|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
НЕ ДОКОСВАЙТЕ МОИТЕ КРЪГОВЕ! Владимир Янев * На латински звучи особено внушително:"Noli tangere meos circulos!"
Не съм Изобретателят и въпреки това не искам легионерите да докосват моите кръгове.
* Славата? За зловещо постигнатия от нея Яворов тя е "обидна и жестока глума". Прав е Розанов: "Сатаната е съблазнил папата с власт, а литературата - със слава." * Мечтая за достойната литература, за сериозното изкуство, лишени от регалиите на богомолното преклонение. Освободени от задължението да пророчестват, да инструктират как да се живее. Разбирам повече от ясно това, което е казал Гончаров преди век: "Да осъдиш тълпата да гледа на света и образите през призмата на изкуството и да се отдава послушно на ръководството на художниците, макар и те да са истински творци, означава да обречеш обществото на вечно юношество." Обществото, разбира се, следва да е сериозно, зряло. Затова съм изпълнен със симпатия към американизираните Тинчета и Тинчовци тийнейджъри, за които телеклипчето е по-важно от Достоевски. * Милите новоамериканчета са честни в откровената си глупост... Заети с Майкъл-Джексънчетата си вчера, с лъскавичкото момче от "Титаник" днес, с някоя гъзогърдобузеста гърла утре, те нямат претенции за духовност. Не съществува нищо отвъд екрана, копанката и "лайфа". И толкова по-добре. Нека славят богчетата си, нека грухтят в кочинките, нека лайфосват. Простено им е - оставили са на мира Бога. * Наивният Валери Петров има стихотворение за легионерчетата, които напускат киносалона при прожекцията на японския филм "Голият остров". Възкликва:
За какво да мъкнеш влагата?
Най-безумният труд - да правиш от легионерите архимедовци! Такива те никога няма да станат - най-многото да се научат да убиват изобретателите аргументирано. * Американците откриха нещо гениално просто - легионерът не обича да мисли и не иска да го вълнуват. Той иска да го развличат. Развлечението е от полза за всички:
Всичко е изчислено. Колкото по-тъп си, толкова повече ти харесва шоуто, чиято цел е да те затъпява, за да ти хареса още повече. И ти си щастлив в най-щастливия от всички щастливи светове. * Мой съученик, който дълго е работил в САЩ. Сега завежда научна лаборатория в Гренобъл. Цитирам го: "В Америка живеят, за да работят, във Франция работят, за да живеят." Оставям настрана натрапващия се евтин каламбур, че у нас нито живеем, нито работим... Опитвам се да си обясня защо във Франция е така. И си припомням Малкия принц, който пита продавача на хапчета за утоляване на жаждата какво печелят от това хората. Отговорът - "Четиридесет минути на седмица!" Героят на Сент-Екзюпери си помисля, че ако има четиридесет свободни минути, ще тръгне бавно към изворчето с вода. През тези минути Холивуд предлага шопска салата от сюжетчета, поръсени с реклами. * Великото някога американско кино... Тържествуващата му комерсиализация. Много може да се разсъждава, но този откъс от иронична рецензия за "Титаник" е достатъчен:"Хубавите принцове са за предпочитане пред хубавите принципи." Не става въпрос за Малкия принц, естествено. Пък и е жител на малък астероид. * За американците Розанов пише през 1904 година, че представят "последната минерализация на духа." И още - "във всемирен смисъл животът им е бил и ще остане отрицателен, без творчество, без идеал, без дух." А в есето "Монотонизирането на света" от 1925 Стефан Цвайг обвинява духовните им създания, че "изпълняват най-висшия идеал на посредствеността: предлагат удоволствие, без да изискват усилие." Попрекалили са... Особено дядката Розанов. В края на краищата - купили са си и едното, и другото, и третото: творчество, идеали, дух. Измислили са и афоризъмче: което не може да се купи с пари, се купува с много пари.
* Колко напразни предупреждения за настъпването на амебийната, консумативната, всеопустошителната пошлост... Салтиков-Шчедрин:
Чакай сега - какъв ти Салтиков, че и Шчедрин отгоре?! Руснак! Писател? Писатели са Кинг, Хейли, Браун (Сандра май?), Ладлъм-Мадлъм... Най-хубавата книга е продадената! Точка. * Скъпите ми американските писатели: грамадният Уитман, мрачният По! Стайнбек, Сароян, Селинджър...
Клетият Стивън Крейн, умрял от туберкулоза на двадесет и девет години.
Фрост, Сандбърг, Паунд... Е, добре - те не създават легионери. Крейн:
Но ние не решихме да бъдем жаби.
* Да закрием Америка! Да закрием темата за нея, защото тя е типично нашенската тема за търсене на покровители и царе я из мъртвите сибирски полета, я из живналите виенски шантани. После ни виновна Русията, после - "Долу Фердинанд!"; че арийци ставаме, че дружба от векове за векове обявяваме, че през океана прецапваме... Отправяме се като аргонавти в поход все за руното на челния опит, в резултат на което се оказваме начело на неонеолита. Със съответстващите на тази ера челца... Но за да закрием наистина темата:
Какво да правят братята американци? Пазарно време е: режат, дават! Граби, народе - пет за лев! На всекиго по пискунче, две за нашто Кунче...
* Икономически и военно силните общности, наложили своя цивилизационно-културен терор над по-слабите от тях, в течение на времето поумняват. Стават духовни, започват да мислят за неща извън копанката, изнежват се... И тогава идват новите варвари! Идват с простичките си представи и богове; идват мобилизирани и здрави; идват с ясното съзнание, че светът им принадлежи и трябва да бъде моделиран по техен образ и подобие. Прави са! Историята потвърждава правотата им - поне до момента, в който започват да мислят за историята, да я съпреживяват, а не просто да я правят. * Пак за славата... Колко точна е Емили Дикинсън: "Ако славата ми принадлежи, тя не ще ме избегне, а ако не - защо да ставам смешна в очите на кучето си?" И е написала нещо подобно в стихове:
* Припомням си едно развълнувано възклицание от миналото: "Литературата не е селско гробище, а пантеон!" Ах, приятелю, приятелю, не говорите ли прекалено красиво?! И какво ще струва пантеонът без селското гробище? Не е ли прав Хайне, че под всяка една надгробна плоча лежи историята на света?! При всички случаи - работата на изследователя не е да балсамира литературните фараони и да поддържа благоговейно температурата в мавзолея. Звучи отблъскващо, но той е ексхуматор. По-скоро ексхуматор, отколкото препаратор... Искам извадени от пантеоните всички мумии!
* Ученията на пророците познаваме единствено по изопаченията на последователите им.
Как да оневиним пророка, след като е казал неща, допускащи възможността да бъдат изопачени. И как да оправдаем последователите, след като те са уверени, че изопаченията им са съвсем чистите пророчества. Само че коментирани и излъскани - такива, каквито биха били, ако пророкът сам би се коментирал и би имал време да намери най-точните формулировки...
Човекът е такова животно, че ако го заставиш да живее според пророчествата, непременно би се възпротивил. Не би ги приел поне за себе си.
