|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ЧЕРНИ СТРАННИЦИ Владимир Янев * Изтриваш всичко предишно и се опитваш да намериш новите думи. Понякога те идват, по-често не идват, а най-често пропадаш в изчегърканите коловози на незабравеното. Не можеш да се спасиш от паметта.
Не е, казва Тончо Жечев. Проклятието е да си щастлив на острова на лотофагите. Да започваш всеки ден наново. Да ти липсва фанатично дългата мисъл... * Блок упреквал младия Корней Чуковски - имал бил талант, но не следвал своя "фанатично дълга мисъл".
Преди още Маяковски да е написал горните стихове.
И не интелигентничете: "Колкото по-дълго се гордее и ехидничи интелигенцията, толкова по-страшно и кърваво може да стане около нас!" Писано е през първите дни на 1918. А когато жена му го обвинява, че не вижда кошмарната действителност, отговаря: "твоята гледна точка е малко еснафска, трябва да се извисиш." Какво право имаме да се боим от своя велик, умен и добър народ, размишлява Блок. Според него тълпата се превръща в народ по време на революция. За това, че именно тогава народът може да се превърне в тълпа, не е помислял. Но го е показал: "Да стрелнем в светата Рус!", провиква се един от героите в "Дванайсетте". И... стрелва! Така - между другото стрелва. Сякаш Светата Рус е Катка. *
Блок не се ужасил от революцията. Той предвиждал гибелта на света, който не можел да понася. Говорел за гибел непрекъснато, досаждал на събратята си во Аполоне, плашел мнозина слабонервни.
И ето: научил за погрома в Шахматово - имението на неговите деди, мястото, което е обичал и с което са свързани най-хубавите му спомени - с чувство на облекчение (гибелта потвърждава пророчествата му, възмездието го освобождава от греха) пише:
*
Едва ли само руският бунт е такъв, но Розанов веднъж задава въпроса защо в родината му аптекарите са предимно немци. И си отговаря: "Защото там, където трябва да се капне, руснакът ще плисне."
*
Достоевски го е казал: "Пушкин не си е блъскал главата как трябва да обичаш народа си, не се е учил на това. Той изведнъж се оказал самият народ." Оказал се народ, без да изгуби аристократизма си, без да изневери на индивидуалността си. (Изневерявал на дамите - прекрасни и не съвсем, не учил никого как да живее, не пророчествал за чужда сметка.) Изобщо, пророците трябва да помнят, че народът e нещо като Елочка Людоедката от "Дванайсетте стола" - винаги ще викне: "Не ме учете как да живея!"
* Блок - тъжен северен лебед, пожелал да бъде буревестник. (Стиховете, които е смятал за ново начало, са лебедовите му песни. След тях умира. На 41 години.) Отхвърлили го близките му приятели, отхвърлила го революцията, която поздравил. Презрели Блок, а той самият прозрял, че революцията не е онова възмездие, което очаквал. Не се оказала Онази революция.
* Блок е истински петербуржец. В своя шепот. Тук шепнат, крещят в Москва.
В "Дванайсетте" той все пак закрещява...
Но тук има нещо от онова, което е възкликнал Гумильов, когато разбрал, че Блок е мобилизиран: - Как? И него ли са взели? Това е все едно да пържеш славеи.
(Георгий Иванов: "За създаването на "Дванайсетте" Блок се разплати с живота си. Това не е красива фраза, а истина. Блок разбра грешката на "Дванайсетте" и се ужаси от нейната непоправимост. Като внезапно събудил се лунатик, той падна от високо и се разби. В точния смисъл на думата той умря от "Дванайсетте", както другите умират от възпаление на дробовете и разрив на сърцето.") * Не, Александър Александрович - не трябва да се слуша "музиката на революцията"! Тя не е желаното възмездие. Отмъщаваш на бабичката - убиваш Лизавета: ето какво е революцията.
* Оглушал от барабаните на революцията, ослепял от блясъка на медните й инструменти... Не разбираш поемата, но си готов да слушаш Блок винаги... Все си мислиш, че пред дванадесетте крачи той - скръбният, несполучилият Христос. И ако трябва да избираш между истината за революцията - справедлива, несправедлива, неизбежна - и този Исус, ще избереш без съмнение него.
* "Декабристка", бивша "Офицерска" - последният дом на Блок. Малката река Пряжка... Наименованието й идва от някогашните предачни фабрики. Пряжка - Преждичка. Но "пряжка" значи и тока, катарама.
* Мережковски нарича самодържавието - "хамодържавие".Непреводима игра на думи - "хам" е простакът, грубиянинът. И още - съпругът на "декадентската мадона" Зинаида Гипиус с тъжна ирония отбелязва: "Пошло пошло!" Отново непреводимо, независимо къде ще поставим ударението - "Пошлото тръгна!" или "Тръгна пошлото!" Още нещо непреводимо - "Мы рождены, чтоб сделать Кафку былью". Какво толкова - "Ние сме родени, за да направим Кафка действителност"?! Но афоризъмчето облита страната през 70-те години. Защото играе с многократно цитирания оптимистичен призив: "Мы рожденый, чтоб сделать сказку былью!"
* Няма нищо по-фантастично от действителността - твърди и показва Достоевски. Разбираш това най-истински в действителния и фантастичен град, който не е трябвало да бъде построен тук, който не е трябвало да бъде столица, който не е трябвало да бъде толкова голям и толкова красив.
* Четеш: "Венеция - прекрасна като гниещо парче корк."
*
* Стоиш пред пробития към Европа прозорец с брадвата на бедния студент... Втренчен си в стъклото, но то не е обикновено, а увеличително.
* Чужденец... И стар - идваш от двадесет и петвековен град. Твърде южен - не можеш да застинеш сред хладната хармония. Любопитен - разтваряш тежката каменна книга, разчиташ разноречивите й писмена, превеждаш ги на езика на езичничеството.
* Едно от най-омразните произведения на скулптурата в града е паметникът на Петър Първи в Петропавловската крепост. Направил го е Михаил Шемякин - ленинградски емигрант в Щатите. През 1996 представи своя голяма изложба - живопис и скулптура - в родния си град. Изразяваше възхищението си от видяното и те питаха: "А вие знаете ли неговия паметник на Петър?" И се учудваха, че ти харесва. Свикнали са с класиката на Фалконе. Всеизвестен е паметникът, отдавна е символ на града - връз голям камък, уверено държащ юздите на коня си, Петър сочи с могъща десница бъдещето на Русия. Богатир! При Шемякин императорът е седнал на обикновен стол-престол. Хер Петер е с малка плешива главичка, с разпълзели се паяковидни пръсти и с дълги крачка.
Истинският е отдавна в гроба. И още по-малко е приличал на представения от Фалконе. Просто няма нужда от повторения и това е... Друг прочит е! Ироничен, да кажем, снижаващ... От което градът не губи. Той продължава да е величествен, но не толкова помпозен. * Блаженият Августин в "Изповеди": "Аз още не съм любил, но любовта ми харесва. Обичайки любовта, аз търсех предмета на любовта." И Багряна пише нещо подобно: "Аз обичам самата любов." А ти? Обичал ли си, обичаше ли, обичаш ли... Защо измисляш биография на тъмните си чувства?
* Хлебников разсъждава за "свободата от дадения свят, която създава печатната грешка". Словесното многообразие се дължи на погрешно запомнени и изговорени думи, които се оказват, ако не по-добри, поне толкова изразителни и необходими, колкото вече съществуващите. Както и човешкото многообразие, впрочем. Повечето от хората са създадени по погрешка. С това не казваш нищо лошо - просто погрешната комбинация те е създала такъв, какъвто си.
* "На Василевския остров аз искам да умра".
Държа се като поет и интелектуалец, показа, че пророчеството е работа на големите писатели от миналия век и на средните от този. Написал е:
* Пиесата "Мрамор" на Бродски. "Във втория век след нашата ера" Тиберий възражда римските имена, названия, обичаи, закони. Той осъжда не по повод, а превантивно - затваря мъже след 30-35-годишна възраст, които вече имат семейства. Избира ги компютър и то така, че в рода им да не е имало затворници. Двамата герои Публий и Тулий са в луксозни килии, хранят ги добре, разполагат с телевизия и книги. Тулий се радва, че е там - може да се занимава с изучаването на класическата поезия, да размишлява върху величието на идеята на Тиберий, който отменя летоброенето. Покорено е пространството,"нужникът се различава от Персия само по своите размери." Тулий възприема затварянето си като почетно служене, като граждански дълг. Публий не разбира идеята за сливане с времето. Той приема аргументите в полза на затворническата кула, но инстинктивно й се противи. Накрая Тулий избягва, но иска да заспи завинаги. Той се превръща в мумия, в статуя. В мрамор. Защо си припомняш по този повод Ницше: "Щастието и историята рядко съвпадат"? * Бродски е написал поразяващите с кротката си мъдрост стихове:
Когато препрочиташ Нобеловата му реч, винаги си припомняш:
А в завещанието си е пожелал да бъде погребан във Венеция. Не в Северната, а в истинската. Не поискал да умира на Василевския остров. * Йосиф? Бродски!
