|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ВЪПРОСИТЕ ЗА ЗДРАВЕТО И БОЛЕСТТА В ТВОРЧЕСТВОТО НА ИВАН ХАДЖИЙСКИ
Божидар Ивков Посвещава се на 100 г. от рождението на Иван Хаджийски
Темата за здравето и болестта в творчеството на Иван Хаджийски като че ли е била маргинализирана незаслужено и през годините не й е обръщано особено внимание, независимо че именно здравето и болестите "...са втората ос, около която се въртят битът и душевността на първобитния селяк" (Хаджийски 2002а: 78; 2002б: 46). Важността на здравето и болестта като част от живота е също толкова значима и за българския еснаф. Схващанията, възгледите, житейската и здравната философия на предците ни могат да се открият и днес на много места в страната, сред най-различни социални групи, общности и категории, независимо че са претърпели различни модификации и изменения, които са резултат на коренно променените съвременни условия на живот. Точно затова, струва ми се, проблематизирането на здравето и болестта, така както са представени в творчеството на Иван Хаджийски, е много актуално днес. Разглеждайки здравето и болестта като относително самостойна тема в творчеството на Иван Хаджийски, трябва да я разделим на две основни части: 1) въпросите за здравето и болестта при "първобитния селяк", "първобитния човек" и 2) при еснафа преди, около и малко след Освобождението от турско робство.
Основната форма на съвместен живот за първобитния български селяк е била задругата. Според Хаджийски
Животът в рамките на задругата се е определял от присъщите й социални условия, в контекста на които са възниквали, развивали и утвърждавали възгледите и отношението на хората към здравето и болестта. В основата на този живот Иван Хаджийски открива простотата на потребностите и условията, характера и организацията на земеделския труд:
Промените в "...първобитният български селяк", оставащ член на задругата, са били свързани с две биологични и една социална характеристика - "възраст, здравословно състояние и семейно положение: ерген, женен, вдовец (мома, невеста, вдовица)...". Струва ми се, че точно тази "доминация" на биологичното над социалното е доказателство именно за "...простотата на нуждите и на земеделския труд, а оттам и на целия живот", за които говори Хаджийски. Ето защо "... във време на мир около тези три оси: възраст, здраве и семейно положение, в общата рамка на труда и забавите се въртяха битът и душевността на българския първобитен селяк" (Хаджийски 2002а: 70; 2002б: 53). Следователно, наред с труда, здравето е една от най-важните компоненти на живота за нашите предшественици, то "... е самият живот... силата на силите... "Здраве и берекет", това е висшето благо на селяка, за което той непрекъснато говори всеки ден във форма на благословии и поздрави. Има ли здраве и берекет, има всичко" (Хаджийски 2002а: 78; 2002б: 46). Трудът и здравето (респективно болестите) като едни от най-важните компоненти на живота на първобитния човек са преплетени в едно. Те взаимно си влияят и се самоопределят една друга. Твърде интересно е определението за здраве, което дава Иван Хаджийски. Според него по онова време здравето е било "... не само правилна дейност на тялото, не само безболезненост, а и условие за устояване на непосилния труд" (Хаджийски 2002а: 78; 2002б: 46). Тук ще отворя една скоба. Това определение има известна прилика с определението на СЗО, създадено години след смъртта на големия български социолог. Както е известно, в началото на Конституцията на СЗО се казва, че "Здравето е състояние на пълно физическо, душевно и социално благополучие, а не само отсъствие на болест или физическо увреждане" (Конституция 2007: 1)1. Може да се приеме, че "правилната дейност" и "безболезнеността" съответстват на текста "отсъствие на болест и физическо увреждане". За българския селяк от онова време състоянието "...на пълно физическо, душевно и социално благополучие..." се е разбирало като "...