|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
НОВИ ХАРМОНИИ, КОИТО СЪХРАНЯВАТ ЖИВОТА Дора Дончева "Настоящето е неопределено, бъдещето е реално само доколкото
Борхес Визитка
За изкуството на Васил Попов цитатът на Борхес може да послужи като таен шифър, който да отвори завесата пред зрителя. Неговите деликатни, пастелни дърворезби изразяват хармоничната оркестрация на метафизичните му търсения и тревоги. Те разгръщат пред зрителя една безкрайност от вселени и космически пространства, където Аз-ът търси себе си. "...събитията, които населяват пространството и когато стигат до своя край, когато някой умира, могат да ни дивят, но едно нещо или безкраен брой неща умират с всяка агония, освен ако не съществува памет на вселената." (Борхес). И Васил изследва паметта на своята вселена - там, където чрез личния си код поставя знаците на любовта, времето, движението, Аз-а. Там всичко е в хармония и движение, податливи на реакциите на времето, една безкрайност на Доброто, пространство на нежност и екзистенциална тишина. "Интересно ми е да работя гравюрите си върху дърво, защото виждам как от мъртвата природа се създават нови живи светове. Въпреки че са многоцветни, дърворезбите са върху една дъска, като ги печатам на ръка, и така контактът е по-пряк, а тиражите минимални, получават се 2-3 добри копия", така лаконично обяснява техниката си, но всъщност технологичният процес е много по-сложен, защото той освен класическия приом използва и преге, което от своя страна обогатява работите и допринася за по-мекото въздействие на изображението. Творбите му са абстрактни, символни. Преплитат се геометрични форми и стилизирани човешки знаци. Триъгълници, кръгове, пирамиди, призми, заедно с ключалки, яйце, камбана, стрели, отпечатъци от пръсти, пътеки от странни следи, всичко това оркестрирано и хармонизирано от монохромен пастелен колорит, с мекотата на белия релеф, на симетричните перфорации. В изкуството на Васил човекът присъства дискретно. За него има знак, следа. И наистина, какво е човек в безкрайното - един странник, пътешественик на духа. Ортега-и-Гасет в една студия казва "Животът е неизбежната необходимост да се осъществи екзистенциалният проект, каквото представлява всеки един от нас". В този смисъл си мисля, че изкуството на Васил разгръща точно този проект за съществуването на Аз-а в безкрайното. Човекът като притежател на макрокосмоса. Ако проследим заглавията на работите му, ще забележим един проект за проучване на екзистенциалната другост на модерния човек - "Нов остров", "Черна дупка - бебе Вселена", "Нова вселена", "Писма", "Малки вселени", "Пейзажи от вселената"... "Най-идеалистичният подход на човека е да запази анонимност и да прави стойностни неща..." и именно, защото е свободолюбив, той се самоизолира, за да се съхрани. "Най-много ме дразни, че България е малка и провинциална, че няма арткритика и отзивите се пишат по целесъобразност. Необходима е голяма промяна в манталитета на хората. Българинът не е широка душа. Човек трябва да се научи да прави жестове, без да чака те да му се връщат - така както е в любовта - правиш го заради самото усещане и заради другия..." И както казва Паскал, "когато всичко се движи едновременно, привидно всичко е в покой, както на палубата на кораб. Ако всички са развихрили страстите си, привидно никой не е разпуснат. Овладее ли се някой, подобно на неподвижна точка, дава възможност да се забележи увлечението на другите", така Васил Попов с изкуството си ни дава възможност да спрем, да се вгледаме в себе си, да станем малка неподвижна вселена, за да чуем себе си. "Защото винаги стои въпросът (как в движението на нещата) да се избират елементите с истинско значение (които сътворяват продължаващия свят) и как да се подреждат (символи и знаци) за да има нови структури (за новите хармонии, които) да съхранят живота..." (Кенет Уайт)
Галерия "Добрич" представя Васил Попов >>> (Бел. ред.)
© Дора Дончева, 2003 |