* Андрей Бели:
Толкова е ужасно и верно, че няма нужда от коментар. * Сталин не е нито продукт на грузинския характер, нито характер на болшевик-революционер. Той е характер на Достоевски. Излязъл е от романите му. Няколко истории:
* Персонаж на Достоевски, но по-голям от всичките му маниакални негодяи.
Да си припомним какво казваше Шигалев: "Аз започвам от абсолютната свобода, за да достигна до пълното робство." * Негодяите не трябва да се оправдават - да ги оправдава Бог. Но Пушкин намира начин да ги оправдае. Той е удивително добър и към тях. Може би в това се състои неговата "всемирна отзивчивост", за която говори Достоевски.
Той е и възбуден, и злобен, и завистлив, но облича всичко това в теоретически разсъждения. Моцарт няма право на съществуване, защото отрича изкуството, защото е лекомислен, защото не твори според правилата.
Така литературните изследователи убиват творците, които не потвърждават тезите им. Разчекват ги на гинекологичния си стол и измъкват от тях това, което творците не са пожелали да родят.
* Стара епиграма: "Свежим воздухом дыши без особенных претензий. Если глуп, то не пиши! И особенно рецензий." И престанаха да пишат рецензии (особено у нас). Сега пишат (предимно дамичките!) дълги-предълги статии.
* И пак за Салиери, който според поета искал да провери хармонията чрез алгебрата. Във Филхармонията свирят неговия "Реквием". Необичайно талантлива музика. След това изпълняват Моцартовия "Реквием". Най-обичайна гениалност! *
Дразниш се - Пушкин, та Пушкин... И отваряш книгите му с лошо чувство. Ала той винаги изненадва. Като в "Борис Годунов" - "И мальчики кровавые в глазах." Всеки сюрреалист би му подал ръка за образа. Не си сюрреалист и с осемте си ръце му ръкопляскаш. * Пушкин не е само автор на "Красуйся, град Петров..." От него начева и традицията на критическото отношение към Северната Палмира - идват Гогол, Лермонтов, Аполон Григориев... А епиграфът към "Улични впечатления" на Некрасов "Что за славная столица/ Развеселый Петербург" е обозначен като "лакейска песен".
Как са писали за Петровото създание Достоевски, Гаршин, Куприн, Мережковски, Бели, Блок... От тях твърде лесно можеш да съставиш многотомна "антипетербургска" антология. Но най-страшни са проклятията на Зинаида Гипиус:
Тръпки те побиват от подобни пророчества. А една млада поетеса създава простия каламбур: "Город стонет. Сто - "Нет!" Но след сто и първото "Не!", може би, някой ден, все пак... Градът, който има силата да казва "Не!" на илюзиите, на очакванията
и амбициите ни; Той може да стане и твой. Няма да го заслужиш като завоевател, защо да не го заслужиш като победен?! * "Тя кокетничела с господаря, после с Дантес. Прококетничила живота на своя гениален мъж."Така пише за Наталия Николаевна един автор - Губер. А Нина Берберова утвърждава: "След публикуването на Хекерновия архив най-накрая стана известно, че Наталия Николаевна не го е обичала, а е обичала Дантес. /.../ Пушкин завършва живота си заради жена, неразбирайки какво е жената, а той ли не е знаел какво е! Татяна Ларина жестоко му отмъстила."
Толкова ли е трудно да се разбере - жената е по-свободна от мъжа. Мъжът е роб. По-рядко на любовта си, винаги - на честта си. А Н. Н. заслужава любовта ни. По простата причина, че я обичал Александър Сергеевич. Какво особено има в това, че е "прококетничила живота на своя гениален мъж"?! Обикновена женска работа! Но смъртта му (и тук е разликата с нашите литературни дамички) не е прококетничила. Просто е преживяла живота си като Ланская, съпруга на добрия генерал Ланской. В имението му, което се намира близо до Чьорная речка. * Опитвал се да й чете стиховете си. Безпокоял се, че не й харесват. - Четете, четете - аз не слушам! Той бил "огончарован", а тя не подозирала какво е да си Пушкина. *
Не казваш, че да си Пушкина е нещо кой знае какво. (Твой приятел: "Да си жена на поет не е съдба, а непрестижна професия!") През септември 1830 Пушкин пристига в Болдино. Надявал се бързо да се оправи със стопанството си, а се задържал цели три месеца. И на 9 септември (каква неприлична дата!) пише на Наталито: "Моя скъпа, моя мила Наталия Николаевна, коленича пред вас /.../ В нашата околия върлува cholera morbus (доста миличка особа). И тя може би ще ме задържи още двадесетина дни! /.../ Простете ми и знайте, че съм щастлив само когато съм заедно с вас." Същия ден Пушкин пише на приятеля си Плетньов:"Не можеш да си представиш колко хубаво е да избягаш от съпругата си, пък да седнеш да пишеш стихове /.../ Жената връзва езика и ръцете по-яко от цензора Щеглов /.../ Ах, мили мой! Каква прелест е тукашното село! /.../ Пиши си вкъщи колкото си искаш, никой няма да ти попречи. Ще видиш как ще ти приготвя всякакви неща - и проза, и стихове."
* Трябва ли да упрекваме поетите за това, че не създават изкуство, "достъпно за масите"? За това, че не изпълняват своя велик дълг - "да съгряват любов към добродетелите и да разпалват ненавист към порока"?!Цитатът е от милия добродетелен княз Вяземски. А палавият Пушкин му опонира: "Ни най-малко. Поезията е по-високо от нравствеността. Или в краен случай - тя е съвършено различно нещо." * "Съвършено различно нещо" е поезията - тя не е естетическо приложение към катехизиса на "филаретовците".
Ето случая със стиховете на Пушкин:
А другарят митрополит Филарет поправя лекомислените стихове така: "Не напразно, не случайно от Бог животът ми е даден."
Те винаги искат от поезията нещо услаждащо. Да облекчава живота. Петербург подсказва, че на живота трябва да се гледа храбро, без особени илюзии. И весело, естествено... *
* Зошченко е неприятно откровен: "Животът, според нищожния ми поглед, е устроен по-просто, по-обидно и не за интелигентните." Измислил е и такова едно диалогче: - Вася, как мислите, за какво пее този славей? - Да плюска иска - затова пее! Ех, Васки, Васки - за вас славеят винаги ще се остане несполучила граблива птица...
* По повод "Фантазиите на Фарятиев" (позната по постановките си и у нас) един критик пише: "Главният герой живее в света на фантазиите, на мечтите. Впрочем, така през 1979 година живееше мнозинството от съветските хора, а със суровата реалност ни предстоеше да се сблъскаме десет години по-късно."
* Борис Чичибабин. Достоен поет! Написал е:"Всички жени са за миг. Ти единствено си за вечно". Добро оправдание за пред съпруга. И ведър оптимизъм в тези стихове:
Как го беше казал Некрасов: "Сейте доброто, разумното, вечното"... * Клод Естебан:"Време е поезията да се спаси от теоретиците и терористите, които й се противопоставят."
Отвратителна е самодоволната бездуховност зад смокиновия лист на безжизнената фразеология, наизустена с папагалско усърдие.
Елементарни аритметически действия с претенции за висша математика. * И пак Достоевски. "Светът ли да се провали, или аз да си пия чая? Вие ми подайте чая, а светът да прави каквото си ще!"
* Тютчев е написал популярните стихове, че не можеш да разбереш Русия единствено с ума си, тоест рационално, че в Русия може само да се вярва. Ефектни стихове, но те могат да бъдат използвани (и са!) за манипулации от всякакъв сорт.
Вероятно по-продуктивно ще е да се види формирането на руския, а и на имперския дух в историко-психологически аспект. Тогава дори едностранчивото съждение на Согрин - "Хилядолетната история на Русия е история на авторитарно-патриархалната менталност" - ще ни накара да се замислим върху произхода на множество вчерашни и съвременни явления. Включително и върху трудностите за изграждане на общество от отворен тип, общество, в което индивидът ще значи много повече, отколкото е бил досега, без да се погубят добродетелите на "съборността". По тези въпроси най-светлите руски умове напрегнато са мислили. Херцен например казва, че цялата сложност на бъдещото развитие е в това, как да се осъзнае светостта на правата на личността, без да се разбие обществото на атоми.