устояване на непосилния труд", защото който е устоявал на този труд, се е ползвал от всички социални блага, осигуряващи му онова благополучие, което е било възможно да се постигне тогава. Всъщност този паралел и откриването на подобие между две дефиниции на здравето, създадени по различно време, отразяващи доста различни "здравни философии" и съответстващи на диаметрално противоположни социално-икономически контексти, както и самата дефиниция на здравето, създадена от Иван Хаджийски, говори за изследователската му прозорливост, за неговата "тънка и удивителна наблюдателност", за "...широк размах на мисълта", за едно невероятно умение да представя "...единичното и конкретното през призмата на закономерното..." (Михалчев 2002: 51-52). Въпросът за опазване на здравето е бил един от най-значимите проблеми, с които се е сблъсквал първобитният селяк. Усилията в тази посока са генерирали "цялата народна "наука" - днес позната ни като народна медицина. По онова време тя се е свеждала до "... дейността на разни знаялици - врачки, баячки, магьосници, вражалици; народната химия и ботаника - билкарството и разните отвари; голяма част от народната митология; голяма част от народното изкуство - приказки и легенди" (Хаджийски 2002а: 78-79). Не случайно именно тази "...научна дейност създаде първите бележити хора, наченки на жреческо съсловие у нас: врачки, баячки, магьосници, вражалици, прочути наблизо и далеч" (Хаджийски 2002а: 78-79; 2002б: 46-47). Хаджийски открива, че на тях им се е приписвало особено социално положение, защото това са били хора, "...които "знаеха" тайната да въздействат върху обожествяваните природни сили; които посредничеха между тези сили: "духове", "божества" - и човека;...". Те са можели "да връзват и развръзват съдбата на човека", да съобщават на хората "волята на светиите". Така те осъзнато или не са влияели "...по един неотразим начин върху общественото съзнание, формираха общественото мнение, създавайки и разпространявайки всички възможни плодове на лековерието, суеверието и невежеството" (Хаджийски 2002а: 78-79; 2002б: 46-47). Безспорно Иван Хаджийски е прав. Тук, само като продължение на казаното от него, ми се ще да допълня, че известният народен лечител от близкото минало - Петър Димков, се превърна в най-висша еманация именно на онази, родена преди и по времето на задругата, по-скоро преднаучна или протонаучна дейност, свързана със сферата на медицината и здравеопазването, като наистина се опита да постави натрупаните вековни познания2 на българския народ за лечебните растения и билки на една реална научна основа. За първобитния български селяк мяра за всичко е човекът:
Например чумата се уподобява на "стара, приведена, разчорлена и дрипава бабичка"; родилната треска е "изтравяне", причинено от хвърчащи "на крила из простора души на умрели некръстени деца; задухът, слабото сърце е "учинушка" и се получава от "ветрушка" или от "спане на "лошо място, дето ходят самодиви" (Хаджийски 2002а: 97). Човешката мяра на първобитния човек се прилагала и към "... одухотворяваните от него природни сили" и затова той се отнасял към тях "по човешки...", говорел е "...само добри работи за баба Шарка, която бабичка ходи и прислушва и ако чуе лоша дума за себе си, люто се сърди" (Хаджийски 2002а: 99; 2002б: 62). Иван Хаджийски систематизира3 и предлага една неповторима, кратка история на "...българската народна терапия - един клон от човешкото причиняване, - която разкрива същността на старото, народно "причиняване". Профилактиката (в средните Родопи) се е извършвала, като се слагала трапеза на "кръстопът, където се събират жените, децата, понякога и мъжете, та "ломят за сладки и меденки". Или пък раздават малки колачета, намазани с мед. Диагностиката се осъществявала чрез "баене на "почуди". После се хвърляли въглени във вода и гледали: "ако въгленът се завърти на колело, пращи и се премята, значи, болният е хванал очи, урочасан е. Ако въгленът не направи това, значи, че е от друга болест". Лекуването се извършвало чрез "баяния", чрез различни билки, издърпвания и др. Сякаш така, между другото, Иван Хаджийски описва условията и начина на живот на първобитния български селяк - условия, в които е протичал неговият живот от раждането до смъртта му. Например още с раждането си детето е попадало в "екстремни" от днешна гл.т. условия:
