|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ПОЕЗИНКИ-ПРИКАЗКА Мария Донева, Ваня Клечерова 1. мълчанието на шапчиците (трилър) в една черно-бяла стая имаше хладилник. 2. досадата бяга по полето ти вече спиш 3. един ден по рано. децата бягали по полето. 4. два часа по-рано. децата рисуваха шапчиците, с които щяха да ловят мигове от овехтелия си ден. навън вятърът ехидно навяваше вълк... 5. на следващия ден. бабата седеше на люлеещия стол. очите й бяха сиви, лишени от зеници и се взираха
навътре. 6. един час по-късно. бабата ловеше спомени върху люлеещия се стол. попиваше отсъствието на децата. безпричинното скърцане на неподвижния време-показател резонира в отворената врата на хладилника. 7. вестникът вече беше навит на руло. 8. кап. от телефона изскочиха два реда жълти огромни зъби. след миг се показа и опашката с форма на вълча глава. кап. кап. кап. телефонът пееше приспивна червена песен. бабата изпадна в дълбок уплашен сън. 9. внучката озадачено са загледа във внезапно оглушалия телефон. свирепа тишина
провисна от затъмнените ъгли на стаята. варосаната стена насреща се разфокусира,
после пак си дойде на мястото. 10. навън времето беше в разгара на шепотите си. сенките на дърветата рисуваха пътя към бабината къща. внучката отметна лошото предчувствие от внезапно млъкналия телефон от дясната в лявата си ръка и небрежно го положи в задния джоб на новите си светлосини дънки. нахлузи червената шапка за мигове, която бе нарисувала предния ден, включи си уокмена и потегли. 11. капките продължаваха да трополят на пръсти, свиваха кръга на дяволското си
хоро и отъпкваха лъжовни пътеки. в банята към канала се стичаше червеникава струя ръждива вода. 12. когато най-после достигна вратата на бабината си къща, внучката най-напред изгаси уокмена, след което леко почука. чук. чук. отсреща тишината лукаво приспа задъхания шепот на червените капки вода, стичащи се от чешмата. небето, усетило тайната конспирация, смръщи вежди и зарида. подтикната от дъжда, внучката припряно отвори вратата, без да чака отговора на баба си. 13. дръпни връвчицата и вратата сама ще те обеси - изкиска се бабата с бебешки
смях. 14. задъхана, внучката се озова в черно-бялата стая от началото на приказката.
паяжините на изживени старчески дни засмукаха дъха й.
от дъното на коридора тъмнината пресвяткаше с очите на вълк. 15. внучката усети мухъла на отвращението, който за част от мига поникна в гърлото
й и насити въздуха с горчилка и хлорофил. 16. внучката пристъпи още две крачки напред. жълто пълнолудие струеше от очите й. пое тихо жадния поглед на сивото чудовище, обгърнало старческите повехнали дни и преди да разкопчае последното копче на сините си дънки, напипа лошото предчуствие от внезапно млъкналия телефон в задния си джоб. остра тръпка на безсъние прониза вцепенението й. усмихна се хладнокръвно. пое хавлията, окачена на вратата и с твърд поглед каза: ще напълниш ли ваната?
17. в следващия час малка, бедна пластелинена съдба, в пръстите на кое невинно дете се извиваш, затоплена и безволна... всичко това се случи в късния следобед и нощта на киселия презряващ март. часовниците пожелаха да направят своя административен скок точно тогава. от което произлезе съвсем друга история, но на друго място и в друго време. 18. а на това място и в това време в една черно-бяла стая остана самотно да виси един хладилник. бял и четвъртит. скучен по форма. на вратата му е окачена бележка. обезмълвена и парцалива. погълнала главните действащи лица на настоящата история, барабар с пишещите я. имало едно време постигна своя край. децата бягат по полето. ти вече спиш. недей да сънуваш! 25 Март, 2006
П. П. Поезинките са литературен (най-често - поетичен) експеримент, за чието случване са необходими най-малко двама души. В основата му е заложен игрови принцип: подаване и разиграване на думи, реплики, стихове, дори и контексти (както показва настоящата поезинки-приказка). Най-общо казано, условието на играта е следното: единият участник написва стихотворение (или просто стих), следващият продължава, като използва определен стих или дума от стихотворението на предходния участник, създава вариации по неговата идея или просто създава нещо ново - и като идея, и като настроение. Играта продължава докато се намират желаещи да участват в нея. По-особени са случаите на поезинки, в които участниците си подават цели контексти. В този случай (какъвто е и настоящата приказка) не е необходимо да се ползват думи или изрази от текста на предходния участник, единственото условие е да се продължи зададения контекст. Този тип писане наподобява ренгата, но в никакъв случай, не е ренга(!). Ренгата - най-общо - представлява поема, писана от няколко поети, като всеки поет пише по един стих (в съответния стихов размер), докато се напише цялостна, завършена поема. Ренгата е била особено актуална през ХV век в Япония. Това, което доближава случаите на поезинки с дописване на контексти до ренгата е именно крайният резултат - получава се завършен текст, написан от няколко (най-малко двама) души; сходен е и механизмът на създаването им, извън това - двете литратурни форми нямат нищо общо помежду си. Писането на поезинки е особено ценно (и интересно) поради факта, че всичко се случва тук и сега, на момента, без предварителни (дълги) обмисляния, без преправяния и следнеколкодневни обработвания.
© Мария Донева, Ваня Клечерова |