* Някои от днешните руски мислители и известни политически немислители отделят огромна енергия за изобретяване на нова "руска идея". На пръв поглед - нищо особено, нищо ново, нищо страшно... Ала за теб това е опит (съзнателен или не!) за завръщане в пределите на закритото общество, опит за оспорване на индивидуалните основания и свободи. В този смисъл може би ще е добре да се вслушаме в един от теоретиците на откритото общество - Попър:
Бихме могли да спорим с Попър. И все пак нахлузването на хамута на общата идея - каквато и да е тя - върху всички глави е равнозначно на обезглавяване. * Вяземски:
Удивително синтетичен образ на огромното блато, в което затъват времето и пространството... И сложил длан над очите си - сякаш козируваш на Русия - гледаш, гледаш...
*
*
Не е знаел нашето: "Живите затварят очите на мъртвите, мъртвите отварят очите на живите." Но се е досещал. И е написал: "Когато се гледаме, два различни свята се отразяват в зениците ни." Ученият простичко е изразил радостта от съ-битието, наречено общуване.
*
Младите не искат и да знаят за това, но Булат Окуджава не е умрял, докато в нашето съзнание звучат песните му. А ето какви предсмъртни негови стихове прочете в руския печат:
* И все пак Окуджава ти е по-скъп с тихите си лирични песни. С "А все таки жаль, что нельзя с Александром Сергеевичем поужинат в "Яр" заскочит хоть на четверт часа"... С последния тролейбус, който събира претърпелите крушение... С песничката за Висоцки, в която летят двата щъркела... С трите медицински сестри - Вяра, Надежда, Любов... И онази: "Надежды маленький оркестрик..." Тя звучи в теб така:
* Атина е излязла от главата на Зевс, градът - от главата на императора. Вероятно затова в Петербург има толкова изображения на античната богиня. Младият град се стреми да създаде нови митове за мъдростта и красотата си, да подчертае своята необичайна северна божественост. Така си говорехте с биолога и поета Миша Молитвин, когато разглеждахте облачно белия горелеф, извисен над небесно синьото Нахимовско училище. Решихте, че там е представена Атина, приличаща на Екатерина Велика. Тя увенчава символа на младостта, на чийто щит е изобразен вездесъщият Петър. Творението е допълнено с ясна символика - лира, палитра, книги, свитъци... Последните ти припомнят стиховете на Кирил Кадийски: "Италианци, немци и холандци с рола хартия преминават. И всяка е далекоглед, през който бъдещето приближава." Мислено благодариш на далечния приятел. Победоносната дева е изобразена и на горелефа над централната кула на Адмиралтейството. Там тя е зад Петър, получаващ символичния тризъбец от Посейдон. Влюбеният в морето ще има одисеевска съдба и Атина винаги ще го подкрепя в странстванията му. А на източната врата на Адмиралтейството добротворящата дарява занаятчиите и художниците. Колко ценен е за нея стремежът към съзидание. Централна фигура е Атина и в релефа над входа на Летния дворец на Петър. Тук тя е стеснена от усложнената хералдика на гордото величие - оръдия, знамена, щандарти, амурчета, поддържащи короната. Това вече не е лъчезарната богиня, а суровата всепобеждаваща римска Минерва.
Недостъпно висока и почти невидима е тя в скулптурните изображения на Етнографския музей, над Конногвардейския манеж, над Публичната библиотека. Толкова недостъпно висока, че тъжно разбираш - отминал е Златният век, когато хората са били братя, когато мъдростта е била сред агората. И все пак най-скъпи са ти близките до теб, несъвършения, Атини. Тази от Кухненския корпус на Елагин остров, да кажем. В лявата си ръка тя държи парче от копие, плащът прикрива стройните й форми. Изглежда материалът, от който е направена, не е качествен и пръстите на богинята са оронени. Сякаш стъпалата й са стопени от дългите пътешествия по грешната ни земя.
Изящно склонена глава, въздушно копие, мъдър бухал в нозете й. И онази тайнствена усмивка, по която не можеш да разчетеш обещание.
Най-стари и най-известни са Атините пред вратата на Петропавловската крепост. Несложна е тяхната удвоена символика. Атина Палада (Воюващата) е в бойното си облекло. На шлема й - саламандърът: водата няма да го потопи, огънят няма да го изгори. Маската на Горгона Медуза напомня за подвизите на любимеца Персей. Не вкаменява ли тя в последни жестове несполучливата страст да повторим неповторимото? А за Атина Полиада (Градозащитничката) всеки екскурзовод ще ви каже, че се оглежда в огледалцето, насочено към Нева - не се ли задават вражески кораби?!
И ти виждаш Атина Полиада като тъжна, изоставена, измамена в сънищата си Ариадна. Тезей е избягал отдавна - възпълната, застаряваща жена се оглежда с горчиво стиснати устни в огледалцето си. То едва ли ще й каже, че е най-красивата на света. И напразно ръката й се вкопчва в мъдрата змия.
Около Петровските врата се стълпяват група американци. Светкавиците на фотоапаратите им плющят по скулптурите на Доменико Трезини. Гърлените смехове заглушават гласа на преводачката. Приличат на веселата свита на Дионис, оженил се за изоставената Ариадна.
* Има традиция, която възпитава чувството за вина. Това е християнската, да кажем. Литературната традиция! Има и традиция, която възпитава културата на обидите. Това е политическата традиция. (Интересно как никой политик не се чувства виновен. Не би бил политик - ясно е!) * Натан Ейделман смята, че в Русия е налице "тотално преимущество на "аз смятам" над "а вие как мислите?" Не си убеден в това - дори мислиш, че у източноправославния славянин все още не е събудена индивидуалната енергия.
Кои са индивидуалности, личности? Тези, които приемат като задължително условие "напрежението на цивилизацията"в откритото общество. Явно е, че отново се опираш на Попър - "Ние сме длъжни да приемем това напрежение като заплащане за всяко наше придвижване в знанието, в разумността, в сътрудничеството и взаимопомощта, а следователно - и за нашите шансове за оживяване. Това е цената, която ние сме длъжни да заплатим, за да бъдем хора." Подобно "заплащане" не ни заплашва да се превърнем в роби на животния егоизъм. * Бердяев гордо отбелязва, че не пишел "за нещо", а "нещо". Основателна гордост! Е, не е Моисей, но... Но е очевидно, че писанията му струват много повече от твоите, които са "за нещо".
Ето какво казва по сходен повод един евреин: "Бог не е поискал от мен да бъда Моисей. Той е поискал да бъда Зуся."
Щом Бог е поискал нещо чрез Бердяев и Зуся, вероятно иска нещо и чрез тебе. *
Да прощава Фьодор Михайлович, именно ако няма Бог, не е позволено почти нищо. Няма кой да те оправдае, няма кому да се надяваш на спасение... И после - убивали ли са в името на Бога, както в името на безбожието...
Борхес: "Светът е толкова странен, че Бог също е възможен." Друг един съжалява Бога - било му навярно скучно, защото не можел да свири на саксофон. Унгарецът Естерхази. Левчев пък има стихотворение, в което казва, че ще остави на пътеката копривата, отскубнатата от бащиния гроб: "Да си свари чорбица Бог. За него кой се грижи..."
*
За да си необходим на другите, в една или друга степен загубваш собствената си свобода. Но ако пожелаеш да се освободиш от тях, какво си ти?! Ти си другият, а не можеш да бъдеш другият, без да си по някакъв начин в него. Необходимостта ти е в доброволно приетото робство. Робство без робовладелец. Добре ли е това?! Изглежда добре... А какво е лошото? Лошото е, че горните разсъждения произтичат от красивата мисъл на Цезар: "Моята свобода е в моята необходимост." Кому е бил необходим въпросният другар? Може би на комсомолците Брут и Касий! * "Мне вчера дали свободу. Что я с ней делать буду?" - Висоцки. "Не готов я к свободу" - Владимир Корнилов.
* Тя не е осъзната необходимост, а преодоляване на необходимостта. Гьоте е бил против нея - особено е бил против свободата на печата. Според него тя раждала посредствеността. Без юзди опозицията ставала плоска. "Няма нищо по-лошо от дейното невежество. Невероятно е мъдростта да стане всеобща." Значи ли това, че е невероятно свободата да стане всеобщо притежание?