Тези екстремни условия са го придружавали през целия живот. И точно тук трябва да се търсят едни от най-важните причини за високата раждаемост и смъртност. Оплетен в своята "свещена мръсотия", в "неизброимите приумици на суеверието", българският първобитен селяк е тънел в "...дебело невежество и простотия във всяко отношение..." (цит. по Семов 1982), както казва в своите "Записки" Захари Стоянов по друг повод и по друго време. При тези условия е разбираемо защо той е стигал почти до обожествяване на здравето и до заклеймяване на болестта и немощта (инвалидността) като "мор", като "чума", "черна изедница", като "творение на рогатия". Ето защо:
Огромната вяра и самовнушението са играели много важна роля в процеса на лечение и оздравяване. Селякът силно е вярвал, че Бог ще го отърве чрез лечителя, баячката от нападналите го болежки. Една от главните задачи на "знаялиците" е била точно тази - да активира вярата и самовнушението на селяка, че ще оздравее. Хаджийски е един от първите изследователи, който стига до обобщеното заключение, че: "Самовнушението, "вярата в здравето, в оздравяването е половина здраве, половина оздравяване". Именно тук, според Хаджийски, се "крие целебната сила на баянията на разни врачки и баячки, на разни оброци и русалски пладнища" (Хаджийски 2003: 96). Подобно на Иван Хаджийски и Марко Семов отдава дължимото на "тези бабички", чието "славно дело" е носител на "дълбока вътрешна мъдрост", които са "пратеници на древен морал и на неотменимата нужда на българския народ да пребъде!" (Семов 1982: 124). Разглеждайки качествата на момата, които тя трябва да има, Хаджийски прави и едно кратко, обобщено описание и анализ на първобитната любов, което рисува една от интимните сфери на живота на първобитния селяк:
В "Бит и душевност" Хаджийски също говори за качествата на момата, която трябва да е "добра, здрава, едра, силна, работна, по възможност и красива..." (Хаджийски 2002а: 76). Вижда се, че здравето е най-висша ценност за българския селяк. Той е забелязал, че с годините това здраве постепенно е намалявало, започвали да се "обаждат" разни болежки. И ако със старостта здравето изчезвало напълно, а над човека се настанявала черната сянка на тежка и "неверна" болест, неговото страдание предизвиквало мъка и тъга в околните, а самият той копнеел за "покоя на смъртта":
И така, условията на живот на първобитния български селяк са били сравнително тежки. Те са следствие от цялостната организация на обществото по онова време - затворено натурално стопанство с преобладаващ ръчен земеделски труд, рядка населеност на земите, лоши битови условия и др. Тези условия са следвали естествения ход на природата и потребностите, налагани от земеделието. Доминирането на невежеството и суеверието в ежедневния живот, ниското ниво или направо отсъствието на здравеопазване и действието на други фактори са водели до благоговейно отношение към здравето и панически страх от болестта. Последната е била нежелана, ненавиждана. От нея са се страхували толкова, колкото от злите сили, от дявола, защото самата болест е била разглеждана като зла сила, като дяволско творение. Именно така се е породил т.нар. религиозен модел на болестта и/или инвалидността. Потребността от помощ в един такъв начин на живот, какъвто го срещаме описан от брилянтното перо на Хаджийски, е била задължително условие за оцеляване, за "пребъдване". Затова и в задругата взаимната помощ във всяко нещо, особено по време на болест, е на преден план. Тази взаимопомощ ще се запази дълго по нашите земи и ще се среща и сред класическия еснаф, макар че постепенно ще започне да отслабва под напора на капиталистическите отношения, под напора на парите или, както казва Хаджийски за първобитния селяк: "Здравето... е силата на силите, каквато за нас днес са парите" (Хаджийски 2002а: 78).