* Реплика: "Бедата не е в това, че ни лъгаха. Бедата е в това, че вярвахме." Елементарно, Уотсън! Бедата е, че ни лъжеха и ни лъжат, а ние продължаваме да не вярваме. Със същага убеденост, с която не вярваме на истината. * Македонски, Като си спомня за тебе, все ми иде да подхвана нещо патриотично. Ти си виновен - наду ми главата с това кой продал България, на кого я продал, за колко я продал. Ами защо България позволява да я разиграват във вечния водевил "Продадена Станка", бре? Кой ни е виновен, че си избесихме и предадохме мъжете, както и турчин не ги е бесил и предавал? Че си сричаме урочетата по прагматичност и знаем повече за Мадона, отколкото за Мадоната, кой ни е виновен... Султанът, руският император, немският кайзер, американският президент ли?! Хайде, ето ти го патриотичното:
* Когато бях млад, любимият ми герой от "Антихрист" беше Еню-Теофил. Сега разбирам Евтимий. Той оценява стиховете на младото момче като талантливи, но не знае дали това е добро. Дали отвеждат към Бога...
Но най-лесно за постигане е да си бездарен и зъл. Така безпрепятствено се постига ненавистта към себеподобните.
* Един художник решил да изплаши приятеля си - също художник. Престорил се на умрял, запалил свещи около леглото си и лежал със скръстени ръце. Разчувстван, гостенинът се приближил до мъртвеца, извадил скицника си и започнал да го рисува. В този момент мнимият мъртвец отхвърлил завивките и скочил от леглото.
Навярно художникът е егоист. Можем да кажем - възвишен егоист, но това едва ли изменя същността на нещата. Художникът сякаш няма право на чувства - отнема му ги изкуството, което е приел като най-висше чувство. * Нещо подобно, но със свойствения на романтиците хиперболизъм твърди Теофил Готие:
Доста кошмарно, но не съвсем неточно... *
* Неговото иго е в самия него. В егото му. Иго и Его... Накратко - Светльо Игов, когото ценя и обичам. Когато са го удряли, съм си мислел приблизително следното: "Бие злият прът по злата круша. Не защото сам по себе си е зъл. А защото крушата не ражда пръти." * Говори много и с искрена любов към себе си. (По-точно - към писанията си, една част от които са отвратителни.) Отбягват го, но не са прави: понякога казва великолепни неща - бисери сред боклука на приказките му. Записал съм едно такова определение: "Бира, топла като чело на мъртвец след целувките."Заради такова нещо си струва да изтърпиш два-три часа с Христо Стоянов. * В стиховете му е чисто и студено. Като в луксозна морга. (Интересно - за кого ли съм мислил, когато съм записал това? Защото в момента ми идват наум поне пет-шест имена на автори на луксозни морги.) * Нотации пред млад колега:
* Трябва да... И веднага се прекъсвам - нищо не трябва! Не трябва да се казва и мисли в категорията "трябва". Тази категория няма нищо общо с нравствения императивизъм. Дайте да живеем без учители. Учейки се. * Старият учен открива закономерности дори в липсата им.
* Хляб и зрелища - достатъчно за отълпения човек. Още по-достатъчно за тези, които си изкарват хляба чрез зрелищата. А дали само липсата на хляб довежда днес до нови зрелища - митинги, "импровизирани" улични действия?! Ритуали на тълпата, доволна от своето единство. Някога авангардистите настояваха зрелището да стане акция. Сега акцията задължително трябва да е зрелище. И не с отегчителното скудоумие на организираните манифестации от миналото. * Тълпата превръща омразата в принцип. По това тя прилича на лошата власт и на лошия човек. Тя е умножаване на лошото и задължава лошото да съществува. И тъй като тълпата е основен властник в наше време, и тъй като съм съгласен, че "човек изразява своето време най-вече в това, което не приема от него"(Елиас Канети), охранявам правото си да не приема тълпоидните принципи и отълпения човек. * Все пак между демокрацията и охлокрацията има известна разлика. Едното е доброволна общност или разобщеност на индивиди, другото е... Дявол знае какво е другото, но при всички случаи диктатът на влюбената в множествеността на безличието си тълпа е страшен. * Бачо Кольо, Отчаян съм!
Какво да ти приказвам, поете Инджов!? По-добре да го изримувам, че да ми мине.
* Приписват на Кафка мисълта, че "киното ни дава много материал за гледане и затова ни отучва от виждане." Телевизията се оказа още по-хитра от киното - тя ни приучва да виждаме това, което иска да гледаме. Лъжейки, че това, което ни показва, е истина, тя бълва толкова "истини", че заживяваш в пространствата на лъжата. Това умният Бодрийар нарича "симулакрум". Но коя е гаранцията, че самите ние не сме симуланти, че не искаме да сме симуланти?
* Жанрови хибриди, мутирали форми и пр. Всичко против правилата. Няма как - постмодернизъм!
Иначе се достига до лисенковщина, до безсмислените и невъзможните хибриди. * Да обясняваш и формулираш е лесно и опасно. Посоката, по която поема езикът, е твърде често необяснима. Дали той изразява живота или е очарован от своите собствени пируети? *
Такива разговори водя понякога. Със себе си, за себе си, у себе си... Но кой, кой съм?!
* Набоков свято вярва в нормата. Той - за разлика от романтиците и от различните "исти", например, смята, че писателят е човек напълно нормален.
Какъв обаче ще е нашият критерий за нормалност? Ако се опираме на статистиката, ако приемем, че малкото е отклонение от нормата, която създава многото - то очевидно ще е обратното. Защото Набоков едва ли ще тръгне да твърди, че талантливите, т.е. - нормалните, са повече от ненормалните, т.е. от бездарните... Да се доверим все пак на Набоков. Талантът е норма, нормалност. Бездарността е раково заболяване. За едно такова раково заболяване говори Алексей Пурин. Ще се съгласите ли с него:"Постмодернизмът е метастазова фаза на авангардизма, при която злокачествените образувания не са локализирани, при която малкозависещите една от друга асоциации като уродливи клетки се разселват по цялото тяло на изкуството." * Още за нормата - сега говорят, че такова нещо няма. Всичко било инвариантно. Старият релативизъм в ново одеяние. Нормата, както и нормалността съществуват - искаме, или не - а аберациите от тях са комически или трагически... * Стремежът на литературната наука е да приучи представителите и читателите й към четене наново. И това четене да е предпоследно. Винаги предпоследно, неокончателно и без претенциите за окончателност. Единственото, в което трябва да сме сигурни, е несигурността на оценките ни. * Джордж Оруел пише, че най-трудно от всичко е да се предотврати поезията. Наистина - епохите и възрастта не са никакви препятствия за нея.
