|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
VII клас I. ПРОГРАМА ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК НА МОН Тестът по български език съдържа задачи по проблемите на общуване и текст, лексикология, граматика, фонетика, правопис и пунктуация. Чрез тестовите задачи се проверяват следните предвидени по учебната програма знания и умения: • Знания за книжовните норми (граматически, лексикални, правописни, пунктуационни) и умения за прилагането им в речта; • Умения за възприемане и анализ на текст - четене с разбиране; • Умения за ориентиране в комуникативната ситуация; • Умения за анализ на постройката на текста; • Умения за оценяване на съответствие между замисъл и речева реализация; • Умения за откриване на отклонения от книжовните норми и от стилно-езиковите изисквания. Тематично тестовите задачи по български език се разпределят както следва: • 4 задачи за четене с разбиране на текст; • 3 задачи за откриване и анализ на логически отношения; • 3 задачи за откриване на синонимни и антонимни отношения между изрази; за анализ на фразеологични словосъчетания; • 4 задачи за правопис; • 4 задачи за пунктуация; • 2 задачи да лингвистични знания. Тестовите задачи по български език обхващат следното учебно съдържание, представено в съответствие с учебната програма в три дяла: • Дума. Текст. Общуване; • Синтаксис. Изречението - градивна единица на текста; • Морфология. Части на речта. Словообразуване; Посочените три дяла се конкретизират със следните теми: • Текст и признаци на текста; • Дума и контекст; • Художествен текст. Метафорична употреба на езикови средства; • Публицистичен текст. Международна културна лексика. Обществено-политическа лексика; • Лексикална и граматическа съчетаемост на думите; • Неметафорична и метафорична употреба на думите в речта; • Емоционално-оценъчна и експресивна лексика; • Употреба на фразеологични словосъчетания в художествени и в публицистични текстове; • Съчинително и подчинително свързване в простите и в сложните изречения; • Строеж на простото изречение. Съставно сказуемо; • Видове прости изречения по състав. Кратки и разширени изречения.Непълни изречения. Глаголни и безглаголни (именни) изречения. Лични и безлични изречения; • Обособени части в изречението. Синтактична синонимия. Пунктуация. Пунктуационни грешки; • Вметнати части на изречението. Пунктуация. Пунктуационни грешки; • Видове сложни изречения: сложни съчинени, сложни съставни и сложни смесени. Пунктуация. Пунктуационни грешки; • Цитиране и цитат. Грешки при цитиране; • Неопределителни, отрицателни и обобщителни местоимения. Правопис; • Сложни глаголни времена; • Съвместна употреба на глаголните времена; • Наклонение на глагола. Употреба на наклоненията в зависимост от речевата ситуация; • Морфемен състав на думата. Типове правописни грешки.
II. ПРОГРАМА ПО ЛИТЕРАТУРА НА МОН Задължително учебно съдържание Първо равнище Любен Каравелов Христо Ботев Иван Вазов Алеко Константинов Елин Пелин Христо Смирненски Йордан Йовков Никола Вапцаров Текст от съвременен български автор:
|