|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
НАСОКИ ЗА РАБОТА ВЪРХУ ПРЕРАЗКАЗ
НА НЕИЗУЧАВАН ХУДОЖЕСТВЕН ТЕКСТ С ДИДАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ СЛЕД
7. КЛАС*
Български
език и литература, 2007, бр. 1
1. Основни изисквания за създаване на преразказ.
• Съдържанието на художествения текст се предава вярно, изчерпателно и в
съответствие с развитието на действието.
• Не се допуска изграждане на микротекстове с коментарен (интерпретативен)
характер и изразяване на лична позиция от страна на преразказващия.
• Употребената в художествения текст пряка реч се преобразува в непряка
и/или в полупряка реч.
• Преразказва се в подходящо основно глаголно време и в съответните му спомагателни
глаголни времена и наклонения.
• Не се допускат отклонения от лексикалната, граматичната, правописната
и пунктуационната норма.
• Спазват се изискванията за графично оформяне на писмения текст - открояване
на абзаци, ясна графика на буквите, отделяне на думите, четливо оформяне на
редакции и т.н.
2. Специфични особености на преразказ с промяна на гледната точка.
Когато в художествения текст е използвано аз-повествование (глаголните форми
са в първо лице, единствено/множествено число), дидактическата задача може да
изисква преразказване от името на неутрален разказвач. В този случай е необходимо
да се имат предвид следните особености:
• Основното глаголно време е сегашно историческо време, използвано съвместно
с други подходящи глаголни времена и/или наклонения.
• Съдържанието на художествения текст се предава вярно и изчерпателно без
разместване на последователността на епизодите.
Когато дидактическата задача изисква преразказ от името на герой, необходимо
е да се имат предвид следните особености:
• Основното глаголно време е минало свършено време, използвано съвместно
с други подходящи глаголни времена и/или наклонения.
• Пишещият преценява на кои епизоди от сюжетното развитие героят е свидетел,
както и степента на важност на отделните епизоди. В резултат на това моментите
с по-голямо значение в развитието на действието се представят чрез подробен
преразказ, а други моменти - чрез сбит преразказ.
• По преценка на разказващия герой е възможно пренареждане на епизоди, което
пренареждане трябва да се подчинява на логиката на художествения текст.
За да бъдат спазени представените изисквания, особено важно е да се прочете
внимателно условието на дидактическата задача и да се обмисли подходяща стратегия
за писане на преразказа.
3. Критерии за оценяване на преразказ на неизучаван художествен текст с дидактическа
задача.
КРИТЕРИИ
|
Брой точки
|
1. |
ПО ОТНОШЕНИЕ НА СЪДЪРЖАНИЕ НА ХУДОЖЕСТВЕНИЯ ТЕКСТ УЧЕНИКЪТ: |
|
|
Предава съдържанието вярно, изчерпателно и в съответствие
с развитието на действието. |
4
|
|
Предава съдържанието в съответствие с развитието на действието,
вярно, но сбито. |
3
|
|
Предава съдържанието вярно и в съответствие с развитието на
действието, но пропуска някои епизоди. |
2
|
|
Предава съдържанието като цяло, но пропуска и/или размества
епизоди, важни за развитието на действието. |
1
|
|
Допуска фактологични грешки и показва неумение за вярно и
изчерпателно предаване на съдържанието в съответствие с развитието на действието. |
0
|
2. |
ПО ОТНОШЕНИЕ НА ДИДАКТИЧЕСКАТА ЗАДАЧА УЧЕНИКЪТ: |
|
|
Напълно се съобразява с дидактическата задача; предава подробно
епизодите, които са съществени за изпълнението на дидактическата задача,
и сбито - епизодите, които са несъществени, но изграждат смисловата и логическата
взаимосвързаност както на художествения текст, така и на преразказа. |
5
|
|
Се съобразява с дидактическата задача; прилага уместно техниките
на сбитото и подробно преразказване, но пропуска необосновано елементи на
описание, повествование и/или разсъждение в художествения текст. |
4
|
|
Като цяло се съобразява с дидактическата задача, но предава
сбито съществени за изпълнението на дидактическата задача епизоди. |
3
|
|
Като цяло се съобразява с дидактическата задача и не променя