* Лисенко хранел кравите с шоколад, за да получи рекорден млеконадой. Това е соцреализмът в действие - шоколадната литература. Обратното е да поиш кравите със сярна киселина. Те пцовисват, а ти си доволен - виждате ли, това е истината за живота! *
*
* Цветан Стоянов беше писал, че милиони бабешки скринове с безполезните глупости в тях са реабилитирани от чекмеджето, в което намерили стиховете на Емили Дикинсън. А ето надпис на студентска банка, реабилитиращ милионите драсканици на милите ни питомци:
Благодаря на неизвестния автор на приписката - никога не е късно да се обогатиш. И тази студентска банка ми е по-необходима от швейцарската. * Една приказка, разказвана от дядо ми. Кадията изслушал просителя и му казал: "Прав си!" След това изслушал обвиняемия: "Прав си!" Възмутил се един от присъстващите:
* И аз като кадията - трудно се оправям кой прав, кой крив. Интуитивно - да. Но твърде често правият ми е по-скучен от кривия. * Американското понятие "истиблишмънт" - установено, прието, институционализирано. Изкуството е винаги срещу "истиблишмънта" - с романтична лекота изписвам аз.
Нали вече споменах Набоков - геният не е отклонение от нормата, а самата норма. А Тинянов пише нещо изумително - талантът открива пътищата към най-малкото съпротивление на материала. * Истината и вярата са различни инстанции. Опитите да се обединят са се правели само с насилие. Вярата е истина и истината е вяра?! Простички формули, които не задоволяват човешкото същество, ако то е достатъчно същество (истина) и човешко (вяра). * Братът Гошо, когото наричам Гошо Моралния, повече от често не харесва писанията ми. Подозирам, че от това е във вътрешен дискомфорт, както му викат напоследък на чоглавото. Защото той е Висарион Григориевич - принципен и безкомпромисен. Налага се да бъда Пушкин. Или в краен случай - Некрасов. Не поет, а гражданин! А бре, човеко, нима трябва да си зачерняш живота само защото приятелят ти не е гений?! Ами, меко казано, не е... И не иска да стъпваш на гърлото на критическата си песен, та да го хвалиш. На него му е достатъчно, че сте приятели - каквито да му ги наговориш, каквито и да ти ги наговори, знае, че винаги ще сте. Убеден е, брате Гошо Янев, заралийска зарзала невързала, Висарион с Висарионича ти...
* Гео Милев е едновременно проповедник и еретик. Той е принципиално против институциите - смята ги за бездуховни и антихуманни. Не приема никаква парламентарна естетическа дейност. Извънпарламентарен критик е. Затова неговият писателски текст не е нито само политически, нито само частен въпрос. * Ботев отрича максимата "Бой се от бога, почитай царя!". Гео Милев мечтае за свят без богове и господари. "Как така?!" - възкликва буквалистът. "Как без Бог, без господар? Ами Достоевски, ами онази страшна фраза на Иван Карамазов, че всичко е позволено, щом няма Бог..." Всичко е позволено не на Иван, който се терзае има ли Бог, няма ли, а на Смердяков. Ама ще кажете - Ивановците са интелектуални подбудители на смердяковщината! Да де - интелектуален подбудител на средновековните изгаряния е Исус. На фашизма - Ницше. На концлагерите - Маркс. Подбудители ще се намерят винаги, когато има желаещи да ги подбудят. И тогава мъчителните размисли на Иван се превръщат в опростена програма за действие на Смердяков. (Този Смердяков създава големи грижи на Достоевски. За да се измъкне от противоречията, които сам е заплел, писателят го самоубива. Смердяков ли ще се самоубие? Ха-ха! Ще каже - аз не съм виновен, те ме накараха. И ще си живее невинно и чистичко.) Аз не вярвам, че подбудите са извън нас. В нас са, а ние ги приписваме на харесалите ни подбудители. Така каза Исус, тъй рече Заратустра, това доказа Маркс... Да живее учението им! То е силно, защото е вярно. Или обратното. Не, нищо не е току-така позволено. Независимо дали има или няма Бог, дали има или няма морал, дали има или няма изкуство. Боговете, моралите, изкуствата са различни. Ние си ги избираме по свой образ и подобие, като преди това те са ни формирали по свой образ и подобие, взели образа и подобието на тези преди нас. И така - до безкрайност. А ние се измъчваме. Разбира се, че ще се измъчваме. Но мъката не е основание за индулгенция, награда. Нищо не ме опрощава, никоя награда не е заслужена. * Всеки що-годе амбициозен литературовед се стреми към изобретяването на нова теория. Струва ми се, че скромност и тук е препоръчителна. Важното е да се решават задачите. Енрико Ферми: "Всяка задача трябва да се решава в рамките на съществуващите теории и закони; само когато се убедим в тяхната непригодност, тогава изобретяваме нови."
* "Гуерника" на дон Пабло. Катастрофата е неназовима, когато си сред катастрофата. Катастрофата няма гледна точка. Припомняш си мислено картините на испанеца, скъпите на душата ти сюрреалисти, болезнените прозаици на ХХ век и заедно с това - тези стихове, които авангардът изобщо не би могъл да си въобрази:
Стиховете са от "Дреболии или изкуството да вървиш по улиците на Лондон" от Джон Гей - поет от добродетелния ХVIII век. * Успокоително е да четеш старите автори, примирително и сладостно е... Защо ти са два цилиндра - имаш един, който ти е удобен? Защо ти е шестцилиндрова кола, когато и четирицилиндровата ти върши добра работа?
* Понякога ме упрекват, че не питам за нищо.
* В края на краищата човек се уморява непрекъснато да живее в напрежението, с трагедиите. Да си непрекъснато трагичен е своеобразен снобизъм. Припомням си такъв един диалог:
* Каква е целта на живота, след като финалът е известен? Сартр отвръща: "За да лиша смъртта от нейния варварски характер, аз реших да видя в нея своята цел, а в живота - единствения възможен способ да се умре." Успокоително, няма що...
*
* Лицето ми - набраздено като пясъчен хълм след отдавна оттеглилия се вятър на ръката й. * Бог никога не е бил дете и затова е създал Исус.
* Цял сърце - удобен за мишена. *
* Каквото и да се говори за трансцендентното, за постигането на върховно блаженство извън пределите на умопостижимия живот, човекът е привързан към земното, към цивилизацията. Той е лично същество, усещащо безличието си пред Бога там и пред Институцията тук. И ако му се отнемат всички възможности на гордостта от собствената му личност, ще започне да анализира безличието си и дори да му се любува. Това е подсказано от Достоевски на Кафка, а от Кафка - на мен. Но аз съм включен тук по принципа на играта "Развален телефон". * Разбира се, че само с хляб не се живее, но е гнусно да изречеш това пред гладния. А днес искат да отнемат на богатия и правото да се срамува. И той не се срамува, подлецът, наистина не се срамува. Дори когато го признават за спасител на отечеството. Е, няма да го призная за спасител!
* Има ли нещо по-потискащо от суховеите на бедността. Има - виелицата на консуматорството. * Знанието още не е самосъзнание. Трябва дълго да бъдеш сам със знанието, за да се самоосъзнаеш.
* Много лесно е да обективираш, да "извънположиш" злото. И тогава възкликваш: "Адът - това са другите".