Свободата не раздава милиони, разбира се, тя е усещане за милионност на възможностите, за тяхната ценност... * Александър Городницки - съвременен руски бард. Поостарял и тъжен. Има у него такива стихове:
На наивните претенции - Москва е Третият Рим, а четвърти не може да има; на вечните илюзии на руснаците, че могат да установят справедливостта, Городницки отговаря така:
Има неща, които синът може да си позволи да каже на майката, но е гнусно друг да ги каже за майка му. * Манделщам:
* Злободневността озлобява тънкия ценител на поезията, но понякога и в известна степен е необходима. Поетът има право на злоба, изказана непосредствено и с точно обозначаване на повода и обектите й. Както и задължението да не се възползва често от това право, за да не се превърне в оратор на тълпата. * - Стига превземки, казваше един приятел - да застанем на трезви позиции и да продължим да пием...
* Теорията ставала материална сила, когато овладеела масите?! Може и така да е. Но на теб ти е по-близък Борис Стругацки: "Идеята, захвърлена сред масите, запазва чистотата си колкото девица, подхвърлена сред казашки полк." * Малко четат днес в Русия Салтиков-Шчедрин, а у нас никога не са го и чели много. Уви, днес е актуален. Особено песимистичните му "Житейски дреболии":
Може би: "Инцидентът да се счита несъстоял се", както постановява един от героите на този ужасен писател. * "Инцидентът да се счита несъстоял се." Това ти се ще да кажеш на всеки, призоваващ да се затворят страниците на историята. * В трамвая: "Страх потеряли, а совесть не приобрели". Баба ти казваше: "Срамота и грехота!".
* Ахмадулина:
Не приемаш казаното от един критик за нея, че се вдъхновява най-вече от отсъствието на вдъхновение и охотно пише по този повод. Но и така да е - Ахмадулина е омагьосващо красива поетеса. Последната Снежанка на руската лирическа класика. Принцът, естествено, отсъства. * Възнесенски - затлъстял от самовъзвеличаване Буда! Не го обичаш това нахакано човече, но признаваш, че е казал точно - "Стиховете не се пишат. Те се случват." Казал е и това:
Ужасничко! Отнася се и за обществената, и за индивидуалната история. * В града с толкова паметници и плочи на Ленин не откриваш почти нищо, което да говори за оглавилия Февруарската революция. Керенски обичал да цитира завърналия се след въпросната революция болшевишки вожд, малко преди да организира още една - Октомврийската: "Това е най-свободната страна на света". (Очевидно адашът ти е решил да направи най-свободната страна още по-свободна!) Същият този Керенски винаги се радвал на успехите на Русия. Какво че била СССР?! Дори в края на войната с Германия написал писмо до Сталин. Зарадвал се и на съветската атомна бомба: "Всичко хубаво, което става в Русия, е хубаво и за целия свят." А когато малко преди смъртта си бил настанен в клиника за аборти, се ужасил - щели да пишат, че бившият руски премиер умрял в такова непочтено място. Заради Русия се ужасил. Погребали го в гробището за хора с неопределено вероизповедание. Казват, че стиховете, които пишел, били хубави. Не си ги чел. Любовни стихове - Керенски често повтарял, че подобно на Тютчев разбрал какво е истинска любов, когато станал на 80 години.
*
* Когато беше млад, твърдо вярваше, че за да съществува нещо, то трябва да е поетически назовано. В това виждаше и предназначението на словото - да изтръгва неназованото от зоната на мрака. А сега? Сега вече знаеш, че има и неназовимо!
Много важно дали ще признаеш, или не! (Още Горгий твърди: нищо не съществува; ако съществува, не може да се опознае; а ако все пак бъде опознато, не може да се изрази чрез думи.)
* Почтеният Пол Валери: "Стихотворението е факт на интелекта."
Може би е факт за фалирането на автора му като нормална обществена единица... * Смешно е, когато държавници, политици, военни се изживяват като автори. Генерал Краснов се предава на червените и приема победителите. Часовоят му посреща пратениците - "Стой. Кой е?". "Пратеници на главнокомандващия Троцки!". "Познавам само един главнокомандващ - генерал Краснов!" - отговаря часовоят. А нашият пишман-генерал възкликва: "Каква прекрасна сцена за моя бъдещ роман!" Смешно - армията му пропада, той си мисли за творчество. Но пък е страшно, когато поетите се изживяват като държавници и политици - поетът Сталин, да речем. Или поетът Мао... * В Царско село. Миниатюрното китайско градче блести сред синия от студа сняг. Южно едно такова, лъскаво като азиатска усмивка. Загадъчно като съня на мъдреца Чжуан-цзи.
Недоумяваш - сънуват ли те, ти ли сънуваш? Във всеки случай - нека този сън продължи още малко. * Пак за китайци - пред езерото на Царско село, където някога опитал да се удави смешният и прекрасен Кюхелбекер. (Пушкин го обичал, макар че се гаврел с него: "Вилгельм, прочти свои стихи, чтоб мне уснуть скорее."; "Мне стало кюхельбекерно и тошно.") Но за китайците, а не за дългия декабрист, угаснал близо до Китай:
Дотук добре, както казал падащият от двадесетия етаж, когато достигнал до осмия. Но никак не е ясен финалът на тази история:
* Във фолклора и в литературата има множество сюжети за тримата братя. Но и за трите сестри. Вземам най-ярките случаи:
Как ли би се възприела пиеса, съставена от творбите на Шекспир и Чехов? Това си мислеше, след като гледа в "Приютът на комедианта" спектакъла "Веселичкото гробище", направен по Чехов, Аверченко, Зошченко. И си го припомни, когато в Театъра на Владимир Малищицки видя "Евангелие по Ерофеев" - върху основата на гениалния "Москва-Петушки" на Венедикт Ерофеев. * Четеш Лев Шестов в български превод. Има досто правописни грешки. Но една от тях не дразни - "безнадеждност" е изписана "безднадеждност". Бездна?!
* Кюхелбекерно ти е днес... Четеш стиховете на Манделщам: "В Петербурге жить, словно спать в гробу."
Затова пък си е имал Надежда Яковлевна, която от любов към мъжа си е омаскарила в мемоарите си всички негови съвременници. Особено не прощава на най-даровитите и честните сред тях. Не им прощава, че са останали живи.
* Обичаш да ходиш в "Скитащото куче". Днес прочутото кабаре на футуристите не съществува, но там е малката галерийка на приятеля Суворин. Прави изложби, поетични рецитали, срещи. Надява се да възобнови дейността на "Кучето". Макар че днешните автори и още повече днешната публика не са настроени скандално. И с удоволствие четеш за някогашните епатажи на футуристите. Припомняш си думите на Шкловски: "Футуристите не трябва да се сърдят, че публиката негодува. Това е поведение на крава, ухапана от бясно куче."
* Сред множеството "изми" - един съвършено непознат - а к о и т и з ъ м. Негов създател и единствен последовател е Николай Хориков. Роден е в рязанско село през 1899. В издаваните тогава в Рязан сборници участват Пастернак, Рюрик Ивнев, Иван Грузинов. Хориков идва в Петербург, но е недоволен от атмосферата - не била достатъчно скандална. И там създава своето "учение" - срещу половата любов. Акоитизмът е... Но да предоставим думата на Хориков:
И т.н., и т.н. След такива манифести е напълно разумно да се откликне, че при спазването им няма да има човечество. Хориков спокойно отвръщал:
И четял с меланхолична убеденост:
* Бедният Хориков... Нямал е самочувствие, за да възкликне: "Руската литература - това съм аз!" (Такава лекция на Едуард Лимонов чу в Педагогическия институт. Едичка не каза нищо по-интересно от заглавието на сказката си.) * Лидия Гинзбург цитира някой, който делял хората на зимни (не толкова ясно разбираеми) и летни (веднага ги виждаш) глупаци. И добавя, че има и тропически глупаци.
"Поетът е гол!" - най-приветственият и коленопреклонният вид признание. * Мариенхоф не е голям поет, но е с блестящи попадения. А прозата му (мемоарна и не съвсем) е удивително интересна. Какво изречение само:
Много пъти опитваше да го преведеш, предлагал си го и на специалисти - никога не се е получавало както е в оригинала: с ритъма, с образността му. Очевидно е удоволствието, с което е изписано това изречение.
* Евгений Замятин: "Бъдещето на руската литература е в нейното минало."
