Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
:. Книгомрежа  Анотации на нови книги: RSS абонамент!
Каталози
:. По дати : Октомври  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook!  Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Среавни цени с Книгосвят във Facebook!
:. Книги втора ръка  Книги за четене Варна
:. Bücher Amazon
:. Amazon Livres
Магазини и продукти
:. Fantasy & Science Fiction
:. Littérature sentimentale
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Образование по БЕЛ
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

ОПЕРНАТА ПРИМА КОСЕНА КИРОВА

Антоанета Добрева

web

Косена КироваКосена Кирова е българска оперна певица.

Косена Кирова е родена на 13 април 1921 г. в София.

Учи оперно пеене в Софийската консерватория при проф. Людмила Прокопова и завършва с отличие през 1948 г.

Веднага постъпва като солистка във Варненската народна опера.

Оперната й кариера започва с триумф.

Кирова дебютира блестящо в ролята на Тоска от едноименната опера на Пучини. Със същата роля гостува в Софийската опера. Отличната й Тоска е отбелязана в пресата, специалистите не пестят суперлативи за гласа, музикалната и актьорската й дарба.

"Кирова се справи блестящо със сложния и труден образ на Тоска, като даде една зряла сценична и музикална интерпретация. Публиката беше възхитена от високохудожествената и артистична игра, от великолепния й драматичен сопран и бурно я аплодира на сцената.

Музикалната култура на Варна и София обективно оцениха нейното вокално дарование. Изказаха се най-ласкаво за художественото изпълнение на Тоска и й отреждат блестящо бъдеще в оперното изкуство."

(Косена Кирова на варненската сцена. 1949).

След Варна Косена Кирова е солистка в оперните театри в Русе, Стара Загора, Пловдив, Бургас.

На сцената на Русенска опера (1953-1963) изпълнява ролите на Мария от "Мазепа" на Чайковски, Аида, Джоконда, Леонора от "Трубадур", Ирина от "Калоян" на П. Владигеров.

"Тя притежава безспорни качества на оперна певица. Със своята ярка индивидуалност и тънка актьорска емоционалност тя създаде един дълбок и вълнуващ образ в "Мазепа". Постановката на Кирова в трудния образ на Мария може да служи за пример. Нейната Леонора от оп. "Трубадур" е следващото не по-малко постижение..."

(Стефан Трифонов, гл. режисьор на Русенска народна опера).

Специализира вокално майсторство в Германия. Там гастролира с голям успех в Дрезденската и Лайпцигската опери в ролите на Тоска, Леонора и Аида.

Активно концертира в Берлин, Лайпциг, Потсдам, Ваймар.

Сценичната кариера на Косена Кирова завършва през 1976 г. в Бургаската опера с ролята на Одабела от "Атила" на Верди.

"Неотдавна колективът на Бургаската народна опера, културната общественост и приятелите на музикално-сценичното изкуство честваха 26-годишната творческа дейност на Косена Кирова, която пя в ролята на Одабела от операта "Атила" на Верди.

Косена Кирова е сред първите ентусиасти, участвали в съзиждането и укрепването на българската опера след Девети септември 1944 г.

Нейните предпочитания са към драматичните партии, които изгражда с усет и вокално съвършенство. Сигурен фактор за успехите на певицата е изключителната й работоспособност."

(Нина Константинова. Вярност към музикалното изкуство. 1976)

Косена Кирова в ролята на Одабела от " Атила" (Вeрди)Наградена е със Златен орден от профсъюза на Музикалните дейци.

Репертоарът на Косена Кирова включва драматични централни роли, нейните предпочитания са към силни и експресивни образи - Тоска, Леонора ("Трубадур"), Аида, Сантуца ("Селска чест"), Татяна ("Евгений Онегин"), Елизабет, Еболи ("Дон Карлос"), Одабела ("Атила"), Мария ("Мазепа"), Джоконда, Ирина ("Калоян").

Косена Кирова се осъществява успешно и като изпълнител, и като педагог.

По време на престоя си в Германия изучава певческо майсторство, вокална педагогика и оперна режисура.

