|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
КЕНЕТ КЛАРК (1903-1983) Тодор Т. Петев Кенет Кларк е виден британски критик, изкуствовед, преподавател и уредник в музея Ашмолеън в Оксфорд и, впоследствие, едва тридесетгодишен, е назначен за директор на Националната галерия в Лондон. Но всъщност изкуствоведът Кларк не се нуждае от обширно представяне пред българския читател, който е запознат с българските преводи на неговите съчинения: Цивилизацията (1977), Леонардо да Винчи. Разказ за художника (1980), Когато гледаме картини (1981), Голото тяло (1983). Все пак, надяваме се, че тези кратки бележки по живота и творчеството на Кларк ще бъдат от полза на неговите читатели като нахвърлят допълнителни щрихи на историческия и интелектуален контекст на неговото творчество. Наред с активните си музейни занимания и с фундаменталните научни студии като тези върху рисунките на Леонардо (1935), Кларк постоянно разработва нови лекционни курсове, които се превръщат в академични събития. Някои от тях, като Леонардо да Винчи. Разказ за художника (1936), Пейзажът в изкуството (1949), Голото тяло (1956), и Рембранд и италианския ренесанс (1966), са издадени впоследствие като книги. Малцина си спомнят, че неговият класически труд - Цивилизацията - бе представен първоначално като поредица от лекции по британската телевизия през 1969. В него характерната за Кларк пристрастеност и изтънчена сетивност към изкуството се допълват с богатата му ерудиция и проникновение в многоплановите мащабни исторически сили и в индивидуалните естетически и духовни търсения, изразени в художествените творби. И всичко това авторът представя с една неповторима яснота и елегантна икономия на изказа, на която много любители и професионалисти могат само да се възхитят.
Автобиографията на Кларк е впечатляващ документ не само за интелектуалното му развитие, но и за драматичния период от британската и европейска история, който обхваща две световни войни и периода на стегнация и краен антагонизъм между западните страни и социалистическия блок. Събитията тук са видени и преживени от гледната точка на британски лорд, който се движи сред най-елитните интелектуални и политически кръгове. Проницателното му око нахвърля забележително лаконични и проницателни скици на редица известни фигури, с които той е бил в непосредствен досег. Мемоарът ни дава и жива представа за настроенията в Лондон през Втората световна война. Впечатляваща е жертвоготовността, с която младият директор тайно изнася произведения от Националната галерия по време на бомбардировките на британската столица през войната и ги евакуира в каменоломните мини в Уелс. Именно в този труден за всички момент, като представител на министерството на информацията, Кларк подпомага финансово, възлага поръчки и организира изложби на съвременни британски художници и изпълнения на музикални произведения в опразнената галерия. Тази дълбока социална ангажираност подтиква към размисъл и разкрива интригуващи връзки между политическия живот и художествената култура във Великобритания през периода.
Вярата в силната творческа личност, която е способна да промени хода не само
на изкуството, но и на историята, е една от водещите нишки в творчеството на
британския изследовател. Все пак именно войната е това ключово събитие, което
преобръща неговия живот: бруталната окупация на Берлин от руските войски, разкритията
за немските концентрационни лагери и други вцепеняващи събития разтърсват съзнанието
на автора. В този момент той чувства, че европейската цивилизация никога не
би могла да възстанови своето самочувствие и баланс. Атомната бомба, пусната
от американците над Япония, го изпълва с потрес и отчаяние за бъдещето на човечеството,
състояние от което, по неговите думи, Кларк никога не успява да се отърси и
което го води до песимистичното предусещане, че рано или късно човешката раса
ще бъде унищожена. Именно тези тежнения на хуманиста Кларк и просветителското
му убеждение, че телевизионните медии, подобно на литературата и изкуството,
могат да ангажират зрителя и да посеят у него семето на разбирателството, благостта
и дълбокото разбиране на творческия импулс, го мотивират да създаде телевизионната
поредица Един друг изненадващ епизод от войната разкрива сложността и противоречивостта на историческата ситуация. През 1944, само два дни след изтеглянето на немците от Париж, Кларк пристига в града с намерениeто да закупи картини за Националната галерия от обеднелите френски аристократи. Наместо това той е поразен от неочакваната пъстрота и динамика на културния живот в града. Пазарът за художествени произведения процъфтява и цените са недостижимо високи. Кларк е неприятно изненадан, че като британец не навсякъде е приет с добри чувства и се връща в посърналия и обеднял Лондон с празни ръце. Както посочва в мемоара си, силата му като изкуствовед не е в представяне на
широките спекулативни рамки, а в тънкото психологическо проникновение в художествената
творба и творческия процес. Вече споменахме за работата му с Беренсон, от когото