* Футуристичната столица е Москва, а не Петербург. Но в града на Нева се е подвизавал "егофутуристът" Игор Северянин. Ругаели футуристите, а към него се отнасяли с любопитство, зле прикриващо признанието им. "Я гений - Игорь Северянин!" Аплодирали го доброжелателно. Напомня Кузма Прутков. Сериозно твърди глупости и глупаво изговаря сериозности. Руши традиционните съдържания, но на езика не посяга. Не посяга така радикално на поетическия изказ, както правят това футуристите. (Той е футурист по неволя. По-скоро - по недоразумение.) Ясен е като остроумен куплетист:
Шутовщини - смешни, но не плашат! Плези се и публиката реагира. А го е било страх да захрачи смеещите се. С кървава храчка - като младия Маяковски. Скандализира публиката, но така, че тя да разбира, че я скандализират. Че играят с нея, а не че я карат да напусне играта. Публиката-тълпа в действителност не може да играе - тя е пошла, гнусна, бездарна... И каква неподражаема самовлюбеност. "Наоколо - талантливи страхливци и нагла бездарност."Измислило го е кучето. Който е против Северянин, ще бъде съден като бездарник, който е за - като страхливец. Няма изход - нещо като "параграф 22", преди да го измисли Хелър. * Естет бил. Северянин, тоест... Е, добре - естет е! Марина Цветаева: "Естетството е бездушие. Замяна на същността с белезите й. Естетите, преминавайки равнодушно покрай живите цветя, се възхищават от тях на гравюрата им. Естетството е разчет: да вземеш без страдание, даже страданието да превърнеш в наслада!... Не бъдете естет. Не обичайте цветовете с очите си, звуците с ушите си, устните с устните си - обичайте с цялата си душа. Естетът е мозъчен сладостратник. Петте му чувства са проводници не към душата, а към пустотата. "Вкусовото усещане" е на една крачка до гастрономията." * Безсмислието на гастрономията е очевидно в една история - смешна и трагична - за Северянин. Приятел го убеждава да се завърне в родината, а великият го въвежда в естонския си зимник - сред изобилие от колбаси и бутове. Въпрос: "Може ли всичко това да ми даде родината?" След месец върху спретнатата къщичка на естета пада бомба и всичко изгаря. Ананасите в шампанско са пошлост, не - подлост, когато проблем е къшеят хляб. * В шестия афоризъм на "Отвъд доброто и злото" Ницше твърди, че всяка философия е своего рода мемоари и неволни признания на философа. Тоест - всяка философия е субективна и поетична. Дали наистина е така? Не знаеш! Но подозираш, че всеки размисъл за преживяното изтръгва у нас нови и нови признания, които се стремят (някак спонтанно, от само себе си) да изкристализират във възможно най-поетична форма. И ето - един млад човек, изучаващ философия в Марбург, е отблъснат от жената, която обича. Обикновена история, предадена така:
Озовали сме се в "свят, където още не е изсъхнала росата от първосътворението", както би се изразил Херцен. В свят, където "под надмирными жизни дверьми, Как равный, читаешь свое описанье!" - Пастернак.
Родил се е отново, създал е нов свят, чете с изумление страстното си писание. * Една от любимите истории на Репин. Иля Ефимович поискал да направи портрет на Хлебников. А нашето момче отговорило: "Давид вече ме нарисува." След пауза - "Във формата на триъгълник." И след още по-дълга пауза: "Но мисля, че не си приличам много." Великият умирал от смях, когато разказвал случката. Струвало му се, че тя пределно ясно показвала шарлатанията на авангардистите. Репин се смее, но изобщо не подозира, че Хлебников наистина дълго е мислил прилича ли си с въпросния триъгълник на Бурлюк, преди да установи, че не си прилича. По-бързо би могъл да стигне до решението си върху основата на евентуалния реалистичен портрет на Репин.
Като всеки правоверен реалист, Репин не приема голямата аберация от видимото. Допуска, че има невидимо, разбира се, но се опитва да го установи чрез материала на видимото. И достига до шаблона. А иначе триъгълникът също може да е бездарен. Както са бездарни повечето авангардисти и почти всички постмодернисти. * От прозорците на аудиторията, в която тече научна конференция по сравнително литературознание, се вижда как тече Нева. Блести златният шлем на Исакиевската катедрала. Шлемовеецът Хектор, извисен над скръбната Андромаха - Нева?!
Високо, високо към Бога е устремена катедралата, а ниско под нея разбеснелият се ездач е пришпорил коня си. Несъвместими са смиреният порив към Горния Ерусалим и жаждата да се отвоюва Царството Божие тук - на земята; духовното и мирското; блестящото и мрачното... А Петербург ги е събрал в едно.
Момичето плаче, а ти любопитно наблюдаваш как в едната му сълза се свлича Исакий, а в другата препуска ездачът.
Свободата?! Заради нея декабристите извели покорните войничета на Сенатския площад. Почиташ ли декабристите? Не! Не! Не! Подозрително ти напомнят комсомолците, използвали историческия шанс да гътнат обезсилената партийна върхушка.
И какво... Видя се, че са и по-глупави, и по-корумпирани от старите "кадри". Николай Първи (викат му "Кървавия") не е позволил на "пестелятата" да установят своя по-кървава диктатура. (Това го е позволил адашът му - Николай II.)
Амбициозните строители на новия ред...? Всички тези неподкупни Робеспиери, "приятели на народа", ястреби на демокрацията...
Невидими оттук са голите мраморни Диоскури, укротили конете си пред Манежа. Безсмъртният Полукс не е могъл да заживее на Олимп без смъртния си брат Кастор и е разделил с него божествения дар на вечността. Декабристите се разбягали, фамозните френски, руски и всякакъв друг род революционери с нарастващо озлобление са се разпращали на ешафодите и в Гвиана, на разстрел и в Сибир... (Бащите и децата на революцията се самоизлапват!)
... "Англетер", където пролетният Серьожа пише последното си стихотворение с кипналия сок на кръвта си... (Верният футурист Маяковски се изгаврил - "Ако в хотела имаше мастилница, изходът щеше ли да е друг?". Не знаел още, че и в неговите вени тече червеното мастило, с което ще се опита да поправи гениалните грешки на стиховете си.)
Слава богу - идва редът да си прочетеш докладчето, изпъстрено с цитирани авторитети. Суровата научна реалност. Реалността на суровата научност. И най-сетне казваш нещо умно: "Онтофилогенетични и екзистенциални аспекти на руското и българското постмодернистко писмо в светлината на деридарианския "диферанс". Чуват сакралното заклинание "диферанс" и кимат с разбиране, загледани през прозорците. *
* Пишат, че през 1717 година в Париж Петър I възкликнал пред гроба на Ришельо: "О, велики министре, бих ти дал половината от царството си, за да се науча как да управлявам другата половина."
И след още осемдесет години техните демократични потомци отдадоха цялата Русия, без да се научат да управляват. Но да грабят знаят отдавна, ах, как знаят! Още Фонвизин отбелязва ситуацията: "Който може - граби, който не може - краде..." * Петър Първи се е родил на 30 май 1672 - деня на Исаакий Далматински. Затова не е странно, че една от първите църкви сред чухонските блата е посветена на този византийски светец. Била мъничка - скоро я разрушили. Наченали нова, фундаментът се оказал неустойчив и тя рухнала. Екатерина Втора започнала да строи огромна мраморна църква, посветена на все същия Исаакий. Не успяла да я види завършена. Павел Първи се разпоредил още неизползваният мрамор да се изземе за строителството на Михайловския дворец, а църквата да се довърши с тухли. Асоциацията се натрапвала - след класическия век на Екатерина идвало времето на тухлените казарми. Намесил се фолклорът и постулирал:
На Павката не му било съдено да се разгърне. Благочестивият му син Александър много искал да стане Първи, приближените бързо разгадали мечтите на престолонаследника. Старият император получил апоплектичен удар (от заговорниците, сред които блестели бившите екатеринински фаворити Орлови) - да живее новият Александър I... Същият възложил на знаменития Монферан да построи импозантен храм на Исаакий. Започнало се с разрушаване на вече направеното. Фолклорът не останал безучастен и с два стиха изобразил три царствания:
Монферан строил дълго. Толкова дълго, че се заговорило - не искал да завърши, защото му предрекли, че скоро след това ще умре. Така и станало. При откриването на Исаакиевската катедрала Николай Първи видял, че архитектът си е пуснал мустаци, което не било позволено на хора от строителната гилдия. Наругал го по войнишки откровено, създателят на чудото се върнал покрусен у дома и не след дълго се възвисил над създанието си. Отблизо Исаакиевската катедрала е потискаща (Александър Геров за Айфеловата кула: "Отблизо е ужасна!"). От ротондата на покрива й се открива разноликият пейзаж на Санкт-Петербург, а гледана откъм университета, моста на лейтенант Шмид или от Заешкия остров е прекрасна. И онази вълнуваща, винаги изненадваща близост между Катедралата и Конника... *
* Никита Богословски:"Всички разбраха: не трябва да се живее така, както през изминалите 80 години. И започнаха да живеят още по-лошо."
