|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ХІІІ. TUSCIUS SULPINUS murobatharius
- vixit annis XLIV web | Античност след античността
NOTAE: 1. Границата на Римската империя се наричала лимес; като гранична провинция Мизия често ставала обект на варварски нападения (виж стихове 64-65 и бел. 15 към епитафия № VIII (Флавий Викторин). [обратно] 2. Лакримарий (от лакрима /лат./ - сълза) - миниатюрен съд, заравян заедно с покойника. в който били събирани сълзите на неговите близки, пролети след смъртта му; впоследствие, както личи и от въпросната епитафия, лакримариите били пълнени с ароматизирано миро. [обратно] 3. За римляните Новата година започвала през месец март; тъй като зимата била считана за сезон, опасен за корабоплаването, то началото на годината съвпадало и с началото на редовното корабоплаване, свързано с настъпването на пролетта. [обратно] 4. Освен като древен културен център, Коринт е бил известен още и като място за развлечения; с особена популярност се ползвал кварталът с публичните домове; като търговец на козметични средства и благовония Тусций Сулпин явно често е посещавал този град. [обратно] 5. За това, колко страшно е било за античния човек да умре непогребан, неоплакан и без извършване на съответните възлияния виж бел. 6 на епитафия № X (Порция Серена). [обратно] 6. Специален съд за измиваме тялото на покойника, заравян при погребението заедно с него. [обратно] 7. Последните редове на въпросната епитафия, продължават да бъдат предмет на нестихващи спорове в науката: особено недоумение будят имената на съпругата на Тусций Сулпин и на една от неговите дъщери;* тъй като никой що-годе нормален човек (дори и по времето на залеза на Римската империя) не би кръстил родната си дъщеря с толкова отблъскващо име, а още по-малко би се оженил за жена на име Харпия, то съществува мнение, че в случая става въпрос за умело изготвен фалшификат. [обратно] * Крудела (crudelius - жесток, безмилостен); тъй като Хеба било името и на древногръцката богиня на младостта и красотата (дадена за съпруга на Херакъл след неговото обожествяване), според някои учени това е типичен случай на бинарна опозиция на квазисемантично ниво, получена чрез хиерогамия, довела до преобразуване на асиметричния символен ред: живот (Херакъл) - смърт (Херакъл) - обожествяване (Хеба) - в симетричен: смърт (Херакъл) - обожествяване (Хеба) - безсмъртие (Херакъл); по-разпространено обаче е мнението, че в случая става въпрос за явна подигравка от страна на неизвестния фалшификатор с бъдещите откриватели и тълкуватели на въпросната епитафия. [обратно]
© Кирил Мерджански
|