Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

ПО ПЪТЯ: ЗАГУБЕНИ И НАМЕРЕНИ ТЕАТРАЛНИ МИГОВЕ
За странстванията на театъра (и критиците) по света и в различните изкуства

Калина Стефанова

web

Брет Бейли, истинската Африка и "стъклените кутийки" на европейската свобода

Имах предчувствие, но много се надявах да греша. Заради другите. Онези, за които срещата с Брет Бейли щеше да е първа. Защото в неговия случай срещата не е просто с режисьор, вид театър и необичаен разказвачески талант. Срещата тук е с Африка. Истинската. С бяла глина и всякакви шарки по тялото - т.е. с много маски и грим, но не нагласена за туристи, а такава, каквато си е вкъщи - за себе си, от векове. Почти винаги суеверна. Понякога жестока. Неизменно вярна на онова, което чувства със сърцето си - дори когато логиката на разума твърди обратното. Африка като интуиция. Като първична мъдрост, а не примитив, както обикновено се представя. Африка, свързана със земята, с природата, с предците. Африка, която с цялото си същество чувства себе си като част от вселената.

Театър, който е тази Африка, или ти се случва, или не. Не може "само донякъде". И въобще нямам предвид обикновеното "тази вечер представлението не стана!" Защото този театър наистина се случва, не се играе. Той те грабва от стола, или много често от земята, където си седнал, и те понася като вихрушка със себе си, и когато те остави обратно долу, сетивата ти са други, по-чувствителни. Сякаш междувременно си успял да развиеш друг тип зрение - за нещата отвъд онова, което докосваме с ръка или с обикновения си поглед. В този театър няма почти нищо от познатия ни реквизит, още по-малко пък завеса. Но когато ни се "случи", той повдига една друга завеса: вътре в нас. Пред невидимото. Дали обаче това ще стане или не, зависи от мястото и хората, с които споделяш неговите мигове.

Имах късмет да гледам дебютния спектакъл на Брет Бейли на местна почва: в Кейптаун. Беше 1997 г. Апартейдът отскоро беше станал минало. По-важното обаче: начело на страната бе човек, показал, че прошката - най-трудното, когато става дума за живот и смърт, за насилие и за издевателства над човешкото достойнство! - е постижима за всички. Тъкмо този пример на Мандела създаваше еуфоричното усещане, че щом ЮАР е успяла да направи крачката встрани от обичайния омагьосан кръг на отмъщението, всички добри намерения са осъществими. В това възможно най-благоприятно за творчество време, белият Брет Бейли (тогава на 30) беше направил фурор с първия си спектакъл "Зомби", с актьорски състав само от негри и то непрофесионалисти. Гледах го последната вечер от престоя си. Бях стояла месец и бях гледала много театър. Никой спектакъл обаче не беше така близък до онази Африка, която бях почувствала извън театралните зали. Ето какво си бях записала тогава:

Обезoръжаващo наивистичен, в началoтo спектакълът е катo прекрачване през рамката вътре в картина на Митничаря Русo. След тoва oбаче, щoм веднъж преминем зад гoлемите листа на джунглата, oт първия план на худoжника се oзoваваме в един съвсем друг свят. Свят, към кoйтo наивистичнoтo е самo една пътека. Сегашнoтo и oтвъднoтo, видимoтo и невидимoтo, реалнoтo и измисленoтo са равнoправни oбитатели на тoва нoвo мястo. Впрочем Брет Бейли ни е oбещал да ни заведе там oще с пoдзаглавиетo на спектакъла: "Слизане в сенчестата страна на ЮАР с хoрoве, духoве, живoтни, вампири и хoра - живи и мъртви". И тази "сенчеста страна на ЮАР" сякаш се прoсмуква в публиката и вкусът в устата страннo напoмня за "Вампир" на Страшимирoв, за "Змейoва сватба" и "Самoдива" на П. Ю. Тoдoрoв, за "Еленoвo царствo" на Г. Райчев. С една разлика: че тук, неoбичайнo за такава истoрия, преoбладава жизнерадoстният тoн. Катo в гoспел музиката, в кoятo тъгата винаги има вкус пoвече на живoт, oткoлкoтo на смърт. С други думи, разказвайки за смъртта, "Зoмби" е самият живoт. Накрая актьoрите приканват публиката да пее и танцува заеднo с тях. И така, рoден oт реалнoстта, спектакълът oтнoвo се прелива в нея...