* А ето как е разсъждавал през 1891 година Константин Леонтиев: "Русия не може да не мине през социализма, но това не е цялата беда. Цялата ще се прояви при изхода на Русия от социализма." Тежко, ужасяващо е да бъдеш свидетел на това, как се излиза от една пещера, за да се влезе в друга. Знаеш, че ще се възрази - болшевиките, гражданската война, сталинските лагери, психушките за другомислещите и пр. Но познаването на ужасите от миналото не отменя ужаса на настоящето. * Беше написал това, имайки предвид себе си, после го посвети на петербургския поет и преводач Иля Фоняков. Той пък взе, че се обиди. Не заради града - заради себе си.
* Константин Олимпов - син на поета К. М. Фофанов. Прочел през 1910 във вестника думата "футурист" - говорело се за италианците. Харесало му. "Игор Северянин пише отдавна, аз също... Никой не ни обръща внимание, трябва да пробваме с нещо по-различно." Отива при баща си: - Решихме да основем вселенска школа. Ти ще си предшественикът! - В никакъв случай, в никакъв случай. Тъкмо започнаха да ме печатат в "Ново време" - ще ме изхвърлят. Когато умра, правете каквото искате. Любящият син послушал баща си. Вселенският егофутуризъм закъснял с две години, бил деклариран през 1912 - след смъртта на Фофанов. * Пастернак казва за метафората, че е скоропис на духа. А ти си отбелязал в тефтерчето:
Кой знае защо Марин Балтов поиска да бъде - "а цигански пирон в устата"... * Розанов дели писателите на значителни и незначителни.
* Съвременните екскурзоводи обичат да разправят историята за оня, който се нахвърлил с нож срещу картината на Репин "Иван Грозни убива сина си". И да възклицават трогателно за силата на реалистичното изкуство, за майсторството на художника и пр. А историята е далеч по-простичка. Срещу картината се нахвърлил един нещастен, смахнат човечец - някой си Балашов. По този повод Максимилиян Волошин, който заедно с повечето от някогашните млади е отричал передвижниците, обяснил:"Новото изкуство не върви по пътя на Балашов. То не унищожава старото, а го обезценява." * Александър Бенуа: "Недоумението пред кубизма напомня недоумението на последните римляни пред стихийно възникващата византийска култура."
Нито едните, нито другите - ние отвикнахме да недоумяваме. Но не защото всичко ни е ясно, а защото всичко ни е безразлично. * "Моята специалност е да не разбирам",казва Шкловски и веднага разбираш, че подобен литературоведски възглед ще предложи ново разбиране.
Затова Гадамер препоръчва на изследователя позицията на вечен дебютант. А на поета няма и защо да се препоръчва. Той изобретява нови дебюти.
Нищо, че си в положение цуг-цванг - каквото и да изиграеш, ще е грешно: вечният шах продължава. Не могат да те откъснат от него до онзи, решаващия мат... Откъде тогава това четиристишие:
Озаглавил си го "Граматика на старостта"... * Цветовете са граници между предметите.
* Лятната градина. През зимата скриват прекрасните й беломраморни статуи в мрачни дървени ковчези. Остава единствено паметникът на добродушния гений Крилов. Около него винаги играят деца. Умилително е. Но си припомняш гадната епиграма:
* Брюлов... Същият, който е известен с оперетната картина "Последният ден на Помпей". Той има една "Ездачка", изцяло изградена върху контрастите: тъмен парк - светъл дом; черно куче - бяло куче, жена - дете. Самата ездачка е в бяло и безстрастна, а конят й - арабски и кипящ от страст. Пишат, че картината е апотеоз на частния живот - уютен, изискан, пълен с ритуалността и милите развлечения на богатото руско дворянство. Така да е... Но теб те интересува повече съдбата на изобразените. Ездачката е Амацилия, а малкото момиченце - Джована. Напевно-сладникави имена. Това са двете осиновени дъщери на любимата на Карл Брюлов - графиня Юлия Павловна Самойлова. Двадесет години тя е муза и ангел-хранител на художника. Когато я рисува, той е бил щастлив. Талантлив, влюбен, заобиколен от приятели. Чувства се всичко това в "Ездачка".
Брюлов се връща в студената Русия. Рисува огромни платна, които не мога да понасям. Жени се, развежда се, заболява и отива да умира в любимата Италия. Късните му работи са най-добри - страданието ги е нарисувало. Но я няма ликуващата, "направената" макар, радост на "Ездачка". А Юлия Павловна преживява Брюлов с 32 години. Пропиляла грамадното си състояние, умира в мизерия. Така е, когато си обичала художник. Мислиш за прекрасните й дъщери. Нищо не знаеш за тях. Освен че са умрели. И че имат потомци в Милано. Брюлов е живял 53 години: 1799-1852. Връстник на Пушкин. Имал е повече късмет от поета. Дали? * Реализмът намира - авангардът изнамира. Разликата не е граматическа, а принципна и от нея начеват колосални различия. Авангардистът не признава нито пачето перо на романтика, нито металния писец на реалиста. Не признава "естетическата зададеност" на материала. Всичко може и трябва да служи на новото изкуство!
Има такива стихове във "Везни" на Гео Милев. В тях художникът прилича на Шагал. Авангардът рисува с всичко - дори с летящите витебски крави. С летящите евреи... * Шокът е в основата на авангарда. Но неговото действие е кратко.
Обществото от своя страна нито желае, нито заслужава да бъде лекувано... * Прогнозите от времето на първите авангардистични изяви отдавна са рухнали. Те изглеждат смешни. За "Проклятие чрез смях" на Велимир Хлебников един рецензент пише, че "надминава пределния рекорд на безсмислицата". "Рекордът на безсмислицата" затова е и рекорд - за да бъде надминаван. Това, което е правило скандално впечатление вчера, сега изглежда нормално. (Нещо като в скока на височина - преди появата на Дик Фосбъри изглеждаше съвсем естествено - а как иначе!? - да се скача с лице към подлежащия на превземане обект. Изчерпаните възможности на този стил бяха сензационно зачеркнати със загърбването на летвата. Откриха се нови възможности за оттласкване от земята, за преодоляване на неумолимата гравитация.) Класически вече творби са предизвиквали трудно разбираем днес гняв. Пред тях са недоумявали. Защо ли? Ами свикнали сме с рибките в аквариума. А Хлебников на едно място продудва: "В тези страници подскача кит".
Хлебников създава "Рибният буквар" на руския поетически авангард. * Как смирено е помолил: "Не будьте к нам, люди, жестоки, Катоны немого глагола"... Чул е говорът на природата:
А ето какво е разчел:
И една последна молба:
* Якобсон за стиховете му: "Производство извън логическото оправдание." Империята на логиката е срината и думите общуват помежду си с първобитна радост, без салонна етикеция. Те се срещат за първи път и се удивляват една на друга, обичат се. Всеки опит да се имитира естествеността на подобни отношения е подозрителен. Не, не е подозрителен - робовладелски е. Завладяваш освободените думи и ги превръщаш в работен добитък. В изтощени хайванчета, привично теглещи ралото по изтощената земя. * А ето какво намери у този безхлебник:
Май не звучи никак актуално. В нашето време на безусловно преклонение пред пазарната икономика. Никак, никак не е актуално, а ти се иска да се запишеш в песенното войнство на витяза Велимир. * Там, където реализмът проявява темперамент, авангардът предизвиква суматоха. * Хлебников няма биография, а анекдотография... Можеш да приведеш десетки анекдотични спомени за него, но сега това не ти е интересно. Интересно е да си обяснеш какво са анекдотите.
Сградите от мрамор се заменят от бъчвата. В нея обитава Диоген, а не божествата. Анекдотите не се освещават в храма. Родина им е агората, профанното пространство на тържищата, неофициалното средновековно празненство.
Анекдотите посичат митовете на дръвника на обичайното, което никой не забелязва и не иска да забележи, защото противоречи на системата. И така - след всяко твърде дълго продължило и твърде сериозно средновековие агиографията на светеца се заменя от географията на страдалеца. Диоген, Сократ, скитащите жонгльори, скоморохите, Настрадиновците, Хитрите Петровци... Те нямат брой!
Биография имат светците, поетите - анекдоти. Не им подхожда иконичното осветление. * Руснаците обичат да повтарят - ние сме страна с непредвидимо минало. Вероятно е някаква местна трансформация на Шлегеловото:"Историкът е пророк, който предсказва миналото." Не виждаш нищо чудно в това - миналото не е нещо веднъж завинаги дадено. Оценката на всеки за неговата съвременност е по принцип анахронична. Ние сме съвременници на руския авангард, защото имаме мярката за него, която тогавашните хора не са могли да имат. Човекът от 20-те години в България твърдо е знаел, че Гео Милев е бездарник, ако изобщо е знаел за някакъв си Гео Милев. (Владимир Василев не се е различавал от този човек в оценката си. А критикът все пак се е занимавал с "текущия литературен процес".) * За безсилието на критиката. За нейната ненужност. По този повод са написани безброй страници. И пак по този повод си припомняш мисълта на нашумелия в днешна Русия критик Андрей Немзер: "Лошата литература е непобедима от критиката. За щастие - и добрата." * Пък живописта на авангардистите обвинявали, че е за ухото, а не за окото. Казвали за тях, че са художници, които трябвало много да говорят, за да станат понятни и ако не рисували картини, а само говорили, биха ги разбрали по-скоро. Точно това са твърдели през блажената 1908 в Русия. Какво да се прави - след като не са чували говора на картината, трябвало да им се обяснява на достъпен за тях език. Да им се превежда. Защото не са си давали труда да изучават езици...
