|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
МАГИЧЕСКАТА СИЛА НА СЛОВОТО В ТВОРЧЕСТВОТО НА ДМИТРИЙ КАРА ЧОБАН Людмила Чавдар Дмитрий Кара Чобан (1933-1986) справедливо се счита за класик на младата гагаузка литература. Той е поет, прозаик, художник, скулптор и кинематограф. С богатата си и разнообразна дейност той оставя дълбока следа в културата на малкия гагаузки народ. Снима около двайсетина късометражни игрални филма на гагаузки език. Всички те са обединени с общото название “Гагаузки новели”. В тях Д. Кара Чобан се представя не само като професионален режисьор, но и като актьор. Към всичко това трябва да се добави и неговата музейна дейност. През 1966 г. в родното си село основава гагаузки историко-етнографски музей, който днес носи неговото име и е със статут “национален”. Роден е в прекрасното гагаузко село Беш-Алма, Южна Молдова, в семейството на добри земеделци. След училището започва работа в колхоза като общ работник. Необходимо е да мине време, за да стане студент-задочник в Литературния институт “М. Горки” в Москва, а после и член на Съюза на писателите на СССР. За целия си творчески път Д. Кара Чобан оставя на своите читатели два сборника с разкази и седем сборника със стихове. Какво всъщност представлява литературният свят на този наистина талантлив гагаузки поет и писател? В предисловието към неговия сборник със стихове “Признание на сърцето” Вадим Кузнецов пише следните думи, станали впоследствие епиграф към цялото творчество на Д. Кара Чобан: “Музата изцяло е от земята. Гъстите земни сокове са нейната сила. Могъщата народна душа, несломена през годините, е нейното богатство. Скъпоценните нишки на езика на народните песни, приказки, гатанки и поговорки са нейното облекло. Ежедневният живот с труда на пасищата и лозята, със сватбите и погребенията, с радостта и тревогите - е нейният мир”. Основният мотив в неговото творчество е миналото и настоящето на гагаузкия народ. Поради това няма да се намери читател, който, запознавайки се с това духовно богатство, би останал равнодушен към таланта на Кара Чобан. В продължение на целия си творчески път авторът се ръководи от принципа - опитай да изтриеш това, което си написал. Съвършенство е, когато няма нищо излишно. Неговата мисъл е изпълнена с яснота и жизнена пълнота. Писателят представя събитията в едно изречение и не като даден факт, а като човешко преживяване, което тревожи ума и духа. Може да се каже, че в лаконичната фраза е неговият талант. Ето например един разказ от неговото творчество: Размишляващ пътник.
Интересно е композиционното построение на този разказ: начало - Л. крачел, развитие на събитията - вървял, връщал се, гледал, направил крачка встрани, тръгнал отново; кулминация - това беше пътят на неговите мисли; развръзка - Л. вървял само по избраната линия. Разказът се състои от три абзаца, които завършват с многоточия. Ако се съединят техните начала, то ще се получи сюжетната линия на текста. А тя може да се представи по следния начин: действията на героя са направленията на неговите мисли, походката е отклонението от каквото и да е, авторската реч е описание на действията (невидим път, твърда и неуверена походка). Разказът “Размишляващ пътник” е разказ за един жизнен път и духовни търсения. И подобно на главния герой Л. този път извървява всеки човек. От хода на изложението могат да се доловят и тревогите на самия автор, неговите притеснения за съдбата на главния герой. Всъщност това е пътят към самия себе си, път, който лицето Л. намира. И това е главното постижение на самия автор. Магическата сила на словото на Кара Чобан е в неговото звучене. И още, неговото слово е оная лекота и неведома сила, които те потапят в дълбините на безкрайния простор на човешките чувства и сетива.
© Людмила Чавдар |