|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
из "ЧАПАЕВ И ПУСТОТАТА" Виктор Пелевин Глава ПЪРВА (3) Брюсов слезе от естрадата и се върна на своята масичка. Двама във военна униформа изнесоха от кулисите на естрадата табуретка и масивна позлатена лира на статив. След това те донесоха и масичка, сложиха на нея тумбеста бутилка от ликьор и две чашки, закрепиха към кулисите парчета картон с думите “Разколниковъ" и “Мармеладовъ" (веднага реших, че ъ-то на края на думата не е грешка, а някакъв символ), а в центъра закачиха табелка с неразбираемата дума “йхвй", вписана в син петоъгълник. След като разположиха тези предмети, те изчезнаха. От кулисите излезе жена в дълъг хитон, седна зад лирата и започна, без да бърза, да дърпа струните. Така минаха няколко минути. След това на сцената се появиха четири човека в дълги черни плащове. Всеки от тях коленичи на един крак и с вдигнати черни пешове закри лице от залата. Някой започна да аплодира. От противоположни краища на естрадата се появиха две фигури на високи патъци, в дълги бели хламиди и с гръцки маски. Те бавно започнаха да се приближават и спряха, малко преди да са застанали една до друга. Под мишницата на едната, втъкната в увита с рози петлица, висеше брадва и аз разбрах, че това ще да е Разколников. Собствено, и без брадвата можеше да се разбере, защото на кулисите срещу него висеше табелка с фамилията му. Актьорът, спрял до табелката “Мармеладовъ", бавно вдигна ръка и напевно заговори: - Мармеладов съм. Казано честно, Актьорът с брадвата отговаряше също така напевно, но с басов глас; когато заговори, той вдигна ръка и я протегна към Мармеладов, който бързо си наля чашка и я изсипа в отверстието на маската, като продължи: - Както желаете. За вас. Че така, Жербунов ме бутна с лакът. - К’во ще кажеш? - тихо попита той. - Рано е още - отвърнах му шепнешком - гледаме нататък. Жербунов кимна с уважение. А Мармеладов на сцената говореше: - Така. И без друго - знаете, вярвам. В това време аз оглеждах залата. На кръглите масички бяха седнали по трима-четирима; публиката беше най-разнородна, но най-много бяха, и в човешката история е било винаги така, спекулантите със свинеподобни мутри и скъпо облечените курви. На една масичка с Брюсов бе седнал Алексей Толстой, видимо надебелял от последния път, когато го бях видял, с голяма панделка вместо вратовръзка. Изглеждаше така, сякаш натрупаните по него мазнини бяха изсмукани от скелетоподобния Брюсов. Заедно двамата изглеждаха ужасно. Отклоних поглед и зад една масичка забелязах странен човек в черна гимнастьорка, пристегната с ремъци, със завити нагоре мустаци. Той беше сам на маса и пред него вместо чайник бе поставена бутилка шампанско. Реших, че е някакъв голям болшевишки началник; не знам какво беше необичайното в спокойното му волево лице, но няколко секунди не можех да откъсна очи от него. Той улови погледа ми и аз веднага се извърнах към естрадата, където безсмисления диалог продължаваше: - ...Какво? И защо? Мармеладов издържа на дългата и страшна пауза. Снемете! Мармеладов с едно движение си смъкна маската, и едновременно с това от тялото му се свлече и привързаният към маската хитон, като разкри жена по сутиен, облечена в дантелени панталони и със сребриста перука, вързана на миша опашка. Боже... Старицата... Аз съм без брадва, уви... Разколников произнесе тези думи с едва доловим глас и рухна на пода от висотата на патъците си. Това, което се случи после, ме накара да пребледнея. На сцената изскочиха двама цигулари и дивашки засвириха някакъв цигански мотив (отново Блок, помислих си), а жената - Мармеладов метна върху падналия Разколников хитона си, скочи на гърдите му и започна да го