|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
КОМИЧНИЯТ СЛАВЕЙ Бисерка Рачева web | Литературни пространства Тази госпожица несъмнено принадлежи към литературната история на деветнайстото столетие. Стиховете ѝ хвърлят обилна светлина върху цели провинции от тогавашното литературно простодушие и глуповатост. Госпожицата, за която отваря дума писателят Ото Юлиус Бирбаум в тази насмешлива бележка, е негова съвременица. Родена е в Силезия и присмехулниците я наричат силезийския славей, докато доброжелателите настояват, че е нещо като Дон Кихот, само че в рокля и без Санчо Панса. Името ѝ е Фридерике Кемпнер, а страстта ѝ да пише стихове няма равна на себе си в цялата германска литература. На тази славна страст Фридерике Кемпнер се отдава от най-ранни младини и нищо чудно, че като не намира веднага кой да я оцени, сама подготвя и издава първите си стихове в книжка. Книжката излиза през 1860 година и много скоро се прочува, защото, както се оказва, съдържа куп бисери на вдъхновението свише. По този повод критиците присъждат на Фридерике Кемпнер едно специално звание: обявяват я за класичка на стихотворното недоразумение. Поетическата ѝ заслуга, няма спор, е уникална. Работата е там, че стиховете, които съчинява, са невъзможни и несретни, а отгоре на това постигат удивителен ефект: те са комични, само че не по волята на създателката си, а тъкмо наопаки - напук на сериозните ѝ намерения. С неволния си хумор Фридерике Кемпнер успява да развесели до сълзи цяла Германия и да обдари поезията с крилати образци от рода на следния:
Въпреки съдбата корава, поезията има в случая повод за истинско веселие. Защото шегите, които си прави със сърцатата си защитница, забавляват не само широката публика. С несдържан смях откликват даже учените литератори. Пръв между тях е някой си Паул Линдау, който освен че преиздава стиховете на Фридерике, ѝ посвещава обширен предговор и като венец на славословието за безпримерните ѝ дарби препоръчва на всеки читател с чувство за хумор непременно да си купи нейната книжка. Книжката действително е изкупена тъй бързо, ча авторката се вижда принудена да публикува второ издание и разтърсена от успеха, добавя към него следните прочувствени думи: В този предговор отправям благодарни слова към милите ми читатели. Неописуемо се радвам, че от всички краища на Германия, от близо и далеч, бях обсипана с писма, които говорят колко търсени и желани са стихотворенията ми. Изглежда всеки вътрешно е почувствал, че задачата и целта на поезията е да онагледява истината и чрез триумфа си да помирява хорските различия. Понесена на крилатия Пегас, поетесата, естествено, не забелязва, че усърдието ѝ е тъй щедро възнаградено съвсем не по причина на възвишените стремления. Все така присърце взема и поощренията на литературните си събратя, приветствали новата поклоница на Аполон триумфално и - както ще се досетим - не без лукава усмивка. Още по-неуморно се втурва да възпява звездите, благородството и красотите. Смело препуска по метри и рими, чупи стихотворни правила, граматика, канони, без да се усеща, че тук-там и по неволя словото ѝ се изплъзва и я вкарва в смехотворна грешка. Пак благодарение на неговото коварство Кемпнер сътворява покрай другото следния шедьовър, който е онасловен Без аромат и ни посвещава в същините на възвишеното:
Между 1882 и 1903 г. творенията на Фридерике Кемпнер претърпяват девет издания. Те се разпространяват кажи-речи от ръка на ръка, преписват се и се декламират навсякъде, включително сред иначе уж сериозните академични среди. Непреднамереният комизъм на поетесата печели тъй много симпатии, че някои любители на словото започват даже да ѝ подражават, раждат се безброй анонимни имитации и пародии. След смъртта на Фридерике Кемпнер на нейно име в Германия е учредена дори литературна награда за неволен хумор. Само че не е известно, поне засега, някой да е надминал по талант в тази сфера спонтанния комизъм, който блика буквално от всеки ред, съчинен някога от поетесата. Любимата тема на Кемпнер си остава - как другояче? - възвишената поезия, а пък приносите ѝ в нея и без друго никой не може да надмине. По причина на възвишеността и величието в поетическата галерия на словесното недоразумение са обезсмъртени цяла серия именитости, между тях на първо място ваймарският олимпиец Гьоте. Ето как го представя позаплесналото се от прехлас перо на поетесата:
На Хайнрих Хайне пък, първенеца сред всичките ѝ най-обични поети, Кемпнер посвещава истинска ода, която гъмжи от поетически открития и прелива от лирическо въодушевление. Впрочем, ако смехът, предизвикан от словесните пируети на авторката, се стори заразителен на българския читател, включително в тази ода, то известна вина за това има несъмнено и преводачът Васил Шопов:
Творенията на самата Фридерике Кемпнер сигурно също имат своето значение. Не само с това, че предизвикват смях, а и защото - като в криво огледало - уголемяват, умножават и прекрасно открояват симптомите на словоблудството, което никак не е чуждо и на поети от по-голям калибър. Но може би за разлика от тях, Кемпнер безпределно вярва в сериозността на поетическата мисия и тъкмо това я прави едновременно и смешна, и симпатична. Впрочем, житейските ѝ битки за правдините и доброто навярно са далеч по-успешни от лирическите ѝ откровения. Поне така свидетелстват застъпничествата ѝ в края на 19. век срещу смъртните присъди, за равноправието на жените или даже срещу вивисекцията. В активната си социална дейност Кемпнер отбелязва и една особена заслуга. По нейно време и не на последно място благодарение на нейните настойчиви протести в Германия за пръв път се въвежда моргата, за да се избегнат зачестилите тогава случаи с мними мъртъвци, погребани по погрешка. Тази хуманна заслуга поетесата е обезсмъртила още и в творчество си - естествено, по присъщия ѝ неволно комичен, а по замисъл иначе най-сериозен начин. "Не знаете ли как боли?" е заглавието на стихотворението, а ето и самото него:
Лирическите творения на Фридерике Кемпнер сигурно ще ни напомнят за един неин български родственик - Трендафил Акациев. Само че различието ѝ се корени в това, че нейният наивен комизъм не е литературно отгледан, а така да се каже, вроден и напълно автентичен. В предчувствие, че тази ѝ дарба ще бъде по достойнство оценена от наследниците, Фридерике Кемпнер още приживе си сътворява паметник неръкотворен. В стихотворната си книжка тя помества под заглавие "Предчуствие" най-съкровеното си желание:
© Бисерка Рачева Други публикации: |