Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
:. Книгомрежа  Анотации на нови книги: RSS абонамент!
Каталози
:. По дати : Октомври  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook!  Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Среавни цени с Книгосвят във Facebook!
:. Книги втора ръка  Книги за четене Варна
:. Bücher Amazon
:. Amazon Livres
Магазини и продукти
:. Fantasy & Science Fiction
:. Littérature sentimentale
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Образование по БЕЛ
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

ПРЕРАЗКАЗЪТ: ПОДРОБЕН, СБИТ, ТРАНСФОРМИРАЩ

Издателство "Просвета"

Български език и литература, 2007, бр. 3

Преразказът - класически ученически жанр, в последно време се актуализира в училищната практика. Това дава възможност същината на този жанр да се осмисли в една по-нова светлина, като се има предвид натрупаният през годините богат опит. Тъкмо този опит благоприятства възможността ясно да се откроят причините и за благополучията, и за неблагополучията в ученическите преразкази.

Книгата на издателство "Просвета" - "Преразказът: подробен, сбит, трансформиращ" с автори Милена Васева, Весела Михайлова и Елка Симова, има определено прагматична насоченост, като се спира, както личи и от заглавието, на две традиционни разновидности на жанра - подробния и сбития преразказ, но и на слабо популярния у нас на този етап трансформиращ преразказ. Интересът към трансформиращия преразказ се усилва и от перспективата именно той да влезе в изпитния формат за конкурсния прием в профилираните гимназии.

Заниманията на Милена Васева и Весела Михайлова с преразказа като ученически жанр датират още от разработките по темата в учебника за 7. клас на издателство "Просвета" (1997). Опитът им в тази посока е доразвит в новия учебник по български език за 5. клас на издателство "Просвета". Създаването на отделна книга, посветена на преразказа, е мотивирано и от положителните отзиви на учители от страната за поредицата от уроци върху преразказ в учебника и в учебната тетрадка за 5. клас.

В подхода си към темата на книгата авторите изхождат от разбирането, че какъвто и да е преразказът, той ще бъде сполучлив, ако учениците имат ясна представа за разказа като жанр на художествената литература - самият термин - пре-разказ, подсказва това.

Ето защо книгата започва с кратка, адаптирана към възрастта на учениците теория на разказа, която е отправна точка към успешния анализ на текстовете за преразказ. В тази теоретична част вниманието се насочва последователно към:

съдържанието на разказа

• композицията на разказа и елементите на сюжета:

- експозиция

- завръзка

- перипетии

- кулминация

- развръзка

- епилог

• структурата на разказа:

- епизоди - повествователни и описателни

- диалози

• образите на героите в разказа:

- портрет на героите

- действия на героите

- реч на героите

- биография на героите

- отношение към героите

присъствието на разказващия в творбата.

Познаването на всички тези особености на разказа като жанр е особено важно, когато задачата е да се направи трансформиращ преразказ, защото възможните промени са свързани именно с тях.

Системата от елементи, съграждащи един художествен разказ, е представена на основата на наблюдения върху конкретен разказ - "Скорецът" от Елин Пелин.

Във втората част на книгата - "Преразказът като ученически жанр", последователно се представят подробният, сбитият и трансформиращият преразказ в няколко негови разновидности. Авторите винаги са избягвали императиви от рода на "Пиши вярно, точно, пълно, подробно...!", тъй като подобни традиционно предявявани към учениците изисквания са напълно лишени от прагматичен смисъл. В книгата са предпочетени модели за работа върху различните видове преразказ. Тези модели включват конкретни последователни стъпки за работа, приложени върху художествени разкази.

В тази част сериозен акцент се поставя върху отработването на технически умения, свързани с езика на преразказа - с осъществяването на трансформации на глаголните форми за време, на пряката реч; с прилагането на различни техники за сбиване и т.н.

Третата част на книгата е особено ценна, тъй като съдържа трийсет художествени разказа, подходящи за преразказ. Подбора им изправи авторите пред необходимостта да се преодолеят сериозни трудности, за да бъдат удовлетворени разнопосочните критерии, които правят един разказ подходящ за преразказ. Водещи в тези усилия са идеите:

- да бъдат представени както класическото наследство, така и съвременни образци на жанра - идея, която налага съобразяването с факта, че класическите творби препращат учениците към далечни за тях социокултурни контексти, а пък съвременните разкази ги затрудняват с характерното за постмодерната литература несъобразяване с класическия сюжет;

- да бъдат избрани разкази, които позволяват да се изпълняват различни дидактически задачи, свързани с възможностите за сбиване и трансформации;

- да бъдат представени разкази, различни по степен на трудност за преразказване.

Книгата е необходимо помагало за седмокласниците в подготовката им за изпита, който им предстои, но ще бъде истински полезна, ако с нея се работи още от 5. клас.

 

 


Васева, М., В. Михайлова, Е. Симова. Помагало за кандидатстване след 7. клас. София, Просвета, 2007.

 

 

© Издателство "Просвета"
=============================

© Български език и литература (електронна версия), 2007, № 3
© Електронно списание LiterNet, 25.10.2007, № 10 (95)

Други публикации:
Български език и литература, 2007, № 3.