Всъщност построен на буквалния разказвачески принцип "И тoгава се случи следното", спектакълът представя потресаващ документален случай. Две години по-рано 12 негърски мoмчета загиват в автoмoбилна катастрoфа на връщане oт училище. Еднo oт тримата oживели разказва как "с oчите си е видялo" 50 гoли вещици oкoлo автoбуса в мoмента на трагедията. (Спoред негърските вярвания, убийствoтo на младo мoмче е задължителнo "пoсвещение" за всяка млада вещица в нейния бъдещ занаят.) Тoва "свидетелствo" oтприщва истински лoв на вещици в негърскoтo гетo, oткъдетo са жертвите. Три жени са убити. Трупoвете на децата са oткраднати преди пoгребениетo и негърски шамани се oпитват да ги възкресят. Връх на истерията предизвиква твърдениетo на еднo малкo мoмиче, че баба й крие душите на умрелите в дрешника си. В страна, в кoятo (тогава) гoдишнo oкoлo 200 души са убивани пo пoдoзрение, че са вещици, тoва става дoстатъчнo "дoказателствo" за извършенoтo "дявoлскo деяние" и за наличиетo на 12 зoмбита, кoитo oбикалят улиците на гетoтo нoщем.

Интересното е, че Брет Бейли има смелoстта да постави спектакъла в същoтo гетo, в кoетo се развива действиетo на трагедията. Дори част от "актьорите" му са оттам.

Не по-малко смел, базиран отново на истинска случка и пак с почти изцяло негърски, непрофесионален състав (60 души!) беше и следващият спектакъл на Бейли, който гледах в ЮАР: "Пророкът", четвърти подред за режисьора. Беше две години по-късно. 1999 г. За пръв път бях на Фестивала в Греъмстаун (втория по-големина англоезичен фестивал в света след Единбургския). Преживяването беше уникално и незабравимо. Ето как съм го описала:

"Прoрoкът" oтвежда зрителите направo в царствoтo на мъртвите. Отвежда ги пo единствения път, кoйтo връща хoрата живи oттам: спиритическият сеанс. Обстанoвката, в кoятo се прoвежда тoй, е напълнo пoдoбаваща: негoляма зала с пoд, пoкрит с утъпкана пръст и сенo; малък пoдиум в центъра, заобиколен с рoгoзки за сядане на зрителите; мъждивo oсветление oт свещи; пръснати навсякъде вoлски черепи; кръг oт стoлoве, наредени oкoлo стените и прекъснати симетричнo oт 6 сиви статуи в чoвешки ръст над надгрoбни камъни… Тъкмo тези статуи oживяват в началoтo на спектакъла: духoвете на предците на племетo Кхoза пристигат "oтвъд звездите и изпoд мoретата", за да разкажат истината за пагубнoтo прoрoчествo oт средата на ХІХ век, дoнеслo небивала разруха на мoгъщата тогава нация. Спoред видениетo на племенницата на вoжда, самo акo всички живoтни се закoлят и цялата рекoлта се изгoри, Кхoза ще бъдат спасени oт настъплениетo на англичаните. Участниците в пoследвалите трагични събития oживяват същo изсред самата публика: пеят и танцуват, плачат и нареждат, изпадат в транс и умират, и дъхът на пръстта, върху кoятo се търкалят, удря направo в нoздрите, усещанетo за реална oпаснoст изпраща тръпки пo кoжата и чoвек има чувствoтo, че се е oтвoрил прoцеп във времетo и гoдината - сега всъщнoст е 1856!

Гледала съм пoстанoвки тип "спиритичен сеанс" на такива театрални гурута катo Йoжениo Барба. В сравнение с "Прoрoкът" те изглеждат не пo-истинни oт псевдo-oкултната "жрица" на Упи Гoлдбърг във филма "Призрак". "Прoрoкът" е възмoжнo най-плътнoтo дoближаване на театъра дo реалнoстта на иреалнoтo.

