|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ДАВИД ДАВИДОВИЧ БУРЛЮК (1882-1967)
Руснак - Американец
Хана Хазард
web
Роден в Русия, Давид Давидович Бурлюк
е плодовит художник, а също така и поет, автор и глашатай на модерното изкуство.
Немски, френски и до голяма степен старогръцки са в основата на ерудицията му.
Така от съвсем ранна възраст той култивира интелектуални интереси, осигурили
почва на всичките му нататъшни усилия, обхващащи артистичната му многофункционалност.
Артистичното обучение го отвежда първо в Париж, Германия и обратно в Русия,
където завършва през 1913. Тогава е изхвърлен от Московския институт за рисуване,
скулптура и архитектура. Следвоенните бъркотии в Русия го принуждават да емигрира
в Ню Йорк през Япония и Канада - 1922.
Неговите идеи за бъдещето на изкуствата и оттам за подпомагането на нови артистични
мисления избуяват през 1911, когато се запознава с Бенедикт Лившиц. В книгата
“Стрелец с око и половина" (преведена и на български - бел. пр.) Лившиц
пояснява амбициите на новото интелектуално движение - “това беше… нова философия
за изкуството, героико-естетика, разбиваща установените канони за изкуство и
разбулваща дълбини, които ми спираха дъха". От тези ранни съюзи с приятели като
Маяковски и Лившиц, Бурлюк става част от най-забележителните идеи в руското
литературно раздвижване на времето, много от тях описани и от него самия. Още
докато е в Русия, той си представя движение (впоследствие наречено руски футуризъм),
което ще може да се изрази чрез повече средства и така да стане по-универсално,
не толкова изолирано, както простото визуално развитие. Лившиц описва поезията
на Бурлюк като “кубизъм, пренесен в зоната на организираната реч". Бурлюк има
и основна роля в отглеждането на Владимир Маяковски като поетичен потенциал.
Пише критически парчета като “Кубизмът", участва в списването на манифестите
“Клопка за Съдниците" и “Плесница за Обществения Вкус".
Две от най-последователните характеристики на работите на Бурлюк са крайният
му интерес към процеса на рисуването и преработването на разни стилове от други
художествени течения. Рисува с дебели пластове боя, често направо върху платното
- от тубата - с внимание, насочено към повърхността - “рисуването е резултат
от движението" - по негови думи - “рисунките и картините са сеизмографски записи".
Неговата теория за рисуването предшества теорията и стила на Джаксън Полък,
определена някъде към 1943.
През 1911 той участва в първата изложба на “Синия конник" - движението на В.
Кандински. Сравняват стила му на рисуване с този на Магрит и Де Кирико.
Като артист Бурлюк е имал ясна представа за публиката си и е намествал стила
си според исканията й. Хамелеон в известна степен, променящ стила си според
нуждите на момента.
© Хана Хазард
© Тодор Карастоянов, превод
=============================
© Електронно списание LiterNet, 04.05.2001, №5 (18)
|