|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
МИРОВА СКРЪБ, ХАОС И ХАРМОНИЯ Бисерка Рачева web | Литературни пространства Получих "Себастиан насън" и дълго четох: разтърсен, визхитен, изпълнен с предчувствия, слисан... Преживяването на Тракл е отразено като образ в огледало и изпълва цялото пространство, - така непристъпно, както е пространството на огледалото. Кой ли трябва да е бил самият поет? Така пише Райнер Мария Рилке през февруари 1915 г. за по-младия си сънародник и съперник в поезията Георг Тракл. Писмото му е адресирано до издателя Лудвиг фон Фикер, който пръв открива таланта на Тракл и заедно с цикъла "Себастиан насън"изпраща на Рилке още няколко произведения на починалия месеци преди това поет. За Георг Тракл междувременно са изписани стотици страници и тълкуванията на поезията му сигурно са също тъй многозначни, както многозначна е самата тя. И все пак оценката на Рилке остава една от може би най-проницателните. Стиховете на Тракл още в началото на XX век печелят признанието на безспорен връх в модерната поетическа култура - не на последно място тъкмо със своята загадъчност и непроницаемост. Тяхната нова и необикновена образност действително гради един затворен в себе си, непристъпен свят, чието въздействие може да се опише, но не и да се обясни. Поезията на Георг Тракл, която черпи подтик най-вече от модерната живопис, руши класическата представа за отношението между читетел и поетическа творба. Езикът на тази поезия не съобщава, а изразява; той подтиква да я възприемаме така, както бихме възприели платното на художник. По своето въздействие поезията на Тракл напомня сигурно най-вече за гротесковия свят на Йеронимус Босх и за експресивната живопис на Ван Гог. За духовното родство на поета с тях подсказва преди всичко необикновената му словесна палитра, която виртуозно си служи с контраста и символиката на цветовете, а към по-дълбоките корени на това родство насочва едно признание на Тракл, направено година преди трагичната му смърт. Ето какво казва той: Само онзи, който отхвърли щастието, намира познание. Думите на Тракл перифразират пророчеството на Еклезиаст: "Който трупа познание, трупа тъга". По-важно е, че тези думи косвено назовават страданието - именно то определя не само участта на Тракл, която по особен начин го свързва с Босх и Ван Гог, а и най-дълбокия източник на неговата разтърсваща и привличаща поезия. Георг Тракл неслучайно минава за един от големите майстори на модерната елегия. Поетическото му слово улавя в най-тънки нюанси почти неизразимото - мъката и бремето на неподвластното човешко битие. Смъртта, съновидението и страданието са централен мотив в стихотворенията на Тракл, а призрачните светлосенки на нощта и здрача контурират атмосферата и визията на един безнадеждно болен и рушащ се свят. Тази визия кара литературните историци не без основание да причисляват Тракл към водещите поети на експресионизма. Макар че, от друга страна, архаиката, връщането към мита и мистиката в зрелите му творби разчупва рамките на експресионистичната поетика. Ранните стихотворения на Тракл също се противопоставят на литературната категоризация и шаблона. Ето например стихотворението "Музика в Мирабел" в превода на Атанас Далчев - превод, който със сигурност ще ни подскаже, че експресивното, образно и асоциативно слово на Тракл е също тъй близко до естетиката на символизма:
Освен две едноактни пиеси, създадени през 1906 г. и поставени без особен успех в родния му град Залцбург, малкото по обем наследство на Георг Тракл съдържа и няколко забележителни прозаични скици. Заглавията на три от най-известните: "Сън и умопомрачение", "Превъплъщения на злото" и "Откровение и упадък" загатват, че прозата на Тракл е своеобразно продължение на голямата му поезия и в много отношения повтаря и варира нейните теми и нейната символна образност. В поезията Тракл оставя и най-неоспоримото свидетелство за своя рядък талант: циклите "Себастиан насън"и "Хелиан", известните елегии "Елис", "Жалба" и "Гродек". Повечето му творби са създадени между 1910 и 1914 г. Но само една от стихосбирките му, излязла под непретенциозното заглавие "Стихове", е публикувана приживе на поета. В нея е поместено и известното стихотворение "Песен за Каспар Хаузер", запечатало най-разтърсващата изповед за собствения му, твърде кратък, твърде мъчителен и - по думите на поета - прокълнат от злото живот. Обстоятелствата около живота на Тракл действително са като белязани от проклятието на самоунищожителен порив. Наркотиците, тежката душевна криза, умопомрачението и свръхдозата кокаин, причинила смъртта му във военния лазарет в Краков, маркират само последната мрачна следа от сблъсъка на една чувствителна, крехка и лабилна душевност с враждебността на света, който не може да приеме и понесе. Поетическата визия на този свят е родена обаче колкото от ужаса на прокълнатия живот, толкова и от копнежа по чистота, както меланхолно напомня едно известно петстишие на Тракл:
Неподражаемата музика на неговата поезия, твърди един от изследователите на Тракл, извира от изстраданото чувство за упадъка на модерния свят или от ужаса на човека, захвърлен сред хаоса и самотата на своето битие. Музиката, създадена по стиховете на Георг Тракл, подчертава на свой ред, че чувството за хармония е не по-малко характерно и не по-малко забележително отличие на неговата поезия. Например композицията на Тобиас Райзер Песен за нощта, създадена по текст на Георг Тракл.*
БЕЛЕЖКИ * Обозначените със * места указват, че тук в предаванията, излъчени по Дойче веле, е включена съответна музикална илюстрация. [обратно]
© Бисерка Рачева Други публикации:
|