И няма спасение - дори до чистилището не можеш да се промъкнеш. Ако си честен пред себе си, разбира се. * Някакъв човечец казал на Шарл Бодлер: - Бих искал да зная защо с вашия великолепен талант... избирате сюжети толкова... - Толкова - какво? - попитал студено поетът. - Но... толкова ужасни! Искам да кажа - толкова малко приятни. Бодлер отвърнал със суха сдържаност: - За да се учудват глупците, господине. Става така, че някой в мен непрекъснато учудва глупците в мен. Последните са твърде много, но не съм сигурен, че първият съществува. Въпреки печалната констатация всеки ден свиря на недобре темперираното пиано и изтръгвам звуци, които ме ужасяват... * Ако скъсаш тапетите, не значи, че си увеличил кубатурата на дома си. Това го казвам на всички, които предлагат да скъсаме с миналото, за да заживеем свободно и охолно.
* Запитали Толстой защо синовете му не са талантливи като него. Отговорът: "Навярно природата си почива!" Разбирам - природата си почива, но при тебе направо е починала. * Страданието? Страданието ли... Ти заплака и вече сме двама. * Пишеше ми се приказка. И започнах: Имало едно време едно пространство. По-нататък не можах да продължа. Чудя се какво ли е станало по-нататък. Може би пространството и времето се оженили. Или пространството останало, а времето свършило. Дошло другото време? Дошли другите пространства...? Край на приказката, край... * Когато Буда твърди - "Истина е това, което може да бъде използвано", а Маркс, че "критерий за истината е практиката", може би трябва да се замислим къде е тази използвана, внедрена в практиката истина. Няма ли практики, а не практика?! Не е ли опасно, ако някой - църква, партия, народ, държава, отделен човек си въобрази, че я притежава. И започва да я налага. А иначе по всяка вероятност науката не търси истината, а само строи модели, позволяващи да се използва обкръжаващата реалност, да се ориентираме в нея. *
* Има все пак нещо привлекателно в сексуалната революция, която изглежда отшумява. Спинозно време е все пак. Който е безстрашен пред Ерос, ще е безстрашен пред Зевс. Пред многото зевсченца. Така си обяснявам възклицанието на Луцифер в "Поема на злото" от Стоян Михайловски:"Грехът, о жено, е страхът!" Това предизвикателство към Ева е подето от Яворов, Гео Милев, Багряна. Тяхното еротично безстрашие е израз и на творческа храброст. Всеки един от тях по свой начин е приел като необходимост да се пребори с установената представа за красивост. За да не стане любимец на легионерите и техните бейбита.
* Не проповядвам, не наставлявам... Размишлявам, знаейки, че утре може би няма да мисля така. Но сега размишлявам с обезателност за себе си и необезателно за другите. Това е! * Откривам в един стар бележник, че съм записал неща, с които сега не бих се съгласил напълно: Четенето е акт на наслада, но кой казва, че насладата не трябва да се обяснява. Прекрасното трябва да се преживее, а преживяваме и чрез интелекта. Анализът и интерпретацията също са естетически преживявания. Да анализираш, значи да продължиш еротичното сливане с текста. Човек не може само да се люби; той трябва да помисли и защо се люби, какво следва от това, че се люби и с кого се люби. Ако останем само в сферата на преживяването, значи, че сме се превърнали в роботи на страстта. А ние сме хомо сапиенси, не можем да сме само при афектите, колкото и ефектни да са те. * А в по-нов бележник съм записал по-приемливото: - Четенето не е лукс, а средство за придвижване - Не е пещера, е излизане под жаркото слънце на идеите: там не можеш да бъдеш гологлав (в смисъл - празноглав) - Четенето е умножаване на единичното (не на нулевото - нулев читател не съществува, съществуват нулеви книги) - Четенето е сладко придвижване към смъртта, която се оказва, че не е победителка - Четенето е користно, ако предизвиква писане, но това е все пак най-приемливият вид корист - То е и слабост на закоравелия в житейските битки дух - Четенето е пренареждане на твоето съществуване с помощта на битие, което не е вече чуждо: от дума в или за себе си, ти ставаш дума за другия
* Още в "Талмуда" пишело, че нито едно добро дело не може да остане ненаказано. Жестоки хора са били евреите. Дали в книгата им пише, че и злото не остава ненаказано? * Как да овладеем страха? Като го разобличим, като го разголим!
Нещо като ужаса от девствеността, преодолян чрез първото сношение. * Познавам злобата в най-неприятния й вид - в самоозлоблението...
Ала възможно ли е това, след като не си смогнал да го направиш със себе си? * И пак за тълпата, за безличието й... Може би израз на съпротива срещу тълпата са иронията и гротеската. Те - срещу безличието. Може би, може би... Но човек не може да живее сам. Тогава си измисля, че неговата (макар и малка!) тълпа е истинско братство. * Но най-хубаво го е изразил Дикенс в "Победата на сините" - глава ХIII от "Посмъртните записки на клуба Пикуик": - Шшт... Не задавайте въпроси. В такива случаи трябва да се прави същото, което прави тълпата. - Но тук май има две тълпи - отбеляза Снодграс. - Крещете с тази, която е по-голяма! - отговори Пикуик. Е, добре: все едно от коя тълпа си - от голямата или от малката. Абсолютно все едно е, след като се самозаставяш да крещиш. А ако не се самозаставяш, те заставят. Щом нямаш избор и трябва да избираш - избери по-малката тълпа.
* Срещнато някъде описание: "Падна чудна Вартоломеева нощ." Не вярвам да е началото на "Косачи"... * Впрочем - когато Иван Грозни научил за Вартоломеевата нощ, заклеймил Запада като област, населявана от диваци. Днес Западът обяви Балканите за такава област. И си изсипа залежалата стока над сърбите. По този начин потвърди Чехов: "Ако в първо действие на стената има окачена пушка, в трето действие тя трябва да гръмне."Пишещият историята Запад си намери и подходящия Хитлер, и подходящите фашисти. Това се оказаха потомците на онези, които воюваха срещу дядовците, бащите и чичовците на днешния социалдемократ Шрьодер. Но това не е толкова важно. По-важното е обновяването на езика. Например великолепното обяснение: "Нашият летец е сгрешил и бомбардирал невинни граждани. Но той е бомбардирал с добри намерения, като всеки воин на НАТО." Ала и това не е най-важното. Най-важното е изнамирането на оксиморона - "хуманни бомбардировки". След него поезията следва да си вземе шапката и окончателно да си отиде. По-велик образ не може да се измисли. * И все пак... Милойе Дончич - поет от Прищина. Стихосбирката му се казва "Зобница". Сърбите от Щатите събрали пари и я издали на кирилица в тристахиляден тираж. Събрали пари за стихове - не за бомби или телевизионни пропаганди. Зобницата е торба със зоб за коне. Символизира и торбата с нещастия, които мъкнем цял живот. Има такива стихове там:
И още:
Питах Милойе кое е най-голямото чудо и той отговори: "Земята!". А какво на земята? "Звездите!" - отвърна. *
Но все пак * Днес бях толкова добър, че изобщо не ми се прииска да пиша или да чета. Нима наистина съм зъл човек - почти на пръсти се броят дните, когато не съм чел или писал.