смисъла на художествения текст, но предава сбито и пропуска необосновано
епизод (епизоди). |
2
|
|
Като цяло се съобразява с дидактическата задача, но нарушава
смисловата и логическата взаимосвързаност както на ххудожествения текст,
така и на преразказа. |
1
|
|
Не се съобразява с дидактическата задача и не познава техниките
на сбитото и на подробното преразказване. |
0
|
3. |
ПО ОТНОШЕНИЕ НА ИЗГРАЖДАНЕ НА МИКРОТЕКСТОВЕ С КОМЕНТАРЕН
(ИНТЕРПРЕТАТИВЕН) ХАРАКТЕР УЧЕНИКЪТ: |
|
|
Преразказва, като не допуска елементи на разсъждение (от аналитичен
и интерпретативен характер). |
3
|
|
Преразказва, като допуска единични разсъждения върху отделни
структурни елементи на художествения текст. |
2
|
|
Преразказва, като "дописва" художествения текст,
без да променя неговия смисъл. |
1
|
|
Преразказва, като допуска елементи на разсъждение и "дописва"
художествения текст, с което променя неговия смисъл. |
0
|
4. |
ПО ОТНОШЕНИЕ НА ПРЕОБРАЗУВАНЕТО НА ПРЯКАТА РЕЧ УЧЕНИКЪТ: |
|
|
Преобразува правилно пряката реч в непряка и/или полупряка,
като не допуска необосновани лексикални повторения. |
2
|
|
Преобразува пряката реч в непряка, но в синтактичните конструкции
използва повтарящи се глаголи. |
1
|
|
Не умее да преобразува пряката реч в непряка, поради което
не преразказвадиалозите или монолозите в художествения текст и/илипредава
директно пряката реч. |
0
|
5. |
ПО ОТНОШЕНИЕ НА ИЗПОЛЗВАНЕТО НА ОСНОВНО ГЛАГОЛНО ВРЕМЕ
УЧЕНИКЪТ: |
|
|
Преразказва в съответствие с дидактическата задача в подходящо
основно глаголно време и в съответните му спомагателни времена и наклонения. |
3
|
|
Преразказва в подходящо основно глаголно време, но допуска
единични грешки при съвместната употреба на глаголните времена и наклонения. |
2
|
|
Преразказва в неподходящо основно глаголно време, но успешно
съвместява спомагателните глаголни времена и наклонения. |
|
|
Преразказва, като не избира правилно наклонението на глагола
и основното глаголно време; допуска грешка при съвместната употреба на основните
глаголни времена и наклонения. |
|
6. |
ПО ОТНОШЕНИЕ НА СПАЗВАНЕТО НА ГРАМАТИЧНАТА, ПРАВОПИСНАТА
И ПУНКТУАЦИОННАТА НОРМА УЧЕНИКЪТ: |
|
|
Не допуска граматични, правописни или пунктуационни грешки;
използва разнообразни синтактични конструкции. |
5
|
|
Допуска единични граматични, правописни или пунктуационни
грешки; използва разнообразни синтактични конструкции. |
4
|
|
Допуска единични повтарящи се граматични, правописни или пунктуационни
грешки; използва еднотипни синтактични конструкции. |
3
|
|
Допуска повтарящи се граматични, правописни или пунктуационни
грешки; използва еднотипни синтактични конструкции. |
2
|
|
Допуска груби и повтарящи се граматични, правописни или пунктуационни
грешки; използва еднотипни синтактични конструкции. |
1
|
|
Проявява явна езикова некомпетентност |
0
|
7. |
ПО ОТНОШЕНИЕ НА ЛЕКСИКАЛНАТА СИ КУЛТУРА УЧЕНИКЪТ: |
|
|
Употребява стилово уместни думи и изрази; използва подходящи
синоними при замяна на думи и синтактични конструкции, специфични за езика
на писателя. |
1
|
|
Употребява стилово неуместни думи и изрази; използва неподходящи
синоними и синтактични конструкции. |
0
|
8. |
ПО ОТНОШЕНИЕ НА ГРАФИЧНОТО ОФОРМЛЕНИЕ НА ПРЕРАЗКАЗА УЧЕНИКЪТ: |
|
|
Откроява графично всички абзаци; пише с ясна графика главните
и малките букви, отделя думите; редактира четливо текста си при необходимост. |
2
|
|
Слива не повече от два абзаца; не пише с ясна графика главните
и малките букви, но отделя думите и редактира четливо текста си при необходимост. |
1
|
|
Не откроява графично абзаците; пише неясно и нечетливо. |
0
|
|
ПРЕРАЗКАЗЪТ СЕ ОЦЕНЯВА С 0 ТОЧКИ И В СЛУЧАИТЕ, КОГАТО УЧЕНИКЪТ
Е: |
|
|
Предал празен лист. |
|
Написал текст, който няма пряко отношение към изпитния текст. |
|
Писал нечетливо до степен на неразбираемост. |
* Вж. <http://www.minedu.government.bg>
(25.04.2007). [обратно]
=============================
© Български език и литература (електронна версия), 2007, № 1
© Електронно списание LiterNet, 19.05.2007, № 5 (90)
Други публикации:
Български език и литература, 2007, № 1.
|