|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
Втора глава 2.2. ВЪЗДЕЙСТВИЕ ВЪРХУ КОСАТА Ваня Колева Традицията обособява ритуалите, свързани с косата, понеже тя е един от основните белези за диференциране на жената от мъжа, а израстването й се отъждествява с развитието на самата мома. Затова още през посветителния период - на тази, която е "вила и китила" обредния кравай, в своята благословия коледарите желаят "да я дари Бог с толкоз дъщери - златоръки, златокоси" (Стефанов, 1987: N 58 - Безмер, Добричко). След приобщаването на жената към рода на съпруга, на Бабинден, бабата-акушерка лепи с мед по детските глави червена и бяла вълна като коса (на момчетата слага още брада и мустаци). Тя фиксира ролята на косата, първият цялостен ритуален комплекс около която е извършваната от кръстника "стрижба". В Източна България стрижбата се осъществява заедно с "краденето" и "залагането" на детето, като последните два обреда са насочени към осигуряване на здраве, навременен, плодовит брак и добра, доходна професия за детето. В Западна България стрижбата е самостоятелен комплекс, времето за който не е строго определено - извършва се, когато детето е на една, три, пет, дори седем години (Генчев, 1985: с. 170). У каракачаните обредното подстригване е включено в по-строги времеви граници - изпълнява се, когато детето навърши седем, девет, единадесет месеца или една година. Кръстникът отрязва от четири места - на кръст - по малко коса, която запазват, докато детето проговори, след което се изпълнява специален обред, осигуряващ на символично ниво "желязно здраве" и висок ръст на детето (Пимпирева, 1995: с. 58). В Хасковско, щом момичето навърши тригодишна възраст, косите му обредно се заплитат от най-старата жена в дома. Правят се по пет-шест, до петнадесет плитки, в зависимост от гъстотата на косата. По тях се окачват синци, охлювчета, чеснов лук, стари парички, копчета, бадеми (Йорданова, 1983: с. 164). Това е първообразът на прическата, оформяна на Лазарница, наред със слагането на моминско облекло и обичайните момински атрибути. От този момент инициираната се плете на многобройни ситни плитки, събрани в една обща, свободно спускаща се по гърба (Йорданова, 1983: с. 163), и носи косатник, т.е. сплитка от собствени или чужди, прибавени коси, или от различни висулки, върви и др., свързани по семантика и форма със самата коса (Вакарелски &: с. 69-70, 92). Девойките оформят множество плитки, като съблюдават общият им брой да бъде нечетно число, докато омъжените правят по две и по-рядко повече плитки, чийто брой е четно число (Вакарелски &: с. 65-66; Янева, 1989: с. 69). По-различна е ситуацията при банатските българи, където косата на омъжените жени се свива на кок (Телбизов &: с. 244)38. По подобен начин е прибрана косата на Артемида още в паметници от IV век пр.н.е. (Стоянов, 1989: с. 68-69). Това е свързано с функцията на богинята като девственица и "майка" в социален смисъл и е аналогично с покриването на косата под воал, известно от иконографските изображения на Дева Мария. Пренесено в семейната обредност, явлението е знак на омъжената жена - след прибулването и после след забраждането на невестата косата й се скрива, за да не се покаже никога повече. Спецификата на прическата многократно е маркирана в митическите песни с мотив "змей люби мома и я отвлича" (СбНУ, 60, Ч. I, 1993: с. 128, NN 134, 135; Христов, 1994: с. 31). Опозицията "вашенско (моминско)-нашенско (змеинско)" по отношение на плетенето и облеклото изразява предбрачна ситуация и се съотнася с мотива "мома с чужда премяна" от коледарските благословии (Живков, 1974: с. 69-70), а при сватбения ритуал - с плетенето и смяната на бащиното облекло с това, донесено от младоженеца. Процесът на отделяне от моминския статус, движението през сватбения период и утвърждаването в третата фаза - матроналността, се свързва с функцията на невестинското плетене, превърнало се в централен момент от сватбения цикъл. Натоварено със съответните сакрално-магически стойности, в коледните песни ритуалното действие се изпълнява от девойката:
Или:
Във великденските песни действието е приоритет на майката, лелята, булята (показателен е мотивът "зълва жали буля си", в който девойката моли мъртвата да стане да я оплете - Качулев, 1973: с. 672-673, NN 1391, 1392, 1393), като към оформяните "седемдесет косички", "седемдесет и седем" те слагат "на всяка витка - жълтичка, / на по-малките - рубета" (Йорданова, 1983: с. 176). Задължителен елемент в различните мотиви от лазарските песни, типът прическа е част от предсмъртните заръки на момата, отправени към дружките; пренася се в оплаквателните, по-рядко - в семейно-битовите песни. Значимостта на обредния момент сочат материали от Драгалевци, Софийско, съгласно които една и съща жена, опитна плетачка, заплита косите на всички лазарки в селото (Янева, 1989: с. 67). Атрибутите, окачвани по косата, целят не само бързия й растеж, но и безопасността на момичето. Накитите по детската коса, носени в Хасковско от първото заплитане до осемгодишна възраст, се наричат "бадеми" - факт, който (наред с действително поставяните плодове) ориентира към мистериите на Кибела и към ритуалите, посветени на тракийската богиня Котито, като символиката на бадемовото/ореховото дърво отвежда и към култа на Артемида/Бендида. Чрез заплитането детето се включва в системата обреди, свързани с вегеталния аспект на Великата богиня. Известно е становището, че всичко, каквото се ражда и израства от природата, произлиза от нея, защото тя е майката-земя, но и сама стимулира растежа (Маразов, 1992-а: с. 229; Попов, 1989: с. 48). Тази представа е отразена в наричането на жената, сплитаща косите: "Надолу косица, нагоре момица!" Тя е въплътена още и в захващането на ръбчетата по косата с червен и черен конец. В архаичното мислене черният конец символизира черната земя - надолу да расте косата, а червеният - да е здрава и червена момата. Включени в това семантично поле, обредните песни благославят момичето: "да й е дълга косата!" (Бъчварова, 1981). Съответно за израслата девойка отбелязват: "Каква й е дълга косата!" (Георгиева, 1986: с. 411). По принципа на хомеопатичната магия атмосферните влияния се превръщат в естествен проводник и изпълнител на това желание. Когато за първи път се види "нова свещ", косата на момата се "подсича" - да расте, както започва да расте месечината. Обратно, на "разсип" ("изет месец") главата не се мие, защото косата ще започне да се къса и пада (Маринов, 1994: с. 47-49). Същата забрана се съблюдава с предохранителна цел и в погребалната обредност (Милетич, 1903: с. 109). Росата обичайно се посреща със заклинателни формули, ориентирани в тази насока (вж. § 1.2.2). Контактът с водата като обредна практика - обливането, миенето, както и други действия, свързани с косата, се изпълняват на всички големи празници в народния календар. На Нова година, Сурваки (1 януари), в някои райони жените откъсват пъпки от сурвачките на посетилите ги деца и ги слагат във вода, с която измиват главите си - това се прави, понеже символиката на дряна (като здраве, дълголетие, издръжливост) се обвързва с вярата, че косите ще растат дълги и гъсти (Василева, 1985: с. 103). На Тодорова събота, преди надбягванията, във водата, с която си мият косите, жените пускат вързана с червен конец слама от яслите на конете; после изхвърлят водата на улицата, след конете. Това е предохранителна мярка срещу главоболие и заедно с това е магическо средство да бъдат косите буйни и хубави като конската опашка. Позната е практиката при разресването жените да стъпват върху дръжката на лопатата за хляба - отново, за да растат дълги косите им (Василева, 1985: с. 115), като тук символиката на разресването се успоредява с тъждеството "мома-тесто (хляб)". Между обредите, изпълнявани на празника на лятното слънцестоене - Еньовден, в някои райони отново се включват и такива, тясно свързани с растежа и блясъка на косата (Арнаудов, 1924: с. 365, 391). Тук от значение е преди всичко функцията на косата като еротичен канал, връзката й с половото съзряване, а съответно осмислянето на разплитането и разресването като знак за принадлежност към матримониална или близка до нея ситуация. В този план античните паметници обикновено представят Великата богиня със свободно спускаща се надолу, към раменете, дълга коса. Достатъчно е да се отбележат изображенията на майката от каничка N 157 от Рогозенското съкровище (Маразов, 1994-б: с. 60), майката на боговете от най-голямата матрица от Разград (Венедиков, 1992: с. 304), седналата богиня от каничка от Борово (Иванов, 1975; Маразов, 1994-а: с. 123). В ритуалите топосът маркира всяко звено в движението от единия към другия статус. Според материали за прибалтийската обредност отрязани от косата на невестата кичури се дават на жениха (Шлыгина, 1978: с. 192). Символ на съгласието й за брак, тази практика е позната и в беларуската сватбена обредност (Никольский, 1956: с. 83). В Атина, преди да се омъжат, девойките посвещават на Артемида като изкупителна жертва кичури от косите си (Сумцов, 1886: с. 3; Фрейзър, 1984: с. 16). У нас няколко кичура коса се отрязват и остават в дома на момата - те се принасят в жертва на родовия дух и са знак за освобождението й от нейния род (Янева, 1989: с. 69). Жестът - като десакрализация на девицата, е отразен и в българските песни. Така Никола достига "на пътя" облечената в булска премяна Рада и отрязва косите й. После ги продава на циганки - да направят от тях "сита струнени", за да ги продадат пак на Рада и на майка й (Известия на ССФ. Кн. VIII-IХ, с. 121-122, N 3 - Топчии, Разградско). Всъщност тук сватбеният обреден комплекс е в своя ход: загубата на косата символизира дефлорацията като мистична смърт, а магическото й възстановяване (чрез закупуването на ситата, което е връщане на моминските коси в родния дом и съхраняване от майката на Рада) - ново раждане, свързано с утвърждаването в статуса на омъжената. Следователно в песента е налице сцена на брачно тържество. Съответно между ритуалите около първата брачна нощ е задължително условие разплитането на косата на невестата (Иванова, 1984: с. 127), нейното пълно "развързване". Напрежението между женското и мъжкото начало съществува в символичния жест на улавянето на девойката от мъжа-воин във великденските песни. Змеят я хваща "за русътъ куса, / за дяснътъ ръка" (Георгиева, 1986: с. 218). Аналогичен е смисълът на мотива от лазарските песни за заплитането на моминската коса в нещо, при който появата на овчаря-демиург уплашва момата. По волята на персонажа растенията се превръщат в своеобразна мрежа и обездвижват девойката, в резултат на което връзките в социума се установяват: "коса й са закачи / у калина малина" (БНПП, 2: с. 203 - Луковитско). Във варианти девойката е сред реката: "Косата ми са й уплела / на едно дърво в жилите" (Тодорова, 1985: с. 248). Сходна е ситуацията, когато момата преодолява изпитание, минавайки по новия калдъръм, правен от Бойо: "косата й са закачи / за Бойовите ножове" (Бъчварова, 1981). Мотивът за заплитането фактически символизира сватбено изпитание, понеже чрез обездвижването девойката се лишава от свободата си, а чрез последвалата мистична смърт тя се реализира в статуса на семейните. Любовно-брачната проблематика на лазаруването, боенека и кумиченето е предпоставката, определяща появата на момата-боенек - с разпусната свободно, разплетена коса. Обратно, в любовните песни момата, развяваща косите си, получава предохранително насочен упрек: "Посъбери си косата, / да не се кара майка ти!" (БНТ, 6: с. 384). На първи март момите режат от косите си, за да растат те буйни и хубави, а връзването на мартеници по ръцете и плитките и обличането на червени дрехи, освен продуцираща, е и профилактична мярка за девойките - "слънцето да не ги пърли през лятото и да не краде от хубостта им". В народната вяра на този ден Баба Марта спохожда хората, облечена с червен сукман, забрадена с червена забрадка и обута с червени вълнени чорапи (Йорданова, 1983: с. 84), което е типичен сватбен костюм. Първомартенските обреди отвеждат към представата за митичния жених от коледните песни, според които залог на момата при надгряването й със слънцето са атрибутите на телесната хубост, а при надпяването със славея - русата коса. Заплахата към хубостта и съответно - грижата тя да бъде опазена, като рефлексии от древните забрани да се стриже косата и да се напуска домът, намират отражение в песните за момата, обесена "на пътя, на кръстопътя". Архетип на връзката между две точки в пространството и времето, изграждан по линия на увеличаващата се опасност, пътят приключва с края на инициационния период. Преодоляването му е равнозначно на подвиг, а достигането до финала и добиването на висшата сакрална ценност означават промяна в статуса на персонажа. На свой ред кръстопътят представя хоризонтален модел на света. Той е сакрална граница, разделяща културата от дивата природа. Кръстопътят символизира пазеното като източник на препитание смесено пространство - свое по отношение на враждебното, но и чуждо, доколкото членовете на рода прекарват в него само част от денонощието или годината. Затова чрез различни предохранителни обреди се осигурява благосклонността на свръхестествените сили. Обесена на кръстопътя, девойката остава в некултурата - "из пътя пътници ще минат, / че няма да ме познаят" (Христов, 1994: с. 169). Припознаването и връщането й към усвоеното пространство се осъществява само чрез съхраняването на хубостта и оценката за нея. Предсмъртната заръка на момата към майка й е да се погрижи за това:
Страхът за опазването на хубостта отвежда към архетипичната представа за оплодителната сила на слънчевата светлина, определяща табуираността върху девойката по време на инициацията и строгостта на ритуалите при подготовката за брака. Към това, косите на момите и младите невести да растат дълги, а и да не ги болят главите, е насочено ритуалното миене, съчетавано с къпането в петък преди Великден. Очистващо-продуциращата семантика се подчинява на амбивалентната същност на великденската обредност, свързана с умирането и с преодоляването на мистичната смърт. С акцент към продуциращото начало - да растат дълги косите, но и "да дебелеят" момите, да се "лепят" момците по тях, са магическите действия на Гергьовден (Василева, 1985: с. 124).
При наблюдението на ритуалите, свързани с въздействието върху косата и върху телесната хубост, се налага групирането на типични сакрално-магически практики около няколко точки в човешкото и аграрно-технологичното циклично време. Красотата е обект, изискващ постоянни грижи, но и субект, регулиращ социализацията на младите, движението от раждането към зрелостта, за да започне всичко пак отначало. Тя е по-скоро онтологична, а не естетическа категория и, както отбелязва С. С. Аверинцев (1988), съпоставяйки гръцката и руската традиция, а това е характерно и за българската, красотата действа със силата на аргумент. Тя доказва божественото присъствие и в нея може да се вярва.
БЕЛЕЖКИ: 38. У старите славяни след разплитането на плитките на невестата малко от косата й се подрязва, а останалата част се прибира в чепец. (Романска, 1977: с. 181, 190, 208) [обратно]
© Ваня Колева, 1999-2002
|