Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

АНКЕТА С БЪЛГАРСКИ КНИГОИЗДАТЕЛИ

(2)

 

Защо книга, която още не е излязла на пазара, е на първо място в класацията? Трябва ли книжарите да обявяват колко бройки са продадени от една книга? Реални ли са класациите? Коя е точната класация?

 

Бистра Шокарова, книжарница “Български книжици”:

Всички продажби, извършени в книжарницата и в електронния й магазин се отчитат точно месец за месец. Системата ни позволява да отчетем продажбите и за по-големи периоди от време. Всяка класация е точна, но динамична картина на най-продаваните заглавия. Само за дни едно заглавие може да “изплува” в челни позиции или да отпадне от десятката. Новите за периода издания по правило се продават по-добре и често влизат в класацията, особено ако тя е направена в рамките на една седмица. Но истинските фаворити остават в челни позиции месеци наред или се появяват отново в нея след известно време.

Класацията на книжарница “Български книжици”, макар и реална, е доста различна от общото “движение” на продажбите на литература в страната, което е отражение на нейната специфика. В челните позиции при нас рядко се появяват заглавия от жанровете трилър, фантастика, чик лит, здравна..., но задължително има история, българска литература, философия, политология...Ние сме специализирана книжарница и това прави класацията ни доста по-различна от тази на пл. ”Славейков”, да кажем.

След десетилетие работа в книжарския бранш рядко се случва някое заглавие да ни изненада с присъствието си в десетката, но често качествени и интригуващи заглавия остават незабелязани от читателите, т.е. извън класацията. Главната причина за това е липсата на информация в медиите за тях. Може и трябва да се направи още много за рекламата на излизащите книги в страната. Може и трябва да се появи най-после истинска литературна критика на разбираем за редовия читател език. Тя ще насочва в книжната “джунгла” читателите, търговците, а не на последно място и автори, и издатели. Надяваме се сп. ”Книгите днес” да запълни тази празнина. Това би променило и класациите...

 

Светла Антонова, площад „Славейков”, маса № 7:

Класациите отразяват в повечето случаи личността и предпочитанията на този, който ги прави. Те нямат никакво отношение към тиражите на книгите. Много често „касови” или „хитови” заглавия не намират място в дадена класация, защото не се продават от съставителите й. Не е редно в една класация да се смесват книги с коренно различна насоченост - техническата и езотеричната литература да са заедно с художествената. Дори самата художествена литература трябва да се разглежда отделно - българска и чуждесранна. Важно е в класацията да се изходи от някакъв естетически критерий, който да разделя и подбира книгите. Все пак не става въпрос само за количествени измерения - за това има данъчен контрол и икономическа полиция. Мисля, че една класация търси отговор на други въпроси. Искрено се надявам да не служи за реклама.

 

Маша К., площад „Славейков”, маса № 41:

Дребните разпространители укриват бройки, за да намалят данъците, които плащат. Това не е възможно при големите разпространители и тези, които са регистрирани по ДДС. Една горе-долу обективна класация би трябвало да обхваща голям брой класации - не само от София, но и от други градове. Желателно е и да включва продадения брой книги от всяко издателство. Но за момента няма обективна класация, част от тях се влияят от субективни фактори като лични предпочитания на класьора към определено заглавие и умението на пласьора да продава определен тип литература. Класациите в големите вестници се влияят от парите, дадени за реклама. Определящ фактор при продажбите е и местоположението на книжарницата и съответно типът клиенти, които я посещават и пазаруват в нея.

 

Йордан Табаков, книжарница „Буквите”:

За да се посочват бройките на продаваните книги, трябва информацията да се взима всяка седмица. Така тя ще е актуална и прецизна. Месечните и годишни отчети се правят по-трудно. Те не са свързани по никакъв начин с издателя, мен не ме интересува дали той крие данъци. Повечето от класациите са спонсорирани, бошлав работа. Има случаи, когато книга, която не е излязла още на пазара, е на първо място в класацията на „24 часа”. Предпочитам вашите класации и на в. „Труд”.

 

М. Спирова, книжарница „Писмена”:

Разпространителите не посочват продаваните бройки от една книга в класациите, защото съществува нещо като „фирмена тайна”. При никакви условия „Писмена” не би посочвала бройките и решението не е свързано с волята на издателя. Въпреки това класациите на нашия обект определено са реални. Имам предпочитание към месечните класации.

 

 

=============================
© Електронно списание LiterNet, 19.11.2005, № 11 (72)

Други публикации:
Книгите днес, 2005, № 5.