През 1965-1968 г. Кирова е главен вокален педагог на Националния оперен театър в Улан Батор - Монголия. Там освен като преподавател, се изявява и като режисьор-постановчик. Поставя операта "Фауст", работата й е високо оценена от обществеността и отразена в тогавашния монголски и съветски печат. За педагогическите и режисьорските си постижения Кирова е наградена с Почетна грамота от Министерството на културата на Монголската народна република и Благодарствени грамоти от Дирекцията и колектива на Операта.

Дългогодишен вокален педагог в Италия и Австрия, води курсове по славянско пеене, обучава студенти на руска класика, вмъква в програмата си и пропагандира българска музика.

Нейни студенти (японци, финландци) се явяват и печелят оперни конкурси с български пиеси.

С непосредствеността в общуването и отличния си педагогически подход печели симпатиите и уважението на учениците си.

През 1984 г. е поканена да преподава в Музикален институт "Винченцо Белини" - Италия.

Окончателно се завръща в България през 1985 г. и продължава педагогическата си дейност до 80-годишнината си.

Косена Кирова след спектакъл

 

* * *

Косена Кирова е от незаслужено забравеното поколение оперни артисти, които поставят основите на съвременното оперно изкуство в България - Тодор Мазаров, Стефан Циганчев, Пенка Маринова, Николай Здравков, Кирил Кръстев, Надя Афеян, Никола Николов, Димитър Узунов и още много други.

Това работливо и пренебрегнато поколение, което започва кариерата си почти едновременно със създаването на оперните театри и ги изгражда през трудните социалистически години до сегашния им вид.

От опита и грешките на тези забравени артисти се учат следващите творци, а постиженията им проправят пътя на може би най-успешните български гласове, завладели световните сцени и прославили България.

 

* * *

Косена

Запознах се с Косена Кирова наскоро и съвсем случайно.

За мой личен срам, не знаех нищо за нея. Някъде далече в паметта ми се мержелее името Косена. Запомнила съм го. Косена. Ударението на Е. Косена Кирова.

Може би е споменавана в лекции по История на българската музика. Сигурно.

Още в първите минути на разговора ни шеметно и без предисловие потъвам в историята.

Историята на Косена Кирова и на българската опера..

Косена е завладяваща.

Дати, факти, постановки, имена на известни певци и диригенти от онова време, годините 1950, 1965, 1976, 1984 минават наистина "като на кино", подробно и точно.

Косена е така артистична, че почти си представям спектаклите, диалозите и споровете с диригенти и колеги. Описва ми сцени от опери, представям си я в силните драматични роли - Тоска, Аида, Леонора, Одабела - нейните роли.

Косена е магнетична. Респектира ме с достойнство, духовна елегантност и безупречна реч.

Косена Кирова е жива, емоционална, интересна възрастна дама.

Няма помен от старческа деменция, няма помен и от примадонщина. Напротив. Изключително сърдечна и духовита, земна и съвсем наясно с нещата.

Излъчва аристократизъм и характер. Не се и съмнявам, че е казвала точно това, което мисли.

Косена Кирова има почти 60-годишна успешна кариера у нас и в чужбина.

 

Косена Кирова е жива.

Тялото й е на 85 години.

Оперната певица Косена Кирова живее в старчески дом в София.

Без почести, без цветя и аплодисменти. Забравена и огорчена.

Косена е в самостоятелна стая. С две легла.

Има и две чаши.

И две кресла.

Те не са нейни.

Взела е със себе си програми от спектакли, писма, снимки.

Косена Кирова е събрала целия си живот и цялата си кариера в една торбичка.

В такава торбичка й занесох круши и сокче.

Косена достолепно избягва да говори за бита.

Слушаме музика на ролков магнетофон "Тесла" - нейни изпълнения от концерт в Берлин, или Дрезден, или и аз не знам къде. Някъде в чужбина.

Питам я защо се е върнала в България.

Отговаря простичко: "Не знаех, че така ще стане. Домъчня ми."

На сцената е изпълнявала драматични и наситени с трагизъм роли.

Може би такава е и последната й роля в живота. Кой знае.

 

 

© Антоанета Добрева
=============================
© Електронно списание LiterNet, 23.09.2006, № 9 (82)