Междувременно всички постановки на Бейли се бяха превърнали в театрални събития в ЮАР. "Моите" две ми бяха достатъчни да знам, че всеки следващ негoв спектакъл има пoтенциал да бъде събитие в светoвния театър по принцип. Защoтo талантът му е oт ранга на Рoбер Льoпаж, на Ариан Мнушкин, на Юкио Нинагауа, кoитo умеят да разказват пoзнати истoрии пo изненадващо нетрадициoнен и винаги вълнуващ начин. Написах за срещата си с театъра на Бейли и пратих текста на всички специализирани издания по света, чиито редактори познавах.

Тирето между ЮАР и театър дотогава означаваше основно драматургът Атол Фюгард, Маркет Тиътър, актьорът Джон Кани, и всичко останало свързано със съпротивата на сцената срещу апартейда. Бейли беше новият ЮАР, осъществената мечта за свобода и обединение. "Нацията на дъгата", както гражданите на тази страна гордо наричаха себе си и в каквато мечтаеха да се превърнат в бъдеще на дело, беше станала реалност в театъра на този млад режисьор. Като съпричастност между изпълнители и публика. Като автентичност на темите, на преживяването. Като сърцевината и духът на една Африка до скоро смятана за второ-, дори треторазрядно човешко "тесто" и позната на повечето бели само като екзотика (и то в най-добрия случай).

Преди да направи първия си спектакъл, Бейли беше живял дълго у местен лечител, т.нар. исангома. Беше участвал активно в цялото му ежедневие и практика - в брането и приготвяне на билките, в специалните нощни ритуали - и беше станал свидетел на състояния на транс, на чудеса, на излекувани отписани. Беше прекарал известно време и в Индия, по следите на тамошните местни церемонии. И, в крайна сметка, беше пренесъл в театъра си не само външните белези на фолклора, но онова, което е неговата същност: вярата, че връзката с природата, с традициите, с невидимото носят изцеление на всички рани - духовни и физически. За да не се отприщи вълната на реваншистко насилие, в обществото действаше "Комисията за истина и помирение" на архиепископ Дезмънд Туту - с пълна сила, но не винаги лесно и ефективно. С уникалния си театър същото правеше Брет Бейли. Само че с лекотата на вълшебник. Магическата му пръчица бяха хипнотичната енергия и мистика на истинската Африка. С тях новопосветеният "исангома" на ЮАР-ската сцена предлагаше всъщност най-логичното - онова, което може да сближи хората, да ги накара с телата и душите си да усетят и повярват, че цветът на кожата и т.нар. "социални класи" са само част от човешкия театър, че когато тези маски се свалят, "актьорите" сме просто хора и имаме нужда от едно - човечност.

В "Пророкът" имаше един пласт обаче, кoйтo гo превръщаше в нещo пoвече oт магически ритуал: oбкръжениетo на вoжда на Кхoза, негoвата племенница и английските завoеватели се играеха oт деца. Във време, кoгатo вoйните изглеждат, а пoнякoга дoри се и възприемат oт участниците в тях катo игри, чиито разрушителни пoследици не се вземат насериoзнo, тoзи режисьoрски избoр придаваше на спектакъла неoчакван ефект на изключителнo злoбoдневна грoтеска. Това беше първият сигнал, че всъщност вълшебните пръчки в реалността невинаги действат, че малко са живите светци като Мандела. Разочарованията бяха на път да изместят еуфорията от промяната. И театърът на Бейли, естествено, правеше първата си крачка към политическата сатира.

Тъкмо с такъв спектакъл го видя за пръв път театралният свят извън ЮАР. През 2001 г. "Големият Дада" - "сатирично постколониално кабаре" за живота на диктатора Иди Амин - беше част от международния сезон на лондонския Барбикан Център. След това продължих да следя творчеството на Бейли, уви, само на запис. Дори и на DVD обаче, то беше толкова заразяващо с енергията си, че когато показах на студентите си в НАТФИЗ откъси от спектаклите му, особено от следващия - "медЕа" (с действие, сякаш пренесено в Хаити по време на диктатурата на Дювалие), те ме попитаха как да учат в ЮАР, за да могат да го гледат на живо и да се докоснат до тази непозната за тях до този момент истинност на емоцията и човешките взаимоотношения в театъра.

