Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

ПОДОБИЕ ВЪВ ФОРМАТА И РАЗЛИКА В ПРИСЪСТВИЕТО:
ОПАКОВАНЕТО НА ING БАНК В СОФИЯ

Ангел В. Ангелов

web

"През месец септември 2004 се навършват десет години от стъпването на ING на българския пазар... Десетгодишнината на ING в България ще се отпразнува с още един новаторски и грандиозен по мащабите си проект - опаковане в оранжево на десететажната сграда на банката на ул. Емил Берсински (до бул. България). Целта на мероприятието е не само да отбележи юбилея на компанията, но и да внесе арт елемент в концепцията по празнуването, предлагайки нетрадиционно естетическо преживяване на жителите на София. Авангардната идея, отдаваща почит на оригиналните ландшафтни и архитектурни проекти на световноизвестния български художник Кристо, ще радва очите на столичани от 15 до 22 септември 2004."1

№ 1. Обгърнатата ING Банк. Модел в мащаб. София, септември 2004

№ 1. Обгърнатата ING Банк. Модел в мащаб. София, септември 2004

И така, в чест на своя празник ING Банк обгръща сградата си на ул. "Емил Берсински" № 12 в кв. "Иван Вазов", София, с 2 км оранжев плат. Акцията с очевидност препраща към проектите на Кристо и Жан-Клод, оранжевият цвят e cходен с цвета на "Завеса в долината", Колорадо, 1972, на завесите от проекта "Портите", Сентрал парк, Ню Йорк, който е осъществен през м. февруари 20052, в същата цветова тоналност са и "Чадърите", Калифорния, 1991 и "Пон-Ньоф", Париж, 1985.

№ 2. Кристо и Жан-Клод. Портите. Central Park, Ню Йорк, февруари 2005

№ 2. Кристо и Жан-Клод. Портите. Central Park, Ню Йорк, февруари 20053

Близостта в цветовото решение е случайна, защото оранжевият е корпоративният цвят на банката, но значеща; оранжевият цвят се появява, обгръщайки сграда в София, пет месеца преди осъществяването на проекта "Портите" в Ню Йорк. На изложбата с постери, подарени от Кристови на ХА "Николай Павлович", връзка между двете събития не беше направена4. Бих искал, донякъде, да запълня тази липса, защото ING Банк по изобретателен начин предложи решение: проект а ла Кристо и Жан-Клод да бъде осъществен в София, без да има нужда самите художници да направят проект за София или да присъстват тук. Можем, разбира се, да фантазираме какво би станало, ако художническият тандем би решил да опакова вече несъществуващия Мавзолей в центъра на София, дали и тогава дясното правителство "Костов" щеше да извърши анархистичния акт по взривяването му или Мавзолеят - постмодерно - щеше да бъде префункционализиран, вместо отмъстително и революционно унищожен.

Обгръщането на сградата на ING напомня на онази част от проектите на Кристо и Жан-Клод, които принадлежат повече на модерното, отколкото на постмодерното изкуство.5 В цитирания по-горе пасаж проектът за обгръщането6 на банката е определен като "новаторски", естетическото преживяване като "нетрадиционно", а идеята - като "авангардна", все характеристики от лексикона на модерността. От контекста се разбира, че и Кристо е възприеман като авангардист, което е основателно за проектите му, замислени преди "Бягаща ограда" (1976), но не и за последвалите го. Изобщо в популярната си употреба думата "авангард" и производните от нея все още означава нещо положително, докато художествените авангарди отдавна принадлежат на миналото. Авангардните жестове целят разделение, те косвено или пряко обвиняват обществото в изостаналост, докато идеята на ING e тъкмо противоположна - празнична заедност.

"Авангардната идея, отдаваща почит на оригиналните ландшафтни и архитектурни проекти на световноизвестния български художник Кристо." Опаковането/обгръщането на сграда не е почит към "ландшафтни проекти", щеше да бъде, ако в обгръщането бяха включени напр. околните дървета, още повече че Кристови имат такива проекти7. Определянето на Кристо като "български художник" може би е желателно, но е невярно. Във всеки случай това определяне, наред с други неща, стана повод за ожесточено нападение срещу проектите и поведението на Кристови във връзка с изложбата в галерия "Академия" (декември 2004 - януари 2005) (вж. Михайлова 2005: 8 и Ултрафутуро 2006). Все пак има разлика, ако международна компания назове Кристо "български художник", което може да е опит за съобразяване с популярни очаквания, и ако известни хора на изкуството се впуснат в житиеписни спомени за Христо Владимиров Явашев, докато е живял в България, и зад които спомени може да се подозира съответен интерес.