Противопоставят му се нашият мързел, самодоволството ни... Знаем си всичко, всичко си разбираме - какво чак толкова има за разбиране... Което не разбираме, то е недостойно за вниманието ни. Не е изкуство. * Новото изкуство няма нужда от монотеисти, а от възприематели-езичници. * Пианистът Рубинщайн към Чайковски по повод Първия концерт: "Това никой никога няма да го свири." Тоест - гениално, но прекалено сложно! А тази седмица слуша концерта на Чайковски три пъти в изпълнение на различни и съвсем млади, едва ли не начинаещи музиканти. * Давид Бурлюк: "Когато Колумб открил Америка, над това не би трябвало да се смеят. Никой не е знаел какво ще даде Америка. Ние открихме новото изкуство. Рано е да се смеете."
Колумб не е търсил Америка, а Индия. Това се случва и с най-добрите мореплаватели: търсиш богатата Индия, откриваш бедната Америка.
* Доста четивен и остроумен писател - Сергей Довлатов. Анекдотичната писателска фигура на Ленинград - двуметров безработник, скандалджия, женкар, фиркач. Духва в Талин, а оттам в Щатите. Йосиф Бродски му помогнал, препоръчал го тук-таме. Станали приятели с Курт Вонегът. Пробил и добил слава. Най-продаваемият руски автор. Умира малко след като започват да го печатат и в родината му. Сега много му се радват. Младият професор Игор Сухих наскоро написа талантлива книга за него. А на Довлатов сякаш завижда Михаил Велер - също четивен, остроумен и пр. Той му е обявил състезание. От което никой няма да спечели.
И няма значение, че дълбоката литература по принцип не е толкова интересна или смешна. С което не отричаш правото на съществуване на талантливата четивна литература - от Апулей до Миша Велер. Нито пък ще реабилитираш пред себе си един от най-скучните дълбокомислени писатели - Томас Ман. Романите му... Предпочиташ есеистиката му. * Томас Ман има едно прекрасно есе - "Достоевски, но с мяра".
Но и не трябва да му се доверяваме във всичко. Ужасно е!
* Отново дълбокомисленият немец:"Колко е трудно да направиш от себе си това, за което си създаден и да достигнеш до това равнище на намеренията, свързани с тебе от Бога, даже ако тези намерения са твърде скромни."(Зуся?!) Добре казано, но твърде познато и нравоучително. Повече ти харесва друго от Томас Ман:
* В Чехова пиеса - "Прекрасен ден да се обесиш".
Ако не срещу нея самата, то поне против нас... * Експромт на "Невски", пред четирите фигури на Аничков мост, които изобразяват борбата на човека с коня - отначало животното се е изправило на двата си крака, едва не стъпква укротителя, онзи с мъка го удържа, а накрая го повежда спокойно. Народ, слънце - прекрасен ден...
Интересно чии са тези копита? Защо Тя да е с копита?!
Нимфите нахлузиха кози крака, бившите сатири станаха от плахи по-плахи. * Конят винаги е символизирал свободата. В песните Крали Марко на кон е вече робът, пренебрегнал забраната. Той е свободният човек, комуто народът дарува Шарколията. И как иначе - нашите юнаци трябва да са свободни. Като мощните богатири.
Хармоничното и бясно създание на Фалконе. ("А в сем коне какой огонь! Куда ты скачеш, гордый конь, И где опустишь ты копита?")
Безизразно майсторският кон на Николай I, изправен на задните си крака - как не говори нищо за императора и как напомня за декабристките шейни, возени от груби, дъхтящи на сибирска спареност животни.
Прикътаният под мистичната сянка на Инженерния замък равномерно стъпващ кон на Растрелли. Спокоен е яздещият Петър - властен, умен.
Ала не са ли много по-човечни от тях политналите към небесата коне, увенчали арките на Главния щаб, на Московската и Нарвската триумфални врати?
Схваща ти се врата от дълго взиране в благородно извисените символи на успеха. Един последен поглед към небето - не се ли спуска от там крилатият ти кон?
Усмихваш се на внезапно разпенилото се въображение и провлачваш изранените си от скитане копита по разлюляната от копнежи земна твърд. * Семиотиката е увличаща... И все пак - ние си разменяме знаци, но се изразяваме със слово. Поетическото слово не е обикновен знак, колкото и да се опитваме да го сведем до обикновеността. * Припомняш си простичката формула на Тинянов: "Поезията е езикът в неговата естетическа функция". Тя е естетизация на реалността. Естетизация не означава разхубавяване, гримиране на реалността, а по-скоро - отстраняването й, поставянето й в скоби. Най-точно ще е да се каже, че поезията е числителят, а реалността е под черта - в знаменателя. И още за поетическото слово. Според Тинянов то притежава "колебаещи се признаци". Изследователят твърди, че истинските стихове са тези, които ни заставят да се движим в нови семантични разрези. * Живеем в света на знаците, но не трябва да се осланяме прекалено на тях. В стремежа си да облекчават, те подчиняват. * Чехов казва за себе си, че е "автобиографофоб". Не желае да надничат в света му, да затлачват сътвореното с биографични подробности. Не е искал да бъде измежду пророците. Той дори за богоподобния Толстой се безпокои. И отронва: "Всички велики мъдреци са деспотични като генерали." Предпочитал е да бъде кърт на словото, а не мъдър бухал, който вещае истини. *
* В дневника си (29 ноември 1886) "генералът" от Ясна поляна отбелязва: "Тези дни една девойка ме запита (такъв познат фалшив въпрос!) какво да правя, за да съм полезна. И говорейки с нея, аз сам си изясних: великата мъка, от която страдат милиони, е не толкова в това, че хората живеят лошо, а в това, че живеят не по съвест, не според своята съвест. Хората вземат вместо своята съвест някоя друга (например Христовата - най-често) и очевидно нямайки сили да живеят според чуждата съвест, живеят не според нея и не според своята, и живеят без съвест. /.../ Най-необходимото за хората е да изработят и изяснят в себе си своя съвест, а след това и да живеят според нея, а не така, като всички - да изберат за своя съвест някоя съвсем чужда, недостъпна им, а после да живеят без съвест и да лъжат, лъжат, лъжат, за да имат вид на живеещи според избраната чужда съвест." Така че може би Чехов напразно е заподозрял Толстой. Но е в правото си да заподозре пророците. И носителите на идеи. Изобщо - той показва, че можеш да страдаш и от отсъствието на идеи, и от идеи. Затова деликатно отказва на Толстой правото да пророчества. А щом това право е отнето дори на Толстой, какво остава за другите... И Чехов пише: "тълпата мисли, че знае всичко и всичко разбира; и колкото по-глупава е, толкова по-широк й се струва собственият й хоризонт." Но и тук писателят не е едностранчив. Той се дразни от нихилистичното "Не!" - "охотно отричат всичко; за ленивия мозък е по-лесно да отрича, отколкото да утвърждава." И още Чехов казва:"Между "има Бог" и "няма Бог" лежи огромно пространство, което истинският мъдрец преминава изключително трудно." Не твърди, че той самият е истината и мъдростта, просто напомня, че между "Да" и "Не" няма пустота, а живот, проблеми. Затова се отказва да пророчества. Затова и се оттласква от Достоевски - "Хубаво, но твърде дълго и нескромно. Много претенции." Скептичен е и по отношение на възможностите да се узнае цялата истина, у човека са "прекалено недостатъчни ума и съвестта". Най-ясно ироничното отношение на Чехов към величието е илюстрирано в писмото до Олга Книпер, която на 3 ноември 1903 година му пише, че е "свръхчовек". Отговорът на болния Чехов: "Твой сверхчеловек, часто бегающий в сверхватерклозет." * Защо се въртиш около огледалото, което и без това няма да ти каже нищо утешително? "Огледалце, огледалце, кой е най-старият на света?"