души, възбудено въртейки дантеления си задник. За секунда ми се стори, че това, което става, е в следствие на някакъв чудовищен заговор, и всички присъстващи гледат към мен. Озърнах се като подгонен, отново срещнах погледа на мустакатия човек в черната гимнастьорка и изведнъж някак си разбрах, че той знае всичко за гибелта на фон Ернен - какво ти, той знае за мен далеч по-сериозни неща. В този миг бях близо до това да скоча от стола и да хукна навън и само чудовищно усилие на волята ме удържа на място. Публиката вяло пляскаше; някои се смееха и сочеха с пръст към сцената, но по-голямата част бе погълната от разговорите си и от водката. След като удуши Разколников, жената с перуката подскочи към края на естрадата и под лудешките звуци на двете цигулки започна да играе, като размяташе голи крака чак до тавана и размахваше брадвата. Четиримата в черно, останали неподвижни през цялото действие, подхванаха покрития с хитона Разколников и го помъкнаха зад кулисите. За миг предположих, че това е цитат от “Хамлет", където в самия край се споменава за четирима капитани, които трябва да отнесат мъртвия принц; странно, но тази мисъл мигновено ме освести. Разбрах, че това, което в момента се случва, не е заговор срещу мен - за подобно нещо никой не би имал време - а е обикновено мистическо предизвикателство. Веднага реших да го приема, обърнах се към потъналите в себе си матроси: - Момчета, стоп. Това е измяна. Барболин вдигна към мен неразбиращ поглед. - Англичанката мъти работата - метнах наслуки аз. Изглежда, че той видя някакъв смисъл в тези думи, защото веднага си дръпна винтовката от рамото. Задържах го: - Не така, другарю. Почакай. Междувременно на сцената се бе появил отново господинът с триона, той седна на табуретката и започна церемониално да си сваля чепика. Отворих куфарчето и извадих молив и бланка на чекистки ордер; меланхоличните звуци на триона ме подхванаха, понесоха ме напред, и подходящият текст бе готов след няколко минути. - Какво пишеш, бе? - попита Жербунов - да не би да искаш някого да арестуваш? - Не - казах аз - тук, ако ще ги прибираме, то тогава всичките наведнъж. По-иначе ще направим. Ти, Жербунов, заповедта помниш ли? Не трябва само да ги спрем, а и своята линия да проведем, вярно ли казвам? - Така е - каза Жербунов. - Ами ето - казах аз - ти с Барболин върви зад кулисите. А аз сега ще се кача на сцената да проведа линията. И щом я проведа, давам сигнал и тогава излизайте. Сега ще им покажем музиката на революцията. Жербунов почука с пръст по чашката си. - Не, Жербунов - казах твърдо - няма да можеш да работиш. В погледа на Жербунов блесна нещо подобно на обида. - Ти какво - прошепна той - не ми се доверяваш? Че аз... Аз за революцията живота си давам! - Знам, другарю, - казах аз - но кокаина после. Напред. Матросите станаха и тръгнаха към сцената. Те стъпваха разкрачено и стабилно, сякаш под краката им беше не паркет, а наклонената палуба на попаднал в щорм броненосец; в този момент изпитвах към тях почти симпатия. Те се вдигнаха по страничната стълбичка и изчезнаха зад кулисите. Изсипах в устата си остатъците от ханжата с кокаина, станах и тръгнах към масичката, на която седяха Толстой и Брюсов. Хората ме гледаха. Господа и другари, мислех си, крачейки бавно по странно разместилата се зала, днес аз също имах честта да прекрача през моята старица, но вие не ще ме задушите с измислените й длани. О, дявол я взел тази вечна достоевщина, която преследва руснака! И дявол го взел този руснак, виждащ само нея наоколо! - Добър вечер, Валери Яковлевич. Почивате ли си? Брюсов трепна и ме гледа няколко секунди, без да ме познае. После на изтормозеното му лице се появи недоверчива