За модернистките проекти на Кристови е характерно плътното затваряне на обема - непропускливост, с която не може да се взаимодейства, освен ако публиката не използва обгърнатият паметник или сграда като сценография за собствените си действия, чрез което тя се превръща в участник, както беше в 1995 пред сградата на Райхстага в Берлин.

№ 3. Танц пред "Опакования Райхстаг". Берлин, 1995

№ 3. Танц пред "Опакования Райхстаг". Берлин, 19958

Но самият проект за опаковането на Райхстага, замислен в началото на 1970-те, не предвижда подобно - актьорско - поведение на публиката. Единствената намеса (която ми е известна) в затвореното пространство на опакованите паметници или сгради е покачването на демонстранти с червено знаме върху постамента на опакования за два дена паметник на Виктор Емануил в Милано през 1970.

№ 4. Кристо и Жан-Клод. Демонстрация пред опакования паметник Vittorio Emanuele. Милано, 1970

№ 4. Кристо и Жан-Клод. Демонстрация пред опакования паметник Vittorio Emanuele. Милано, 19709

Нахлуването на демонстрантите, изобщо каквото и да е нарушаване на естетическата дистанция и граница не е било обаче в интенцията на проекта за паметника на Виктор Емануил, иначе защо са били нужни загражденията около него, които са свързани чрез въжета както помежду си, така и с опакования паметник; знак, че загражденията са мислени като част от обособяването на артефакта. А пък ако винаги са си били там, толкова по-добре - опаковането на Кристо е подкрепило идеята за непристъпност, издигнатост над времето, вечност на образа на основателя на съвременната италианска държава. Проектите на Кристови за опаковане на паметници или на обществени сгради предполагат същата дистанция за възприемането си, каквато изискват и самите паметници и сгради, а непристъпността е дори по-голяма, поради обобщените очертания, получили се вследствие на опаковането.

Но да се върнем към проекта на ING. Ето няколко характеристики на формата, които ми дават основание да смятам, че "опаковане в оранжево на десететажната сграда на банката" е изкуство: необходимо е било техническо решение за обгръщането и за изтъкаването на плата, което допускам, е еднократно, няма да се възпроизвежда върху други сгради, принадлежащи на ING Банк, или изобщо другаде. Имаме уникалност на приложението; то само косвено би могло да има и практическа функция - напр. да е реклама на банката, но това не е търсено. Търсен е сценичен декор за празника. Както макетът, така и опакованата сграда са въздействащи.Част от стратегията на убеждаването при Кристови също е представянето на макети, изработени в мащаб.

Технически обгръщането изглеждаше безупречно, освен това беше и красиво, което също съответства на честите настоявания на Жан-Клод, че с проектите си те създавали красота. Наистина в много от техните проекти е приложена техническа изобретателност за създаване на временна украса; проектите осъществяват радостно-декоративни идеи. Декоративността е характеристиката, която свързва обгръщането на банката с проектите на Кристо и Жан-Клод. От възможна естетичеста позиция (разбирана като съотношение между форма и сетивност) този акт е, без съмнение, изкуство, художествен акт. Сетивност ("нетрадиционно естетическо преживяване") и празничност ("ще радва очите на столичани") са две характеристики, които цитираният от сайта текст също назовава.

Социалните характеристики обаче са различни. Банката ING се помещава в сграда, долепена до други, образуващи редица, тя не е обособена в пространството. Сградите и паметниците, които Кристо е опаковал или е имал намерение да опакова, напротив ясно се обособяват в пространството.

№ 5. Опакованата ING Банк, София, септември 2004

№ 5. Опакованата ING Банк, София, септември 2004

Пространственото обособяване съответства на социалната им издигнатост/експонираност в историята на нацията или на града. Кристо и Жан-Клод се насочват към средищни и конфликтни топоси на националната или градска памет. Изключението е опаковането на Музея за изкуство (Kunsthalle) в Берн през 1968. Музеят няма присъствие подобно на Пон-Ньоф, Райхстага или на паметниците на Христофор Колумб (Барселона), Виктор Емануил, Леонардо да Винчи (Милано) в националната история на Швейцария, опаковането е всъщност участието на Кристо в изложбата, организирана по случай 50-години от създаването на Музея в Берн.