* Манделщам говори сякаш за Вапцаров, но с обратен знак. "Крещящият индивидуализъм на Балмонт е неприятен. Това не е спокойният солипсизъм на Соловьов, който не оскърбява никого, а индивидуализъм за сметка на чуждото "аз". Забележете как обича Балмонт да зашеметява с преки и резки обръщения на "Ти": в тези случаи той прилича на лош хипнотизатор. "Ти" на Балмонт никога не намира адресата, лети встрани като стрела с прекалено натегната тетива."; "Поетът е свързан само с провиденциалния събеседник. Да бъде над своята епоха за него не е задължително." Вапцаровото "ти" не зашеметява, въпреки че доста често звучи рязко. И винаги намира адресата си. Поетът е в епохата си и точно това го прави съвременен. Защото миналото не старее. * Толкова време в Петербург - научи се дори да кимаш с глава не по български. След руското слово усвои и руската жестикулация. Но не и руския поглед. С думи и жестове можеш да се разбереш с чужденците, но не и с поглед. Всяка нация гледа по свой начин. Вероятно затова има непреводими автори. Непредставимо е преведен Ботев. Непредставимо е възприемането на неговия поглед от чужденец. Как японецът ще разбере"Балканът пее хайдушка песен". След дълго обяснение и нещо от рода на - "Фудзияма пее песента на самурая"... * Иля Бокщайн: "Щастието - това е да държиш в дланта си куклата на бившата си безличност."
* Летиш вътре в себе си. Прелетяваш се. Много е дълго и трудно. Евтушенко - позьорът, когото не обичаш, го е изплакал: "Поехать бы в себя, да дальняя дорога." * Нина Искренко: "смерть это белая бабочка ночью на столе."
* При всички случаи - стихотворението е повече от сумата на думите си.
Те се впускат в приключения, краят на които не е известен на пишещия. *
Срамувал си се от това, защото много от любимите ти автори го ценят. Не заради Сталин, който нарича самоубилия се "най-добрия поет на съветската епоха". След което започват да налагат - по думите на Пастернак, признаващ голямото значение на Маяковски - "като картофите по времето на Екатерина". Изразът е ядовит, но не много ясен - трябва да се знае, че Екатерина Велика със специален указ е заповядала да се сеят картофи в Русия. (Нещо като царевицата по времето на Хрушчов. Или като Елциновото ръководене с укази. Ех, Русийо, Русийо, какво ли още има да ти указват?!)
Без коментар. Жалиш Маяковски, макар че той би се ужасил от всяка съжаление.
Смятал се е за грамаден презокеански кораб, а бил лодчица, която вълните са понесли към жестокия гранитен бряг. *
Високопарно, както много негови неща. Той беше казал на Пастернак - "Вас ви интересува мълнията в небето, а мен - в ютията". Пак търсене на ефекти и игра на футуризъм. Възхищава се на неща, които просто трябва да се използват.
* Според Маяковски Пушкин е "весел стопанин на великия празник на бракосъчетанието мужду думите",а "на паметника му написали: за това, че "чувства добрые он лирой пробуждал." Същият този яростен Маяковски е написал в "Еще Петербург":
Нека днес е модно да се опровергава Маяковски, нека... Значи е жив и пречи. Пречат, разбира се - "и тихо барахтается в тине сердца глупая вобла воображения";"я 28 лет отращивал мозг не для обнюхивания, а для изобретения роз";"я одинок как последний глаз у идушего к слепым человека"... Пречат и стиховете за съветския паспорт, защото в тях има гордост. Страшно е, когато страданието и гордостта стават неудобни на хората. Тогава народът се превръща в население, което очаква варягите да му кажат как се гради царство или как се прави демокрация. Но да оставим това - тъжно е като победна песен. "Ко мне кто-то всадил нож и пошел от вражего тела с песнею!" "А сердце рвется к выстрелу, а горло бредит бритвою"...Този, който е написал това, няма да използва бръснача само за да си обръсне мустаките. * Изобщо - на поетите трябва да се вярва повече, отколкото обикновено смятат. Вярно - преувеличават. Но самата измислена от тях реалност ги заставя да живеят по нейните закони. И да умират по законите й. Да, да - поетите знаят кога трябва да умрат, за да не надживеят стиховете си.
* За Маяковски в спомените си Иван Бунин пише: "най-низкият, най-циничният и вреден слуга на съветското людоедство по отношение на литературното му възхваление и по този начин - силно въздействащ на съветската тълпа." Бунин се ужасява от грубостта и дързостта му. Казва как след едно свое четене поетът се обърнал към слушателите: "Желающие получить в морду благоволять становиться в очередь." И описва една негова картина - залепена на платното дървена лъжица. Надпис: "Парикмахер ушел в баню." * Точно така трябва да се говори на отълпените господа и другари, които искат от изкуството да услажда душиците им: - Бръснарят отиде на баня. Взимайте си, братлета, лъжичките и повече да ви няма тук! *
Наскоро прочетени стихове от поет с жестока биография - Николай Панченко:
И си припомняш думите на Хайне, че френският патриотизъм разширява сърцето, а немският го стеснява. Може едното или другото да е здравословно, но от славянския сърцето боли. * Умря Синявски. Известен под името Абрам Терц. Помнят го по-старите литератори от шумния някога процес срещу него и колегата му Даниел. Осъдиха ги, защото печатали зад граница без надлежното разрешение. Написал е една вълнуваща книга - "Разходки с Пушкин", която и досега се оспорва. Ето нещо от него: "Всяка истинска литература през новото време е най-често отстъпление от правилата на "добрия тон". Литературата по своята природа е другомислие... Всеки писател е другомислещ елемент в обществото на хората, които мислят еднакво или във всеки случай съгласувано. Понеже той мисли и пише въпреки мнението на болшинството. Въпреки утвърдения стил и установеното, вече апробирано направление в литературата."И още нещо, което звучи малко ужасно: "Може би писателите по принцип трябва да ги убиват. Поне заради това, че всички хора живеят като хора, а той пише."
* В рецензия за стиховете на Шершеневич е написано буквално следното: "тип, подлежащ на ликвидиране и интересен изключително от тази гледна точка." Поетът (не само Шершеневич, всеки поет) е човек, подлежащ на ликвидиране. Именно с това той е интересен... Ако обществото, ако властта, ако времето не желаят да ликвидират поета, значи той не е достоен за професията си. Това е професия на вредител.
И Петербург добре го знае. Не затова ли Манделщам прошепна някога: "Твой брат, Петрополь, умирает"...
* Вероятно много неща биха ти станали предварително ясни, ако бе прочел навреме "Петербург и петербургския текст на руската литература" от В. Н. Топоров. Ето какво е написано тук: "Петербург е център на злото и престъплението, където страданието е превишило мярата и необратимо се е утаило в народното съзнание; Петербург е бездна, "друго" царство, смърт, но Петербург е и това място, където националното самосъзнание и самопознание достига до този предел, след който се откриват новите хоризонти на живота, където руската култура празнува най-възвишените си триумфи, също така необратимо изменили руския човек. Вътрешният смисъл на Петербург, неговата висока трагедийна роля са именно в несводимите към единство антитетичност и антиномичност, които самата смърт поставя в основата на новия живот, разбиран като отговор на смъртта и като нейно изкупление, като постижение на по-високо равнище на духовността. Безчовечността на Петербург се оказва органически свързана с този висш за Русия и почти религиозен тип човечност, която единствена може да осъзнае безчовечността, завинаги да я запомни и върху това знание и памет да устрои новия духовен идеал."
* Питаш се за това днес, след унищожителното заклинание на приятеля Марин Балтов: "Стига с тия екскурзоводства! Писна ми от твоя Петербург!" За екскурзоводството се смя, за градчето те заболя. Е, и изкара "плача на песен", както е речено. По екскурзоводски бодра:
Вероятно все пак трябва да се обяснява - по Възнесенския проспект често преминава Разколников. А довежда този проспект до Исакиевския площад, където е хотел "Англетер". Там се е самоубил Есенин. Екскурзоводства! * Имам да ти казвам много през тези бели нощи:
Освен това, Лили, старостта изобщо не ме плаши. Деветдесетгодишният академик Лихачов веднъж ми каза, че всички млади дървета си приличат. Достатъчно е да се огледаме в парка и да видим, че най-красиви са старите дървета. И Валери Петров някога беше писал, че старите музикални инструменти свирят най-добре. Искам да ти кажа и това, че въображението е кръчмичка, в която алкохолиците са твърде малко. Дори ми се струва, че сме само двамата с теб.
*
* Манделщам:
Белите дни изгарят в забравата. Черният ден гори и не изгаря. Пожар е и пожарникарят на спомена не може да го угаси. А кой си ти?
И пак скръбният Манделщам: "Петербург, я еще не хочу умирать: У меня телефонов моих номера."
© Владимир Янев Други публикации: |