усмивка. - Петя? - попита той. - Това вие ли сте? Сърдечно се радвам да ви видя. Седнете при нас за минутка. Седнах на масата и сдържано поздравих Толстой - виждахме се често в редакцията на “Аполон", но се познавахме бегло. Толстой беше силно пиян. - Как сте? - попита Брюсов - написали ли сте нещо ново? - Сега не е до това, Валери Яковлевич - казах аз. - Да - замислено каза Брюсов, хвърляйки бърз поглед по коженото ми яке и маузера - така е. Вярно. И аз също... А аз не знаех, Петя, че сте от “нашите". Винаги съм ценил стиховете ви, особено първото ви сборниче, “Стиховете на капитан Лебядкин". А и, разбира се, “Песни от царство “Я". Но и да си представя не можех... Вие само за някакви коне, императори, тоя Китай... - Conspiration, Валери Яковлевич - казах аз - въпреки че тази дума е дивашка... - Разбирам - каза Брюсов - сега разбирам. Въпреки че, уверявам ви, винаги съм усещал нещо такова. А вие, Петя, сте се променили. Станали сте такъв стремителен... очите ви святкат... Между впрочем, успяхте ли да прочетете “Дванадесет" на Блок? - Видях я - казах аз. - И какво мислите? - Не разбирам напълно символиката на финала - казах аз - защо пред червеногвардейския патрул върви Христос? Да не би Блок да иска да разпъне революцията на кръст? - Да-да - каза бързо Брюсов - ето и ние с Альоша си говорехме току-що за това. Чувайки името си, Толстой отвори очи, надигна чашката, но тя беше празна. Като напипа свирчицата по масата, той я поднесе към устните си, но вместо да изсвири, отново обори глава. - Чух - казах аз - че той е сменил края. Сега пред патрула върви матрос. Брюсов съобразяваше секунда, после очите му светнаха. - Да - каза той - така е по-вярно. Така е по-точно. А Христос върви отзад! Той е невидим и върви отзад, влачейки през снежните вихрушки килналия се кръст! - Да - казах аз - и в друга посока. - Мислите ли? - Сигурен съм - казах аз и си помислих, че Жербунов с Барболин вече са заспали зад завесата. - Валери Яковлевич, имам молба към вас. Бихте ли обявили, че сега революционна поезия ще представи поетът Фанерни? - Фанерни? - попита Брюсов. - Партийния ми псевдоним - поясних аз. - Да, да - закима Брюсов - и колко дълбоко! С наслаждение ще послушам и аз. - А ето това не ви съветвам да правите. По-добре си тръгвайте веднага. Тук сега ще започне да се стреля. Брюсов побледня и кимна. Повече не си казахме и дума; когато трионът заглъхна и оня във фрака си обу чепика, Брюсов стана и се вдигна на естрадата. - Днес - каза той - вече говорехме за най-новото изкуство. Сега тази тема ще продължи поетът Фанерни - той не се стърпя и облещи очи: - Хмм... не го бъркайте, моля, с хартиено тигърче и войниче оловно... хм... поетът Фанерни, който ще представи революционна поезия. Моля! Той се спусна бързо в залата, виновно ми се усмихна, разтвори ръце, подхвана слабо съпротивляващия се Толстой и го повлече към изхода; в този момент приличаше на пенсиониран учител, който тегли на каишка зад себе си непослушен и глупав вълчак. Качих се на естрадата. В края й стоеше забравена кадифената табуретка, което много ми се пригоди. Вдигнах ботуша си на нея и се вгледах в притихналата зала. Всички лица, които виждах, сякаш се сливаха в едно лице, едновременно нагло и подмазващо се, застинало в гримаса на раболепно самодоволство, и то без капчица съмнение бе лицето на старицата - лихварка, превъплътила се, но жива както и преди. Недалеч от естрадата седеше Йоан Павлухин, дългокос урод с монокъл; до него пъпчива дебелана с огромни червени панделки в шарените й коси дъвчеше пирожка - изглежда тъкмо тя бе комисарят по театрите мадам Малиновская. Колко ги ненавиждах всички тях в тая дълга секунда! Измъкнах маузера от кобура, вдигнах