|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ОБЛАСТНАТА ОБРАЗОВАТЕЛНА ПОЛИТИКА ЗА КВАЛИФИКАЦИЯ НА УЧИТЕЛИТЕ КАТО ПРЕДПОСТАВКА ЗА КАЧЕСТВО НА ЕЗИКОВОТО И ЛИТЕРАТУРНОТО ОБРАЗОВАНИЕ Анета Ненова В съвременната човешка култура интернет е предпочитан начин за комуникация. Езикът не се развива толкова от литературата, колкото от компютри, кино, телевизия. Отношението към словото е променено. Думите все по-често се изместват от образи. В ценностната система на съвременния човек на предни позиции вместо словото застават информационните технологии. Съвременните млади хора са нетърпеливи. Те предпочитат да общуват чрез образи, а четенето изисква търпение. Следователно съотнасянето на слово и образ в часовете по литература е една от възможностите да се компенсира нетърпението на ученика да чете. Учителят е този, който може да "съблазни" ученика за общуване с художествения текст. С педагогическото си майсторство преподавателят по литература отново е в позицията на предопределящ за резултатите от учебно-възпитателния процес. Нагласите му за промени в целите и позициите, в планирането, организацията и в осъществяването на обучението по български език и литература са важни за повишаване на качеството на образованието. Учителите по български език и литература, според проф. К. Димчев, са главен фактор за подобряване на речевото поведение на учениците, а по този начин и за въздействието върху речевата практика на широки обществени среди. В този смисъл областната образователна политика за промяна в нагласите на учителите по български език и литература е предпоставка за качеството на българското образование. Квалификацията на учителите по български език и литература чрез разнообразие от форми на обучение - тренинги, семинари, дискусии, презентации, им дава знания за съществуващите концепции за учене и за новите роли на директор, учител, ученик, родител в условията на промяна; развива уменията им за прилагане на съвременни парадигми на преподаване и учене; представя конструктивизма (основан на креативността) като нов подход към ученето, при който се конструират и реконструират налични когнитивни структури; извежда парадигми за ефективен учебно-възпитателен процес. Преди да изясним смисъла и стъпките за реализиране на областната образователна политика, свързана с квалификацията на учителите по български език и литература, ще се спрем накратко на постиженията и трудностите. Планираната, целенасочена квалификационна дейност и нейната подкрепа от РИО от години стимулира амбициозните учители и директори, преминали през обучение за разработване и управление на проекти. Реалност са училищните програми за извеждане на обучението по български език и литература като приоритет. Те са част от задължителната училищна документация, която се приема при защитата на Списък - Образец № 1. На работни срещи с директорите обучението по български език и литература е било предмет на етапни оценки, а чрез тематични проверки и тестове, както и чрез отчети и доклади от посочените в годишния план на РИО директори се контролира и регулира цялостната дейност по този основен за областната образователна система приоритет. За съжаление не може да се отрече съпротивата на учители, ученици и родители, когато в урочната работа се въвеждат интерактивни стратегии на обучение. Дефицитът на време, неподходящата среда за прилагане на конструктивистки модели в училищната практика са свързани с немалко трудности. Анализът на специфичните условия в област Силистра открои основните характеристики на образователния процес по български език и литература и очерта основните проблеми както следва: Учебната среда се предопределя от училищната политика, т.е. от педагогическите изисквания по отношение на комуникативните компетенции на учениците, от кадровата осигуреност и от материалната база. В пет от седемте общини на областта езиковата среда е двуезична. Учениците билингви общуват на майчин език както в неофициална обстановка (в междучасието, в магазина, на улицата), така и в рамките на учебния час. Те трудно разбират словото на своя учител и търсят опори в майчиния език. Учителите приемат удобството да преведат на майчин език, вместо да потърсят други начини за семантизация на непознатото – работа с речник, използване на справочна литература. Липсва методика за работа в тези специфични условия. Качеството на обучението по български език е незадоволително. Учителите, които работят в сложните условия на двуезичие, в голям процент също са с билингвално съзнание и с малък преподавателски опит. Материалната база е остаряла. Училищните библиотеки са нефункционални. Те не разполагат с набор от учебници, учебни помагала, справочна, енциклопедична, методическа литература. Наличният книжен фонд е остарял и недостатъчен. В две от общините са училищата, в които учениците постъпват след полагане на национален изпит по български език и литература. Тези ученици развиват полилингвална компетентност. Част от тях са с литературни интереси и потребности, ползват интернет, ползват два западни езика, имат участия в национални и международни литературни конкурси. Създават и издават вестници