|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
АНДРЕЙ ГЕРМАНОВ Владимир Янев web | Погледи към българската поезия и проза Стихотворенията от първите книги на Андрей Германов са непосредствен израз на дълбоката връзка на поета със селския живот и трудовото битие. Самите заглавия на стихосбирките насочват към съдържателната същност на художествените послания - "Кълнове", "Работнически влак", "Родов герб". Тук внушенията за човешкото се извеждат от естествения ритъм на делника в неговите общопознати измерения. Лишени от стилнообразна ексцентричност и романтическа патетика, тези творби са лирически разкази за битовото всекидневие, в което дори грубо примитивното притежава свой чар и характерологична отличителност. Това може да се види в добилите някога известност стихотворения "Най-добрият човек", "Приказка за одъра", "Селските гостилнички", в изпълнените със съкровена носталгичност "У дома", "Стари майки", "Нощ в балканско село". В същото време ранната поезия на Андрей Германов изразява промените в народната душевност под напора на съвременността. Показателни са тези стихове:
И в по-нататъшното си развитие поетът се връща към видяното и почувстваното в живота на село, но вече осмислено от прозрението за трайното в народностния характер. Поетически свидетелства за подобен подход са "Диканя", "Чираче", "След харман". Сред тези творби със своя драматизъм и пластична изразителност се отличава "Изсичането на Лонгоза". Така още в средата на 60-те години Андрей Германов е автор с определена физиономичност. Характерно за него е трезвото вглеждане в реалността - без лирически крясък и публицистична императивност. Без сантименталната лиризация се подчертава основното - естественото само по себе си е ярко и драматично, в него е истинската поезия. Изобразявайки бита в неговата вечност и изменчивост, Андрей Германов открива в него битийните характеристики на човешкото и ги пресъздава с любов и дискретен оптимизъм. С навлизането в творческата си зрелост, белязана от неспирен литературен труд - преводи, публицистика, пътеписи и множество стихоосбирки - поетът навлиза и в пространствата на горчивия размисъл. В лириката му доминира мотивът за равносметката, която е твърде неутешителна и води до трагическото внушение за крах на илюзиите за щастие:
Усещането за обществен и индивидуален фалш все по-натрапчиво присъства в поезията на Андрей Германов. В нея се засилва лирическата сентенциозност, присъствала и преди, но като поанта на творбите му. Сега тя пронизва цялостната организация на стихотворенията, изразява мъдростта, изкупена с печал и отчаяние. "Посмачкан оптимизъм" - определя състоянието си лирическият герой, изпълнен не с радостното, а с тъжното усещане - "проработих живота си". Той сънува "атавистични сънища", предусеща смъртта и забравата. Така се налага мотивът за творчеството не като създаване и връзка с другите, а като саморазрушаване. В късната поезия на Андрей Германов обективното лирическо пресъздаване отстъпва на трагическата изповедност. Героят се вглежда безпощадно в себе си, открива пораженията на духа си, своята психическа и физическа амортизираност. Това се отразява върху строежа на стихотворенията - те са освободени от характерната сюжетност, избягват се общите места, акцентува се върху индивидуалната драма. Констатацията "Това е така!" се заменя от въпроса "Защо е така?". Внушенията - "Такъв е животът!" се разпадат под напора на тревожните питания защо животът е такъв, защо го няма щастието:
Дори и темите за природата и любовта се интерпретират в болезнено стоически аспект, все по-редки са моментите на съкровена възторженост, пресъздадени великолепно в "Големите снегове". Всичко се разкрива не в своята пленяваща вечност, а в краткотрайността на съществуването си: "една любов като въздишка кратка,/ един живот като въздишка къс". Нарастват и гневните саркастични отрицания на бездуховното:
Съмнението, болката, гневът, трагическото усещане на "късния" Андрей Германов се отливат в трескавата изповедност на поемата "Глътка витошки въздух". Между живота и смъртта е пресъздадено психологическото напрежение на един герой, уморен от житейските битки, но изкрещяващ себе си, за да приключи с твърдата решимост:
Това са редки за Андрей Германов заклинателни интонации. Поетът, създал мъжествената и горчива формула "Самоубийствено живеене е животът", хвърля своето гордо и презрително "въпреки!" срещу тържествуващата пошлост. Към края на живота си Андрей Германов упорито работи и върху своите четиристишия. Написани под влиянието на персийско-арабските рубаи, най-известният автор на които е Омар Хаям, те обогатяват българската поезия. В четиристишията на Андрей Германов липсва опияняващата радост от света. Изразяващи неговия морален стоицизъм, те са заредени с печал. Няма ги юношеските възторзи, налице е зрелостта на мъдрото и твърде често мрачно отношение към света и човека. Творби на равносметката, четиристишията обхващат изключително широк кръг от проблеми и житейски проявления. В тях се размишлява върху красотата, любовта, изкуството, човешките взаимоотношения, смъртта... Тук лаконичният изказ разкрива широките пространства на вгорчената от познание смисъл:
Често в четиристишията се проявява съзнанието за напразност на усилията и обреченост на човешките пориви, но това не води до разрушаване на етичните критерии. Дори в отчаянието си поетът не е склонен да прости проявленията на самодоволната посредственост:
Твърде често сентенциозно звучащата мисъл достига до емоционалното избухване на пълното отрицание:
Тези цитирани творби разкриват една съвсем малка част от мисловното и емоционалното богатство на Андрей-Германовите четиристишия. Тук са дадени отговори на много въпроси, измъчващи съзнанието на поета, но липсва доктринерската убеденост в пълната правота и валидност на изразеното. Затова и редица творби са пропити от съмнение, недоумение и болезнено разбиране, че не всичко може да се разбере. И все пак остава впечатлението за мъдро и спокойно тържество на моралната личност, която и пред лицето на смъртта отстоява себе си:
© Владимир Янев |