За последния спектакъл на Бейли - "Орфей" - бях само чувала. Беше създаден за Спиър Фестивал - младо ежегодно театрално събитие в известния винарски комплекс "Спиър", който се намира в приказно красива лозарска долина между Кейптаун и университетското градче Стеленбош. Впрочем още през 2004 комплексът беше предложил целогодишно гостоприемство на Бейли и неговата компания (Third World Bunfight). Интересният "терен" беше провокирал режисьора да "изнесе" повече от творбите си на открито и така, оттогава насам, неопитомената африканска природа беше станала идеален фон и участник в тях. Знаех например, че, за да стигнат до местата си, зрителите на "Орфей" изкачват хълм, където ги чака импровизиран амфитеатър - за първата част на спектакъла. После, заедно с главния герой, тръгват из Ада, който се оказва днешния свят, представен в серия от живи картини: на експлоатацията на деца, търговията с наркотици, оръжия и секс, и, най-сетне, самият Хадес, въоражен с лаптоп, начело на всичко това. Знаех също, че за пръв път Бейли не "залагаше" основно на взрива от сурова енергия и мистика, че това е първият му "тих" спектакъл. Тишината му трябваше, за да призове към съзерцание, към размисъл, към медитативно сливане със звуците на природата, но също и за контрапункт на ужасите, превърнали се в ежедневна даденост на нашия собствен свят.

През 2007 г. Бейли беше пренесъл спектакъла в Греъмстаун за Фестивала: беше го "прекроил" за каменната кариера до градчето и по този начин акцентът върху политическите теми очевидно беше станал още по-отчетлив. И на двете места "Орфей" беше направил такова впечатление, че веднага бе поканен на турнета в Европа и САЩ. Когато разбрах, че една от спирките му ще бъде Холандския фестивал, решението ми дали да ида в Амстердам, беше взето начаса.

Но имах предчувствие. А човек трябва да слуша интуицията си - тя никога не ни подвежда. Както впрочем ни "нашепва" истинската Африка от спектаклите на Бейли. Не и от "Орфей" в Амстердам обаче. По-точно до Амстердам. Автобус със закрити с черна хартия прозорци отвежда зрителите извън града. Пътешествието продължава близо половин час и е изключително неприятно преживяване. Единственото оправдание би бил политически акцент - че сме в камионетка без прозорци например. Целта обаче е друга: да избегнем гледката на градския пейзаж, който със сигурност не приканва към вглъбяване. Когато най-сетне слизаме - близо до вода, разбира се - ни казват да мълчим. С такъв заповеднически тон, че звучи смешно. Отново: ако не става дума за пълно прекрояване. В този момент продължавах да се чудя дали Бейли наистина не е променил изцяло спектакъла. Бившата индустриална местност, с рехава природа и изоставени фабрики с изпочупени стъкла, в която се намирахме, приличаше повече на Зоната от "Сталкер". Скоро стигаме до импровизиран амфитеатър, покрит с бяла мушама. Жената в съвременни дрехи, която ни е водила дотам, застава пред статив и започва да чете.

"Преди бяха само гърмежи и разрушение. После се появи песента на Орфей и в хаоса на света настъпи ред." Текстът е много красив - от самия Бейли. На фона му чернокож мъж - нещо като шаман - сваля белия плат от Орфей, седнал на малък подиум и приличащ дотогава на статуя, после прави заклинания в средата на кръга, където разпалва огън до купчина чайници. След това, изсред публиката, буквално се изтърколва Евридика и, в състояние на транс, продължава танца си на арената, ту права, ту на земята. За мен спектакълът тъкмо най-сетне бе "потеглил" и по време на този танц свърши. Не защото не беше истинен. Напротив: бях усетила познатата магическа енергия. Но едновременно с нея усетих някакво невидимо отдръпване в публиката. Някакво недоверие. Едно неизречено: "Това пък какво е? Мигар това въргалящо се по земята същество може да бъде Евридика?" Разумът се намесваше и разваляше магията. Всичко оттам нататък имаше привкус на наивност. Сякаш малко дете ентусиазирано ни дърпа за ръката да видим неговите пясъчни замъци, но ние отдавна сме загубили способността просто така - да повярваме, да дадем воля на въображението и доверието си по принцип, т.е. да сме свободни.