и списания на няколко езика. Учителите работят с талантливите деца индивидуално, често нерегламентирано. Мотивацията и за учители, и за ученици е престижно представяне на различни форуми. Училищните системи за поощряване и награждаване на изявените ученици и учители са своеобразна провокация за талантливите деца. Резултатите са значителни - лауреат на националната олимпиада през май 2005 г., награди на национални литературни конкурси, защитени училищни проекти по теми, свързани с литературното и езиковото обучение, отлични резултати при външно оценяване на знанията и уменията на осмокласниците, интензивно изучаващи чужд език, подготвяне и издаване на рекламни материали, дипляни, литературни сборници. Материалната база е добра. В тези общини училищните библиотеки разполагат с богат фонд. Даренията са утвърдена практика, чиито резултати са забележителни. Обучението се води в кабинети по български език и литература. Атмосферата е творческа, защото интериорът на класната стая е по проект, реализиран от учители, ученици и родители. Учителите, с малки изключения, са с професионалноквалификационни степени, с публикации в методически издания. Изводът, който логично следва от направените коментари, е, че резултатите в обучението по български език и литература са полюсни както в рамките на училището, така и в областта. Затруднени са съпоставките на резултати, защото липсват ДОИ за оценяване на знанията и уменията на учениците. Мотивацията на учителите зависи от степента на отговорност. На работни съвещания учителите от областта споделят, че изпитват недоверие в стабилността на образователната система и не полагат развитието си в перспектива, надхвърляща настоящата учебна година. Според тях Наредба № 5 за квалификационните степени поставя невъзможни условия и безсмислено бави преминаването към по-горните степени, изискващи по-творческа работа. В същото време учителите трудно успяват да финансират самата квалификация. Дори и когато общинските отдели по образование осигурят финансово квалификационните дейности, остават затрудненията, свързани с отсъствията на учителите от училище. Освен това по-натоварените и активни учители не получават никаква компенсация – парична или шансове за кариерно развитие. Няма реален пазар на труда. Доказано посредствени учители могат да заемат най-привлекателните места в най-престижните училища до пенсиониране. Наблюдения на експерта по български език и литература от урочната и извънурочната работа през последните три години показват, че в смесените училища, където учениците билингви са над 70 %, учители се чувстват изолирани, не развиват собствения си език, често остават на равнището на висшето училище. Неувереността на учителите ги тласка към по-лесния вариант на рутинната работа. Ролята на учителя като фасилитатор в тази ситуация е трудна. Решението е в умението на преподавателя да използва майчиния език на билингвите ситуативно съобразено – за да развива езиковите компетентности на учениците. В профилираните гимназии интересът към хуманитарните дисциплини спада. Сравнително малък брой ученици проявяват желание да участват в извънкласни дейности. Трудностите във всекидневната преподавателска работа са свързани с очакванията на ученици и родители към равнището на професионалната компетентност на учителя (свързани със знания и разбиране в съответната предметна област, с планиране, преподаване и управление в клас, с контролиране, оценяване, записване и отчетност, с професионални изисквания). Учителите новатори са в неблагоприятна позиция. Прилагането на интерактивни технологии, експериментирането на нови модели за преподаване, учене и оценяване влиза в конфликт с установената практика. Съпротивата на учители, ученици и родители е породена от страха пред неизвестното. Стереотипът се съпротивлява на всяка промяна, защото промяната изисква усилие, без да гарантира успех. Прилагането на формиращо оценяване като процес на търсене и интерпретиране на доказателства за това, къде са учениците в тяхното учене по отношение на това, къде трябва да бъдат, е едно възможно решение. При формиращото оценяване и преподавателят, и ученикът участват в процеса на преценка на стратегиите на учене и резултатите от него спрямо целите на обучението. И двата субекта могат да дават обратна връзка за силните и слабите страни, като преподавателят поема водещата роля в оценката на това, какво още трябва да се направи, за да се намали разликата между реалното и желаното равнище. Оценяването е формиращо само когато разликата между реалното и желаното (препоръчително) равнище дава информация, която се използва за промяна на тази разлика. Мотивацията на учениците зависи от очакваните резултати по отношение на бъдещата им социална и личностна реализация. В анкети учениците в преобладаващия си брой обясняват, че трудно се мотивират за самостоятелна подготовка, защото оценяването в настоящата практика се отличава с изпитване, което насърчава репродуцирането и повърхностното научаване на материала. Оценяването е несистемно, случайно и не подпомага задълбоченото овладяване на знания, умения и отношения. Критериите за оценяване