|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ТРИ СЛЕД ПОЛУНОЩ
web | Градът
на амазонките
Беседвам с разстоянията на нощта,
обвита в сенките, протегнали се
между лампите
със светлина тъй равна, толкова еднаква,
че изчезва
дълбочината на света в квадратите й бледи.
Затова пък
как са дълбоки сенките, как тънат кухите
прозорци
в неведоми далечини, отворени в бетонните
стени -
и може би сънуват там, и може би се любят
влюбени
и кожа кожата докосва,
и може би там просто спят без сънища,
там във бездънните прозорци, в кухините,
където глобусите равномерни не проникват,
а може би там няма никой;
в съня така дълбок потънал е светът
и е отминал
с гълчавата човешка,
и само лампите са тук, и светлината им
квадратна,
стените сиви, сенките сгъстени на
отсъствието,
аз.
Обвита в тоя мрак, населен може би,
а може би напуснат,
в което аз не вярвам и все пак допускам
(сега е миг,
когато всички вероятности растат),
обвита в лампите,
обвита в черните прозорци,
обвита в сънища и влюбени, в бетон обвита,
в града тъй тих, в часа тъй тих
(навярно три след полунощ),
обвита в улиците му измити, в парковете му,
където пейките лъщят току-що боядисани
и
първите листа,
прозрачни, бледи, нежно лампите обгръщат
в резеда,
а статуята на Орфей извивката на лирата
повтаря сред дърветата,
във Витоша обвита,
в представата за белите и хребети, сега
невидими,
обвита в тази нощ, в подвижната и сянка,
която все пълзи върху кълбото на земята
в прегръдка със деня; във идващия ден обвита -
света аз виждам, гласовете му дочувам;
под етажите
усещам земното кълбо - зрънце, покълващо
в космичните
пространства;
през призмата на сънища
и влюбено преплетени тела аз виждам -
разтварят се прозорците в стените,
дълбае мракът други измерения.
Не ме ранява вече той, ни влюбените
и тайната на сплетени тела - ръце и устни
в тъмнината,
трептяща плът без зрение, докосване,
във себе си затворено;
не ме измъчват толкова просмукани от пот
чаршафи,
ни здрачният им цвят,
ни тънкото им
шумолене,
посято зад копринени пердета;
ни континентите от ласки
подпухнали; ни италианците с гореща кръв
и лъскави бради;
ни Кама Сутра;
нито тамтамите на Африка; ни котките
по плочите
на блоковете -
не ме раняват вече те, приемам тайната,
която
всичко претопява
и формите извайва и отвява; приемам
оплодителния мрак,
приемам сянката пълзяща на нощта,
приемам дълбините
на прозорците, приемам измеренията
отвъд квадратите на лапите; плътта; съня;
града, от котките превзет;
приемам този час (навярно три след полунощ).
Това е дълъг час, безкраен час; през стаите
безмълвни
минавам крадешком; докосвам
на вещите, набъбнали незримо, дрямката;
излизам на балкона,
на перилата му студени се облягам;
и всеки звук
-
шуртене на вода, изскърцване -
отеква глухо и лениво през света. Сега е
дълъг час,
света аз виждам,чувам гласовете му
и мислите със сънища се смесват.
Под мене,
под хладния балкон софийски,
под снега незрим на Витоша,
последните пияни се прибират, реката Конго
влачи своите
води;
ветрецът, който вдишвам,
сред палми и маслини шумоли
и пирамидите заобля; над улиците пусти
примигват цветните реклами на Европа
и котките пристъпват върху покривите.
Спи старият Ойкумен;
Акрополът атински спи;
спи Зейко сред щурците на Тбилиси;
спи Тони от Ангола (надявам се, че раната
в крака
не го боли); спи Хигинз, инженер от
Южна Африка,
който твърди,
че негрите ядат деца; спи под безброй
завивки
(и сънищата също са завивка)
Смита от Калкута,
която следва в Лийдз
хранителна промишленост;
в леговища подземни,
вдън мрачните кошмари на човечеството
спят бомби и ракети; спи Ото
в опиумен сън и вика "Джизъс" във съня си;
спи моята сестра и крехкият й дъх
се стапя в тишината.
А някой може би се ражда, някой може би
умира,
отеква изстрел може би в галериите
на нощта
и оня, в който стреляха,
навярно скоро ще заспи в нощ по-дълбока.
Нощта въпроси не задава, предхожда мракът
всички въпросителни,
не пита семето зарито,
не питат слетите тела,
не питат мъртвите, които ни родиха,
ни бликащата кръв на оня,
който в тоя час издъхва; нито пък оня,
който е убил
и с рамене присвити се отдалечава.
Въпросите заглъхват в мрака и всяка дума
в гърлото засяда,
само пияните смущават улиците с глас
отпреди човека,
само родилките крещят отвъд речта
и стенат влюбените,
бълва
кръв простреляната плът;
сред безсловесността
само пълзенето на болката остава,
пълзенето
дълбоко на насладата
и кожа кожата докосва, ножът - нож.
И можеш само да се раждаш, и можеш само
да умираш,
и съучастникът да бъдеш
на писъка най-пръв и на. вика последен,
и чуждите целувки
с безмълвието смесени да пиеш.
Ала не съм аз тук, за да подпухва в мене
немотата,
не е балконът ми от ветрове пронизван,
за да прогизва от солена влага всеки звук
и да се смесва
далечното хриптене на моретата
с дъха на моята сестра тъй крехък.
Не е сънят владението на поета - бдението е,
и сричането там, където звук човешки
не е достигнал; бавното Орфеево извеждане
на сенки; стъпване на пръсти
сред неразбудените дебри на света
в съня дълбок на корени и мъртви.
От кожата докосван и от ножа,
не дрямката и смътната омая
са негови -
а взирането,
нервите изопнати,
кафето нощно, разпилените възглавници,
резливият ветрец -
и затова ще го познаете
по дрезгавия глас, със сол набит,
по възпалените
клепачи
Орфей е моята душа прастара;
Орфей, пръв вдъхновител и учител древен
на азбуката на нощта. Ръка издигнал, той
превръща
вселената в разтворена уста
и мрачините разчленява.
Но други гласове дочувам; други гледки.
През стаите безшумно бродя и ту излизам
на балкона,
ту пак се връщам; надвесена от перилата
на този час, под витошките заснежени
хребети
с далечините
нощни разговарям
света аз виждам, чувам гласовете му.
Къде ли в тоя миг разсъмва, какви води
и заливи лазурни
докосва утринта?
Пълзят, прегърнати,
полукълбо
от сянка,
полукълбо от светлина; око и сън; зеница
и клепач.
Разгъва се във времето
спиралата на орбитата земна -
балкон към светове далечни.
Облегната на перилата му, мечтая
за ледените върхове на Хималаите
и езерото Титикака,
за сутрешна мъглица,
в която
плуват кипариси,
за есенните дъждове в Шотландия и белите
кубета на Багдад,
за лодките предизгревни в Созопол,
за столицата на сърцето ми Белоградчик
и за селцето Цдо между отвесните потоци
на Кавказ,
на Вега за най-дивната планета
и за вълшебните места,
все още име не получили.
И ето светва първият прозорец -
ръка, открехваща деня.
© Миглена Николчина, 1985
© Издателство LiterNet, 22. 02. 2004
=============================
Публикация в: Миглена Николчина "Три след полунощ", С., 1985.
|