* Малките хора на Чехов. Той не се отнася към тях със състрадание. Към малкия Ванка Жуков да, но не и към малките мерзавци. И тук няма защо да строим красиви фрази от рода на Евтушенковата - "Според Чехов няма малък човек, защото няма малки страдания"! Нашенският афоризъм по този повод ми се струва жесток, но справедлив - "Всички поети страдат. Бездарните напразно." А Емилиян Станев опонира на тезата за легитимност на малкия човек в провинциалните си разкази. Малки хора има и не трябва да ги съжаляваме заради малкостта им. Изобличението ми се вижда по-верния път. Друго е с личността. Няма малки личности, защото личността е резултат от съпротивата срещу безличието. Безличието може да бъде преодоляно само с цената на голямо усилие. * За възвишените, красиви и... празни фрази. От рода на тази - "Само ако събудим в човека героя, можем да го превърнем в творец." Казал го е Межелайтис. А според мен е точно обратното - трябва да свестим човека в героя. (Гео Милев е изпреварил Брехт с неговото "Тежко на оня народ, който има нужда от герои", когато е писал в "Септември" - "Но днес ний не вярваме вече в герои - ни чужди, ни свои.") Героят, човекът... В нашето благословено време и двата артикула са дефицитни. * Пиер Луис в "Песен": "А третият син бе толкова красив, че майка му, когато го прегръщаше, се изчервяваше." Какво ли не измислят поетите, за да запомним определенията им за прекрасното! * Какво ли не измислят поетите, за да обърнат върху себе си благосклонното внимание на харесаната жена... Най-малко на хладнокръвния Елиът би следвало да принадлежат тези изпълнени със страст стихове от "Пепелната сряда":
* Към момичето, което носи тежка чанта: - Ще ми позволите ли да ви помогна, въпреки че сте хубава?! Изгледа ме и не ми отвърна. Бих могъл да предложа помощ без напъни за оригиналност. Права е жена ми, когато се ядосва от вечното ми стремленийце да кажа нещо изненадващо. То е от прекаленото четене и от прекаленото помнене на прочетеното. От детските си години например помня една отвращаваща с претенциозната си кичливост фраза: "Трябва да оставяме върху всичко гравюрата на собствената си душа". Е, и аз я оставям, де... Гравюрата! Собствената си! Бездарната! Прости ми, Господи, прости ми, Хубаво Момиче С Тежка Чанта, прости, Обична Ми Съпруго, простете ми, простете ми, простете ми - аз съм толкова лош и некадърен, че все още искам да бъда оригинален. Пък не ми отива. Вече. Отдавна. Винаги. И все пак, Лили -
* От година и нещо ме беше замъчила една мисъл - че поетът е животно от рода на гризачите, а не на бозайниците. Чудех се, че ми прилича на нещо познато. Разгръщам тефтерите и откривам, че съм си записал стихове от Иван Динков - "Който гризе решетката, той остава жив". Жив е той, жив е... И решетката си е жива и здрава. Прецежда през решетото си. Големите екземпляри не могат да я преминат... * Жена ми изнася ограмотителна лекция върху рака. С профилактична цел - много пуша. Съвсем се увлече в красноречието си. "Раковите клетки, Влади, са особено интересни. Отначало се преструват на нормални, а след това се нахвърлят и разкъсват излъганите." Прочела ли го е, чула ли го е, сама ли го е измислила... Все едно - става за онагледяване на много неща. Това си мисля, припомням си и Иван Динков: "Няма вече коне, има понита." Също и Анна Бландиана: "Хищните зверове са вече на изчезване, докато бацилите са неизтребими." Микроскопът удържа победа над телескопа. Едва ли някой от малцината четящи това тук е издържал да чете целия Омир, а сега ще го накарам да прочете:
И смея да подскажа, че бидейки не Ахил, а бацил, тук имам предвид не просто ужасната болест, а борбата срещу раковите клетки на всяка една система. * Поемата ми "Приписки по свещени камъни". В нея сравнявам писателите на Петербург с различни животни. Чета я пред аудитория от недоволни люде. Глас от залата: - А себе си с какво сравнявате?! - Изчакайте края - обяснявам. - Но общо-взето - какомицли съм! Не е измислено това животно. То е зверче, което в клетката изпада в депресия и след известно време започва да се самоизяжда, макар и клетката да е просторна, и яденето да е много.
* Какомицлито си е какомицли, но в Освиенцим самоубийствата сред охраната били повече отколкото сред затворниците. Очевидно убийците живеят в по-тесен и кошмарен свят от убиваните. Затова съвременната цивилизация раздели двете групи и убийците просто натискат копчето. Последният самоубил се убиец е летецът над Хирошима, чието име непременно трябва да знаем. То е по-значимо от името на Херострат. В Югославия самоубийци нямаше - нито сред сърбите, нито сред албанците. И естествено - сред веселите момчета от натовската авиация. * Приятелят Тильо. Свързващото звено между Стара Загора и Пловдив, между оня светъл Янев и моя тъмност: - Я, преди да си започнал да говориш за Моралния, прочети това стихотворение. Отдавна не бях писал... Няма как - временно се откъсвам от интересната тема за Гошо Моралния. Стихотворението е хубаво. Очевидно общуването с мен влияе значително по-добре на Тилката от чиракуването при Големия Заралийски Брат. А ето какво съм посветил на Тильо Тилев:
* Гъсеницата трябва да се наплюска, за да се увие в пашкул. От затвора се ражда пеперудата. Тя живее кратко. Това не е успокояващо, но още по-неуспокояващо е, че в България обикновено не дочакваме третото поколение. Убиваме пеперудите, за да се появят отново гъсениците. (Как зловещо кънти тяхното днешно "хръц - хръц - хрръ-ъ-ъц"!) Дочакайте все пак третото поколение, господа. Или другари... * Понякога разбирам Достоевски, който е писал, че ако трябва да избира между Христос и истината, ще избере Христос. Синът божи и человечески е въплъщение на истината, на абсолютната, стояща извън прагматиката и логиката истина... Но понякога и не разбирам писателя. Той избира Христос, защото предпочита вярата пред истината. С истината се живее трудно. С вярата е по-спокойно. И това го казва той - правдотърсачът, трудно живеещият... Какво да кажем ние? Ние, които заради добрия живот сме готови на всякаква вяра! * Полуталантите не са страшни за литературата, а за себе си. В литературата те внасят равновесие, а себе си разрушават. * "Езикът е дом на битието" - казва Хайдегер. "Езикът е дом за всички" - продължава Октавио Пас.
Един комунизъм, който никога няма да рухне като Вавилонската кула, именно защото езиците са различни. * Някъде бях прочел, че авторитаризъм е, когато вождът на канибалите еднолично решава пленникът да се изяде. А демокрация било, когато същото това племе гласува да се изяде ли пленникът, или да не се изяде... * Идеята, превърната в доктрина, има нужда от доктори.