Кларк усвоява завидна познаваческа интуиция и майсторски умения в стилистичен
анализ. Още преди обучението си във Флоренция младият изследовател се сприятелява
и става близък последовател на Роджър Фрай, който дава превес на изследването
на формалната цялост на творбите, пред изучаването на тяхното съдържание. Тези
систематични занимания с предметността на произведенията и тънкото познаване
на езика на техните форми култивират изключителна визуална чувствителност у
Кларк. Именно въз основа на визуалните характеристики на творбите, процеса на
художествени решения или пък развитието на художника във Въпросите, който задава Кларк, се съсредоточават върху шедьоврите на изкуството и отговорите, според него, се намират в самите творби и в личния живот на големите майстори. Неговото понятие за велик живописец е традиционно и не без проблеми - това е художник, чието творчество е прието за велико за дълго време и следователно като изкуствоведи трябва да продължаваме да търсим отговори защо това е така. Това донякъде статично разбиране за историята на изкуството като история на великите творби изяснява предпочитанията на Кларк към определени творци и периоди, към които този подход може да бъде прилаган ползотворно. То изглежда някак си овехтяло в наше време, когато свидетелстваме раздробяването на “Канона” на доминиращата западноевропейска художествена и културна традиция или дори отричането му за сметка на една многолика социална, етническа или полова култура, в която традиционните мерки за величие са неприложими.4 Монографиите на Кларк често демонстрират колко въвлечен става изследователят в психологията на художествения процес и в реконструирането на осъзнатото или подсъзнателно човешко присъствие на художника. При Леонардо например, следвайки фройдисткото учение, авторът търси несъзнати мотиви и символи, които хвърлят нова светлина върху творчеството на флорентинския майстор. Извличането на творческия и психологически портрет на художника от произведенията му е добре представено във връзка с Пиеро дела Франческа. Предизвикателството да навлезе и разбере недосегаемия откъснат от ежедневието свят на Пиеро Кларк приема като се вглежда търпеливо със систематично постоянство в произведенията и се опитва да ги опише отново и отново: “Всекидневният контакт с творбите му [на Пиеро] постепенно изгради определено самочувствие [у мен], което не засяга геометричния анализ [на творбите], а само пълно отдаване на въображението [на майстора] и то далеч отвъд нашия обичаен опит.” Така “постепенно започна да се появява един характер, който издига зрителя до неговата [на Пиеро] възвисена позиция.”
Донякъде изненадващ е фактът колко лична е връзката на изкуствоведа със същинския предмет на неговото изследване - творческия и психологически портрет на холандския майстор, неговите чувства, мисли и вярвания, запечатани в произведенията му. За Кларк всъщност това е едно дълбоко приятелство, което трае цял живот: “разбира се, истинската причина за удовлетворението при работата ми върху Рембранд е това, да се намираш в компанията на такова прекрасно човешко същество.” Резултатът на неговите изследвания е един многопластов и изменящ се във времето портрет, който поразява с мащаба на творческата личност, с интимната художествена образност и с дълбокото прозрение в човешката душа. “Когато поглеждаме за пръв път творбите на Рембранд”, пише в мемоара си Кларк, “художникът изглежда като един г-н Всекичовек, с всички естествени човешки инстинкти, емоции и апетити. Но вгледаме ли се по-внимателно, започваме да осъзнаваме едно величие на мисълта, една проницателност във всяка алюзия и една напрегната сериозност, за които този г-н Всекичовек, представен в портретите, е само едно подвеждащо въплъщение.” Психологизирането на определени ситуации и творчески решения в изобразителното изкуство или на реакциите на зрителя са съществени елементи в анализа на произведенията на изкуството и Кларк е изключителен майстор в това, но днес малцина ще приемат убеждението му, че творбите разкриват съдържанието си сами по себе си, а още по-малко неговата непосредствена емпатична връзка с художника, който, до някаква степен, е продукт на въображението на автора. Във въведението си към Рембранд Кларк постепенно изгражда един Свръхчовек, който едва се побира в историческите факти, известни за него. И ако умелият психо-биографичен подход на автора води до изключително тънки наблюдения и интерпретации на творбите, на места идеализацията на личността на художника гложди читателя. Такъв е случаят с връзката на Рембранд с бавачката Гертхе Дирекс, която осем години след настаняването си в дома му го дава под съд за неизпълнено обещание за женитба. Снизходителното отношение на Кларк към нея ни звучи странно. Той като че ли оневинява Рембранд, по чието настояване Гертхе е затворена не в изправителен дом, както авторът ни съобщава, а в лудница. В известен смисъл и трите жени в живота на живописеца са представени в повествованието на Кларк като повърхностни типажи, като средства или препяствия за неговото художествено развитие, а не като личности.