Когато разглежда бита и душевността на еснафа и дребния собственик преди Освобождението, Иван Хаджийски прави и анализ на общите условия на живот и труд. Именно в контекста на тези условия са се формирали и развивали здравето и нивото на заболеваемост, от една страна, както и разбиранията на еснафа за здравето и болестта, от друга. Както е известно, еснафът се формира на базата на възникването и развитието на занаятите, които са представлявали предимно ръчен труд, усвояван дълго време. Този ръчен труд преди Освобождението е трябвало да се заплаща от потребител, "...който току-що излизаше от натуралното стопанство, когато сравнително малко хора ходеха на пазар, когато парите бяха рядкост. Тъкмо тия условия правеха еснафския труд извънредно евтин - "хиляда бода за парá". Тези условия създадоха жестоката ос на еснафската икономика, имаща за полюси: денонощния труд и пестеливостта ("Работи, додето ти се опулят очите; пести, додето ти държи коремът" (Хаджийски 2002а: 192). Всъщност точно в тези два полюса - денонощен труд и пестеливост, е заложено и отношението на еснафа към здравето и болестта, защото главно правило за всеки еснафски дюкян било: "...голямо трудолюбие и голямо пестене". Всички работели по 18-19 часа в денонощие, а това изисквало желязно здраве (Хаджийски 2002а: 198). При подобно "робско отношение" към труда не е случайно, че за "...дребния собственик е вредно всичко, което пречи на работата, което му пречи да си "събира ума в занаята". "Единият крак на дюкянджията трябва да е счупен" - така гласеше законът на неотлъчността на еснафа и на неговия ум от работата (Хаджийски 2002а: 247). Използването на метафора, в която целта - мисъл само за и отдаденост на работата, е подчинена на здравословна загуба - "Единият крак на дюкянджията трябва да е счупен", говори, че за еснафа здравето и болестта са изключително важни категории, респективно явления в неговия живот, толкова важни, колкото важен е само трудът - "...изворът на еснафското благополучие". За да работи повече, еснафът се лишава от всичко друго - почивка, личен живот, удоволствия. И за да "устиска" на подобен труд, той се е нуждаел от "тяло, обладаващо пълно здраве" (Хаджийски 2002а: 404). И точно тук Иван Хаджийски прави един брилянтен анализ на това, какво значение отдава еснафът на здравето и болестта, как се отнася към тях:
Еснафът - обладан от наследеното от първобитния селяк суеверие и "дебело невежество и простотия" в някои аспекти, пораждащи "наплашена и безсилна логика", оплетен в собствения си стремеж към материално благополучие, е изпитвал панически ужас от болестта. Тя, поставена в контекста на тогавашното ниво на медицината и най-вече в контекста на социално-икономическите условия и начина на живот на еснафа, е представлявала "...най-голяма сюрмашия", "...голяма неволя" (Пословици 1963: 86-87) и т.н. Иван Хаджийски поставя здравето и болестта в контекста на социално-икономическите реалии преди Освобождението. По това време загубването на здравето, разболяването и/или инвалидизирането на еснафа са означавали постепенна или внезапна загуба на социален престиж, на социално-икономически позиции, на социално-икономически статус. Болестта (инвалидността) е означавала сериозна промяна или срив в начина и качеството на живот. Това отношение на еснафа към болестта е вплетено в народното словесно творчество, което експлицира отношението към и страховете на еснафа от болестта: "Без пари здраве, готова болест", "Безпаричната болест е по-тежка от тежката болест", "Болестта е най-голема сюрмашия", "Болест не кръви, а суши" и др. (Пословици 1963: 79-80, 86). Болестта е онази "черна чума", която изпраща или може да изпрати човека и неговото семейство на "социалното дъно". И при нивото на тогавашното знание и господството на религията съвсем не е случайно, че болестта най-често се приписва на "божия гняв", тя е "божие наказание" за греховете на хората (религиозен или морален модел на болестта и инвалидността (Ивков 2006: 21-26). Подобно отношение към здравето и болестта се срещат и днес. По време на работата ми на терен в рамките на изследването "Социална памет, жизнени стратегии и субективен жизнен опит на лицата с физически увреждания", един от моите респонденти - Г.П., се оказа човек на 50 години, с наскоро прекаран инсулт. Той има видима инвалидност - придвижва се, накуцвайки, и непрекъснато придържа и масажира засегнатата си ръка. По време на интервюто беше в болнични и очакваше освидетелстване от ТЕЛК. Живее със семейството си.