* Да свърши времето на многоточията. Нека дойде скромната и храбра точка. (Оттук трябва/ше/ да започна нещо много важно.) * Творбата се ражда гола и умира като подхвърлено дете, ако не се намери кой да я повие. Повивалните бабички са, разбира се, читателите. Те са от най-различен ранг - от дилетанта до мъдреца. След това творбата никога не може да се върне към изначалната си голота. Извършено е грехопадението - познали са я... * Често, досадно често се говори за ранната смърт на българските поети. Дори и на тези, които доживяват до старини: самопреписвали се, не се издигали до равнището на дебюта си. Тук могат да се дадат доста примери - най-често се говори за Фурнаджиев, който не могъл да напише нов "Пролетен вятър" и т.н. Причините са много, но аз искам да изтъкна една, която е чисто психологическа и опира до двете страни - писател и читател. Когато започва, писателят търси конфликта с читателя, не се старае да му угоди, а да го нахока, да му покаже какво говедо е. Когато живее по-продължително, той се уморява. Стреми се да сведе до минимум конфликтите си. Става малко или много конформист. А ако продължи в същия конфликтен дух, ако не изневери на себе си? Все едно - пак е обречен. Или предишните му почитатели са станали по-читатели и вече са го изпреварили, или са свикнали с него, или пък новите поколения съвсем не се интересуват от старите бунтове - изглеждат им неподходящи. * Когато евреинът остане без пари, разгръща старите тефтери. И аз така. Като не мога да измисля нищо, тръгвам на лов за нещичко из чувала, в който съм натъпкал разни бележки. Ето какъв диалог с жена ми съм записал:
* Много неща не успях да възпитам у децата си. Твърде много неща...
Аз не мога да се оправдавам с предците си отпреди век, но трябва да направя възможното, за да не се срамуват и да не се оправдават с мен потомците ми след век.
(Има обаче един граф - граф Хвостов - отдавна станал нарицателно име за графоман, който твърди удивителното: "Потомства не страшись, его ты не увидишь." Ех, графе, графе, де да имах твоето безстрашие!) * Йонеско в "Този чудесен бардак" - "Най-много се страхувам, ако няма никаква опасност." Абе, ти живей сред нашия бардак, че да те питам как се обръгва от опасностите...
* В "Самотният рицар" на Одиберти: "Защо сме, щом толкова си приличаме? Уморявам се да ви гледам и понякога ми се струва, че ще ви повърна. Защо са двама, след като един е предостатъчен?" Нещо подобно е казал Лорка: "На клонката бяха кацнали два гълъба. Единият беше другият, а другият беше никой".
* След като окончателно приватизират властта и собствеността, ще настане времето на примирението. Може би - и на буржоазното благочестие. Сега-засега властта е позорен бизнес. В него не можеш да влезеш без милиони. А милионите не ти ги дават, ако не си във властта. Порочен кръг - за да плуваш, трябва да си над повърхността на водата, а за да си над повърхността на водата, трябва да плуваш. * Страхувайки се да не пролеем чужда кръв, нека не се страхуваме от кипежа на своята. А иначе - за тебе е моята ода, за тебе е моята
Да страдаш заедно с народа си не е подвиг и дори не е задължение. То е съвсем нормална действителност. Ето защо поетите няма какво да се тупат в гърдите, че са бедни. Богати ли искат да са?! Добре - няма да бъдат поети. И хора няма да бъдат. Защото съвсем точно ви казвам, че богатият не е човек. Съвсем точно! Той е животно... * А не ме ли е страх от това, което пиша?
Например Милорад Павич, който твърди: "Ако се движиш по посоката, в която твоят страх расте, значи си на прав път."
* Понякога разстоянията освобождават от срама, че приятелите са се оказали в миналото. И тогава изпращаш картички с безвредни писмена.
Един прокъсан от четене, издраскан с бележките ми том на Вапцаров. Обикновен работен екземпляр. На страницата, където е "Прощално", някога съм отбелязал: "Отдаването на интимното всекиму не е интимно даване." Не си спомням какво съм мислил тогава, за да отбележа точно това. Но факт е, че Вапцаров не интимничи, не спекулира с подкупващо откровените интонации, независимо че поезията му е интимна и откровена. * "Ако знаехте от какъв боклук се раждат стиховете", беше възкликнала Ахматова. От фройдисткия боклук са родени велики произведения, но това не оправдава боклучавите фройдисти. (Те спокойно могат да изкарат, че Малкият принц е сублимация на влечението на Сент-Екзюпери към момченцата.) Интересно, че все още не съм чел никакво четивце върху въпроса защо бленуваният Запад продължава да свързва България с прословутия чадър. (А е знайно как тълкуват символичния образ последователните фройдохи.) * Според "Хилядолетната война" на Фернандо Арабал културата е "Това, което остава, след като се разруши всичко." Дали е така от съвременна гледна точка? Не е ли съвременната култура разрушение на всичко?! Авангард, постмодернизъм... А милият Мамардашвили казваше, че културата е преодоляване, усвояване на хаоса. Нещо като Космос след Хаоса. Или сред Хаоса... Защо пък да не е предизвикване на Хаоса? Или игра с Хаоса, приета на неговата територия?
* Ако целта на комунизма е изчезването на държавата, ние вече сме близо до сияйните му върхове. Което пък отново ни напомня Марксовата спирала. Действително - стигаме до първобитния строй. Но без общини, общност, общуване. * Най-лесното и най-некоректното (за да не кажа - нечестното и опасното) в науката са аналогиите. Май Спиноза беше казал, че кучето и съзвездието Куче са все пак различни неща. * Манделщам е проникновен и лаконичен оценител на символизма. Той го определя като акустично изкуство. Според него "символизмът хвърля звук в архитектурата на душата и със свойствената си самовлюбеност следи блужденията му под сводовете на чуждата психика. Той отчита звуковото нарастване, породено от добрата акустика и нарича този свой разчет магия". Но това още не е удивителното. Удивителното Манделщам го е казал в стихове:
Твърде критично, но опитайте се да дадете по-сбито определение на символистичните търсения. * Когато четеш символистите, изпитваш артикулационно наслаждение, но не трябва да се замисляш много-много над съдържателните пластове на творбите им. Не се замисляй, защото ще видиш, че не са кой знае колко дълбоки. * Символизмът игнорира действителността. Авангардът я отрича в тази й форма. Той се стреми към радикалното й преобразяване. Затова според Леонхард "стихотворението е катастрофа, а не идилия." * Дилетантът на Мутафов и хулиганът на Марангозов са двете лица на "десния" български авангард. На авангарда, който разрушава без никакви строителни илюзии. Никак не е случайно, че стихосбирката на Н. Янтар (избран от Гео Милев псевдоним на Марангозов) се нарича "Нула". Нулата е край и начало едновременно, тя е и едно изкрещяно: "О!" Не е случайно и това, че точно днес се сещаме за нулите и за крясъка, породен от болка, а не от възторг. * В търсенето на ефектни и лесно възприемаеми парадоксални съждения дори мъдри хора достигат до ужасни твърдения. Ужасни са тези твърдения не за тях, те имат имунитет, а за безкритично възприелите ги. Розанов например твърди, че литературата се създава от порока, че нормално живеещият човек е творчески безплоден.
