заместващи думи. Правопис;
• Сложни глаголни времена: минало неопределено, минало предварително, бъдеще
време в миналото;
• Съвместна употреба на глаголните времена;
• Наклонение на глагола. Употреба на наклоненията в зависимост от речевата
ситуация;
• Морфемен състав на думата. Типове правописни грешки;
• Звук. Звукови промени в българския език. Правопис.
Задачите по български език в изпитния тест измерват знанията и уменията на
учениците, придобити в обучението по български език до 7. клас включително.
Литература
Задачите по литература в изпитния тест са върху следните автори и творби,
включени в учебната програма за 7. клас:
Любен Каравелов - "Маминото детенце"
Христо Ботев - "На прощаване в 1868 г."
Иван Вазов - "Немили-недраги", "Една българка", "Опълченците
на Шипка", "Българският език"
Алеко Константинов - "До Чикаго и назад"
Елин Пелин - "Ангелинка"
Йордан Йовков - "По жицата"
ІV. Оценявани компетентности (знания и умения)
• Знае и умее да прилага граматичната норма на съвременния български книжовен
език;
• Знае и умее да прилага правописната норма на книжовния български език;
• Знае и умее да прилага пунктуационната норма на съвременния български
книжовен език;
• Знае и умее да прилага лексикалната норма на съвременния български книжовен
език;
• Умее да възприема смисли и да извлича информация от текстове, функциониращи
в комуникативната практика;
• Умее да подбира и съчетава езикови средства с оглед на комуникативната
ситуация;
• Умее да създава текст съобразно с жанровите особености на преразказа;
• Умее да изпълнява конкретна дидактическа задача върху зададен текст;
• Умее езиково да оформя текст съобразно с нормите на съвременния български
книжовен език;
• Умее графично да оформя текст;
• Познава общозадължителните литературни творби от учебната програма за
7. клас, в т.ч. съдържанието, историческия контекст на създаването им, авторството
и жанровите им характеристики;
• Разбира и умее да тълкува конкретна литературна творба, като определя
темата и разчита идейно-нравствените й послания;
• Знае и използва непротиворечиво литературните термини, заложени в учебните
програми до 7. клас включително;
• Познава и осмисля художествената функция на текстовите структури, структурните
елементи и на фигурите на езика.
=============================
© Български език и литература (електронна версия), 2006, № 6
© Електронно списание LiterNet, 10.02.2007, № 2 (87)
Други публикации:
Български език и литература, 2006, № 6.
|