Ето я съвременната картина на болестта, "по-страшна от самата смърт". Леко видоизменена, осъвременена, пречупена през биографичната ситуация - по думите на Алфред Шютц (Ионин 1994) на индивида ("Семейство имам. Син на 25 години. Добро семейство, безпроблемно. Добре живях, докато се получи инсулта" - Г.П.), тя все пак си остава все така нежелана, все толкова разрушителна за биографичните планове (Шютце 1997) на човека ("Сега не можеш да правиш никакви планове" - Г.П.), колкото и по времето, за което пише Хаджийски. И тогава, и днес, болестта продължава да бъде онзи социален конструкт, който принуждава индивида да влезе в "затвора" на траекторията на страданието (Шютце 1997) и да го държи там, докато не го "унищожи", докато не му отнеме всичко: при еснафа на Хаджийски - "...не само че не можеше да работи и печели от новото, но пръскаше старото"..., при Г.П. - "Сега лягаш на гърба на семейството. Вместо да носиш хляб вкъщи, те ти носят... Това е ужасно..." * * * Срещу болестта се изправят създадените социални норми и обществено мнение, които "натоварват" семейството и рода с моралното задължение, а оттук и с всички произтичащи от него социални, икономически и психологически последствия, да се погрижат и да окажат първа помощ "при тежка болест". Отказът на такава помощ може да се разглежда като вид "социално самоубийство", самоизолация и се е смятал за "най-долна степен на нравствено падение" (виж Хаджийски 2002а: 316). Иван Хаджийски открива в морала на класическия еснаф онази човещина, която е била доминантна в него и се е проявявала
Тази подкрепа и взаимопомощ е имала най-различни "лица" и форми: например тлаката - "Тлаката е взаимопомощ при... полската работа на един дом, изостанала поради болест или смърт..." (Хаджийски 2002б: 97). Или "... и до днес съседките отиват болногледачки на "меджия" (Хаджийски 2002б: 107) и т.н. Този, който е изпадал в нужда, е получавал "...потребното по силата на взаимопомощ, изразяваща човещина и равенство". При появата на болест, при загубата на безценното здраве, именно на основата на човещината и взаимопомощта "...раздаваха своето умение и мъдрост и представителите на народната наука (вражалици, баячки, знаялки, баби)... Доскоро у нас бабите и народните лечители не приемаха заплащане, а само подаръци" (Хаджийски 2003: 62). С напредъка на "...общественото развитие дребнособственическата човещина търпеше все по-силно и по-силно разводняване и заместване от егоистичните нрави" (Хаджийски 2002б: 335). Например тлаката "...за помагане на къщи с болник или в случай на смърт на стопанина" вече е оредяла, макар и все още да се е срещала по времето на Хаджийски (2002б: 107). * * * Отношението на еснафа към здравето и болестта намират своята най-ярка оценъчна изява в процеса на избор на мома за съпруга. Подобно на първобитния селяк в задругата, еснафът също е имал свои критерии, като и тук личните качества на момата са от решаващо значение, още повече, че в "... стария свят в градовете момите не даваха зестра, а носеха само чеиз. Напротив, те получаваха наниз (рифце)". Именно в този социален контекст
Еснафът е оценявал здравословно момата твърде разностранно - и като психическо здраве ("да е паметна"), и като физически възможности и здраве ("да няма телесни недостатъци"), и като наследственост, като липса на болести в рода й ("да е от сой... с оглед на добра биологическа наследственост"). Например в село Градец, Котленско, едно от нещата, за които се изучава бъдещата съпруга по думите на Хаджийски е "... дали ходи за дърва и уморява ли се от гръбнака си..." (Хаджийски 2002а: 382). Макар и Хаджийски да не го споменава изрично, може да се допусне, че при такива изисквания появата на някоя видима болест у момата е намалявала нейните шансове да бъде харесана. Защото вместо да се включи в семейството и да помага, да работи, да съдейства за увеличаване на имането на еснафа, да ражда деца, ако е болнава, тя не само че най-вероятно е нямало да може да върши това, ами е щяла да "пръска старото". "Еснафът на Хаджийски за никъде не бърза..." - пише Марко Семов, той има "...