Не съществуват също така предпоставки опаковането на сградата на ING да предизвика разгорещени спорове за националната или градска идентичност и да привлече зрители и туристи в София, изобщо да се превърне в тема за медиите, по която да има различни и взаимно опровергаващи се мнения. ING обгръща сграда, която е нейна собственост (или с която разполага), не се налага да спори с инстанции като кметството или правителството, акцията не надхвърля социалната територия на банката, която иска да отбележи своя празник, а не да предизвика широка дискусия напр. възможно ли е банките да се превърнат временно в сцени за художествени действия, банките като меценати на изкуството в България, като създатели на колекции и др.

На сайта на банката виждаме, че повечето служители са дошли на работа, облечени в оранжеви дрехи, носят опаковани в оранжево предмети (подаръци?), чрез преобличането се създава нещо като обща сцена, излиза се от делничното, цветът на дрехите означава в случая тяхната "празнична" принадлежност към институцията, в която работят.10

№ 6. Служителите празнуват 10 години ING Банк, септември 2004

№ 6. Служителите празнуват 10 години ING Банк, септември 2004

№ 7. Служителите празнуват 10 години ING Банк, септември 2004

№ 7. Служителите празнуват 10 години ING Банк, септември 2004

Би могло и макетът да бъде увързан с панделки като подарък, така и самата опакована сграда да се възприеме като подарък, впечатления, възможни, когато мислим за празничното. Служителите, разбира се, биха могли да се облекат и да опаковат подаръци в най-различни цветове, но това би разколебало основанието на празника, неговата корпоративност. Че е свой, вътрешен празник се разбира и от надписа върху сградата - "10 години в България". Изпращайки посланието (чрез форма, цвят и текст) навън, сградата обаче "се затваря" в себе си, "обръща се" навътре; присъстващите са в затворено пространство, защото то, вътрешното пространство е празничното (през вратите, разбира се, може да се влиза и излиза). На една от снимките се вижда добре как помещението е обгърнато в оранжево отвън, но пък толкова по-силно топлотата на цвета трябва да се е осезавала вътре. Затвореност/заедност, усилвана от отразяването на самите помещения в "оранжевите" стъкла.

№ 8. Служителите празнуват 10 години ING Банк, София, септември 2004

№ 8. Служителите празнуват 10 години ING Банк, София, септември 2004

В неделния ден, в който отидохме да видим как изглежда сградата на ING, нямаше други зрители освен нас. Обгръщането на банката едва на второ място е предназначено за евентуални зрители, малко вероятно е обаче зрителите да се превърнат в участници, както се случва с посетителите на осъществените проекти на Кристови, защото тук участниците са вътре, както е при домашно празненство. И все пак сградата е станала различна, тя е същата - другата, служителите са същите, но и различни, в преобличането има елемент на театър, на изкуство, дори ако всички са продължавали да извършват в тези дни обичайните си задължения.

Чия е била идеята за обгръщането, как е протекло обсъждането, имало ли е разногласия или решението е било взето еднолично, коя фирма е изтъкала платното, кои са авторите на техническия проект и кой го е осъществил, всичко това, което при Кристови би било подробно документирано на много страници, в сайта на ING, показващ снимките от празнуването, не е включено. Сайтът ни представя само завършената форма, както би било с една модерно, автономно художествено произведение, докато съвременните художествени практики биха документирали именно взаимодействията, включително на публиката с крайния продукт - формата. В това отношение съвременното изкуство е близко до антроположките изследвания. А документирането си е заслужавало, защото не ми е известно друга институция, частна или държавна, която да е решила да чества своя годишнина така изненадващо, с усет за художественост, следвайки близко една от линиите в съвременното изкуство.

За разлика от модерността, днес характеристиките на формата, на осъществения артефакт не са достатъчни, за да го превърнат в произведение на изкуството, не е достатъчно дори взаимодействието с публиката; решаващо е (само)определянето на дадено действие, форма или обект и медийното им огласяване, подготвящо "правилното" възприемане на действието, формата, обекта именно като изкуство. Социалната функция също отдавна е подчинена на медийната събитийност, целяща да изравни изкуството с всяко друго случване и така да му отнеме основната характеристика - да създава алтернативни светове, да бъде критика и обещание. Изглежда за много съвременни художници е по-важно да оформят очаквани "случвания", да подкрепят съществуващото, отколкото да го трансцендират чрез форми.