Подобни изказвания няма начин да не направят впечатление. Те и затова се изказват. И все пак по-добър те правят стихове като тези:
От Глория Фуертес са. Не зная коя е. Знам, че е родена през 1918.
* Говорим за френската поезия. Възхищения от Елюар, който казва, че земята е синя като портокал. И още - Елюар казва, че слуша тревите на гласа й. Докато Бретон открива, че росата е с котешка глава. А някой си Пиер Пере отбелязва: "Разтвори бедра, както богомолката своя молитвеник". Надпреварваме се да търсим тези странни образи у французите. Приятно е, а накрая звучи Марлен Дитрих. Тя пее простичко как върви по големия град и не знае какво да прави - да бъде щастлива с някого, или да бъде нещастна със самотността си. Това е съвсем друг молитвеник... * Заглавие в том ХХIV на Международното списание за психоанализа. Статията на О. Шпилфогел се нарича "Озадаченият (а може би - "угриженият"?) пенис". Сексологът д-р Златко Илиев (голям приятел!) предложи - "кахърният". Много точно! Кахърно едно такова... * Днес във всички страни се спекулира с японските тристишия. Лесно е да се наподоби хайку, но то е свързано с менталност, която не може да се имитира. Спомням си, че жена ми, преди да ми бъде жена, каза едно такова хайку:
Връщам й подаръка след толкова години:
Не, неподходящо е! По-добре така:
* Лидия Гинзбург: "Да осъзнаваш себе си по Достоевски е по-интересно, а по Толстой - по-важно." Интересното и важното днес са холивудските движещи се картинки. За което нито графът, нито каторжникът, нито Стайнбек или Селинджър са виновни.
Все аз ли ще съм виновният: "Виноват, господа легионери, имах нещастието да прочета горепосочените... лица. Те, естествено, не са лични писатели, но..." * Прекрасна си, прекрасна си, прекрасна си... Прекрасна!
Дали единствен Рилке ми отваря очите, че освен прекрасна си и ужасна?! * Множество определения за сатирата, сред които особено ми се нрави едно: "Сатирата е утежнена форма на любов в особено крупни размери." Александър Голдщайн. Универсално е. * Всяко съвременно езиковедческо или литературоведческо решение така или иначе почива върху разбирането на добрия стар Хумболдт:
Хумболдт е Омир на хуманитаристиката. След него вече могат да дойдат нейните трагици и лирици, изтънчените александрийци. Философите... Такива като Касирер, опитващ се да подражава на божествения: "Човекът е "анимал симболикус" - символизиращо, създаващо символи животно". * Кома, клинична смърт и пр. Не ме плашат! Мен - изпадналия в клиничен живот...
* Вероятно хубаво написаното стихотворение трябва да се поправя дотогава, докато не изглежда толкова хубаво написано. Така е поправял Гео. Това е предложението на следсимволистичната поезия. * Не следва ли да се замислим върху семантиката на пунктуационните знаци? Вероятно тук всяка естетическа епоха има своите предпочитания. Например тирето може да е израз на мързела на пишещия, който използва не преки, а добавъчни средства за изразяване на мислите си. Но то може да е и израз на интегрално-метафорично мислене. Защото тирето не е ампутиран знак за равенство, а указание за неравенство чрез показване на сходствата. Тирето е по-демократично от епитета. Епитетът е авторитарен, той е топлийката, която заковава определяемото, докато тирето съживява думите, принуждава ги да летят или поне да пърхат в различни посоки. * Пърхането е пръхтенето на пеперудата.
* Непременният стремеж към оразличаване издава посредствения. Действително различният се стреми към оприличаване, към това да е като всички. "Научи ме, Господи велик, да живея като всички хора" - моли се Далчев! Друг е въпросът, че не успява. * Вероятно трябва да се осъзнае, че упреците са по-важни от всичко друго. Дори когато идват от глупав и зъл човек, който силно те мрази. Да отричаш все пак означава, че си видял нещото не такова, каквото трябва да е. Докато похвалите са израз на леност. Обикновено хвалим нещата, когато не сме се задълбочили в тях. Или когато нямаме храбростта да изкажем мнението си. * Обичам ли те? Защо толкова време съм верен на чувството си? Именно на чувството си! Може би аз не обичам самата теб, а собственото си чувство. Верен съм на паметта си, на преживяното с теб... Но това всъщност лошо ли е? - Лошо е - каза Тя. - Искам да не съм спомен, а аз в дадения момент. - Каква си Ти в дадения момент?! * Лошото не е в това, че ме обиждат. Дори не е и в това, че не забелязват, че ме обиждат. Лошото е, че след като обидата поизветрее, аз виждам, че са прави и ми става още по-обидно. Става ми страшно. * Смисълът на живота не е в резултата, а в процеса. Какъвто и да е резултатът, а той винаги е поражение, участието в играта - като състезател или като зрител - е увличащо. Извън играта е космическа пустош. * Монологизмът е продукт на вътрешно празните.
Диалогизмът е храбростта да приемеш като реално и това, което не ти се нрави. *
Такова е времето - канарчетата в клетки, революционерите - вън от клетките.
* Самсон е пленен от филистимляните, ослепен е. Разрушава дома си и загива с враговете: "Умри, душа моя, заедно с филистимляните!" Умри, умри с тях! После идва Христос и умира заради нас. Заради душите ни. * Не ми отнемайте прекрасното - Прекрасната дама, Прекрасното изкуство... Така ми отнемате правото на подвиг. Не че ще го извърша, но... Имам шанс. * Разлиствам спомените на Амброаз Волар. Удивителна книга - тя показа на нашето поколение импресионистите. И за кой ли път откривам в нея нещо ново. Един превъзходен с простотата си разказ на Рьодон, предаден от Волар:
"Ето нещо хубаво" - какво чудесно заглавие за разказ, да кажем, за спомен, за възхищението ни от живота... Когато имаме такива основания за възхита. * Старо стихотворение... Интересно защо се сещам за него, когато се нуждая от доказателства, че някога съм вярвал абсолютно в това, което съм казвал...
* Отдавна е забелязано - големите писатели не са "стилисти". Те изригват, нямат време за шлифоване на думите. (Пиндар - "Вулканът не е грациозен.") Стилисти са маниеристите, епигоните, тези, които заемат наготово идеи и формули. Остава им само да се стремят към по-прецизен изказ. * През средновековието публиката е биела актьора, изпълняващ ролята на Юда. Днес го аплодира. Компенсация!? Или Юди, които се правят на актьори... * - Кажи ми нещо, което остарява най-бързо? - Предсказанията! Пол Валери: "Нищо не остарява така бързо както новото. Увлеченията продължават кратко. Изкуството на "авангарда" скоро става щампа." * Някъде Манделщам беше казал, че работи не над възпроизвеждането, а над отстраняването на реалността. Това е достойна работа за поет. * За литературата... Всеки поет е по-важен и стои по-високо от нея. Нещо като пространство на картата, което е по-важно от самата карта. * Колко хубаво нещо - и умно! - са думите. Вземете пред-разсъдък. Преди да разсъдим. Ние сме пред-разсъдно общество. Затова се съдим и сърдим. * Текстът не трябва да е непременно "красив". Може би дори не е задължително да бъде необикновено умен или изненадващ. Той съществува, за да предизвиква несъгласие. * Красивата мисъл не е точна, точната не е красива. Какво тогава?