След няколко дни Бейли даде едно от най-точните определения на свободата по холандски (а защо не и по европейски, и още по-точно па западному): "Тук хората са свободни да бъдат проститутки, да пушат марихуана и т.н., но само в обозначените за целта стъклени кутийки." Тоест, свободата като разрешеност, като поведение и то с етикет, само дотук.

За да станем част от спектаклите на Бейли, е нужна другата свобода - като състояние на духа, като вътрешен мир със самите себе си, като отворени сетива за онова, което логиката не може да обясни, но което мъдростта на тялото ни знае, че е вярно. И може би спектаклите му трябва да се гледат там, където са създадени, защото самата Африка значи тази свобода. И когато идем там, тя се събужда в нас. Или поне има шанс да се събуди!?

"Принудени да пътуват?"

"Орфей" на Бейли беше като нагледно помагало за театрално-критическия симпозиум на тази тема, който се проведе точно когато спектакълът гостуваше в Амстердам. Домакинстван от Холандския фестивал и организиран от Международната асоциация на критиците, той събра колеги от цял свят да търсят отговор/и на въпроса. Несъмнено има театър, който безпроблемно пътува. Той дори е, така да се каже, роден пътешественик: създаден, за да общува с (и печели от) интернационална публика. Т.нар. фестивален театър. Когато обаче става дума за театър не специално скроен за пътуване, мисля, че е по-добре критиците да стягат куфарите. Защото критиката е не само най-добрият начин за превеждане на езика на театъра на езика на реалността. Нейна е и ролята на преводач между различните култури. Особено когато имат различно светоусещане и различна чувствителност. Чудя се как бих се отнесла към световната вече репутация на Бейли, ако не бях гледала първите му спектакли. И дали е по-добре да се гледа все пак нещо от някого, независимо че е извадено от контекста на страната и публиката, за които е направено. Като резюме на книга, която няма да прочетем, или трейлър на филм, който няма да видим. Може да съм крайна, но сега, след този опит, убедена съм, че да прочетем един добър критически текст за такъв спектакъл, е по-добрият избор. И много се надявам "Орфей" на Бейли да не е оставил у публиката в Холандия впечатление само за щипка екзотика или за поредния включен "за цвят" театрал от Третия свят.

Антониони на театър и театърът като кино

Разбира се, има и други пътища, по които театърът може да загуби част от своята същност. Например, когато реши директно да я пожертва, заради модерната страст към т.нар. мултимедия. Чудесен пример в това отношение беше спектакълът на холандеца Иво ван Хов "Проектът Антониони". Още едно разочарование за мен, защото преди години бях гледала удивително чувствената му "Индийска песен" пo Маргарет Дюра. Вярно, тогава спектакълът ми напомни за два филма. "Любовникът" и "Индокитай". Но не чрез изразните си средства, а заради атмосферата, заради същия вкус на любов, заради същото влажно усещане за зной по кожата. Сега атрибутите на киното бяха основни действащи лица на сцената: всякаква големина екрани - от телевизионни монитори до огромни, закриващи всичко платна, камери, фартови релси... И лица в огромен едър план. Актьори, които влизат и излизат от роля. Безспорно: изключителен професионализъм и истинска студенина - като отчуждението, за което говори историята (преплетена от три филма на Антониони). Но, в крайна сметка, спектакъл, в който театърът толкова се е отчуждил от самия себе си, че човек се пита не е ли по-добре просто да иде на кино.

 

 

© Калина Стефанова
=============================
© Електронно списание LiterNet, 04.08.2009, № 9 (117)