 

 

БЕЛЕЖКИ

1. Цитатът е от сайта на ING <http://www.ing.bg>. [обратно]

2. Съвпадението в цвета между опаковането на сградата на ING Банк в София и "Портите" в Ню Йорк, макар и случайно, създава усещане за близост и можеше да се възприеме като "подгряващо" софийско събитие - септември 2004 спрямо нюйоркското от февруари 2005, ако медиите го бяха произвели. Подобно свързване, доколкото зная, не се случи, а нямаше да е произволно; щеше да съпоставя "художествени произведения", което е за предпочитане, вместо да се правят опити да бъдат съединени в едно американският (и донякъде) френски акционист Кристо и българският живописец Христо Владимиров Явашев. [обратно]

3. Информация за проектите на Кристо и Жан-Клод може да бъде намерена на официалния им сайт: http://www.christojeanneclaude.net, откъдето е взета и ил. № 2. [обратно]

4. Христо и Жан-Клод, Национална художествена академия, Галерия "Академия" (23 ноември 2005 - 14 януари 2006). Бях поканен от г-жа Албена Спасова за участие в съпътстващата изложбата програма. В проведения семинар с колеги и студент(к)и от специалност "Културология" на СУ "Св. Климент Охридски" и от специалност "Изкуствознание" на НХА също не стана дума за тази възможна съпоставка. [обратно]

5. За периодите в творчеството на Кристо и Жан-Клод вж. Ангелов (1997: 52-58). При проектите на Кристо и Жан-Клод е от значение да се съпоставят годините на замисъла и на осъществяването, за да може се проследи промяната както във формата, така и в поведението на публиката и на институциите, от които зависят проектите. [обратно]

6. За разликата между опаковане и обгръщане (packed и wrapped) вж. Ангелов (1997: 34-43). [обратно]

7. Най-известният е: "Опаковани дървета", Фондация "Байелер" и парк "Беро" (Berower Park), Рийен (Riehen), Швейцария, 1998. Първият осъществен проект за опаковане на дървета е през 1960-те. Осъществяванията, започнали с обичайната за Кристо затвореност и непристъпност на артефакта (сред изключенията е опакованият портрет с маслени бои на Жан-Клод, 1963), в по-късните проекти биват разколебани чрез едно разпознаваемо екоотношение. Използваният материал - плат или полиетиленово фолио, първоначално опакова, "затваря" предмета, в по-късните осъществявания самият плат постига самостоятелно внушение, което допринася за "отварянето" на артефактите, за превръщането им в произведения. [обратно]

8. Снимката ми е предоставена от проф. Роланд Познер, Берлин. [обратно]

9. Правата за работата на Кристо и Жан-Клод "Опакованият паметник на Vittorio Emanuele" (Милано, 1970) ми бяха предоставени от двамата автори. [обратно]

10. "Днес служителите на ING празнуват в оранжево. Едно от събитията, които служителите на ING организират днес по повод десетгодишния си юбилей в България е ден на оранжевото облекло. Всички дойдоха в офиса облечени в оранжево или носеха със себе си някакъв оранжев предмет. Регионалният директор на ING България г-н Ян Вилем Оверватер изненада служителите с оранжева папионка и оранжеви холандски обувки." (цитатът е от сайта на ING <http://www.ing.bg>). [обратно]

 

 

ЛИТЕРАТУРА

Ангелов 1997: Ангелов, Ангел. Конкретни утопии. Проектите на Кристо. С.: Отворено общество, 1997

Михайлова 2005: Михайлова, Владия. Христо или Christo? // Култура, № 43, 9.12.2005, с. 8.

Ултрафутуро 2006: Ultrafuturo. Анти-Христо или Анти-Кристо. // Култура, 13. 01. 2006, бр. 1.

Вариант на текст, публикуван първоначално под заглавие: Подобие във формата и разлика в присъствието - ЛИК, бр. 9, септември 2006, с. 48-49.

 

 

СПИСЪК НА ИЗОБРАЖЕНИЯТА

№ 1. Обгърнатата ING Банк. Модел в мащаб. София, септември, 2004.

№ 2. Кристо и Жан-Клод. Портите. Central Park, Ню Йорк, февруари 2005.

№ 3. Танц пред "Опакования Райхстаг". Берлин, 1995.

№ 4. Кристо и Жан-Клод. Демонстрация пред опакования паметник Vittorio Emanuele. Милано, 1970.

№ 5. Опакованата ING Банк, София, септември 2004.

№ 6. Служителите празнуват 10 години ING Банк, септември 2004.

№ 7. Служителите празнуват 10 години ING Банк, септември 2004.

№ 8. Служителите празнуват 10 години ING Банк, София, септември 2004.

 

 

© Ангел В. Ангелов
=============================
© Електронно списание LiterNet, 16.12.2007, № 12 (97)

Други публикации:
ЛИК, септември 2006, бр. 9, с. 48-49 (вариант под загл.: Подобие във формата и разлика в присъствието).