го над главата си, окашлях се и по предишния си маниер, гледайки безизразно напред и съвършено без никаква интонация, правейки само кратки паузи между катерните, прочетох стихотворението, което написах на чекистката бланка: РЕВВОЕНСОНЕТ Другари бойци! Скърбиме безмерно. Стана така. Той идеше от очна ставка Другари! Екна изстрел от маузера Другари бойци! Да сплотим редове, да изпеем нещо във хор С тези думи аз стрелях по полилея, но не уцелих. Но пък веднага вдясно от мен се разнесе друг изстрел, полилея се пръсна на парчета и аз видях до себе си Жербунов, който презареждаше затвора. Той даде от коляно още няколко изстрела в залата, където вече крещяха, падаха на пода и се криеха зад колоните, а после от кулисите излезе Барболин. Той се приближи, залитайки, до края на естрадата, зарева и метна в залата бомба. В залата лумна бял огън, разнесе се страшен грохот, преобърна се маса, и в настъпилата тишина някой учудено изохка. Възникна неловка пауза; за да я запълня някак си, стрелях на няколко пъти в тавана и изведнъж отново видях странния човек в тъмната гимнастьорка, който си седеше невъзмутим на масата, сърбаше от чашката и май се усмихваше. Почувствах се глупаво. Жербунов гръмна още веднъж в залата. - Да се прекрати! - викнах аз. Жербунов измърмори нещо от рода “малък си да ми нареждаш", но все пак преметна винтовката през рамо. - Тръгваме си - казах аз, обърнах се и минах зад кулисите. Някакви хора, стоящи зад тях, при нашата поява се разбягаха в разни посоки. С Жербунов минахме по тъмния коридор, завихме на няколко пъти и като отворихме вратата на черния изход, се озовахме на улицата, където отново се хвърлиха да бягат от нас. Запътихме се към автомобила. След задухата в задимената зала чистият мразовит въздух ми подейства като изпарения на етер: главата ми се завъртя и до смърт ми се прииска да заспя. Шофьорът, покрит с дебел пласт сняг, седеше все така неподвижно на предната седалка. Отворих вратата на купето и се обърнах. - А Барболин къде е? - попитах аз. - Ей сега, - каза ухилено Жербунов - има една работа. Вмъкнах се в автомобила, отпуснах се на седалката и в същия миг заспах. Събуди ме женско пищене, и аз видях Барболин, който носеше на ръце отбраняваща се като на картина девица в дантелени гащички и изхлузена на една страна перука с опашчица. - Помести се, другарю - каза ми Жербунов, влизайки в купето - попълнение. Поместих се към стената. Жербунов се наклони към мене и с неочаквана топлота в гласа ми каза: - А аз в началото не те разбрах, Петка. Душата ти не видях. А ти си юнак. Хубава реч каза. Нещо измърморих и отново заспах. През съня до мен долиташе женски кикот и скърцане на спирачки, мрачните псувни на Жербунов и змийското съскане на Барболин - изглежда те спореха за тази нещастница. После автомобилът спря. Вдигнах глава и видях пред себе си размазаното и неправдоподобно лице на Жербунов. - Спи, Петка - прокънтя лицето - ние тука слизаме. Да си поговорим с кумеца. А тебе Иван ще те закара. Погледнах през прозореца. Стояхме на Тверския булевард, до къщата на градоначалника. Бавно падаше едър сняг. Барболин и треперещата полугола жена бяха вече на улицата. Жербунов ми стисна ръката и излезе. Колата потегли. Изведнъж остро почувствах самотата и беззащитността си в този премръзнал свят, чиито жители искат да ме пратят на Горохова или да смутят душата ми с магиите на тъмните слова. Утре сутринта, помислих си, трябва да си пусна куршум в челото. Последното, което видях преди окончателно да пропадна в черната яма на безпаметността, бе покритата със сняг решетка на булеварда - когато автомобилът завиваше, тя се оказа съвсем близо до прозореца. [Край на Първа глава]
© Виктор Пелевин |