БЕЛЕЖКИ 1. Този пасаж е пропуснат от българския превод на Цивилизацията от 1977 по разбираеми идеологически причини. [обратно] 2. Кларк загатва, че разбира различните причини за успеха на книгата в страните от социалистическия блок, но не желае да ги обсъжда. Виж The Other Half, с. 226. [обратно] 3. Буквалният превод на английското заглавие на книгата, като че ли по точно отразява първоначалните намерения на автора: Леонардо да Винчи. Описание на развитието му като художник. [обратно] 4. Изненадващо рано, още през 1972 Дейвид Джервас подлага Цивилизацията на Кларк на безпощадна критика с оглед на доминиращата идеологическа гледна точка, от която лордът разглежда традицията на Западната култура и дефинира значенето й в световната култура. Виж библиографията по-долу. [обратно] 5. По думите на Кларк, изследването, което има най-значителна роля в собствените му опити да пише история на изкуството и в разбирането му за творческите процеси на Рембранд, е сега напълно забравената книга на директора на Националната портретна галерия Чарлз Холмс върху Рембранд като самообразоващ се художник: Charles J. Holmes, Notes on the Art of Rembrandt. London. 1911. [обратно] 6. Виж например, студиите на Пойнтън и Нийд в библиографията по-долу. [обратно]
Библиография на Кенет Кларк Цивилизацията. София: Български художник, 1977. Леонардо да Винчи. Разказ за художника. София: Наука и изкуство, 1980. Когато гледаме картини. София: Български художник, 1981. Голото тяло. София: Български художник, 1983. The Gothic Revival: An Essay in the History of Taste. New York, 1929 (ревизирано издание: London, 1950). A Catalogue of the Drawings of Leonardo da Vinci in the Collection of His Majesty the King, at Windsor Castle. 2 тома. New York, 1935 (ревизирано издание: London, 1968). Leonardo da Vinci: An Account of His Development as an Artist. (Ryerson Lectures, 1936). Cambridge, 1939. (ревизирано издание: Cambridge, 1952). Last Lectures by Roger Fry. Cambridge, 1939. John Constable: The Hay Wain, in the National Gallery, London. [Gallery Books 5] London, 1944. Leon Battista Alberti on Painting. London, 1945. Landscape Painting. [Oxford Slade Lectures] New York, 1950 (ревизирано издание под заглавието Landscape Into Art. London, 1976) Piero della Francesca. Oxford, 1951 (ревизирано издание 1981) Moments of Vision. [Romanes Lecture] Oxford, 1954. The Study of Art History. Plymouth, Eng., 1956. The Nude: А Study in Ideal Form. [A.W. Mellon Lectures in the Fine Arts 1953, Bollingen Series 35-2]. New York, 1956. Rembrandt and the Italian Renaissance. [Wrightsman lectures] New York, 1966. A Failure of Nerve: Italian Painting: 1520-1535. [H. R. Bickley Memorial Lecture]. Oxford, 1967. Civilisation: А Personal View. [текст към телевизионната поредица излъчена по BBC] New York, 1969. The Art of Humanism. London/New York, 1970. The Artist Grows Old. [Rede Lectures] London, 1972. The Romantic Rebellion: Romantic Versus Classic Art. New York, 1973. Another Part of the Wood: А Self-portrait. New York, 1975. В съавторство с John Ciardi и George Robinson. The Drawings by Sandro Botticelli for Dante's Divine Comedy: after the Originals in the Berlin Museums and the Vatican. New York, 1976. The Other Half: А Self Portrait. New York, 1977. An Introduction to Rembrandt. [текст към телевизионната поредица излъчена по BBC] London, 1978. За колекцията от художествени произведения на Кенет Кларк виж: Sotheby Parke Bernet & Co. Paintings and Works of Art from the Collection of the Late Lord Clark of Saltwood, O.M., C.H., K.C.B.: Sold by Order of his Executors and his Family. London, 1984.
Критическа литература R. Margaret Slythe. Sir Kenneth Clark: Bibliography. Bournemouth, 1968. David Gervais. K. Clark: Art as History. // Cambridge Quarterly, 6 (1972), с. 64-9. Мeryle Secrest. Kenneth Clark: А Biography. London, 1984. Dictionary of National Biography 1981-1985. London, 1985, с. 85-7. Germain Bazin. Histoire de l'histoire de l'art; de Vasari à nos jours. Paris, 1986, с. 511 David Cast. Clark, Kenneth (MacKenzie), Lord Clark of Saltwood. // Grove Dictionary of Art, том 7, ред. Jane Turner. New York, 1996, с. 375-76. Frank Fehrenbach. Leonardos Vermächtnis? Kenneth Clark und die Deutungsgeschichte der 'Sintflutzeichnungen'. // Marburger Jahrbuch für Kunstwissenschaft. 28 (2001) с. 7-51. Marcia Pointon. Naked Authority: The Body in Western Painting, 1830-1908. Cambridge, 1992. с. 13 ff. Lynda Nead. The Female Nude: Art, Obscenity, and Sexuality. London, 1992. с. 2 ff.
© Тодор Т. Петев |