са субективни и силно варират в зависимост от множество закономерни и случайни фактори. Оценката има предимно констативен характер. Методите на оценяване са еднообразни, а обект на оценяване е предимно когнитивната сфера на личността на ученика. Прекомерно се набляга на поставянето на оценки и подреждане по успех, докато даването на конструктивни съвети за подобряване на ученето се омаловажава. Стимулират се индивидуалната конкуренция и желанието за постигане на висока оценка на всяка цена; учениците биват сравнявани един с друг, а не по отношение на собственото си развитие. Ниските оценки обезкуражават голяма част от учениците; те започват да възприемат себе си като "слаби ученици" и спират да полагат усилия. Така се формира една сравнително малка група на "отличниците" и голяма на "слабите", губещите състезанието ученици. Социалните последици от това са много негативни. Няма координиране, взаимодействие и приемственост при оценяването на развитието на учениците от страна на различните учители. Учи се за награди (червени точки, оценки) и "място в ранглистата на класа", а не за задоволяване на потребностите от учене и самоусъвършенстване. В урочната работа учениците избягват трудните задачи. Те търсят логически нишки към "правилния отговор". Много от тях неохотно задават въпроси поради страха от провал. Учениците, които срещат трудности и имат слаби резултати, смятат, че им липсват способности и че не могат да направят кой знае какво. Отличниците могат да се справят добре в подобна обстановка, но общата тенденция е към увеличаване броя на слабите ученици. Съществуващата система на оценяване не взема предвид всички възможности и изяви на ученика. При този вид на дипломите остава без значение равнището на работа в профилите, в ЗИП, в СИП. Няма ясна концепция за смисъла на държавните зрелостни изпити – дали са изход от средното образование или са и вход към висшето. Педагогическото умение, свързано с ръководството и контрола на усвояване на учебното съдържание по български език и литература, е важен ключ към очертаните проблеми. Квалификацията на учителите по български език и литература, като областна образователна политика, е предпоставка за по-високо качество на езиковото и литературното обучение. От казаното дотук става ясно, че е нужно учителят да получава знания за съществуващите концепции за учене, да развива умения за прилагане на съвременни парадигми на преподаване и учене, да прилага конструктивизма като подход към ученето. Ето защо разработихме стратегия за квалификационна политика на РИО. Стъпките в стратегията очертахме, съобразявайки се с пъстротата и многообразието на демографската картина в Силистренска област. Повече от 40 % са малцинствените групи от турския и ромския етнос. В някои училища от региона те са 70–80 % от всички ученици. Наблюденията на експерта при тематични проверки, резултатите от анкети и разговори с ученици очертаха като специфичен проблем на малцинствените общности в област Силистра ниската степен на грамотност и квалификация на родителите на учениците билингви и произтичащата от това липса на мотивация у децата и техните родители за завършване на основната образователна степен, за продължаване на образованието след осми клас. Резултатите от проведени тестове и контролни работи изведоха типични пропуски в овладяването на българския език. Незадоволителното усвояване на преподавания учебен материал поради лошо владеене на официалния български език обяснява, но не решава проблема на учениците, свързан с общото им интелектуално развитие и тяхната неконкурентност в престижните училища и специалности. Държавните образователни изисквания, повишаването на качеството на образованието налагат да се насочат усилията на учителите, които работят в двуезична среда, към различни изследователски позиции, към повишаване на езиковедската, литературоведската и методическата им компетентност. Ефективна конкретна работа в усвояването и развиването на българския език от учениците е възможна при съчетаване на три фактора:
Стъпки за реализацията на областната стратегия 1. Изграждане на мрежа от междуучилищни центрове за квалификация на учителите по български език и литература (МЦКУ).
2. Създаване на условия и укрепване на шест междуучилищни центъра за обучение и квалификация на учители по български език и литература. 3. Новосъздадената структура утвърждава свой статут, изгражда секции и планира дейности (обучения, дискусии, описване, обобщаване, разпространяване на моделен опит, провеждане на педагогически четения, издаване на сборник с публикации на учители, преподаватели във висши училища и експерти на МОН, РИО, работили по темата, и т.н). Стъпки за реализацията по региони
Резултати
ЛИТЕРАТУРА Ангелова 2004: Ангелова, Т. Методика на обучението по български език. Съвременни проблеми. София. Сотиров 2003: Сотиров, П. Двуезичните деца - проблем ли са за обучението. - Български език и литература, 1. Учебни програми 2003: Учебни програми I част за задължителна и профилирана подготовка IX, X, XI и XII клас. Културнообразователна област: Български език и литература.
© Анета Ненова Други публикации: |