Камъкът, който вече виждаш като статуя. Винаги по-красива и точна във въображението на скулптора.
* Някъде Флобер беше писал, че обожествяването на великите е особена форма на невроза. (Може да не е Флобер, може да не го е казал точно така...)
* Неестественият, търсеният и затова отвратителен звукопис: блус с блудкави блудници. * Вдъхновението му е толкова буйно, че забравя да ражда плодове. Като тръстиката е.
* Не търсете подвига ми чрез лозунгите си. Доброто у мен се събужда по естествен начин, аз не мога да се възбуждам от стари проститутки като политиката. Разбирам Чоран - "Мечтая за свят, в който повод за саможертва ще е една запетая." * И не ми разправяйте за красотата разни врели-некипели.
* Компютърни графики от някой си Игор Емелянов:
* Приятели и непознати другарчета, изпращам ви писъмца, които само вие можете да разчетете.
* Според "Бхагават Гита" тялото е рана с девет отвора. Слава богу - раните заръбват.
* Салвадор Дали (пренеприятен тип!) някъде беше казал: "Все повече се превръщам в канибал, който се храни с мъртвите си приятели." Сравнението е шокиращо, но не е далече от собствените ми усещания. Изглежда е доста хранително - колкото повече са мъртвите ни приятели, толкова по-мъдри сме. Може би мъртвите приятели ни освобождават от невидимия и неусетим диктат на духа си. Не умирайте, приятели - не искам да съм мъдър, предпочитам да бъда невежа, да ви се подчинявам. Все пак ми остава утешението, че и аз ще бъда храна не само за червеите. * Каква огромна разлика: "И в черната прощална катафалка лежи звезда наместо труп." И: "Разстрел и след разстрела червеи."
*
* Срещу отчаянието и самоозлоблението е препоръчително да се чете Кант. Толкова е сложен и скучен, че главата боли от него, а не от теб... При това сред старателно подредените купища плява блясват невероятни словесни шедьоври. Но не за тях мисля сега, а за отговорите на една неволно предизвикана от философа анкета.
Ето че и Кант не спасява. * Отчаян си, но това не е отговорът... Въображаема анкета: - Не в какво е отговорът, а в какво е въпросът! Винаги ли търсите въпроса? Винаги ли задавате въпроси? - А защо ви е да знаете? * Кант беше писал и нещо такова: "Има времена, когато не може да се казва истината, но няма такова време, когато трябва да изричаш лъжи!" И си мисля: ще извърша подлост, ще се върна вкъщи, ще ям, ще си легна. С кого? С жена си. И какво - ще мога да я прегърна ли? Как така ще я прегърна... Нали ще й предам подлостта си! Ще й предам, ще предам жена си. А тя не заслужава това...
* Понякога - най-често сред природата и поезията, имам чувството, че чувствам чувстваното от много хора преди мен. Това не сломява радостта ми от собствените чувства. Та нали така ще бъде и с много хора след мен... Аз просто съм поел щафетата на радостта и болката, протичал съм определената дължина и ще я предам на следващия пост - значи е имало нужда и от мен... * Нашето минало - колко неща помним от него, любима. Но сме прегърнати в настоящето, не сме застинали мирно един до друг. В бъдещето ще имаме достатъчно време да бъдем дисциплинирани, като войници с изпънати по устав ръце. Всъщност, аз не вярвам, че сме смъртни. Точно в този момент не вярвам. А според Баратински поезията е "пълното усещане на дадена минута". Усещаш ли ме? Напълно?! Какво има тогава да говорим, че поезията се състои от думи... * Срам ме е, че съм написал това, срам ме е, че го написах на 24 май... Но искам да знаеш всичко за мене - дори несъществените мигове от живота без теб.
* Любовта не извисява, а смалява. Тя е коленичене. Позор!
Но който анализира, който разбира позора на любовта, вече не обича.
* Единственото оправдание на злото е, ако то не е скучно. Няма по-голямо проклятие от скучното зло. * Един българин бил в Париж. Върнал се в хотелската си стая, а там - голо-голеничко същество в леглото му. Сбрал нашенецът дрешките, подал му ги и ревнал гороломно: "Обличай се и се съпротивлявай!" Кое е това маце? Вероятно поезията.
Ако текстът ми се отдава без съпротива, нещо такова... не ми се получава.
Ако прекалено бяга - също. *
* Учените хора разсъждават - актуализацията е отклонение от авторовата интенция. Не е - тя е умножаване на тази интенция чрез полагането й в други ситуативни контексти. В колкото повече контексти работи една творба, толкова тя е по-значителна. Това означава, че е многовалентна и влиза в множество съединения. * Киро, Отдавна не сме се чували и виждали. Естествено - какво общо може да има между скромния провинциал и мастития член на френската академия "Маларме"... Това на шега! Истината е, че много неща ни разделят, а ни свързват само спомените. Изпращам ти тези редове...
Забележка: След година се срещнахме с Кирил Кадийски. "Прочетох, каза, виршите, дето си ми ги изпратил. Тяхната ценност е най-вече в това, че са подписани с името ти. Но иначе не ги разбрах - май станах традиционалист..."
* Дали да не стана даоист?
Съвсем моята ситуация - защо да не стана даоист?!
Лао-Дзе иска нещо съвсем друго:
* - Как да се отнасяме към боговете и демоните? - запитали Конфуций. - Никак - отвърнал. - Хората още не са се научили как да се отнасят един към друг. Не сме се научили и затова ни трябват опосредстващи институции. Замислени като божествени, те се превръщат в демонични. Боговете се превръщат в бюрократи; бюрократите - в богове. Бюрократката Атина упреква Одисей: "А ти си все същият!", "Ти си същият!" Така говори и пазачът в притчата на Кафка. Поради неспособността ни да се отнасяме един към друг човешки институциите ни превръщат в Йозеф без фамилия. Без корени, без памет за другите.
* Защо ли съм записал тази мисъл на Френсис Бейкън: "Аз много мислех за смъртта и намирам, че тя е най-малката злина"? Как ли ми е звучала тя, когато съм я записал... Защото сега ми звучи не толкова ефектно, колкото успокоително. *
* Казват римляните за часовете: Vulierant omnes, ultima necat! Всички раняват, последният убива! Но часовете с тебе? Дори един-единствен час с теб? * Счупеното отледало е отдавна символ на нещастие... Колко отдавна? Поне откакто се помня! И откакто се помня - чупя огледалата. Като слон в огледален магазин съм. * Затова не мога да завърша нито с проклятие, нито с възхвала. Въобще не мога да завърша. Навън жена ми простира прането. И аз не зная нищо по-красиво от жена (ми?), която простира пране.
© Владимир Янев Други публикации: |