|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
КЛЕТВИТЕ В „ПОД ИГОТО“
ОТ ИВАН ВАЗОВ
Нешка Туртанска Клетвите са дял от историята на човешката култура, от митологията и религията, от изкуството. Множеството клетви у нас и техният вечен живот се дължи на вярата в мощта на думите и в магическата им сила. Неслучайно изследователският интерес към клетвите също не секва. В своя речник Найден Геров подробно изяснява що е „клятва“ и предава някои форми на думата. Напр. кл̀ятва, кл̀ятьба, бòжба, прис̀яга: Клятвата не е добро нечто; С клятва го не стигаш; Бръз конь ся спреварва, люта клятва не се стига1. „Клетвата е кратка словесна форма, изречение в повелително наклонение, което стегнато и афористично предава едно грозно пожелание... читателят има възможност да се запознае с една не особено симпатична страна на народния характер... Те (клетвите - б.а.) изявяват грубата, варварска природа на човека“2. В същото време М. Арнаудов оправдава клетвите - защото те „разкриват от една нова страна интимния живот на народа, неговите понятия за световен ред и съдбата, неговото упование в някакъв висок промисъл“3. Освен това клетвите са „благодарен предмет“ за учения, който желае „да вникне всестранно в душата и бита на народа“4. Видният наш етнограф Димитър Маринов е посветил много страници от своите трудове на клетвите. Особено внимание той отделя на родителските клетви и на Натемия - Грамада, Анàтема5. Христо Вакарелски изяснява връзката на баянката с клетвата. Старата майка баячка поверява тайни думи на внучката само срещу клетва. А и магиите са немислими без клетва...6. Разновидността на фактологичния материал води до необходимост от знания за психологията на клетвите. От една страна - за сътворяване на клетвата, от друга - за въздействието на клетвата върху този, към когото тя е отправена, дори за потомците му (според народа - „до девето коляно“). Като част от духовността на българина народните клетви намират място и в романа епопея „Под игото“. Клетви и разкази за тях откриваме във втората и третата част на романа. Следователно българинът, според Вазов, кълне и се заклева, когато животът му е изпълнен със страдания, когато има трагични събития и душевните вълнения са силни; когато трябва да се решава на мига кое е по-добро - мир в робство или борба и смърт за освобождението на България. Нека да си спомним как Рада и Бойчо Огнянов се венчават... - за да умре Бойчо спокоен за нея, за да я приеме и осигури неговият баща - заможен българин от Видин, чийто „едничък син“ е Огнянов (Иван Кралича):
Венчавката на Рада и Бойчо е един от най-силните моменти на романа. Няма сватба, няма сватбено хоро и ръченица... Само Бог и клетвените думи. Трудно бихме намерили друга форма на словото в такова единение с божественото присъствие в живота на човека. Въстаническата клетва е представена косвено в разказа за Клисура, за нейните съзаклятници. Те са решени на смърт заради свободата, тях ги обединява именно клетвата. Техните близки са омаяни от идващата свобода:
И в същото време:
Вазов описва страха на въстаниците, широките предели на тяхното отчаяние. Клетвата ги държи на защитните позиции, но духът мъчно издържа. ...Бай Аврам, чийто син е бил ученик на Огнянов, е възторжен радетел за участие във въстанието. Той е готов да изпрати сина си в помощ на въстаниците:
В края на романа Вазов рисува Огнянов отчаян докрай:
Думите на революционера потвърждават Вазовата мисъл, че клетвата е там, където са страданията, безизходицата, самотата, бягството от свята дейност за освобождение на отечеството. Въстанието приключва с погром. Отчаянието на хората е голямо и това не е тайна за ръководителите:
В самия край на своя живот Огнянов отново говори за Рада пред Соколов:
С други примери в своя роман Вазов отговаря на въпроса, по какъв начин се произнася една клетва, специално място избира ли се, някакъв ритуал има ли: клетвата може да се произнесе по различни начини. Първо - когато тя е продължение на друга мисъл и означава проклятие. Ето как отговаря баба Иваница на бележките на чорбаджи Марко да не плаши децата с турците:
Второ - по време на важно събитие от живота на един човек или група хора, когато означава заричане. Въстаниците дават клетва в присъствието на служители в църквата. Каблешков отвежда всички членове на революционния комитет „в манастира, дето игумен Натанаил ги закле над евангелието и благослови...“. Трето - когато малко на брой хора дават клетва, при извънредни условия, те всички могат да произнасят клетвените думи към Бога, без да има дори икона (например при венчавката на Рада с Кралича). Ето някои от тези клетви: Да ги порази Господ!; Хай кучета да го ядът!; Да ти опустеят зъркелите!; Да ги убие Господ!; Хай да ги порази Господ, с поганци ниедни!; Хай дяволи да им вземат душите!; Бясът да ги вземе тях!; Да ги скъса в червата!; Зъмина кост да ги задави, та да пукнат!; Кръвопийци! Изгори-къща! Проклетници проклети!; Да ги прокъса!; Да ги изръшка всичките!; Да им опустее възстанието! В „Под игото“ намираме почти всички форми на клетвата: Кълна се...; Заклевам те; Заклевам се; Да се закълнем...; Проклет да си; Проклети да са...; Проклятие на...; Проклина... След като Кралича успява да избяга, чорбаджи Марко разказва на Соколов кой е той, откъде идва и защо, предупреждава го строго никой нищо да не узнае: „...аз те заклевам, доде си жив, това да го мълчиш и да се мъчиш да го забравиш!“ Дякон Викентий се оправдава пред отец Иеротей, че парите му са за свято дело: - самата истина отче, заклевам се в светата кръв божия и в България... за обща употреба вземах тия пари. Разочарован от селищата, които не обявяват въстание, Огнянов с голяма болка и отчаяние казва:
По-нататък Вазов ще продължи:
На доктор Соколов никой от Бяла черква не отваря врата, за да се скрие от гонещите го турци. Това Соколов разказва на Огнянов с голяма болка и униние:
Преди да загине, Огнянов прави равносметка на резултатите от въстанието:
След известно мълчание Соколов отговаря:
Във всички времена клетвите са били част от духовния живот на човека и от неговия бит. и във всички времена те са оправдавани и отричани. Като дървото със забранения плод на знанието, към който все пак е посегнал човекът...
БЕЛЕЖКИ: 1. Геров, Н. Речник на българския език. Т. 2. София, 1975, с. 378. [обратно] 2. Арнаудов, М. Очерци по българския фолклор. Т. 1. София, 1968, с. 677-682. [обратно] 3. Пак там. [обратно] 4. Пак там. [обратно] 5. Маринов, Д. Народна вяра и религиозни народни обичаи. София, 1994. [обратно] 6. Вакарелски, Хр. Етнография на България. София, 1977, с. 461-462. [обратно]
© Нешка Туртанска, 2003
|