|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
АВАНГАРДИСТЪТ LEONARDO Никита Нанков Невръстният Leonardo дава големи надежди в изкуството и затова го пращат като ученик в ателието на прочутия флорентински Майстор Verrocchio. Leonardo неуморно скицира и живописва от натура и по памет, реже трупове да изучава анатомия, изчислява законите на перспективата, строи военни машини, чертае архитектурни планове и изобретява парашути и хеликоптери. Тези безкрайни упражнения трябва да го научат да рисува празнота, липса, отсъствие, вакуум, нищо по правилата на ренесансовия класически академизъм. Когато подносието на Leonardo се замрежва от юношеско мустаче, става ясно, че началните надежди не се оправдават. Каквото и вакуумно нищо да рисува, той все оставя следи било от креда, било от темпера, било отпечатък от мръсния си палец. Майстор Verrocchio го наказва с глад, бие го по главата, кара го да заличава всяка следа, която е знак и символ на нещо, и да рисува празнотата пак и пак. Уви, резултатът винаги е някаква чертица, петънце или драскотинка, която прави нищото нещо. - Бездарник! - крещи Майстор Verrocchio. - Как ще нарисуваш “Тайната вечеря”, ако оставиш следи в отсъствието на Исус и светите апостоли? Та нали тогава вечерята няма да е тайна, а явна? Колко пъти да повтарям, че всяко фалшиво копие на празнотата съдържа петна и драскотини като твоите? Кой колекционер ще е луд да купува фалшиво отсъствие, пълно с чертички и петна? И кой музей ще дава милиони за нищо, което е нещо? Отсъствие, дай ми оригинално класическо академично ренесансово отсъствие! Leonardo се напъва да изобрази абсолютната липса, но липсата все липсва. Младежът изпада в депресия, броди като щур из горичките около Флоренция и се оглежда за клон, на който да се обеси, но като не намира подходящ клон, който е пълно отсъствие, си грабва четките и боите и забягва в Милано. Leonardo решава да унищожи веднъж завинаги проклетото ренесансово изкуство на отсъствието. След многогодишен труд Leonardo сътворява първата авангардна живопис - “Тайната вечеря”, която изобщо не е тайна, а явна, тъй като Христос и учениците му са изобразени реалистично - с перспектива, анатомия, естествени цветове и емоции и тъй нататък. И, което е най-важното - в картината няма и едно-едничко петънце празнота, липса, отсъствие, вакуум и нищо. Така, в началото на XX век, Leonardo става гениалният пионер на авангарда. 3 ноември 2009 - 10 февруари 2016 г.
© Никита Нанков |