малко и неговата едничка цел е утре да има повече... Днеска малко - утре повече - това е девизът, под който крета бавната каруца на еснафската надежда в писанията на Хаджийски" (Семов 1982: 68). С други думи, всичко е подчинено на успеха, макар и мъничък, но успех, който добавя по нещичко към имането на еснафа, към скътаното за черни дни. И в тази философия на пестене и работа, на работа и пестене, болестта няма място, тя "зачерня" всичко, като ламя от народните приказки иска и взима "всичко". Болестта и икономическите процеси, колкото и различна да е скоростта им, са диаметрално противоположни явления, взаимно отричащи се, щото болестта "яде всичко", що трудът на еснафа е създал. Онова, което Хаджийски е открил за оценъчното отношение на селяка, а по-късно и на еснафа, към момата, на която й предстои да създава семейство, аз открих в разказа на една от моите респондентки по повод сватбата на майка й в началото на 30-те години на ХХ век:
Изречението "Била е болна и кой ще я вземе на село" звучи точно като своеобразна аксиологична присъда на еснафа. От друга страна обаче, в разказа на жената се промъкват и други аспекти на социалните отношения. Успоредно с развитието им и "разводняването" на "дребнособственическата човещина" и заместването й "...от егоистичните нрави", все пак се оказва, че обществото е създало някакви компенсаторни механизми за реализация на определени биосоциални потребности - потребността от създаване на семейство, чрез "претопяване" на традиционните разбирания за болестта именно в и чрез нахлуващите нови нрави, и в относителната затвореност на малките групи в големия град. "Скриването" на видимата болест в семейството, познавано от малко и то близки хора, е пораждало нови възможности - не винаги най-добрите, но възможности. Същевременно наличието на болестта винаги е налагало активиране на личните и семейните материални и психологически ресурси за справяне с нея и/или с последствията от нея.
В цялото си творчество Иван Хаджийски рисува един своеобразен, типично български метафизичен модел на здравето и болестта, който е господствал и при първобитния български селяк, и при класическия български еснаф, разбира се, с известни промени и модификации. Това е моделът, при който човек е тотално зависим от висшите сили, които изпращат болестта като наказание за прегрешение или като изпитание. Вариантите на метафизичните модели на болестта в световната история са много: като се започне от "morbus sacer" - свещената болест, както е била наричана епилепсията в древността и се стигне чак до моделите през XVI-XVII век при последователите на Парацелз5 (виж Магин 2006). Анализът на здравето и болестта, направен от Иван Хаджийски, е изключително важен и ценен, тъй като в него се съдържа голяма част от българската душевност, частично загубена през вековете, частично променена, но и до голяма степен запазена. Това е основата, без която не е възможно никакво социологическо, социално-психологическо и/или социално-антропологично и етнографско изследване на съвременните разбирания за здравето и болестта. Тук не може да се обхване в дълбочина същността на проблема за здравето и болестта в творчеството на Иван Хаджийски, но казаното е добра основа за по-нататъшни изследвания в тази сфера.
БЕЛЕЖКИ 1. Уставът (Конституцията) на СЗО е приет на Международната конференция по здравеопазване в Ню Йорк от 19 юни до 22 юли 1946 г., подписан е на 22 юли 1946 г. от представителите на 61 страни (Off. Rec. Wld Hlth Org., 2, 100) и е влязъл в сила от 7 април 1948 г. В използвания текст са включени всички поправки, приети до края на 2006 г. [обратно] 2. В нашата народна медицина билките се използват от древни времена. Те са били основния и най-често единствен материал за отварите и другите илачи, приготвяни от жреци и народни лечители при траки, келти, славяни и прабългари. Днес се знае, че древните траки, живели по нашите земи, са лекували с различни билки, напеви и музика, като често са ползвали и лечебните свойства на минералните води. Един от най-известните лечители на траките е Орфей, чиято билка е силивряката, която растяла само в Родопите (Димитрова 2003: 70-71). До нас почти не са достигнали писмени сведения за това, как са били използвани лечебните растения и дървета от нашите предци. И все пак такива има: например "Цяровете на св. Козма" - глаголически текст в старобългарски псалтир отпреди 10. век, отделни части от т.нар. Хилендарски медицински сборник от 14. век, Рилският и Самоковският лековници от 18. век, части от "Шестоднев" на Йоан Екзарх (1263 г.), лекарственикът на поп Григорий от 1780 г. и т.н. [обратно] 3. Методът, който използва И. Хаджийски в своята работа, е наричан и/или определян по различен начин (виж напр. Манолов 2007, Томов 1990 и др.). Без да навлизам в дълбочината и многостранността на дебата по този въпрос, за нуждите на този материал, наричам метода на Хаджийски "социална археология". Така, използвайки елементи от "социалната археология" на Хаджийски в съчетание със социологическия метод на автоетнографията, чрез автоетнографските рефлексии, отбелязани и със знака астерикс (*), ще се опитам да проследя поне фрагментарно някои от запазените съвременни практики и традиционни схващания за здравето и болестта и влиянието им върху начина и качеството на живот днес. [обратно] 4. Тук става дума за споменатото изследване: "Социална памет, жизнени стратегии и субективен жизнен опит на лицата с физически увреждания". [обратно] 5. Подробно за историята на представите за болестта може да се види в книгата на Michael N. Magin. Ethos und Logos in der Medizin. Das anthropologische Verhältnis von Krankheitsbegriff und medizinischer Ethik. Freiburg/München, 1981, първа глава от която е преведена в "Отечественные записки" (виж Магин 2006). [обратно]
КНИЖНИНА* Димитрова 2003: Димитрова, З. История на фармацията. София: УИ "Св. Кл. Охридски", 2003. Ивков 2006: Ивков, Б. Модели и концепции за инвалидността. Варна: Изд. "Славена", 2006. Ионин 1994: Ионин, Л. Г. Альфред Шюц и социология повседневности. // Современная американская социология. Москва, 1994. Конституция 2007: Устав (Конституция) Всемирной организации здравоохранения. // Всемирная организация здравоохранения. Основные документы. 46 изд., включающее поправки, принятые до 31 декабря 2006 г. Женева <http://www.who.int/gb/bd/PDF/bd46/r-bd46_2.pdf> (21.10.2008). Магин 2006: Магин, M. Краткая систематизированная история представлений о болезни. // Отечественные записки, № 1 (28). Манолов 2007: Манолов, К. Социологическата традиция - проблеми и перспективи. Варна: Изд. "Славена", 2007. Михалчев 2002: Михалчев, Д. Предговор. // Бит и душевност на нашия народ. Избрани съчинения в три тома. Том I. София: "ЛИК Издания", 2002. Пословици 1963: Пословици, поговорки, гатанки. Българско народно творчество в дванадесет тома. Том 12. Под редакцията на Ц. Минков. София: Изд. "Български писател", 1963. Семов 1982: Семов, М. Душевност и оцеляване. Пловдив: Изд. "Христо Г. Данов", 1982. Томов 1990: Томов, Цв. Иван Хаджийски - време, творчество, съдба. София: Изд. "Народна младеж", 1990. Хаджийски 2002а: Хаджийски, И. Бит и душевност на нашия народ. Избрани съчинения в три тома. Том I. София: Изд. "Изток-Запад", 2002. Хаджийски 2002б: Хаджийски, И. Оптимистична теория за нашия народ. Избрани съчинения в три тома. Том II. София, Изд. "Изток-Запад", 2002. Хаджийски 2003: Хаджийски, И. Гражданска смърт и безсмъртие, Статии, есета, писма. Избрани съчинения в три тома. Том III. София: Изд. "Изток-Запад", 2003. Шютце 1997: Schütze, F. Trajektorie cierpenia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej. // Studia socjologiczne, ą 1 (144).
* Навсякъде Иван Хаджийски използва този термин вместо популярните днес библиографската справка или библиография. Приемайки, че "книжнина" е много по-българско слово и че отговаря много точно на характера на статията, както и в знак на уважение и преклонение през таланта и делото на Иван Хаджийски, си позволих да ползвам това понятие. [обратно]
© Божидар Ивков
|